Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1928.

II. volební období.

7. zasedání.

Tisk 781.

Návrh

senátorů dra Zikmunda Witta, dra Soukupa a soudruhů

na vydání zákona o rozdělení interkalarií, vzniklých neobsazením systemisovaných

míst soudcovských a státně zastupitelských mezí soudce, státní zástupce a

soudcovské čekatele.

Podepsaní navrhují:

Slavný senáte Národního shromáždění republiky Československé, račiž se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne........................

o rozdělení interkalarií, vzniklých neobsazením systemisovaných míst soudcovských a státně zastupitelských mezi soudce, státní zástupce a soudcovské čekatele.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Interkalarie, vzniklé neobsazením systemisovaných míst soudcovských a státně zastupitelských, případně i čekatelských, rozdělí se mezi soudce, státní zástupce a soudcovské čekatele.

§ 2.

Rozdělení to mezi jednotlivé.percipienty v § 1 uvedené, stane sej v poměru a dle zásad zákona ze dne 22. prosince 19244, č. 290 Sb. z. a n. a vládního nař. z 18. června 195, č. 130 Sb. z. a n. a dle poměru výše interkalarií ku výši nákladů dle zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 290 Sb. z. a n. a vládního nař. z 18. června 1925, č. 130 Sb. z. a n. zmenšených o náklad oněch kategorií, úředníků ministerstva spravedlnosti, které do tohoto zákona pojaty nejsou.

Pod pojmem soudce jest rozuměti soudce první i druhé skupiny. Pod pojmem státní zástupce jest rozuměti také konceptní úředníky vrchních státních zastupitelstev a generální prokuratury.

§ 3.

Přestoupí-li během roku percipient do jiné kategorie, vyměří se výše částky na něho připadající dle doby v té které kategorii ztrávené.

§ 4.

Za rok 1928 budou vyplaceny částky na jednotlivé percipienty připadlé, ještě v roku 1928, Nebudou-li vyplaceny nejdéle do 20. prosince 1928, bude nejpozději do této doby dána jim přiměřená záloha, rovnající se asi 3/4 příslušné částky.

V příští době budou interkalarie až do definitivně provedené systemisace a obsazení všech soudcovských a státně zastupitelských míst rozdělovány vždy letně pozadu, při čemž částka za poslední 1/4 roku bude vyplacena buď do 20. prosince toho kterého roku, aneb bude do té doby poskytnuta přiměřená záloha ve výši nahoře uvedené.

§ 5.

Zákon tento nabývá platnosti dnem vyhlášení se zpětnou účinností od 1. ledna 1928.

§ 6.

Provedení tohoto zákona ukládá se ministrům spravedlnosti a financí.

Důvodová zpráva.

Nynější neblahé poměry v soudnictví zaviněny jsou jednak špatnou úpravou platovou, jednak nedostatečnou systemisací míst soudcovských, státně zastupitelských a čekatelských.

Nedostatek tento jest tak značný, že ani ona v nedostatečném počtu systemisovaná místa, obsazena býti nemohou ke škodě celé justice, jakož i celé veřejnosti, dovolávající se zakročení soudů a státních zastupitelstev.

Podle stavu z 1. října 1928, byl poměr mezi systemisovaným počtem soudcovských a statně zastupitelských míst a skutečným stavem v obvodu.jednotlivých vrchních zemských soudů, resp. tabulí, tento:

V Praze systemisováno 1235 míst, skutečný stav 1099. V Brně 600, skutečný stav 547, V Bratislavě 345, skutečný stav 309, v Košicích 293, skutečný stav 235, takže z celkového počtu systemisovaných míst 2473 jest skutečně obsazeno 2190. Nedostává se tedy více než 11 % soudcovských a státně zastupitelských sil.

Proti dřívějšímu stavu 758 čekatelů byl snížen v nové systemisaci počet soudcovských čekatelů na 373, tedy o 100 %. Stalo se tak systemisační komisí bez vědomí ministerstva spravedlnosti.

Naproti tomu práce, kterou soudy a státní zastupitelství zdolati musí, stoupla dvoj i trojnásobně. Sluší tu vzpomenouti jen zákonů lichevních, zákonů souvisejících s reformou pozemkovou, zákon rozlukový, zák. na ochranu nájemníků, zákon tiskový, zákon na ochranu republiky, zákon o podmíněném odsouzení, o zahlazení trestů atd.

Tuto nesmírnou agendu musí oni zbývající soudcové, státní zástupcově a čekatelé soudcovští s přepětím veškerých svých sil přece jenom vyřizovati a nedá-li se tato rychle a řádně zdolati, nelze soudcům a státním zástupcům k odstraněni této krise více činiti, neboť soudcové a státní zástupcově pracují do vyčerpání sil a celá řada jich nesmírně dlouho trvající přepínání sil odpykává i těžkými onemocněními, ba i smrtí.

Za tuto mimořádnou, těžkou a zodpovědnou práci nejsou soudcové a státní zástupcově vůbec nijak odměněni, ba dokonce se jím nedává, ani to, o za tento výkon celkové práce soudcovské a státně zastupitelské již v rozpočtu jest stanoveno, Platy za neobsazená systemisovaná místa soudcovská a státně zastupitelská - interkalarie - ponechává si státní správa, ač při spravedlivém nazírání patří právem těm, kteří nedostatkem soudcovských a státně zastupitelských systemisovaných sil jsou v první řadě postižení a kteří při nedostatku soudcovských a státně zastupitelských sil práci i za neustanovené soudce a státní zástupce vykonávají, t. j. soudcům, státním zástupcům a soudcovským čekatelům.

Této nespravedlivosti má čeliti tento zákon, jímž mají býti odstraněny nedůstojné a ponižující remunerace pro soudce a státní zástupce ve výši 200 až 300 Kč. Remunerace ty nesrovnávají se také s neodvislostí soudcovskou, ústavním zákonem zaručenou a proto také rozděleni interkalarií jest navrženo ve formě zákona.

Zákon ze dne 22. prosince 1924, č. 290 Sb. z. a n. a vládní nař. z 18. června 1925, č. 130 Sb. z. a n, setkaly se u soudcovstva a státních zástupců s velkými sympatiemi a proto i pro rozdělení interkalarií jest volen poměr, stanovený ve výše zmíněném zákoně a vládním nařízení.

Při výměře částek, příslušných pro jednotlivé percipienty, dlužno přihlížeti i ku přídavku soudcovskému i k přídavkům přednostenským, jak právě byly stanoveny v nahoře uvedeném zákoně a vládním nařízení.

Interkalární úspory u soudů a státních zastupitelstev v Čechách a na Moravě podle stavu ke dni 1. ledna 1928 obnášely; v obvodu vrchního zemského soudu v Praze 4,975.332 Kč, v obvodu vrchního zemského soudu v Brně 2,021.700 Kč, čili úhrnná úspora v Čechách a na Moravě činí tudíž k 1. lednu 1928 6,997.112 Kč, čili okrouhle 7 milionů, jež s připočtením interkalarií na Slovensku, dosahující jistě výše aspoň moravské, zaokrouhlí se na 10 milionů. V roce 1928 výše těchto interkalarií jistě nepoklesla, naopak spíše dlužno míti za to, že se ještě zvětšila.

Náklad na zákon ze dne 22. prosince 1924, č. 299 Sb. z. a n. a dle vlád, nař. z 18. června 1925, č. 130 Sb. zák. a n. obnášel 12 až 13 milionů. Vzhledem k tornu, že tohoto zákona o rozdělení interkalarií nejsou pojati ministerští úředníci, pak úředníci v trestnici a polepšovacích ústavech, kteří novým platovým zákonem čís. 103 z r. 1925 byli z kategorie soudců a státních zástupců vyňati a jejich poměry upraveny zvláště, a také interkalarie soudců a státních, zástupců jich se netýkají, bude asi výše interkalarií rovnati se výši nákladu, spojeného s provedením zákona ze dne 22. prosince 1924, č, 290 Sb. z. a n., a vlád. nařízení z 18. června 1925, č. 130 Sb. z. a n., bez výše uvedených správních úředníků ministerstva spravedlnosti.

Částka, připadající na jednotlivé percipienty, vypočte se lehce z rovnice: x (hledaná,částka): Z (základna dle Lex Dolanský) = v (výše interkalarií): V (výše nákladů dle Lex Dolanský, zmenšená o částku, připadající na úředníky ministerstva spravedlnosti, trestnic a polepšoven.

Ustanovení §§ 3 a 4 vyplývá z těchto samých, pouze se podotýká, že je nutno, aby částky za rok 1928 byly vyplaceny v roku 1928, aby nepropadly a místo dosavadních nedůstojných a zásadně neodvislosti soudcovské se příčících vánočních remunerací, Výplata pozdějších částek stanovena jest 1/4 letně pozadu proto, aby mohlo býti vždy stanoveno, kolik tyto interkalarie za minulé 1/4 letí skutečně obnášely.

Úhrada pro rok 1928 jest obsažena v rozpočtu státním za rok 1928, úhrada pro období budoucí stanovena bude vždy v příštích státních rozpočtech.

Praze, dne 13. listopadu 1928.

Dr. Witt, dr. Soukup,

Petřík, Filipínský, Ant. Novák, Jaroš, Habrman, Pocisk, Časný, Havlena, Dundr.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP