16.

Nedoúčtované položky.

Nedoúčtované položky.
 
Průběžné položky koncem roku 1926
 
aktivní
pasivní
 
v hotovosti
v cenných papírech
v hotovosti
v cenných papírech
 
h
h
h
h
Ústřední státní pokladna 746,054.6146691,345.000 -556,717.62992 --
Pokladny Národního shromáždění 78.651-- -71.36136 --
Pokladny státních tiskáren a úředních listů --116.070 13-- --
Pokladny konsulární a vyslanecké 26,375.3061- -16,888.71913 --
Pokladny vojenské110,495.878 83-- 22,871.05911- -
Pokladny četnické6,061.501 77-- 552.50333- -
Pokladny a úřady finanční 669,056.853687.350 -454,146.86955 206.75768
Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci 86,228.99642- -47,947.46371 2,281.000-
Úřady puncovní8.145 62-- 12.27123- -
Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů 1,555.41322- -2,354.92614 --
Úhrnem1.645,915.985 8191,468.42013 1.1001,562.803482,487.757 68


 
Průběžné položky koncem roku 1927
 
aktivní
pasivní
 
v hotovosti
v cenných papírech
v hotovosti
v cenných papírech
 
h
h
h
h
Ústřední státní pokladna 584,014.8375391,625.025 -447,669.49173 16,995.50062
Pokladny Národního shromáždění 77.46330- -70.22416 --
Pokladny státních tiskáren a úředních listů --100.000 --- - 
Pokladny konsulární a vyslanecké 17,985.38668- -13,933.88090 --
Pokladny vojenské82,288.163 74-- 13,869.51022- -
Pokladny četnické2,124.252 19-- 274.86664- -
Pokladny a úřady finanční 689,755.97982- -398,745.17906 239.21368
Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci 64,951.32734- -33,251.58933 2,281.000-
Úřady puncovní17.770 39-- 382.39048- -
Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů 1,082.05082- -1,325.80532 --
Úhrnem1.442,297.231 8191,725.025- 909,522.9378619,515.714 30


17.

Pokladní hotovosti

a zásoby cenných papírů.

Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů.
 
Počáteční stav pokladní
 
v hotovosti
v cenných papírech
 
h
h
Ústřední státní pokladna 68,818.63853275,721.202 50
Pokladny Národního shromáždění 3,169.33634- -
Pokladny konsulární a vyslanecké 12,263.89585- -
Pokladny vojenské3,501.640 89--
Pokladny četnické121.435 05--
Pokladny a úřady finanční 67,988.035652) 22,983.847 -
Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci 104.737152,281.000 -
Úřady puncovní89.041 29--
Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů 988.26003- -
Úhrn vykázaných pokladních zůstatků
157,045.02078300,986.049 50
Připočte-li se konečný stav průběžných položek aktivních ze dne 31. prosince 1926 [Srovnej přílohu.] 1.645,915.9858191,468.420 13
a odečte-li se konečný stav průběžných položek pasivních ze dne 31. prosince 1926 [Srovnej přílohu.] 1.101,562.80348 2,487.75768
činí stav státních hotovostí a cenných papírů z reelního hospodaření dnem 31. prosince 1926 701,398.20311389,966.711 95


2) Ze stavu cenných papírů u finančních pokladen připadá:

na náboženské matice 21,654.537,35 Kč
na studijní fondy1,097.299,53 Kč
na finanční etát25.292,44 Kč
na okresní školní fondy v Čechách 206.717,68 Kč
na dočasné úložky --,-- Kč
Úhrnem22,983.847,-- Kč


 
Konečný stav pokladní
 
v hotovosti
v cenných papírech
 
h
h
Ústřední státní pokladna 748,863.83668328,876.292 88
Pokladny Národního shromáždění 2,998.13169- -
Pokladny konsulární a vyslanecké 14,917.44709- -
Pokladny vojenské2,401.309 69--
Pokladny četnické95.234 16--
Pokladny a úřady finanční 41,328.376682) 23,152.354 24
Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci 104.737152,281.000 -
Úřady puncovní72.243 03--
Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů 327.65659- -
Úhrn vykázaných pokladních zůstatků 811,108.97276354,309.647 12
Připočte-li se konečný stav průběžných položek aktivních ze dne 31. prosince 1927 [Srovnej přílohu.] 1.442,297.2318191,625.025 -
a odečte-li se konečný stav průběžných položek pasivních ze dne 31. prosince 1927 [Srovnej přílohu.] 909,522.93786 19,515.71430
činí stav státních hotovostí a cenných papírů z reelního hospodaření dnem 31. prosince 1927 1.343,883.26671426,418.957 82


2) Ze stavu cenných papírů u finančních pokladen připadá:

na náboženské matice 21,778.028,67 Kč
na studijní fondy1,101.540,69 Kč
na finanční etát33.611,20 Kč
na okresní školní fondy v Čechách 220.393,12 Kč
na dočasné úložky 18.780,56 Kč
Úhrnem23,152.354,24 Kč


18.

Podrobné rozčlenění

konečného stavu zásob cenných papírů ku dni 31. prosince 1927.

Podrobné rozčlenění

konečného stavu zásob cenných papírů ku dni 31. prosince 1927.
Druh cenných papírů
Ústřední státní pokladna
Pokladny a úřady finanční
Býv. úřad pro zahraniční obchod
Úhrnem
 
h
h
h
h
I. Státní dluhopisy:
         
41/2% státní prémiová půjčka 179.700-6.000 -2,120.000- 2,305.700-
IV. státní půjčka 601.237501,040.087 50-- 1,641.325-
6% státní půjčka na úhradu schodku z moučného hospodářství 1,199.400-- --- 1,199.400-
6% státní půjčka slosovatelná z r. 1923 --- -10.500- 10.500-
6% státní umořovací půjčka (konsolidační) z r. 1926 --229.000 --- 229.000-
6% státní pokladniční poukázky --- -138.500- 138.500-
Státní investiční půjčka dopravní --- -12.000- 12.000-
5% konversní prioritní půjčka býv. Ústecko-Teplické dráhy 13,975.000-- --- 13,975.000-
4% prioritní půjčka býv. Buštěhradské železnice 1,446.000-- --- 1,446.000-
Prozatímní listy vydané za předválečné dluhopisy rak. a uher., zák. 250/1922 Sb. z. a n. 6,179.725-6.300 --- 6,186.025-
Předválečné státní dluhopisy:          
a) rak. zlatá renta104,121.954 76-- --104,121.954 76
b) rak. stříbrná renta --187.300 --- 187.300-
c) rak. korunová renta- -19,604.57597 --19,604.575 97
d) rak. papírová renta- -1,162.600- --1,167.600 -
e) různé- -2.460- --2.460 -
II. Akcie:
        
Čes. sev. dráhy- -300- --300 -
Místní dráhy "Zaječí - Čejč - Hodonín" 3,795.600-- --- 3,795.600-
Ústecko-Teplické dráhy 19,724.000-- --- 19,724.000-
Ostravsko-Frýdlantské dráhy 2,434.400-- --- 2,434.4.00-
Místních drah128,273.400 --- --128,273.400 -
Družstva "Zoologická zahrada" 250.000-- --- 250.000-
"Telegrafia"4,080.000 --- --4,080.000 -
Spol. pro půjčování vagonů 7,000.000-- --- 7,000.000-
"Pila" továrna na bedny ve Znojmě 8,000.000-- --- 8,000.000-
Tiskařská, nakladatelská a novinářská akc. spol. "Orbis" 14,996.000-- --- 14,996.000-
III. Různé cenné papíry:
         
4% dluhopisy zvláštního fondu pro zmírnění ztrát vzniklých z poválečných poměrů 1,421.900-- --- 1,421.900-
Prior. obligace Alžbětiny em. 1890 11,197.97562- --- 11,197.97562
Zástavní listy bankovního úřadu ministerstva financí --32.500 --- 32.500-
31/2% a 4% zástavní listy hypoteční banky --1.600 --- 1.600-
4% komunální dlužní úpisy zemské banky --1.000 --- 1.000-
5% a 3% obligace dvorní komory- -191.78040 --191.780 40
Losy-- 800-- -800-
Nadační listiny- -1.80180 --1.801 80
Postupní listiny- -1.60830 --1.608 30
Soukromé dluhopisy- -221.99129 --221.991 29
Vkladní knížky- -455.64898 - 455.648 98
Úhrn328,876.292 8823,152.35424 2,281.000-354,309.647 12


19.

Vysvětlivky

k odchylkám náležitosti od rozpočtu.

Skupina I. Vlastní státní správa.

1. Provedením platového zákona a udělením odměn za mimořádné výkony.

2. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

3. Provedením platového zákona.

4. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

5. Provedením platového zákona.

6. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

7. Menší výdaje na automobily, čištění, otop a na požární opatření. Příznivý výsledek se snížil provedením nutných úprav v budovách a v zahradách hradu a větším výdajem na telefonní poplatky.

8. Nepreliminovaný výdaj na zakoupení nákladního automobilu. Překročení bylo uhrazeno z nevyčerpaného řádného věcného úvěru téhož paragrafu.

9. Podle nových smluv platí kvitanční poplatky, jež byly zde preliminovány, smluvní zaměstnanci sami.

10. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

11. Převážně nepředvídané výdaje na úpravu budov a zahrad a na chemické a bakteriologické přezkoušení vody z lánského vodovodu. Překročení bylo uhrazeno z nevyčerpaného mimořádného věcného úvěru téhož paragrafu.

12. Na vnitřní zařízení nebylo třeba použíti celého preliminovaného úvěru.

13. Menší počet zaměstnanců.

14. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

15. Druhá a třetí splátka břevnovského kláštera za udržování rybníka v Liboci a výtěžek z prodeje starého automobilu.

16. Větší odstřel zvěře a větší výnos z prodeje palivového dříví. Příznivý výsledek se snížil neúrodou a menším výnosem z prodeje užitkového dříví.

17. Provedením platového zákona a většími výlohami na výpomocné těsnopisce při projednávání daňové reformy. Nepříznivý výsledek se snížil menšími delegačními výlohami členů N. S.

18. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

19. Menší výdaj na sněmovní tisky, ježto sazba některých obsáhlých předloh byla převzata od senátu. Příznivý výsledek se snížil většími režijními a udržovacími výlohami, ježto podle usnesení poslanecké sněmovny ze dne 16. prosince 1926, čís. 229/26 Sb. z. a n., byl rozmnožen počet členů předsednictva.

20. Opatřením telefonního stolu. Překročení tím vzniklé bylo uhrazeno z nespotřebovaného řádného věcného úvěru téhož titulu.

21. Provedením platového zákona. Nepříznivý výsledek se snížil tím, že nedošlo k osobním změnám v předsednictvu a členech senátu.

22. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

23. Zaplacení nepreliminované dávky z nájemného, účtů za obsáhlé sněmovní tisky a větší režijní a udržovací výlohy, ježto podle usnesení senátu ze dne 18. listopadu 1926, čís. 220/26 Sb. z. a n., byl rozmnožen počet členů předsednictva. Překročení bylo částečně uhrazeno z nespotřebovaného mimořádného věcného úvěru téhož titulu.

24. Omezením úpravy sněmovních místností.

25. Provedením platového zákona.

26. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

27. Větší odbyt sněmovních tisků a výtěžek za vyřazené inventární předměty.

28. Počet předplatitelů sněmovního zpravodajství nedosáhl očekávané výše.

29. Provedením platového zákona.

30. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

31. Nedošlo k úředním cestám.

32. Nepreliminovaný výdaj na zařízení úřadoven. Uhrazeno z nevyčerpaného úvěru při řádných věcných výdajích téhož paragrafu.

33. Komise podle § 3. zákona čís. 286/24 Sb. z. a n. nebyla dosud zřízena.

34. Z téhož důvodu jako u mimořádných osobních výdajů téhož paragrafu (čís. 33.).

35. Provedením platového zákona.

36. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

37. Omezením výdajů na informační a propagační službu. Příznivý výsledek se snížil honorováním nutných literárních prací a pravou služebního automobilu.

38. Provedením platového zákona.

39. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

40. Menší náklad na publikace a stroje. Příznivý výsledek se snížil větším nákladem na tiskopisy a statistické ceniny.

41. Provedením platového zákona. Nepříznivý výsledek se snížil menší potřebou na ministrův plat, ježto úřad byl zrušen.

42. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

43. Menší výdaje na služební automobil, na návštěvy cizích hostí, na cestovní výlohy a úřední paušál. po zrušení úřadu.

44. Bylo konáno méně schůzí.

45. Jako u řádných osobních výdajů (č. 44.).

46. Prodej vyřaděných automobilových součástek.

47. Větší výtěžek z prodeje cenin statistiky zahraničního obchodu.

48. Z nedostatku očekávaných náhrad.

49. Nekompensovatelné náhrady.

50. Provedením platového zákona, nutnými výpomocemi zaměstnancům přiděleným do zahraničí, u nichž není nemocenské pojištění provedeno a odměnami za práci přes čas.

51. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

52. Rozmnožení styků s cizinou, rozšíření propagace a telegrafní i radiové služby, generální oprava dvou aut a zakoupení členských podílů ve stavebním družstvu při sociální ochraně státních zaměstnanců. Nepříznivý výsledek se snížil omezením telegramů a meziměstských hovorů, úředních cest, nákladů na politicko-hospodářskou službu informační a tím, že příspěvek Společnosti národů byl zmenšen vrácením části příspěvku z fondu pro stavby S. N.

53. Nepreliminované náklady na stavbu školy ve Vouziers, na příspěvek pro zbudování pomníku Denisova a vyšší potřeba na nákup dvou automobilů. Nižším počtem projednávaných mezistátních smluv snížil se nepříznivý výsledek na vykázanou míru. Úhrada v rámci kapitoly.

54. Převážně úspora na zahraničních přídavcích a menší počet prací překladatelských. Příznivý výsledek se snížil provedením platového zákona a vyšším výdajem na platy smluvních zaměstnanců.

55. Vyšší potřeba na výlohách stěhovacích a příspěvcích ekvipačních a zařizovacích následkem nutné výměny personálu. Naproti tomu odpadly podle platového zákona kvitanční poplatky, čímž byl nepříznivý výsledek snížen. Úhrada v rámci kapitoly.

56. Omezení výdajů na služební výlohy, počtu místností u vyslanectev a služebních cest.

57. Omezení nakladu na zařízení representačních místností.

58. Provedením platového zákona a vyšší potřebou na platech smluvních zaměstnanců. K úspoře došlo při zahraničních přídavcích, ježto nebyla obsazena část vyšších míst a nebylo provedeno povýšení. Úhrada v rámci kapitoly.

59. Jako u titulu 2., § 1., osobní výdaje mimořádné (čís. 55). Úhrada v rámci kapitoly.

60. Nedošlo ke zřízení některých konsulárních úřadů, čímž odpadla část nákladu na služební výlohy a nájemné. Služební cesty byly omezeny.

61. Nedošlo k zamýšlenému zřízení některých konsulárních úřadů (Rusko), čímž vznikla úspora při výlohách instalačních.

62. Nepreliminovaný náklad na podporu ruské a ukrajinské emigrace. Z celkového překročení kap. 4. připadá na ruskou pomocnou akci 52,155.508 Kč. Náklad na ruskou pomocnou akci pro rok 1928 byl již preliminován.

63. Převážně nekompensovatelné náhrady a vyšší výnos kurýrních poplatků.

64. Nekompensovatelné náhrady.

65. Nedošlo k očekávanému postupnému zrušení visové povinnosti; nekompensovatelné náhrady.

66. Vrácené zbytky záloh vyplacených v roce 1923 na zařízení některých vyslanectví; dále byly dodatečně zúčtovány ve prospěch státní pokladny vklady úhrnem Kč 984.275,81, které byly složeny u vyslanectví ve Washingtoně bezprostředně po státním převratu, a které se dosud pro nedostatek bližšího označení důvodu platby vedly v kontokorentní evidenci; konečně výtěžek za prodaný automobil a staré zařízení.

67. Jako u titulu 2., § 1. (čís. 65).

68. Nekompensovatalné náhrady a výtěžek za prodaný starý inventář.

69. Vázaná úspora na provedení platového zákona (viz § 1 a, čís. 71).

70. Nižší náklad na sustentace; mimo to odpadlo placení kvitančních poplatků.

71. Provedením platového zákona.

72. Vázaná úspora na provedení platového zákona (viz § 2 a, čís. 74); mimo to platy smluvních úředníků a expertů nedosáhly preliminované výše.

73. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

74. Provedením platového zákona.

75. Získáním levnějších úředních místností pro některé zahraniční orgány a úsporným hospodařením kancelářskými potřebami.

76. Zvýšení cen papíru, tisku a kancelářských potřeb.

77. Vzestup cen naturálií.

78. Zaplacení zvýšených telegrafních poplatků za rok 1922 až 1926, poštovní správou dodatečně předepsaných.

79. Omezení služebních cest.

80. Vázaná úspora na provedení platového zákona (viz § 1 a, čís. 82).

81. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky a drahotní přídavky slovenské a podkarpatské od 1. ledna 1927 postupně se snižují.

82. Provedením platového zákona.

83. Menší počet délesloužících a menší celoroční průměrný počet mužstva; mimo to nemohlo býti pojistné pro starobní a invalidní pojištění vojínů z technických důvodů v plné míře zaplaceno.

84. Vázaná úspora na provedení platového zákona (viz § 3 a, čís. 86); mimo to nedosáhly náklady na nemocenské pojištění a učitelské honoráře předpokládané výše.

85. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky a drahotní přídavky slovenské a podkarpatské od 1. ledna 1927 postupně se snižují; mimo to náklad na diety byl menší.

86. Provedením platového zákona.

87. Z technických důvodů nedošlo k vydání služebních předpisů v zamýšleném rozsahu.

88. Následkem značně vyšších cen životních potřeb, krmiva a steliva, než bylo při sdělávání rozpočtu počítáno.

89. Stačilo méně dělníků, než rozpočteno, a to jednak vhodnou úpravou odběru pícnin a paliva v některých posádkách jednak zdokonalením strojního zařízení u proviantních skladů.

90. Omezení nákupu a pokles cen režijních potřeb, úspory na dovozném a opravováním proviantního výstroje ve vlastní režii.

91. Z technických důvodů nedošlo do konce roku 1927 k uskutečnění objednávek v zamýšleném rozsahu.

92. Potřebu nebylo lze předem přesně stanoviti.

93. Zvýšení nájemného z místností podle zákona čís. 48 Sb. z. a n. ai 1925, zvýšení nájemného z vojenských cvičišť a větší potřeba elektrického proudu v nových objektech, než bylo rozpočteno.

94. částka 2,000.000 Kč, jež byla preliminována na vyšší náhrady za ubytování vojska v novostavbách podle vládního nařízení čís. 164/1922 Sb. z. a n., byla jen z části spotřebována, poněvadž stavby kasáren nepokračovaly jak se předpokládalo a k výplatě náhrady v některých případech nebylo možno přikročiti, ježto smlouvy s obcemi z různých důvodů nebyly sjednány. Mimo to nedošlo v roce 1927 v některých případech pro nesplnění podmínek k výplatě příspěvků na stavby z losové akce.

95. Menší nákup tříletých hříbat vzhledem k nedostatku potřebných stájí a levnější nákup koní.

96. Náklady na polní, zahradní a pastevní hospodářství a na umělá hnojiva nedosáhly předpokládané výše.

97. Nebylo mimořádných nákladů na travní semena a hnojiva, ježto zbyly zásoby semen a hnojiv opatřených z výdajů řádných; mimo to opatření hospodářských strojů, vozů, nářadí a oplocení pastvin nevyžadovalo předpokládaného nákladu.

98. Menší počet smluvních lékařů a že nebylo zapotřebí předpokládaného počtu dělnictva, poněvadž provoz ve zdravotním skladě 2 v Hodoníně a ve zdravotním skladě 3 v Liptovském Sv. Mikuláši nedosáhl z technických důvodů očekávané výše.

99. Menší počet udělených vojenských stipendií a náhrad za studie; z technických důvodů neuskutečnily se některé dodávky zdravotního materiálu a mimo to nemohl býti proveden zamýšlený nákup některých léčiv, ježto nabídky nevyhovovaly předpisům farmakologie.

100. Dodávky specielních strojů lékárenského zařízení byly z technických důvodů uskutečněny jen v nepatrném rozsahu.

101. Menší počet dělnictva u vojenského leteckého studijního ústavu a leteckých útvarů, ježto jednak nedosáhl provoz ve vojenském leteckém studijním ústavu z technických důvodů očekávané výše, jednak nedošlo k zamyšlenému vybudování leteckých jednotek a plukovních parků.

102. Nepředvídaný náklad na bezpečnostní benzinová skladiště; mimo to byly náklady na opravy draků a motorů vyšší, než se předpokládalo.

103. K zvýšení počtu civilního dělnictva u ženijních pluků, strojního praporu a železničního pluku následkem nové organisace došlo až v druhé polovině roku.

104. Větší výdaje na udržování a doplňování cvičného ženijního materiálu (zejména lanoví). jenž byl nad obvyklou míru opotřebován následkem trvajícího vysokého stavu vodního při cvičeních, dále větší potřeba na opravu vleček.

105. Vzestup cen pozemků pro vlečky.

106. Menší potřebou sezonních dělníků a kratší dobou jich zaměstnání.

107. První opatření vnitřního zařízení pro vojenské útvary a ústavy nevyžadovalo předpokládaného nákladu.

108. Omezení počtu dělnictva ve vojenských telegrafních dílnách, ježto nedošlo k seriové výrobě radiotelegrafních stanic, které nebyly ještě definitivně vyzkoušeny.

109. Větší náklad na otop dílen a přičleněných kanceláří a na udržování spojovacího materiálu, než s jakým při sdělávání rozpočtu bylo počítáno, dále zvýšení telegrafních a telefonních poplatků poštovní správou.

110. Z technických důvodů nebyly některé dodávky do konce roku vyřízeny; následkem toho nemohly býti provedeny též stavby telefonních sítí a ústředen v zamýšleném rozsahu.

111. Dodávka leteckého benzinu nemohla býti uskutečněna pro technické překážky.

112. Z technických důvodů nedošlo k objednávce zařízení pro dílny autozbrojovky; dále úspora při položce "Nákup a studium novinek v automobilismu".

113. Dílny vozatajského praporu 2 nebyly šest měsíců v provozu, poněvadž byly přestavovány.

114. Omezení objednávek z technických důvodů.

115. Z technických důvodů nebyla objednávka dělových součástek do konce roku uskutečněna, rovněž objednané soupravy zbrojířského náčiní nebyly v plném počtu dodány.

116. Nutný nákup speciální výzbroje dělostřelectva, hlavně součástek pro generátorové vozy, zrcadel pro světlomety a součástek pro vlaky dělostřeleckých traktorů.

117. Nepředvídaný náklad na nutnou revisi lokomotiv pancéřových vlaků provedenou v dílnách státních drah v Nymburce.

118. Nebylo zapotřebí počtu dělnictva, s jakým bylo při sestavování rozpočtu počítáno.

119. Některé objednávky výbušin nebyly z technických důvodů do konce roku uskutečněny.

120. Vyšší kompensabilní příjmy z polního hospodářství střelnice v Milovicích následkem velmi dobré sklizně.

121. Bylo zapotřebí více dělnictva, než se při sdělávání rozpočtu předpokládalo. (Srovnej vyšší výtěžek z prodeje odpadkového zbrojního materiálu v odůvodnění k tit. 2., "Státní příjmy" kap. 5., viz čís. 142).

122. Nižší režijní výdaje.

123. S postupným doplňováním dělnictva a civilních zaměstnanců vyšších služeb započalo se teprve v druhém čtvrtletí, ježto adaptace místností a zařizování nových laboratoří voj. tech. ústavu nebylo možno provésti v době, jak bylo zamýšleno.

124. Část dodávek nemohla býti z technických důvodů do konce roku provedena.

125. Jednak nebylo zapotřebí předpokládaného počtu civilních smluvních zaměstnanců, poněvadž se zmenšil počet frekventantů voj. učilišť, jednak nedošlo k zamýšlené výměně vojínů řemeslníků civilními dělníky.

126. Omezení exkursí, menší počet voj. akademiků a posluchačů voj. inženýrské koleje, dále pak tím, že nedošlo k aktivování školy pro výchovu důstojníků správní služby z povolání.

127. Omezení plukovních a sportovních závodů z důvodů výcvikových.

128. Nedošlo k zamýšlené adaptaci pušek systém "Werndl" pro šerm bodákem, poněvadž výcvikové a výrobní podmínky se změnily.

129. Vyšší náklady na triangulační stavby při provádění měření brdské střelnice, než bylo při sdělávání rozpočtu počítáno.

130. Výplata nepreliminované subvence ve výši 200.000 Kč na stavbu mohyly generála Štefánika na Bradle u Brezové podle usnesení vlády ze dne 20. prosince 1927.

131. Nutné zvýšení paušálu na udržování válečných hrobů v obvodu zemského voj: velitelství v Brně a v Košicích.

132. Úprava a znovuzřizování válečných hrobů byly prováděny jen v nejnutnějších případech. Výkup pozemků pro válečné hřbitovy byl zastaven vzhledem k projektovanému zákonu o válečných hrobech. Exhumace a převoz ostatků čsl. příslušníků z ciziny nebyly prováděny v té míře, jak se předpokládalo.

133. Program polních cvičení byl vzhledem k většímu počta záložníků při cvičeních omezen, aby těmito úsporami mohl býti částečně uhrazen vyšší náklad u výdajů věcných.

134. V roce 1927 vykonalo vojenské cvičení o 20.000 záložníků více, nežli bylo rozpočteno, poněvadž jednak se počet záložníků ke cvičení o 10% proti letům minulým zvýšil, jednak nastoupila ke cvičení většina záložníků, jimž povolen byl v minulých letech odklad cvičení. K tomu přistoupilo všeobecné zdražení životních potřeb a též sena a slámy.

135. Z důvodů organisačních bylo nutno provésti větší přesuny vojenských útvarů; mimo to byly po provedeném vyúčtování realisovány dodatečné platby železniční správě za dopravu z let minulých.

136. Zaplacením výdajů za vydržování zajatců, čsl. příslušníků anglickou vládou v Indii a likvidací býv. zajateckého tábora ve Vel. Mederu.

137. Výdaje podle zákona o válečných úkonech nedosáhly předpokládané výše.

138. Počet členů mise snížil se odchodem některých členů.

139. Potřebu nelze předem přesněji stanoviti.

140. Úhrada těchto výdajů, za něž byla v roce 1927 pořízena další část augmentačních zásob, jest zajištěna úvěrem podle zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 312 Sb. z. a n. (Srovnej mimořádný nepreliminovaný příjem z úvěrních operací na úhradu nepreliminovaného výdaje na rozpočet kap. 5.).

141. Větší odprodej věstníků a nepředvídané nekompensovatelné příjmy.

142. Nižší příjem jest výslednicí nepříznivých a příznivých rozdílů, nastalých u jednotlivých položek. Rozpočtené výše příjmů nebylo dosaženo při prodeji nepotřebného materiálu, vyřazených vozidel a starého automobilního materiálu (vyřazeno menší množství), na nájemném z vojenských objektů a kantin (postupným zrušováním nouzových bytů a kantin), za vytříděné koně (vyřazen menší počet a při dražbách nebylo docíleno rozpočtových cen), za služební předpisy (náklad omezen), za dopravu na vojenských vlečných drahách (následkem omezení dopravy), za pronájem automobilů (od většiny nájemců musí býti nájemné soudně vymáháno), za prach získaný desadjustací (jehož bylo z části použito pro vlastní potřebu), na poplatcích za zapůjčené filmy (poptávka poklesla), za výrobky voj. zeměpisného ústavu (následkem poklesu odbytu) a u Památníku odboje omezením filmových představení. Rovněž u položky "Různé příjmy", již lze preliminovati pouze odhadem; nebylo dosaženo rozpočtových příjmů.

Naproti tomu bylo docíleno vyšších příjmů, než bylo rozpočteno, při poplatcích za léčení ve vojenských zdravotních ústavech (vyšší počet ošetřovaných osob a zvýšení poplatků), za pronájem erárních bytů (zvýšením nájemného a další výstavbou obytných domů), na srážkách z nájemného za ubytování vojska v případech, kde vojenská správa provedla opravy za vlastníka (následkem většího počtu takovýchto oprav), při odprodeji hnoje (docílením vyšších cen), při prodeji plodin z ústavů pro chov vojenských koní (větší úroda), při odprodeji odpadkového zbrojního materiálu (následkem zvýšené desadjustace) a při prodeji léčiv a obvazového materiálu (větší odbyt).

143. Vyššího příjmu bylo docíleno na taxe za udílení mezispojenecké vítězné medaile a na nájemném za železniční materiál.

144. K refundaci příslušné kvoty požitků francouzské vojenské mise nedošlo, poněvadž jednání ve věci nebylo dosud skončeno.

145. Vyšších příjmů bylo docíleno vymáháním prošlých splátek na půjčky a odváděním t. zv. sibiřských doplatků, na něž byly jednotlivým percipientům poskytnuty zálohy, přímo státní pokladně.

146. Provedením platového zákona a poskytnutím odměn za mimořádné práce spojené s reorganisací politické správy.

147. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

148. Převážně snížení, nákladu na udržování automobilů, menší rozsah věstníku ministerstva vnitra a četnictva, než se předpokládalo, omezení služebních cest a úspora při položce "Censura filmů". Vyšším nutným nákladem zejména při podporách a příspěvcích a na meziměstské v zájmu služby nutné telefonní rozhovory snížil se příznivý výsledek na vykázanou výši.

149. Nepreliminovaný náklad na volby do obcí a na nový osobní vůz. Nepříznivý výsledek snížil se tím, že nebylo vůbec použito částek preliminovaných na cestovné a stravné, ježto nebylo nutno platiti diety za vedení dvojí domácnosti, na úpravu úředního názvosloví, ježto komise pro očistu úřední mluvy nepokračovala v činnosti pro nedostatek sil a na provádění územních změn pohraničních, ježto nebylo třeba konati při úpravě hranic měření v přírodě. Překročení bylo uhrazeno z nespotřebovaného úvěru řádných věcných výdajů téhož paragrafu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP