Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1928.

II. volební období.

6. zasedání.

Tisk 747.

Návrh.

senátorů R, Wagnera, dra O. Krouského, Rudolfa Pánka a spol., kterým se mění a doplňují některá ustanovená zákona ze dne 24, června 1926, č, 103 Sb, z. a n,, a to v části druhé tohoto zákona díl I., II., který jedná o soudcích.

Navrhujeme, aby senát Národního shromáždění usnesl se na tomto zákoně:

Zákon

ze dne....................,

kterým se mění a doplňují některá ustanovení zákona ze dne 24. června 1926,

č. 103 Sb, z, a n,, a to v části druhé tohoto zákona díl I., a II., který jedná o soudcích.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Část prvá.

§ 38 cit. zákona odst. 2. mění se takto:

Adjutum se stanoví pro čekatele v prvním roce přípravné služby soudcovské penízem 17.000 Kč, v druhém roce přípravné služby penízem 18.000 Kč a v třetím roce penízem 19.000 Kč.

§ 38 cit. zákona odst. 4. mění se takto:

Vykoná-li čekatel do 3 měsíců po dovršení tříleté přípravné služby soudcovské s úspěchem soudcovskou zkoušku, obdrží od prvního dne měsíce následujícího po dovršení tříleté započítatelné přípravné služby, jako adjutum počátečný služební plat soudce.

§ 40 cit. zákona mění se takto:

Služné.

(1) Služné prvního předsedy nejvyššího soudu a prvního předsedy nejvyššího správního soudu činí 150.000.- Kč ročně.

(2) Služné ostatních soudců tvoří základní služné a případně funkční služné.

(3) Základní služné se stanoví v ročních částkách takto:

I. stupeň

25,000 Kč

II. stupeň

27,500 Kč

III. stupeň

30,000 Kč

IV. stupeň

32,500 Kč

V. stupeň

35,000 Kč

VI. stupeň

37,500 Kč

VII. stupeň

40,000 Kč

VIII. stupeň

42,500 Kč

IX. stupeň

45,000 Kč

X. stupeň

47,500 Kč

(4) Soudcům na služebních místech systemisovaných v první skupině (§ 36) přísluší kromě základního služného, ještě funkční služné; které se stanoví v ročních částkách takto:

Stupnice

funkčn.

služného

Systemizovaná místa

stupeň

a

b

c

d

I.

Druhý předseda nejvyššího soudu, druhý předseda nejv. správního soudu, předsedové sborových soudů II. stolice

50.000

55.000

II.

Předsedové senátu nejvyššího soudu, předsedové senátu nejv. správního soudu a náměstkové předsedů sborových soudů II. stolice a předsedové sborových soudů I. stol. v hlav. městě Praze

 

 

45.000

 

  

50.000

 

 

III.

Radové nejv. soudu, radové nejv. správního soudu, předsedové sborových soudů I. stolice a to: v sídlech sborových soudů II. stol. mimo hlav. město Prahu, dále v B. Bystřici, Hradci Král., Chebu, Kutné Hoře, Liberci, Litoměřicich, Mor. Ostravě, Mostě, Nitře, Olomouci, Opavě, Plzni a Užhorodě, jakož i systemisovaní předsedové senátu u sbor. soudu II. stolice

 

 

 

  

38.000

 

 

 

   

41.000

 

 

 

   

46.000

 

IV.

Předsedové ostatních sborových soudů I. stol., náměstkové předsedů sbor. soudů I. stolice, uvedených v IIII. stupnici funkčního služného a radové sborových soudů II. stolice

 

 

32.000

 

 

35.000

 

 

40.000

 

V.

Náměstkové předsedů sborových soudů I. stolice, jmenovaných ve stupnici IV. a jedna třetina soudců, uvedených ve stupnici VI.

 

26,000

 

29,000

 

32,000

 

VI.

Radové u sborových soudů I. stolice, pokud zařazeni nejsou do V. stupnice a kteří jsou členy senátu neb samosoudci u sborových soudů.I. stolice, jakož i přednostové všech okres. soudů, pokud nejsou uvedeni ve stupnici V.

 

 

  

20,000

 

 

  

22,000

 

 

  

24,000

 

VII.

Samosoudcové u okresních soudů mimo sídlo sbor. soudu a soudcové ustanovení na místech u sbor. soudů I. stolice, pokud nespadají do stupnice VI.

 

 

12.000

 

 

14.000

 

 

16.000

 

Odst 5, §u.40 se zrušuje.

Odst. 6, §u 40 cit. zák. mění a doplňuje se takto:

(5) Přednostům soudů u okresních soudů s více než 8mi soudcovskými odděleními a radům u sborových soudů I. stolice, kteří byli pověřeni správou okresního soudu v sídle sborového soudu I. stolice, má-li tento soud více než 8 soudcovských oddělení, přísluší po dobu výkonu této funkce služební přídavek ve výši 10.000 Kč.

Příslušel-li tento přídavek nepřetržitě celkem aspoň po 3 roky, stává se součástí pensijní základny, jinak jest k jeho započtení do pensijní základny zapotřebí souhlasu ministerstva financí.

(6) Radům sborových soudů I. stolice, kteří byli pověření správou okresních soudů v sídle sborového soudu I. stolice, má-li tento okresní soud aspoň 4, ale méně než 9 soudních oddělení, přísluší po dobu výkonu této funkce služební přídavek ve výši 8.000 Kč; pro jeho započítání do pensijní základny platí totéž, co v odst. 5 uvedeno.

(7) Ministr spravedlnosti může nejbližší vyšší stupnici funkčního služného přiznati soudcům i mimo případ v tomto návrhu u stupnice V. uvedený, a to oněm, kteří mají velmi dobrou kvalifikaci a kteří do vyšší stupnice funkčního služného nepostoupili z toho důvodu, že zvláštní svojí způsobilostí jsou v určitém působišti nepostrádatelní, že postup vzhledem na počet systemisovaných míst nebo z jiných závažných příčin není možný. Pokud by počet takto mimořádně do vyšší stupnice funkčního služného povýšených soudců nepřesahoval 1 třetinu všech míst, systemisovaných v příslušné nižší stupnici funkčního služného, může se tak státi bez svolení ministra financí.

Odst. 7. §u 40 cit. zák. mění se takto:

(8) Vedoucím silám sekretariátu nejvyššího soudu a nejvyššího správního soudu, jakož i sborových soudů II. stolice, přísluší funkční služné V. stupnice, ostatním pak silám, tamže systemisovaným, funkční služné VI. stupnice.

§ 51 cit. zák. doplňuje se takto;

(3) Byl-li soudce, ustanovený na systemisovaném místě nižší stupnice funkčního služného přidělen dočasně na místo s vyšší stupnicí funkčního služného, přísluší mu tato vyšší stupnice funkčního služného po uplynutí 3 měsíců ode dne nastoupení místa v této vyšší stupnici počítaje.

(4) Byl-li soudce přidělen ministerstvu spravedlnosti, podrží své funkční služné, jaké až dosud pobíral.

(5) Byl-li soudce přidělen na systemisované místo nižší stupnice funkčního služného, pobírá dosavadní své funkční služné.

Za § 52 zákona budiž vsunuto

Ustanovení přechodné.

§ 52 a).

Soudcům zařazeným toho času do VI. stupnice funkčního služného, kteří byli před platností zákona tohoto povýšeni do V. hodnostní třídy, přísluší funkční služné IV. stupnice a soudcům zařazeným t. č. do V. stupnice funkčního služného, kteří byli před platností tohoto zákona povýšeni do IV. hodnostní třídy, přísluší funkční služné III. stupnice.

V dílu II. se mění § 53, odst. 2. takto:

(2) Služební místa těchto úředníků se systemisují takto:

místo generálního prokurátora v I. stupnici funkčního služného,

místo prvního generálního advokáta a místa vrchních ostatních zástupců v II. stupnici funkčního služného,

místa ostatních generálních, advokátů, místa přednostů státních zastupitelstev v sídlech vrchních státních zastupitelství a. přednostů státních zastupitelstev v sídle sborových soudů, uvedených ve III. stupnici funkčního služného a konečně místa náměstků vrchních státních zástupců ve III. stupnici funkčního služného,

místa přednostů ostatních státních zastupitelstev ve IV. stupnici funkčního služného,

jedna třetina státních zástupců v V. stupnici funkčního služného,

zbývající dvě třetiny státních zástupců v VI. stupnici funkčního služného.

Část druhá.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem 1. července 1928. Provedení jeho ukládá se ministrům spravedlnosti a financí.

Důvodová zpráva:

V parlamentě i ve veřejnosti častokráte přetřásána byla otázka významu soudcovského stavu pro stát a veřejnost a dokumentárcům stěžováno si jednak do nedostatečného honorování soudcovské práce, jednak do nedostatečné systemisace soudcovských míst a důsledkem toho do pomalého vyřizování soudní agendy, stále a stále vzrůstající.

Kromě odborných institucí a odborníků (universitní profesor dr Hora) byla to zejména ústředna obchodních a živnostenských komor, která k ministerstvu spravedlnosti vynesla důrazný protest proti stávajícímu neblahému stavu v našem soudnictví a domáhala se radikální nápravy v zájmu osob, spravedlnosti se domáhajících.

Na kompetentních místech nebylo těchto stížností dbáno. Všeobecně uznáno, že platový zákon č. 103/26 soudce nedostatečně honoruje a dokonce, že jim ubírá, co jim zákonem ze dne 22. prosince 1924, č. 290 Sb. z. a n. nadlepšováno bylo.

Nedostatečné honorování soudcovské práce jest hlavní příčinou nynějších nedostatků v čsl. soudnictví, které zavinilo také stávající jeho vleklou krisi.

Zákonem, který tuto navrhujeme, chceme zmíněnou krisi zažehnati, zabrániti útěku soudců ze soudcovské služby a docíliti, aby zvláště kvalifikovaní právníci do soudcovských služeb se hlásili.

Navrhovaný zákon ponechává konstrukci dosavadního zákona platového nedotčenu, zlepšuje však dosavadní zákon jednak zvýšením počátečného služného, které devětkrát zvyšuje se o 10 % jeho, jednak zvýšením funkčního služného ve stávajících stupnicích a zařazením jisté části soudců do vyšší stupnice funkčního služného, již by tito soudcové za platnosti dosavadního zákona i při nejlepší kvalifikaci vzhledem k nepatrnému počtu systemisovaných míst ve vyšších stupnicích funkčního služného i při sebe delší služební době vůbec nedosáhli.

To platí zejména o radech sborových soudů první instance, zejména v bývalé VI. hodnostní třídě, kteří z 91 % uzavírají svou karieru v VI. platové stupnici funkčního služného.

Přítomný návrh oceňuje dále působnost a větší zodpovědnost předsedů senátu, členů senátu, samosoudců a sborových soudců první stolice a přednostů okresních soudů.

Pokud jde o poslední kategorii, stanoví pro přednostu okresních soudů odstupňovaný přídavek dle počtu soudcovských oddělení, pokud pak jde o rady sborových soudů I. stolice, kteří jsou členy senátu neb přednosty t. zv. delegovaných soudů, navrhuje, aby jedna třetina jich povýšena byla do V. platové stupnice; systém tento není nový, jíž za Rakouska na př. 2 třetiny přednostů okresních soudů v VIII. hodnostní třídě zařazeny byly do VII. hodnostní třídy a má za účel, aby tito soudcové, kteří by jinak neměli vůbec naděje dosíci systemisovaného místa v V. a IV. stupnici funkčního služného, nebyli ve svém právu na postup zkracováni.

Obdobně jako soudcům zlepšují se služební požitky též úředníkům sekretariátu nejvyššího soudu, nejvyššího správního soudu a sborových soudů II. stolice, jakož i konceptním pragmatikálním úředníkům státních zastupitelstev.

Přechodné ustanovení, týkající se radů sborových soudů I. a II. stolice, kteří před působností zákona č. 103/26 povýšení byli do V., pokud se týče IV. bývalé hodnostní třídy, odpovídá plně resoluci, přijaté v té příčině v senátě Národního shromáždění při projednávání zákona č. 103/26.

Pokud se týče peněžních částek v návrhu uvedených, odpovídají nynějším drahotním poměrům, které jsou stabilisovány, jakož i významu soudcovské služby; při stanovení jednotlivých částek bylo přihlíženo ku známé okolnosti, že soudcům je zakázáno vykonávati jakékoliv vedlejší povolání a že tito vedlejších příjmů nemají.

Pokud jde o úhradu, navrhujeme, aby pro rok 1928 opatřena byla jednak z interkalárií, při nichž jde o obnosy do milionů jdoucí jednak z úspor rozpočtových, pokud jde o úhradu pro příští léta, navrhujeme jednak mírné zvýšení kolků a zavedení zvláštního kolku solidního v mírném obnosit. Úhrada mimo to opatřena bude tím, že odpadnou vyrovnávací přídavky milionových obnosů dosahující.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh přikázán byl výboru ústavněprávnímu a rozpočtovému.

V Praze, dne 25. září 1928.

Wagner, dr Krouský, Pánek,

dr Klouda, R. Reichstädterová, Plamínková, dr Veselý, Klofáč, dr Macků; Pichl, Šťastný, Hubka.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP