Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1928.

II. volební období.

6. zasedání.

Tisk 611.

Zpráva

I. výboru sociálně-politického,

  1. výboru rozpočtového

k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 608) k vládnímu návrhu zákona

o stavebním ruchu.

I.

Tohoročný návrh zákona o stavebnom ruchu málo sa liší od vlaňajšieho zákona o stavebnom ruchu č. 44 z roku 1927.

Chcem byť stručný a len sem-tam poukázať na niektoré nové a novej dobe primerané paragrafy tejto osnovy. Zákon má osem kapitôl a 80 paragrafov. V §e 6 v odstavci 5. ukladá sa vlastníkovi pozemku, aby niesol čiastku vyvlastňovacích nákladkov, keď bolo jeho odvolanie zamietnuté; ďalej dáva tento návrh obciam pri predaji nezastavených vyvlastnených pozemkov rovné postavenie, jako maly doteraz všeobecne prospešné a bytové družstvá. V kapitole 4. zvyšuje sa čiastka určená pre stavbu obytných domov pre štátnych a iných verejných zamestnancov z 580 millionov na obnos Kč 640 millionov. V §§och 31, 36 a 39 ustanovenia o štátnej záruke rozširujú sa tak, že možno udeliť podporu na stavby zahájené do 31. marca 1929 a to pri stavbách nájomných domov obytných do výšky 85% stavebného nákladku, a že čiastka, ktorou môže záruka byť prevzatá, smie činiť 150 millionov Kč.

Daňové oslobodenie určuje § 49 pri stavbách s malými bytmi a malými dielňami na 25 rokov, pri ostatných stavbách a pri opravách neobytných budov alebo ich častí na ciele obytné na 15 rokov, keď budú dokončené do konca roku 1929. Toto daňové oslobodenie obsahuje tiež oslobodenie od dávky z nájomného alebo používaných miestností na 20 rokov, ak ide o stavby malých bytov, a na 10 rokov, ak ide o stavby ostatné alebo o opravy.

§ 49. Zvláštnym ustanovením návrhu zákona majú byť finančné úrady zmocnené, aby predlžily lehotu na dokončenie stavieb do 30. júna 1929, ak bola stavba včas začatá a riadne v nej bolo pokračované, alebo ak nebolo ju možné zo závažných príčin dokončiť do konca roku 1928, takže týmto stavbám zostane zachované daňové oslobodenie podľa zákona z r. 1927.

§ 52. Oslobodenie prevodu pozemkov od dávky z prírastku hodnoty nemovitostí uskutočneného v rokoch 1928 a 1929 obmedzuje sa s jednej strany na pozemky, ktoré sa použijú na stavby domov s malými bytami a malými dielňami do konca r. 1929, s druhej strany rozširuje sa na pozemky, na ktorých budú do 31. decembra 1929 vystavené budovy určené pre verejnú potrebu.

§ 53. Prevody hotových stavieb oslobodzuje osnova zákona jako dosiaľ od prevodného poplatku, rozširujíc toto ustanovenie tiež na prevody domkov všeobecne prospešných stavebných družstiev prevedené v rokoch 1924 až 1929 so zárukou štátneho bytového fondu.

Oslobodenie od poplatkov prináleží dlhopisom a listinám o pôžičkách povolených na stavby len nájomných obytných domov.

§ 77. Jako menšia zmena stojí za zmienku, že činnosť vykonávaná dosiaľ oddeleniami pre stavebný ruch prejde dňom 1. júlom 1928 na zemské úrady.

Sociálno-politický výbor prejednal predlohu vo schôdzi dňa 22. marca 1928 a navrhuje senátu, aby schválil osnovu zákona tak, ako bola prijatá, poslaneckou snemovnou vo znení senatného tisku č. 608.

Praha, 20. marca 1928.

R. Jaroš v. r.,

předseda.

Šimon Roháček v. r.,

zpravodaj.

 

II.

Výbor rozpočtový posuzoval osnovu zákona s hlediska úhrady.

Podle osnovy zákona poskytují se finanční výhody ve prospěch stavebního ruchu tak, jako v posledním zákonu ze dne 7. dubna 1927, č. 44 Sb. z. a n., jen státní zárukou za zápújčky, dále použitím výnosu losové zápújčky, pak osvobozením od daní, dávek, kolků a poplatků.

Kdežto podle zákona č. 44/1927 Sb. z. a n. mohla záruka státu býti převzata za zápůjčky do úhrnné částky 120 milionů Kč, byla nyní podle usnesení poslanecké sněmovny tato úhrnná částka zvýšena na 150 milionú Kč. Tímto zvýšením umožňuje se záruka pro větší počet staveb, pro něž lze podporu zárukovou uděliti.

Zvýšení to může se jeviti v příštích rozpočtech vzhledem na subsidiární povahu záruky jen v míře malé při úvěrové položce pro stavební ruch preliminované.

Nezměněnou zůstává jako v zákoně čís. 44/1927 podpůrná povaha této záruky pro případ nesplnění povinností uložených dlužníku v úpise dlužním a stanoví se opět závazek vlastníka domu nahraditi státu veškeré plnění vykonané z důvodu záruky.

Tím jako již v zákonu čís. 44/1927 opuštěn způsob dřívějších zákonú o stavebním ruchu, poskytujících vlastníkům bezprostřední podporu peněžitou ku stavbám, což bylo dříve odůvodněno absolutním nedostatkem bytů, drahotou staveb a skrytou podporou v nezaměstnanosti.

Částka, kterou vláda může z výnosu státní losové výpůjčky přikázati na vystavění obytných budov pro státní a jiné veřejné zaměstnance, zvýšena z 580 milionú Kč stanovených v zákoně č. 44/1927, na 640 milionů Kč, čímž umožní se výstavba více těchto obytných budov bez většího zatížení rozpočtu.

Dočasné osvobození od domovní daně a přirážek snižuje se co do doby trvání oproti zákonu č. 44/1927, a to:

1. při novostavbách, přístavbách, nástavbách a přestavbách (§ 134 zákona č. 76/ 1927 Sb. z. a n. o přímých daních) z 25 let (podle zákona č. 44/1927) na dobu 15 let.

2. při stavbách domů s malými byty a malými provozovnami (§ 136 zák.č.6/1927) z 35 let (podle zákona č. 44/1927) na dobu 25 let.

Daňové výhody tyto jsou oproti ustanovením zákona č. 76/1927 o přímých daních (6 let resp. 12 let) ještě značné, avšak odůvodněny nynějším stavem ruchu stavebního.

Dále poskytuje osnova úpravám celých budov dosud neobytných nebo neobytných částí budov k účelům obývacím dočasné osvobození od domovní daně a přirážek na dobu 15 let (podle zákona č. 44/1927 na dobu 25 let).

Stavby osvobozené od daně domovní jsou osvobozeny též od dávky z nájemného nebo z používaných místností na dobu 10 let (§ 134 zák. č. 76/1927) resp. na dobu 20 let (§ 136 cit. zák. ).

Podle zák. č. 44/1927 trvalo toto osvobození stejnou dobu jako osvobození od státní daně činžovní a třídní.

Převody pozemků ku stavbám domů s malými byty a malými provozovnami a ke stavbám budov určených pro veřejnou potřebu jsou osvobozeny od dávky z přírůstku hodnoty nemovitostí. (Podle zákona č. 44/1927 bylo osvobození převodů stavebních parcel přípustno ke všem stavbám uvedeným v § 49 zák. č. 44/1927. )

Převody staveb, na něž byla udělena podpora, se strany obce neb obecně prospěšného stavebního družstva, jsou osvobozeny od poplatku převodního. Stejné osvobození přísluší jinému stavebníku pro první úplatný převod v době 3 let od dokončení stavby (padle zák. č. 44/1927 oprávněnému podnikateli staveb v době 5 let).

Osvobození od poplatku převodního platí též pro převody staveb, na které se udělí záruka státního bytového fondu podle zákona č. 98/1919 Sb. z. a n.

Převezme-li stát záruku za zápůjčku na stavby nájemních domů obcí neb obecně prospěšných stavebních sdružení, osvobozují se od poplatků dluhopisy, knihovní zápisy, úvěrní listiny a kvitance, což platí i při záruce státním bytovým fondem.

Podle zákona č. 44/1927 platilo toto osvobození od poplatků uvedených listin a zápisů knihovních pro všechny budovy, na něž poskytnuta podpora žádosti o státní záruku a její přílohy jsou kolku prosty.

Dále při vyvlastněných pozemcích nezastavěných jest osvobozen od převodního poplatku a dávky z přírůstku hodnoty nemovitostí zpětný převod pozemku do vlastnictví původního vlastníka.

Pak všechna jednání a listiny týkající se působnosti rozhodčích soudů mzdových jsou osvobozeny od kolků a poplatků.

Veškeré uvedené výhody daňové, dávkové, poplatkové a kolkové, ač namnoze oproti výhodám zákona č. 44/1927 zmenšené, jsou však dosud tak podstatné, že lze jimi očekávati další rozvoj stavebního ruchu, jehož nutně potřebujeme k odpomoci dosavadnímu nedostatku bytovému.

Jinak výhody, poskytované osnovou zákona, znamenají určitou restrikci proti výhodám poskytnutým dřívějšími zákony o stavebním ruchu, kterážto restrikce při jde k dobru pro státní pokladnu v příštích letech.

K § 49 návrhu zákona budiž připomenuto, že obdobné ustanovení § 49 posledního zákona o stavebním ruchu č. 44/1927 Sb. z. a n. není zrušeno pozdějším zákonem o přímých daních č. 76/1927 Sb. z. a n. Svědčí o tom výslovně ustanovení čl. III., odst. 1., č. 1., posléz cit. zákona, podle něhož ustanovení o daňovém osvobození poskytnutém posledním zákonem o stavebním ruchu č. 44/1927 Sb. z. a n. účinnosti nepozbývají. Ustanovení § 134, odst. 4. zákona č. 76/1927 Sb. z. a n., podle něhož trvalé úlevy z důvodu stavby, vyplývající z dosavadních zákonů a záležející v používání zmírněných daňových sazeb, potrvají v platnosti jenom ještě 15 let, není v žádném rozporu se shora cit. ustanovením čl. III, odst. 1., č. 1. zák. č. 76/1927 Sb. z. a n. Ustanovení cit. § 134, odst. 4., sluší rozuměti tak, že se jím trvalé snížení daňových sazeb zákona č. 242/1911 ř. z. o jednu pětinu, poskytnuté stavbám domů aspoň se 4 byty zákonem č. 209/1920 Sb. z. a n. pro celou dobu trvání domu, ponechává v platnosti pouze po dobu 15 roků.

Rozpočtový výbor připojuje se jinak k usnesení výboru sociálně-politického a doporučuje přijetí osnovy zákona ve znění usneseném, poslaneckou sněmovnou a obsaženém v senátním tisku č. 608.

V Praze dne 23. března 1928.

Dr Karas v. r.,

předseda.

Dr Adolf Procházka v. r.,

zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP