Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1927.

II. volební období.

5. zasedání.

Tisk 533.

Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1925 spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku (tisk 335).

Účet za rok 1925 byl Nejvyšším účetním kontrolním úřadem dohotoven 20. prosince 1926 a předložen Národnímu shromáždění dne 15. února 1927, tedy před uplynutím osmnáctiměsíční zákonné lhůty a s opětným urychlením oproti období předchozímu.

V uspořádání účtu v souhlase s rozpočtem projevuje se zásadní novota, že při státních podnicích toliko zisk nebo ztráta vyplývající z jejich příjmů a výdajů uvedeny jsou v příjmech nebo vydáních příslušné kapitoly. V sumárním výkaze státních výdajů uvedeno ve zvláštní rubrice, kolik připadá při platech úřednických podle zákona z 22. prosince 1924, č. 289, na odměny za rok 1924 a za rok 1925. Jinak není formálních změn. Odchylka od uspořádání rozpočtu je v tom, že dodatečné další srážky na interkalář rozděleny jsou na jednotlivá pododdělení.

Účetním osamostatněním státních podniků vysvětluje se také značný pokles obratu účinů průběžných (kontokorentních) (z okr. 512 mil. Kč na okr. 80 mil. Kč po obou stranách), jejich konečného salda i pokladní hotovosti (na 469 mil. Kč).

Výdaje státní (náležitost) nepřekročily mezí daných finančním zákonem a zákony, jimiž byly povoleny výdaje dodatečné, odečtou-li se výdaje nepreliminované, uhrazené úvěrními operacemi. Oproti rozpočtu výdajů Kč 9.573,585.801 činí totiž náležitost výdajová Kč 11.157,116.270.04, resp. s onou opravou Kč 10.960,166.307.84, v tom však obsaženo jest 1.5114,247.598.80 Kč výdajů v původním rozpočtu nepreliminovaných. Oproti očekávaným příjmům Kč 9.301,334.419 činí pak příjmová náležitost Kč 10.938,919.725.85, takže rozpočtový schodek Kč 272,251.382 snížil se ve skutečnosti na Kč 21,246.581.99. Plně zachováno také ustanovení finančního zákona, že položek na výdaje věcné nemá býti používáno na výdaje osobní, naopak osobní výdaje, nehledí-li se k nepreliminovaným odměnám a k zálohám na zvýšené platy učitelské, vykazují úsporu Kč 210,471.680, která vysvětluje se přeúčtováním pensí na podniky a restrikcí státních zaměstnanců.

Na investice, rozpočtené částkou Kč 1.319,083.000, vydáno jen Kč 1.169 milionů 429.08.29, z čehož uhrazeno vlastními příjmy Kč 92.938.12, z výtěžku půjček Kč 68,689.904.32, zbytek pak zálohami z pokladních hotovostí.

Úchylek od rozpočtu projednávaných Nejvyšším účetním kontrolním úřadem bylo při účinech na rozpočet 383, při investicích 253 v úhrnné sumě 612,743.276.84 Kč, tedy počtem i rozsahem méně než v roce předchozím; případů, ve kterých nebylo zavedeno předepsané řízení, zaznamenáno v poznámkách k účtu 20, skoro vesměs v kapitole ministerstva zahraničních věcí a národní obrany. Podmínečné platební rozkazy před uzávěrkou vyskytly se jen v ministerstvu národní obrany úhrnnou částkou Kč 183,081.585.56.

V jednotlivostech dosaženo úspor zejména neobsazením systemisovaných míst, jsou však vyváženy zvýšením jiných výdajů. Zvýšení příjmů spočívá podstatně ve vyšším výnosu daní, zejména přímých, jehož příčinou jsou však po většině dodatečné předpisy starých nedoměrků.

Naproti tomu hospodářské výsledky státních podniků zůstaly značně za rozpočtenými obnosy, o celých 240,113.887,22 Kč.

Srovnání náležitosti s rokem předchozím je stíženo vyloučením státních podniků. Přepočtením na stejný základ objevuje se pokles administrativních výdajů o Kč 597,303.776,94, pokles příjmů mimo podniky Kč 180,534.942,46. Investice jsou nižší o Kč 1.059,800.919,71.

Nedoplatky státních příjmů vzrostly na Kč 4.845,607.189,39 (o Kč 729,830.623,99), z čehož 4.4.66,122,841,76 Kč jsou nedoplatky daňové (více o 946,480.569,31 Kč).

Státní dluh snížil se splátkami o Kč 4.187,165.438,67, zvýšil novými výpůjčkami o Kč 6,145,623.273,86, takže činí koncem roku Kč 26.585,660.226,96, neboli o Kč 1.958,457.835,19 více než počátkem roku. Ryzí příjem státní pokladny z tohoto zvýšení činil Kč 1,831,274.521,46.

Pohledávky státu z hospodaření na rozpočet vzrostly o Kč 602,461.697,11 na Kč 3.112,448.040,24, přesto, že ubylo pohledávek převodem na účet podniků, a přeměnou některých zápůjček na subvence. Pohledávky z hospodaření mimo rozpočet (zálohy) stouply o Kč 605,903.919,98 na Kč 9.371,200,785,90. Zálohy na úhradu učitelských platů činí v prvé skupině Kč 1.844,557.884,90, ve druhé 1.616,224.761,27 Kč; tato zahrnuje pohledávku za státním obilním ústavem Kč 4.885,655.946,66, dále peněžní vklady státu ve státních podnicích Kč 285 milionů 492.933,53 po splátce Kč 431,125.440,06 a vklad do zásobního fondu státních drah Kč 495,813.970,90.

V připojených účtech zvláštních fondů vykazuje fond meliorační pokles na Kč 27,535.962,07, fond bytový A vzrůst na Kč 19,486.183,89, fond bytový B vzrůst na Kč 5,102.197,75. Na dávku z majetku zaplaceno nově v tomto roce Kč 580,560.264,63, celkem Kč 4.884,096.112,70 při celkové náležitosti Kč 9.311,689.845,63 oproti Kč 9.024,468.041,34 z počátku roku.

K účtu připojen jest z činnosti Nejvyššího účetního kontrolního úřadu výpočet 122 dalších dohlídek provedených v roce 1925 ve státních úřadech, podnicích a ústavech i podnicích státem podporovaných bez uvádění shledaných závad.

Rozpočtový výbor navrhuje, aby senát schválil státní závěrečný účet za rok 1925 i s připojenými účty fondů zvláštních (tisk 335) .

V Praze, dne 8. listopadu 1927.

Dr Karas v. r.,
předseda.

Dr Vl. Fáček v. r.,
zpravodaj.

 

 

 

 

 

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP