Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1928.

II. volební období.

6. zasedání.

Tisk 646.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne.................................1928

o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Připojená úmluva, sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou jménem vlády ministry železnic a financí se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Votice-Sedlčany se strany druhé, podle které nabývá stát dnem 1. ledna 1928 této místní dráhy, se schvaluje.

§ 2.

Ministr železnic se zmocňuje, aby uhradil provozní výdaj e této místní dráhy za rok 1928, nekryté jejími provozními příjmy a výdaje na zúročení a úmorovou splátku hypoteční zápůjčky v rámci rozpočtu státního podniku "Československé státní dráhy" skupina II. oddíl III, § 5 státního rozpočtu pro rok 1928.

§ 3.

Ministr financí se zmocňuje, aby schodky místní dráhy za léta 1921-1923 vzniklé v částce 467.460'94 Kč, které byly zatímně hrazeny zálohou z pokladních hotovostí, uhradil podle čl. XIX, odst. 3. finančního zákona pro rok 1928.

§ 4.

Veškeré úkony s provedením tohoto zákona související, majetkové převody, podání, zápisy, připojená úmluva, jakož i jiné listiny jsou osvobozeny ode všech veřejných daní, dávek, kolků a poplatků.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedou jej ministři železnic a financí.

Důvodová zpráva.

Dne 22. května 1924 usnesla se vláda, aby soukromé místní dráhy byly postupně zestátněny, takže by v rukou soukromých zůstaly pouze dráhy drobné. Při tom stanoven byl zároveň program, podle něhož má býti postupováno při provádění tohoto usnesení vlády; podle tohoto programu na prvém místě měly býti zestátněny dráhy zaručené státem a zemí Českou, na druhém místě slovenské místní dráhy a konečně zbývající ještě místní dráhy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.

Prvá část tohoto programu byla již provedena zákonem ze dne 25. června 1925, č. 156 Sb. z. a n., jímž bylo schváleno 48 úmluv sjednaných mezi státem a akciovými společnostmi garantovaných drah o nabytí těchto drah státem.

Předložená osnova zákona, jímž má býti schválena úmluva mezi státem a akciovou společností místní dráhy Votice-Sedlčany, jest podle svého předmětu vlastně doplněním zákona č. 156/1925 Sb. 7. a n. V daném případě jde totiž o zestátnění místní dráhy garantované okresem sedlčanským, jíž se nad to dostávalo ročního příspěvku od státu a od země České. Okres sedlčanský zaručil se totiž za hypoteční zápůjčku společnosti místní dráhy v nom. hodnotě 1,096.000 Kč, kterou na výstavbu dráhy poskytla Zemská banka v Praze.

Tento garanční závazek stal se okresu záhy značným břemenem, neboť provozní výsledky místní dráhy nestačily po většině k úhradě roční potřeby annuity z této zápůjčky. Proto již v roce 1902 uvolila se bývalá rakouská státní správa přispívati k ulehčení garančního závazku okresu jednou třetinou garanční potřeby do maximální výše 8000 Kč ročně. Ve stejném rozsahu zavázala se i země Česká přispívati okresu sedlčanskému k ulehčení jeho garanční povinnosti. Po převratu uvolila se i čsl. státní správa dobrovolně převzíti závazek bývalé rakouské státní správy v uvedeném rozsahu. Poskytnuté takto subvence státní a zemské, které do konce roku 1926 činily pro stát 42.220'46 Kč a pro zemi 44.890'27 Kč, tvořily oproti společnosti místní dráhy zúročitelnou pohledávku, která měla býti splácena z čistých přebytků po úhradě annuit z hypoteční zápůjčky jednou třetinou přebytku. Garanční zálohy okresu sedlčanského činily do konce r. 1926 161.176'34 Kč.

Provozní délka místní dráhy činí celkem 16'615 km. Stavební náklad místní dráhy, státní správou schválený, jest 1,548.000 Kč a byl uhrazen hypoteční zápůjčkou, sjednanou u Zemské banky v Praze v nom. hodnotě 1,096.000 Kč, kmenovými akciemi v nom. hodnotě 280.000 Kč a příspěvkem země České à fonds perdu 172.000 Kč.

Místní dráha byla po celou dobu v provozu státních drah.

Finanční výsledky místní dráhy zhoršily se po převratu vlivem všeobecných hospodářských poměrů poválečných, stoupnutím cen materiálu a práce tou měrou, že v roce 1924 viděla se nucena státní správa poskytnouti společnosti na podkladě čl. XVIII. zákona č.149/1910 ř. z. poshovění s úhradou provozních schodků místní dráhy a přispívati zálohou k úhradě nutných a prokázaných výdajů správních, při čemž však nebyl nikterak dotčen garanční závazek okresu sedlčanského a zmíněná subvence se strany státu a země České.

Takto poshověné a hotově vyplacené částky tvoří zúročitelnou pohledávku státní správy proti společnosti, která při výkupu místní dráhy státem má býti splacena ze zbývajícího jmění společnosti, ke kterému náleží i náhrada za výkup dráhy. Tato pohledávka státní správy činila koncem roku 1926 celkem 801.487'61 Kč.

Také podle výslovného ustanovení stanov společnosti nutno při výkupu místní dráhy státem odečísti cestou kompensace dotčené již subvenční příplatky státní správy, vyplacené k ulehčení garanční povinnosti okresu sedlčanského, i s úroky od ceny výkupní.

Vzhledem k těmto ustanovením stanov a dohody o podmínkách poshovění vzdala se společnost místní dráhy se zřetelem k výši zadlužení místní dráhy nároku na honorování akciového kapitálu z titulu zestátnění.

Také okres sedlčanský, maje na zřeteli, že zestátněním místní dráhy zbaví se pro budoucnost tíživého garančního břemene, vzdal se dobrovolně nároku na refundaci vyplacených jím garančních záloh, právě tak jako země Česká vzdala se nároku na vrácení subvencí, vyplacených k ulehčení garančního závazku jmenovaného okresu.

Pokud jde o akcie, jsou tyto vlastně bezcenny vhledem k vysokému zadlužení místní dráhy, jež přesahuje nom. hodnotu akciového kapitálu více než trojnásobně. Akcie tyto nebyly upisovány z důvodů spekulačních neb ukládacích, nýbrž hlavně ve snaze umožniti výstavbu místní dráhy, od níž bylo očekáváno hospodářské povznesení kraje a jíž byla získána možnost levného a pravidelného spojení s hlavní tratí a tím také se všemi důležitými středisky hospodářskými, kulturními a politickými, hlavně pak s Prahou.

Zestátněním místní dráhy bude okresu podstatně ulehčeno, neboť mu odpadne zatížení z titulu garancie, jež činí ročně cca 38.000 Kč. Rovněž země Česká bude nadále zbavena povinnosti k uvedenému subvenčnímu příplatku v částce 8000 Kč ročně.

Zestátněním místní dráhy odpadne pro ředitelství státních drah Praha-Jih jediná ještě soukromá místní dráha ve státním provozu, pro kterou bylo nutno vésti zvláštní účty, a ulehčí se tudíž administrativně nejen ředitelství, nýbrž i přípojové stanici, odboru pro udržování dráhy a topírně co do vyhotovování účtů a výkazů nutných pro provozní účet. Odpadne dále i náklad na úhradu societních výloh společnosti, činící ročně průměrně 8000 Kč.

Také po stránce provozní a tarifní bude moci státní správa železniční uplatňovati účinněji svůj vliv, přihlížejíc netoliko k zájmům čsl. státních drah, nýbrž i k potřebám zemědělství, průmyslu a obchodu příslušného kraje a jeho sblížení s hlavním městem republiky.

K jednotlivým paragrafům zákonné osnovy dlužno připomenouti

K § 1.

Úmluva sjednaná se společností místní dráhy byla vypracována obdobně podle úmluv, jež byly podkladem pro zestátnění místních drah zemí Českou a státem garantovaných.

K § 2.

Podle sjednané dohody převezme stát ku vlastnímu placení zbytek dosud neumořené hypoteční zápůjčky, která byla u Zemské banky v Praze sjednána v nom. hodnotě 1,096.000 Kč. Neumořený zbytek této hypoteční zápůjčky činil koncem roku 1927 746.445'50 Kč.

Po zestátnění místní dráhy s účinností od 1. ledna 1928 bude nutno uhraditi provozní schodek místní dráhy za běžný rok, odhadnutý na 27.670 Kč a potřebu z anuit hypoteční zápůjčky v roce 1928 splatných v částce cca 54.000 Kč.

Podstatným účinkem zestátnění místní dráhy bude však také vyrovnání tarifů místní dráhy s tarify drah státních (zavedení barêmu státních drah). To bude míti za následek určité snížení přepravních příjmů. Bylo proto ustanovením tohoto paragrafu učiněno potřebné legislativní opatření k úhradě uvedených částek, které bude třeba z titulu zestátnění místní dráhy v roce 1928 uhraditi. Pro další léta bude úhrada tato zajištěna rozpočtově.

Úhrada nákladů societné správy a likvidace společnosti v přibližné výši 20.000 Kč jest zajištěna v rozpočtu ministerstva železnic, kap. 16., titul 1., § 2. Ústřední správa, pol. 17. (viz vysvětlivky, kap. 16., stránka 18). Z tohoto důvodu zvláštní opatření úvěrové v tomto zákoně se nenavrhuje.

K § 3.

Jak bylo již uvedeno ve všeobecné části důvodové zprávy, činila pohledávka státní správy proti společnosti z titulu poshovění s úhradou provozních schodků a z poskytnutých záloh na úhradu societní služby do konce roku 1927 801.487,61 Kč. Tyto zálohy činily za léta 1921-1923 467.460,94 Kč a byly poskytnuty státní správou z prostředků mimorozpočtových a jsou proto vykázány ve státní účetní závěrce jako aktivum z hospodářství mimo rozpočet.

Je třeba učiniti opatření k definitivní úhradě těchto mimorozpočtových záloh. Tímto paragrafem se navrhuje, aby uvedené zálohy byly uhrazeny z nespotřebovaných výtěžků úvěrních operací podle čl. XIX., odst. 3. finančního zákona pro rok 1928.

Za léta 1924 a další bylo ohledně zálohové úhrady učiněno příslušné opatření ve finančních zákonech těchto let.

K § 4.

Tímto paragrafem stanoví se osvobození ode všech veřejných daní, dávek, kolků a poplatků. To se týká také dávky z přírůstku hodnoty podle § 37 zákona č. 329/1921 Sb. z. a n. a prováděcího nařízení č. 143/1922 Sb. z. a n.

Vláda doporučuje, aby tato osnova byla přikázána v senátě výborům technicko-dopravnímu a rozpočtovému, v poslanecké sněmovně výborům pro dopravu a veřejné práce a rozpočtovému k podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

V Praze, dne 24. května 1928.

Náměstek předsedy vlády:
Šrámek v. r.

Ministr železnic:
Najman v. r.

Příloha.

Úmluva

sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce "stát") se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Votice-Sedlčany (v následujícím krátce "společnost") se strany druhé o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem.

Článek I.

Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1928 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky veškerého movitého i nemovitého jmění společnosti, ať toto nemovité jmění jest zapsáno v knihách pozemkových (všeobecných nebo železniční knize) anebo není, s veškerými právy a závazky jejími, zejména železniční trati společnosti z Votic do Sedlčan, tvořící předmět koncesní listiny ze dne 16. května 1893, č. 95 ř. z., s veškerým movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i veškerého ostatního jmění společnosti se všemi aktivy i pasivy, i s reservním fondem, pokud nebyl podle svého určení se schválením státní správy spotřebován.

Článek II.

Naproti tomu přejímá stát k vlastnímu placení podle platného, státní správou schváleného umořovacího plánu zbytek dosud neumořené části hypotekární zápůjčky, uzavřené u Zemské banky království Českého, nyní u Zemské banky (dříve Zemské banky království Českého) v Praze v jmenovité hodnotě 1,096.000'- Kč, t. j. slovy jedenmiliondevadesátšesttisíc Kč.

Veškeré akcie postupuje společnost státu bez zvláštní úplaty. Tyto akcie společností vydané společnost opatří a státu odevzdá do 31. ledna 1928.

Článek III.

Ježto nabývací cena jest ustanovením čl. II. vypořádána, prohlašuje společnost, že nemá

vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.

Článek IV.

Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva nabude právní platnosti a jakmile řádná valná hromada schválí výroční účty za rok 1927.

Likvidaci společnosti provede na základě jejího usnesení státní správa.

Článek V.

Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti (čl. IX.), přechází fysická držba veškerých majetkových předmětů v čl. I. uvedených na stát.

Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, listiny, plány, účty, knihy atd. místní dráhy se týkající a že provede sama knihovní pořádek.

Článek VI.

Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo československého státu (železniční správa) na všechny nemovitosti společnosti náležející.

Společnost jest povinna řádně podepsati právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.

Článek VII.

Obě smluví strany vzdávají se práva odporovati této úmluvě pro zkrácení nad polovici obecné ceny.

Článek VIII.

Pro jakékoliv právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v prvé stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.

Článek IX.

Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.

Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise; společnost obdrží její opis.

V Praze, dne 23. listopadu 1927.

Ministr železnic:

J. Najman v. r.

Místní dráha Votice-Sedlčany:

Josef Poustka v. r.

Emanuel Francán v. r

Ministr financí:

Dr. Engliš v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP