Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1928.
II. volební období.
6. zasedání.
Tisk 747.
Návrh.
senátorů R, Wagnera, dra O. Krouského, Rudolfa Pánka a spol., kterým se mění a doplňují některá ustanovená zákona ze dne 24, června 1926, č, 103 Sb, z. a n,, a to v části druhé tohoto zákona díl I., II., který jedná o soudcích.
Navrhujeme, aby senát Národního shromáždění usnesl se na tomto zákoně:
Zákon
ze dne....................,
kterým se mění a doplňují některá ustanovení zákona ze dne 24. června 1926,
č. 103 Sb, z, a n,, a to v části druhé tohoto zákona díl I., a II., který jedná o soudcích.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Část prvá.
§ 38 cit. zákona odst. 2. mění se takto:
Adjutum se stanoví pro čekatele v prvním roce přípravné služby soudcovské penízem 17.000 Kč, v druhém roce přípravné služby penízem 18.000 Kč a v třetím roce penízem 19.000 Kč.
§ 38 cit. zákona odst. 4. mění se takto:
Vykoná-li čekatel do 3 měsíců po dovršení tříleté přípravné služby soudcovské s úspěchem soudcovskou zkoušku, obdrží od prvního dne měsíce následujícího po dovršení tříleté započítatelné přípravné služby, jako adjutum počátečný služební plat soudce.
§ 40 cit. zákona mění se takto:
Služné.
(1) Služné prvního předsedy nejvyššího soudu a prvního předsedy nejvyššího správního soudu činí 150.000.- Kč ročně.
(2) Služné ostatních soudců tvoří základní služné a případně funkční služné.
(3) Základní služné se stanoví v ročních částkách takto:
I. stupeň |
25,000 Kč |
II. stupeň |
27,500 Kč |
III. stupeň |
30,000 Kč |
IV. stupeň |
32,500 Kč |
V. stupeň |
35,000 Kč |
VI. stupeň |
37,500 Kč |
VII. stupeň |
40,000 Kč |
VIII. stupeň |
42,500 Kč |
IX. stupeň |
45,000 Kč |
X. stupeň |
47,500 Kč |
(4) Soudcům na služebních místech systemisovaných v první skupině (§ 36) přísluší kromě základního služného, ještě funkční služné; které se stanoví v ročních částkách takto:
Stupnice funkčn. služného |
Systemizovaná místa |
stupeň |
|||
a |
b |
c |
d |
||
I. |
Druhý předseda nejvyššího soudu, druhý předseda nejv. správního soudu, předsedové sborových soudů II. stolice |
Kč 50.000 |
Kč 55.000 |
Kč |
Kč |
II. |
Předsedové senátu nejvyššího soudu, předsedové senátu nejv. správního soudu a náměstkové předsedů sborových soudů II. stolice a předsedové sborových soudů I. stol. v hlav. městě Praze |
45.000 |
50.000 |
|
|
III. |
Radové nejv. soudu, radové nejv. správního soudu, předsedové sborových soudů I. stolice a to: v sídlech sborových soudů II. stol. mimo hlav. město Prahu, dále v B. Bystřici, Hradci Král., Chebu, Kutné Hoře, Liberci, Litoměřicich, Mor. Ostravě, Mostě, Nitře, Olomouci, Opavě, Plzni a Užhorodě, jakož i systemisovaní předsedové senátu u sbor. soudu II. stolice |
38.000 |
41.000 |
46.000 |
|
IV. |
Předsedové ostatních sborových soudů I. stol., náměstkové předsedů sbor. soudů I. stolice, uvedených v IIII. stupnici funkčního služného a radové sborových soudů II. stolice |
32.000 |
35.000 |
40.000 |
|
V. |
Náměstkové předsedů sborových soudů I. stolice, jmenovaných ve stupnici IV. a jedna třetina soudců, uvedených ve stupnici VI. |
26,000 |
29,000 |
32,000 |
|
VI. |
Radové u sborových soudů I. stolice, pokud zařazeni nejsou do V. stupnice a kteří jsou členy senátu neb samosoudci u sborových soudů.I. stolice, jakož i přednostové všech okres. soudů, pokud nejsou uvedeni ve stupnici V. |
20,000 |
22,000 |
24,000 |
|
VII. |
Samosoudcové u okresních soudů mimo sídlo sbor. soudu a soudcové ustanovení na místech u sbor. soudů I. stolice, pokud nespadají do stupnice VI. |
12.000 |
14.000 |
16.000 |
|
Odst 5, §u.40 se zrušuje.
Odst. 6, §u 40 cit. zák. mění a doplňuje se takto:
(5) Přednostům soudů u okresních soudů s více než 8mi soudcovskými odděleními a radům u sborových soudů I. stolice, kteří byli pověřeni správou okresního soudu v sídle sborového soudu I. stolice, má-li tento soud více než 8 soudcovských oddělení, přísluší po dobu výkonu této funkce služební přídavek ve výši 10.000 Kč.
Příslušel-li tento přídavek nepřetržitě celkem aspoň po 3 roky, stává se součástí pensijní základny, jinak jest k jeho započtení do pensijní základny zapotřebí souhlasu ministerstva financí.
(6) Radům sborových soudů I. stolice, kteří byli pověření správou okresních soudů v sídle sborového soudu I. stolice, má-li tento okresní soud aspoň 4, ale méně než 9 soudních oddělení, přísluší po dobu výkonu této funkce služební přídavek ve výši 8.000 Kč; pro jeho započítání do pensijní základny platí totéž, co v odst. 5 uvedeno.
(7) Ministr spravedlnosti může nejbližší vyšší stupnici funkčního služného přiznati soudcům i mimo případ v tomto návrhu u stupnice V. uvedený, a to oněm, kteří mají velmi dobrou kvalifikaci a kteří do vyšší stupnice funkčního služného nepostoupili z toho důvodu, že zvláštní svojí způsobilostí jsou v určitém působišti nepostrádatelní, že postup vzhledem na počet systemisovaných míst nebo z jiných závažných příčin není možný. Pokud by počet takto mimořádně do vyšší stupnice funkčního služného povýšených soudců nepřesahoval 1 třetinu všech míst, systemisovaných v příslušné nižší stupnici funkčního služného, může se tak státi bez svolení ministra financí.
Odst. 7. §u 40 cit. zák. mění se takto:
(8) Vedoucím silám sekretariátu nejvyššího soudu a nejvyššího správního soudu, jakož i sborových soudů II. stolice, přísluší funkční služné V. stupnice, ostatním pak silám, tamže systemisovaným, funkční služné VI. stupnice.
§ 51 cit. zák. doplňuje se takto;
(3) Byl-li soudce, ustanovený na systemisovaném místě nižší stupnice funkčního služného přidělen dočasně na místo s vyšší stupnicí funkčního služného, přísluší mu tato vyšší stupnice funkčního služného po uplynutí 3 měsíců ode dne nastoupení místa v této vyšší stupnici počítaje.
(4) Byl-li soudce přidělen ministerstvu spravedlnosti, podrží své funkční služné, jaké až dosud pobíral.
(5) Byl-li soudce přidělen na systemisované místo nižší stupnice funkčního služného, pobírá dosavadní své funkční služné.
Za § 52 zákona budiž vsunuto
Ustanovení přechodné.
§ 52 a).
Soudcům zařazeným toho času do VI. stupnice funkčního služného, kteří byli před platností zákona tohoto povýšeni do V. hodnostní třídy, přísluší funkční služné IV. stupnice a soudcům zařazeným t. č. do V. stupnice funkčního služného, kteří byli před platností tohoto zákona povýšeni do IV. hodnostní třídy, přísluší funkční služné III. stupnice.
V dílu II. se mění § 53, odst. 2. takto:
(2) Služební místa těchto úředníků se systemisují takto:
místo generálního prokurátora v I. stupnici funkčního služného,
místo prvního generálního advokáta a místa vrchních ostatních zástupců v II. stupnici funkčního služného,
místa ostatních generálních, advokátů, místa přednostů státních zastupitelstev v sídlech vrchních státních zastupitelství a. přednostů státních zastupitelstev v sídle sborových soudů, uvedených ve III. stupnici funkčního služného a konečně místa náměstků vrchních státních zástupců ve III. stupnici funkčního služného,
místa přednostů ostatních státních zastupitelstev ve IV. stupnici funkčního služného,
jedna třetina státních zástupců v V. stupnici funkčního služného,
zbývající dvě třetiny státních zástupců v VI. stupnici funkčního služného.
Část druhá.
Zákon tento nabývá účinnosti dnem 1. července 1928. Provedení jeho ukládá se ministrům spravedlnosti a financí.
Důvodová zpráva:
V parlamentě i ve veřejnosti častokráte přetřásána byla otázka významu soudcovského stavu pro stát a veřejnost a dokumentárcům stěžováno si jednak do nedostatečného honorování soudcovské práce, jednak do nedostatečné systemisace soudcovských míst a důsledkem toho do pomalého vyřizování soudní agendy, stále a stále vzrůstající.
Kromě odborných institucí a odborníků (universitní profesor dr Hora) byla to zejména ústředna obchodních a živnostenských komor, která k ministerstvu spravedlnosti vynesla důrazný protest proti stávajícímu neblahému stavu v našem soudnictví a domáhala se radikální nápravy v zájmu osob, spravedlnosti se domáhajících.
Na kompetentních místech nebylo těchto stížností dbáno. Všeobecně uznáno, že platový zákon č. 103/26 soudce nedostatečně honoruje a dokonce, že jim ubírá, co jim zákonem ze dne 22. prosince 1924, č. 290 Sb. z. a n. nadlepšováno bylo.
Nedostatečné honorování soudcovské práce jest hlavní příčinou nynějších nedostatků v čsl. soudnictví, které zavinilo také stávající jeho vleklou krisi.
Zákonem, který tuto navrhujeme, chceme zmíněnou krisi zažehnati, zabrániti útěku soudců ze soudcovské služby a docíliti, aby zvláště kvalifikovaní právníci do soudcovských služeb se hlásili.
Navrhovaný zákon ponechává konstrukci dosavadního zákona platového nedotčenu, zlepšuje však dosavadní zákon jednak zvýšením počátečného služného, které devětkrát zvyšuje se o 10 % jeho, jednak zvýšením funkčního služného ve stávajících stupnicích a zařazením jisté části soudců do vyšší stupnice funkčního služného, již by tito soudcové za platnosti dosavadního zákona i při nejlepší kvalifikaci vzhledem k nepatrnému počtu systemisovaných míst ve vyšších stupnicích funkčního služného i při sebe delší služební době vůbec nedosáhli.
To platí zejména o radech sborových soudů první instance, zejména v bývalé VI. hodnostní třídě, kteří z 91 % uzavírají svou karieru v VI. platové stupnici funkčního služného.
Přítomný návrh oceňuje dále působnost a větší zodpovědnost předsedů senátu, členů senátu, samosoudců a sborových soudců první stolice a přednostů okresních soudů.
Pokud jde o poslední kategorii, stanoví pro přednostu okresních soudů odstupňovaný přídavek dle počtu soudcovských oddělení, pokud pak jde o rady sborových soudů I. stolice, kteří jsou členy senátu neb přednosty t. zv. delegovaných soudů, navrhuje, aby jedna třetina jich povýšena byla do V. platové stupnice; systém tento není nový, jíž za Rakouska na př. 2 třetiny přednostů okresních soudů v VIII. hodnostní třídě zařazeny byly do VII. hodnostní třídy a má za účel, aby tito soudcové, kteří by jinak neměli vůbec naděje dosíci systemisovaného místa v V. a IV. stupnici funkčního služného, nebyli ve svém právu na postup zkracováni.
Obdobně jako soudcům zlepšují se služební požitky též úředníkům sekretariátu nejvyššího soudu, nejvyššího správního soudu a sborových soudů II. stolice, jakož i konceptním pragmatikálním úředníkům státních zastupitelstev.
Přechodné ustanovení, týkající se radů sborových soudů I. a II. stolice, kteří před působností zákona č. 103/26 povýšení byli do V., pokud se týče IV. bývalé hodnostní třídy, odpovídá plně resoluci, přijaté v té příčině v senátě Národního shromáždění při projednávání zákona č. 103/26.
Pokud se týče peněžních částek v návrhu uvedených, odpovídají nynějším drahotním poměrům, které jsou stabilisovány, jakož i významu soudcovské služby; při stanovení jednotlivých částek bylo přihlíženo ku známé okolnosti, že soudcům je zakázáno vykonávati jakékoliv vedlejší povolání a že tito vedlejších příjmů nemají.
Pokud jde o úhradu, navrhujeme, aby pro rok 1928 opatřena byla jednak z interkalárií, při nichž jde o obnosy do milionů jdoucí jednak z úspor rozpočtových, pokud jde o úhradu pro příští léta, navrhujeme jednak mírné zvýšení kolků a zavedení zvláštního kolku solidního v mírném obnosit. Úhrada mimo to opatřena bude tím, že odpadnou vyrovnávací přídavky milionových obnosů dosahující.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh přikázán byl výboru ústavněprávnímu a rozpočtovému.
V Praze, dne 25. září 1928.
Wagner, dr Krouský, Pánek,
dr Klouda, R. Reichstädterová, Plamínková, dr Veselý, Klofáč, dr Macků; Pichl, Šťastný, Hubka.