Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1928.

II. volební období.

6. zasedání.

Tisk 615.

Návrh

senátora R. Pánka a spol.,

 

kterým se vláda vyzývá, aby senátu N. S. předložila seznamy veškerého úřednictva

ve státních úřadech, ústavech, fondech a v podnicích státních a státem spravovaných.

 

Senát Národního shromáždění republiky Československé usnesl se na tomto návrhu:

Vládě se ukládá, aby nejpozději do 3. měsíců předložila senátu N. S. seznamy (pořadníky, statusy, almanachy) veškerého pragmatikálního úřednictva ve státních úřadech, ústavech, fondech a v podnicích státních a státem spravovaných, a to odděleně podle jednotlivých oborů státní správy (resortů) a podle úřednických kategorií. V těchto seznamech budiž uvedeno: jméno úředníka, služební místo, rok narození, délka celkové (do pense a do postupu započítatelné) služební doby; dále služební hodnost a služební pořadí, jaké měl úředník do 28. října 1918 (po případě, není-li těchto předpokladů, budiž uveden jeho stav nebo zaměstnání před posléze uvedenou dobou (na př.: studoval, byl v soukromém zaměstnání, sloužil v samosprávě a p.), dále služební hodnost a pořadí, jaké měl úředník do 31. prosince

1925 (před účinností platového zákona č. 103 ex 26) a konečně služební hodnost a pořadí, jaké má úředník po provedené systemisaci v důsledku usnesení ministerské rady ze dne 15. července 1827, t. j. ku dni 31. prosince 1927. Služební hodnosti nutno rozuměti před vydáním platového zákona hodnostní třídu, do které byl úředník skutečně jmenován a po vydání citovaného zákona platovou stupnici, do které byl úředník buď převeden anebo povýšen. Při hodnosti uveden budiž též jeho dřívější a nynější úřední nebo funkční titul.

Seznamy buďtež omezeny na pragmatikální státní úředníky ve státních úřadech, ústavech, fondech a v podnicích státních a státem spravovaných (včetně úředníky železničního provozu), pokud spadají do prvé části platového zákona, díl I.

Důvody.

Již několikráte učiněn byl pokus oběma sněmovnami, aby vláda předložila seznamy úřednictva ve státních úřadech a v podnicích státem spravovaných za účelem přezkoumání osobních stavů vzniklých po převratu; dosud však se tak nestalo, ačkoliv jsme již v desátém roce trvání republiky. Byly navrženy příslušné resoluce, jichž oprávněnost byla uznána, vláda však jím vyhověla pouze potud, že dala statistickým úřadem zpracovati číselnou statistiku všech státních zaměstnanců, která vyšla pouze v několika výtiscích, jež byly dány.k disposici počátkem roku 1926 desetičlenné parlamentní komisi pro zpracování platového zákona. Velmi objemná a podrobná tato práce byla prohlášena důvěrnou a měla sloužit jako pomůcka jednak pro právě uvedený zákon a jednak též pro příští systemisaci. Jmenovitá statistika, t. j. taková, která by vedle počtu systemisovaných míst uváděla také, kdo tato místa zaujímá, posud parlamentu předložena nebyla. Uznáváme plně, že v prvních letech trvání republiky nebylo možno podobnou statistiku všude a ve všech resortech sestaviti vzhledem k stále měnícím se osobním stavům, vznikajícím po etapách podle potřeby, jakož i vzhledem k přechodnému rázu mnohých úřadů a konečně ne v neposlední řadě také k neznámým osobním stavům na Slovensku a v Podkarp. Rusi. Vždyť i úřady s kontinuitou, t. j. takové, jež byly pouhým pokračováním úřadů předchozích, na př. pošty, mohly teprve v roce 1922 vydati první svůj úplný seznam úřednictva. Dnes však v desátém roce trvání republiky tato okolnost odpadá, vlastně nemůže a nesmí býti příčinou, proč by seznamy veškerého úřednictva neměly býti zveřejněny, nebo alespoň dány k disposici parlamentu jakožto kontrolnímu orgánu nad exekutivou. A to tím spíše ne, jelikož mnohé úřady podobné seznamy vydaly již tiskem. Výmluva, že by snad v tom či onom úřadě podobných seznamů nebylo, nemůže a nesmí býti uplatněna, neboť bezpodmínečně všude musí býti již osobní stavy v naprostém pořádku, vždyť v opačném případě podle čeho byla by se prováděla systemisace? A právě systemisace a její provedení je důvodem, proč tento návrh klademe.

Uznává-li se všeobecně nutnost revise systemisace, a to nejen v parlamentních kruzích, nýbrž i vládních, a není-li nikoho, zdůrazňujeme nikoho, kdo byl jí spokojen, musí se především znáti pravý stav věci, t. j. musí se znáti autenticky změny, jež byly systemisací přivoděny v osobních stavech, a to jak u jednotlivců, tak i u jednotlivých kategorií; a též také jak v ústředních úřadech, tak i v úřadech podřízených instancí. Teprve z těchto seznamů bude.možno posouditi, jak se při systemisaci postupovalo, zda-li se tak dělo jednotně a úměrně ve všech resortech a ve všech kategoriích, a bude možno teprve pak posouditi, zda-li povyšování úřednictva v důsledku systemisace přivodilo ony strašlivé nesrovnalosti, ano v mnohých resortech přímo anarchii v osobních stavech úřednictva, o nichž se dnes píše v memorandech, jimiž jsou členové N. S. zaplavováni. Je naší povinností přesvědčiti se, zda-li ony strašlivé stesky, vlastně hrozné žaloby jednotlivých kategorií do hromadné degradace, odejmutí poctivě vyslouženého pořadí, dále do na prosto nezaslouženého a neodůvodněného předřaďování starších úředníků až o 20 let služebně mladšími odpovídají skutečnosti a je-li tomu tak, jakou nápravu bude třeba zjednati. Podepsaní mají za to, že parlament této povinnosti vyhnouti se nesmí a proto žádají, aby byl návrh neprodleně předložen výboru iniciativnímu. Návrh, který konečně bude nezbytnou pomůckou ohlášené komisi pro revisi systemisace, není spojen s nižádným nákladem.

 

V Praze, dne 20. března 1928.

 R. Pánek,

Jiří Pichl, Hubka, F. Plamínková, A. Šolc, dr Macků, dr Klouda, F. Šťastný, Klečák,
Reichstädterová, dr Veselý.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP