Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1928.

II. volební období.

6. zasedání.

Tisk 715.

Návrh

senátorů Václava Donáta, dra J. Brabce, dra F. Reyla, Th. Zulegera, dra J. Kovalika, J. Thoře, Böhra a společníků,

aby vládě bylo uloženo naříditi vyasfaltování silnic s velkým automobilovým provozem alespoň v zastaveném obvodu venkovských obcí a měst při provádění zákona o silničním fondu.

Automobilový provoz v posledních letech rozmáhá se netušenou měrou a bude vzrůstati stále a stále více. Jest to jistě potěšitelný zjev a důkaz stoupajícího hospodářského niveau u nás, má však některé stinné stránky, z nichž jedna jest, že obyvatelstvo venkovských obcí a měst, kterými probíhají silnice s velkou automobilovou frekvencí, neobyčejně trpí prachem a blátem zvířeným projíždějícími automobily. V některých obcích, jmenovitě kolem velkých měst, kde projede denně ne desítky ale sta automobilů, je pobyt nejenom na silnici, ale i v přilehlých domech a zahradách pro obyvatelstvo pravou trýzní a není proto divu, že někde chová se obyvatelstvo takto postižených míst přímo nepřátelsky proti majitelům automobilů, ačkoliv tito nemají po většině viny na těchto závadách. Pravou příčinou těchto svízelných poměrů je špatný stav našich silnic. Nebudeme se obírati příčinami, které vedly k tomuto neuspokojivému stavu našich silnic, protože tento fakt je všeobecně znám a již v loni schválen byl zákon o silničním fondu a řádně vyhlášen pod číslem 116 Sb. z. a n. z r. 1927 a který právě má za účel opatřiti potřebné prostředky k opravě a udržování silnic. Podle našich informací splnily se veškeré finanční předpoklady tohoto zákona a daně a dávky vybírané ve prospěch silničního fondu vynášejí dokonce více, než bylo předpokládáno. Ale i tak je možno opravovati silnice pouze postupně a jest samozřejmé, že správa silničního fondu musí přistoupiti nejprve k odstranění alespoň těch nejtěžších závad. Je bezesporno, že nejnaléhavější je úprava silnic s velkou automobilovou frekvencí v úsecích, kde procházejí zastavenou částí venkovských obcí a měst. Důvody zdravotní, hygienické, estetické i dopravní mluví pro to, aby právě v těchto úsecích co nejdříve přistoupilo se k takové úpravě silnic, která zaručovala by bezprašnou vozovku a tím odstranila všechny závady a svízele výše uvedené. Podle našeho názoru nejvhodnější způsob úpravy jest vyasfaltování a na místech s větším sklonem vydláždění těchto úseků.

Z těchto důvodů navrhují podepsaní:

Slavný senáte račiž se usnésti:

Vládě jmenovitě ministerstvu veřejných prací se ukládá, aby v rámci provádění zákona o silničním fondu ihned přikročila k vyasfaltování po případě vydláždění silnic s velkým automobilovým provozem alespoň v těch úsecích, kde tyto silnice procházejí zastavenou částí venkovských obcí a měst.

V Praze, dne 1. června 1928.

Donát, dr Brabec, dr Reyl, Zuleger, dr Kovalik, Thoř, Böhr, Kroiher, Hrejsa, Roháček, Stržil, Pivko, Prošek, Dúrčanský, inž. Klimko, Sechtr, Štolba, dr Rozkošný, Sáblík, Prause, Lukeš, dr Havelka, Sehnal, Dresler, Olejník, dr Mazanec.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP