Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1928.

II. volební období.

6. zasedání.

Tisk 639.

Návrh

senátorů Ant. Nováka, V. Dundra, R. Jaroše a soudruhů

na doplnění zákona ze dne 15. června 1927, čís. 77 Sb. z. a n., o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy.

Podepsaní navrhují:

Slavný senáte Národního shromáždění republiky Československé, račiž se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne . . . . . . . . .,

jímž se doplňuje zákon ze dne 15. června 1927, čís. 77 Sb. z. a n., o nové úpravě

finančního hospodářství svazků územní samosprávy.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

§ 20, zákona ze dne 15. června 1927, čís. 77 Sb. z. a n., se doplňuje takto:

Jde-li o opatření úhrady na příděl lesa Státním pozemkovým úřadem ze zabrané půdy, může obec nebo okres uzavříti zápůjčku i tehdy, jestliže její roční potřeba na úrok a splátky ze zápůjček vyžaduje kromě výtěžků kmenového jmění, k tomu to účelu použitých, více než 50% přirážkové základny v průměru tří let, jež předcházejí rok, ve kterém dotyčná obec o zápůjčce se usnáší.

§ 2.

Provedením tohoto zákona pověřují se ministři vnitra a financí.

Odůvodnění.

Limitem obecních přirážek, zrušením přirážek školních, zrušením přídělu z daně obratové a přepychové, dávky z motorových vozidel, příspěvků podle § 27 zákona čís. 329 z r. 1921 a dalšími opatřeními ve smyslu zákona čís. 77 z r. 1927, ocitly se obce a okresy československého státu v kritické finanční situaci, která ve velkém počtu případů hrozí se státi úplnou katastrofou. Úhradový fond jest zcela nedostatečný, uvážíme-li, že má k disposici v Čechách ztěží 160 milionů Kč, kdežto samosprávné svazky v Čechách žádají přes 700 milionů Kč. V ostatních zemích jest situace daleko horší. Poplatkový a dávkový systém ani z daleka obcím nepomáhá, poněvadž jest nepatrně výnosný pro největší část obcí, nehledíc k tomu, že po způsobu daňového systému státního, přesunuje se daňové břemeno na bedra nejchudších a nejpotřebnějších vrstev, zatím co vrstvám majetným, zejména pak velkým podnikům, poskytovány jsou jak daňovou reformou státní, tak zákonem čís. 77 z r. 1927 nejenom značné úlevy, nýbrž i velké výhody.

Nemá-li býti úplně zničena obecní samospráva, která tvořila před deseti léty základ pro budování československého státu a tím i poškozeno veškeré obyvatelstvo, jest zapotřebí poskytnouti jí pomoci zvláště v této době. Jedním z nejúčinnějších finančních zdrojů jest výnos nemovitého obecního majetku. Již zákon čís. 421 z r. 1919, kterým lesy, pole a luka obecního statku byly převedeny do vlastnictví obcí, podal důkaz, že obce, jimž dostalo se této finanční pomoci, vybírají nízké obecní přirážky a utěšeně se rozvíjejí.

Přídělem lesů obcím a okresům ze zabrané půdy nebude jen obecní a okresní samospráva finančně posílena, nýbrž lesy obcím a okresům přidělené, budou vzorně spravovány a obhospodařovány, neboť hospodaření v obecních lesích podléhá přísným ustanovením zemského zákona čís. 11 z r. 1893, podle něhož přísluší také dohlédacím úřadům přísný dohled nad obecními lesy.

V Praze, dne 23. května 1928.

Ant. Novák, V. Dundr, R. Jaroš,
J. Petřík, B. Ecksteinová, F. Modráček, Fr. Zimák, dr Witt, Filipínský, Ant. Jarolim,
dr Heller, Stark, Reyzl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP