Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1928.

II. volební období.

6. zasedání.

Tisk 663.

Zpráva

I. výboru technicko-dopravního,

II. výboru rozpočtového

k vládnímu návrhu zákona (tisk 646)

o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem.

I.

Předložená osnova zákona, jímž má býti schválena úmluva mezi státem a akciovou společností místní dráhy Votice-Sedlčany, jest podle svého předmětu vlastně doplnění zákona č. 156 1925 Sb. z. a n. V daném případě jde o zestátnění místní dráhy garantované okresem sedlčanským, jíž se nad to dostávalo ročního příspěvku od státu a země České. Okres sedlčanský zaručil se totiž za hypoteční zápůjčku společnosti místní dráhy v nominální hodnotě 1,096.000 Kč, kterou na výstavbu dráhy poskytla zemská banka v Praze.

Tento garanční závazek v obnosu ca 33.000 Kč ročně stal se okresu sedlčanskému značným břemenem, neboť provozní výsledky této dráhy nestačily po většině k úhradě roční potřeby anuity z této zápůjčky. Proto již v roce 1902 uvolila se bývalá rakouská stát. správa přispívati k ulehčení garančního závazku okresu třetinou garanční potřeby do maximální výše 8.000 Kč ročně. K téže podpoře ve stejném rozsahu uvolila se i země Česká. Tentýž závazek převzala po převratu i čsl. státní správa.

Provozní délka místní dráhy činí celkem 16,615 km a stavební náklad státní správou

schválený Kč 1,548.000. Týž byl uhrazen hypoteční zápůjčkou u zemské banky v Praze v nominální hodnotě Kč 1,096.000 a kmenovými akciemi Kč 280.000 a příspěvkem země České Kč 172.000. Místní dráha Votice-Sedlčany byla po celou dobu v provozu státních drah.

Podle sjednané dohody převezme stát k vlastnímu placení zbytek dosud neumořené hypoteční půjčky, která byla u zemské banky v Praze sjednána, v nominální hodnotě Kč 1,096.000. Tento neumořený zbytek zápůjčky činil koncem r. 1927 Kč 740.445,50. Mimo to uhradí stát po zestátnění této místní dráhy s účinností od 1. ledna 1928 provozní schodek za běžný rok a potřebu z anuit hypoteční zápůjčky v roce 1928 splatných.

Vzhledem k ustanovením stanov a dohody o podmínkách vzdala se společnost místní dráhy nároku na honorování akciového kapitálu z titulu zestátnění. Rovněž okres sedlčanský se vzdává nároku na refundaci vyplacených jím garančních záloh, také země Česká vzdala se nároku na vrácení vyplacených subvencí.

Zestátněním jmenované místní dráhy bude okresu sedlčanskému podstatně ulehčeno, neboť mu odpadne zatížení z titulu garancie. Rovněž i země Česká bude nadále zbavena povinností k uvedenému subvenčnímu příplatku.

Technicko-dopravní výbor se usnesl navrhnouti slavnému senátu, aby osnova zákona byla schválena ve znění vládou navrženém a dole otištěném.

V Praze, dne 12. června 1928.

Inž. B. Bečka v. r.,

předseda.

Frant. Novák v. r.,

zpravodaj.

 

II.

Předlohou touto vláda dále provádí zestátňovací akci soukromých železnic, která za posledních 8 let zdárně pokračuje. Po velkých tratích Buštěhradské, Ústecko-Teplické a Košicko-Bohumínské společnosti, a po řadě místních drah dochází na jednu z posledních drah místních v Čechách, na m. dráhu Votice-Sedlčany. Zestátněním dráhy této nevznikne státu žádné nové břemeno finanční. Stát převezme veškeren aktivní i passivní majetek společnosti této místní dráhy, akcie v nom. Částce 280.000 Kč a veškery dluhy její, které činí 1,629.90311 Kč. Zato však stát zbaví se vyplácení dalších subvencí a hrazení deficitů provozu této dráhy, které dosahují ročně asi 27.000 až 30.000 Kč.

Poněvadž dráha tato pomáhá rozmachu chudého kraje sedlčanského a převzetí její státu nepřinese žádných nových finančních obětí, neboť schodek její byl již nyní kryt státem, navrhuje rozpočtový výbor schválení osnovy zákona ve znění dole otištěném.

V Praze, dne 12. června 1928.

Frant. Jan Kroiher v. r.,

místopředseda.

Dr J. Karas v. r.

zpravodaj.

Zákon

ze dne.................................................................................1928

o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Připojená úmluva, sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou jménem vlády ministry železnic a financí se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Votice-Sedlčany se strany druhé, podle které nabývá stát dnem 1. ledna 1928 této místní dráhy, se schvaluje.

§ 2.

Ministr železnic se zmocňuje, aby uhradil provozní výdaje této místní dráhy za rok 1928, nekryté jejími provozními příjmy a výdaje na zúročení a úmorovou splátku hypoteční zápůjčky v rámci rozpočtu státního podniku "Československé státní dráhy" skupina II, oddíl III., § 5 státního rozpočtu pro rok 1928.

§ 3.

Ministr financí se zmocňuje, aby schodky místní dráhy za léta 1921-1923 vzniklé v částce 467.460,94 Kč, které byly zatímně hrazeny zálohou z pokladních hotovostí, uhradil podle čl. XIX, odst. 3. finančního zákona pro rok 1928.

§ 4.

Veškeré úkony s provedením tohoto zákona související, majetkové převody, podání, zápisy, připojená úmluva, jakož i jiné listiny jsou osvobozeny ode všech veřejných daní, dávek, kolků a poplatků.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedou jej ministři železnic a financí.

 

Příloha.

Úmluva

sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce "stát") se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Votice-Sedlčany (v následujícím krátce "společnost") se strany druhé o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem.

Článek I.

Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1928 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky veškerého movitého i nemovitého jmění společnosti, ať toto nemovité jmění jest zapsáno v knihách pozemkových (všeobecných nebo železniční knize) anebo není, s veškerými právy a závazky jejími, zejména železniční trati společnosti z Votic do Sedlčan, tvořící předmět koncesní listiny ze dne 16. května 1893, č. 95 ř. z., s veškerým movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i veškerého ostatního jmění společnosti se všemi aktivy i pasivy, i s reservním fondem, pokud nebyl podle svého určení se schválením státní správy spotřebován.

Článek II.

Naproti tomu přejímá stát k vlastnímu placení podle platného, státní správou schváleného umořovacího plánu zbytek dosud neumořené části hypotekární zápůjčky, uzavřené u Zemské banky království Českého, nyní u Zemské banky (dříve Zemské banky království Českého) v Praze v jmenovité hodnotě 1,096.000,- Kč, t. j. slovy jedenmiliondevadesátšesttisíc Kč.

Veškeré akcie postupuje společnost státu bez zvláštní úplaty. Tyto akcie společností vydané společnost opatří a státu odevzdá do 31. ledna 1928.

Článek III.

Ježto nabývací cena jest ustanovením čl. II. vypořádána, prohlašuje společnost, že nemá vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.

Článek IV.

Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva nabude právní platnosti a jakmile řádná valná hromada schválí výroční účty za rok 1927.

Likvidaci společnosti povede na základě jejího usnesení státní správa.

Článek V.

Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti (čl. IX.), přechází fysická držba veškerých majetkových předmětů v čl. I. uvedených na stát.

Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, listiny, plány, účty, knihy atd. místní dráhy se týkající a že provede sama knihovní pořádek.

Článek VI.

Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo československého státu (železniční správa) na všechny nemovitosti společnosti náležející.

Společnost jest povinna řádně podepsati právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.

Článek VII.

Obě smluvní strany vzdávají se práva odporovati této úmluvě pro zkrácení nad polovici obecné ceny.

Článek VIII.

Pro jakékoliv právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v prvé stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.

Článek IX.

Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.

Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise; společnost obdrží její opis.

V Praze, dne 23. listopadu 1927.

Ministr železnic:

J. Najman v. r.

Místní dráha Votice-Sedlčany:

Josef Poustka v. r.

Emanuel Francán v r.

Ministr financí:

Dr. Engliš v. r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP