Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1928.

II. volební období.

7. zasedání.

Tisk 787.

Zpráva

I. výboru sociálně-politického,

II. výboru rozpočtového

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 779)

k vládnímu návrhu zákona, jímž se doplňuje zákon ze dne 28. března 1928,

č. 43 Sb. z. a n., o stavebním ruchu.

I.

Vláda podala poslanecké sněmovně návrh, jímž se doplňuje ustanovení § 49 zákona o stavebním ruchu z roku 1928, jednajícího o dočasném osvobození staveb od domovní daně a přirážek.

Pro stavby totiž, jež byly započaty před 1. zářím 1928, může ze závažných důvodů býti lhůta k dokončení stavby, jedné to z podmínek osvobození, prodloužena do konce roku 1929, kdežto dle nyní platného zákona mohla býti lhůta ta prodloužena toliko do 30. června 1929, je tu tedy proti dosavadnímu stavu zisk jednoho půlroku (čl. I. novely).

Vládním návrhem doplňuje resp. mění se dále ustanovení § 54 zákona o stavebním ruchu z roku 1927 jednajícího o osvobození od poplatku převodního z převodu staveb.

Jedna totiž z podmínek, aby převod stavby mohl býti osvobozen od převodního poplatku, byla dle právě citovaného § 54 ta, že stavba musila býti začata po vyhlášení zákona, t. j. po 30. dubnu 1927 a dokončena do konce roku 1928, kdežto právě projednávaná novela prodlužuje lhůtu k dokončení stavby do konce roku 1929, tedy o celý rok (čl. II. novely).

Oproti vysloveným pochybnostem nutno na to poukázati, že osvobození převodů pozemků od dávky z přírůstku hodnoty nemovitostí podle § 52 zák. č. 44/1927 Sb. z. a n. platí i pro převody pozemků ke stavbám k jichž dokončení bude lhůta podle projednávané osnovy prodloužena do konce r. 1929.

Výbor sociálně-politický má posuzovati vládní předlohy předem s hlediska sociálního resp. sociálně-politického a tu nelze důvodům obsaženým v důvodové zprávě k vládnímu návrhu odepříti oprávněnosti.

V důsledku toho, že zákon o stavebním ruchu nyní platný zkrátil daňové výhody oproti zákonu z roku 1927, a dle ustanovení tohoto zákona značné daňové výhody. vztahovaly se na stavby dokončené do roku 1928 - v důsledku toho přímo rozpoutal se šílený chvat při provádění staveb. Následek pak tohoto chvatu je chatrnost staveb po stránce stavebně-technické, zvyšování cen stavebních hmot i při jich méněcenné nebo i špatné kvalitě, zdražování staveb. Vše to jsou zjevy abnormální, proto nezdravé, jak smutná zkušenost učí, i přímo nebezpečné.

Běží tedy o to, aby konjunkturální stavební tempo bylo zpomaleno, zaměstnanost hlavně dělnictva i peněžní potřeba na delší dobu rozvržena.

Na druhé straně jsou zde i ty nezdravé zjevy, že stavebníci nemohou ani staveb do konce roku 1928 dokončiti, neboť podnikatelské firmy, i když se zavázaly stavebníkovi, že stavbu do konce r. 1928 dokončí, poukazují na vis major a závazek dodržeti snad nechtějí, snad nemohou.

Stavby započaté po 30. srpnu 1928 byly z prodloužení lhůty vyňaty, proto, protože opět by se pro daňové výhody a poměrně krátkou dobu do konce r. 1929 s nebezpečným chvatem stavělo, takže to, co se nyní děje, opakovalo by se v roce příštím. Více učiniti nelze, neboť nějaká hranice určitým dnem určena tu musí býti.

Konečně podotknouti dlužno, že stavební ruch úzce souvisí s ochranou nájemníků a dokud tato nebude vyřešena, nenastanou normální poměry ani ve stavebním ruchu.

Protože pak otázka stavební i bytová musí býti co nejdříve řešena, jest projednávaná předloha jen nutnou opravou zákona o stavebním ruchu na krátkou dobu.

Sociálně-politický výbor projednav ve své schůzi dne 15. listopadu 1928 usnesení poslanecké sněmovny, navrhuje senátu, aby schválil osnovu zákona ve znění senátního tisku č. 779.

Praze, dne 15. listopadu 1928.

Jaroš v. r.,
předseda.

Dr Havelka Otakar v. r.,
zpravodaj.

II.

Dokud nebude rozřešena, dosud trvající nouze bytová novým zákonem o stavebním ruchu, nutno prodloužiti do konce r. 1929 pro stavby stavebně dosud nedokončené lhůty posledních zákonů o stavebním ruchu č. 44/1927 a č. 43/1928 Sb. z. a n., pokud lhůty ty uplynou dříve a pokud závisejí na lhůtách těch daňové a poplatkové úlevy poskytované stavbám.

Neb nutno nejen zameziti nepřiměřený chvat při, stavbách, nýbrž i zachovati zaměstnanost stavební pro delší období a umožniti časově rovnoměrnější rozdělení peněžních prostředků věnovaných stavbám.

Proto osnovou zákona na doplnění zákona č. 43/1928 Sb. z. a n. stanoví se, že finanční úřad II. stolice může na žádost strany podanou před koncem r. 1928 prodloužiti lhůtu ku dokončení stavby, započaté před 1. zářím 1928, do konce r. 1929 (dříve podle zákona č. 43/1928 nejdéle do 30. června 1929), nemohla-li stavba býti do konce r. 1928 ze závažných příčin dokončena, ač bylo s ní včas začato a v ní řádně pokračováno, takže stavby ty stanou se zúčastněnými daňových a poplatkových úlev podle zákona č. 44/1927 Sb. z. a n., zejména úplného osvobození od domovní daně činžovní a třídní a to stavby s malými byty a malými provozovnami na dobu 35 let a ostatní stavby na dobu 25 let.

Dále prodlužuje se podle osnovy do konce roku 1929 lhůta k dokončení stavby (stanovená zákonem č. 44/1927 Sb. z. a n. do konce r. 1928), pro nabytí výhody osvobození od poplatku převodního ze stavby. Jde tu podle § 53, odst. 2. a 3. zákona č. 44/1927 Sb. z. a n. o osvobození od poplatku převodního ze stavby pro oprávněného podnikatele staveb při prvním úplatném převodu v době 5 let od dokončení stavby a pro jiného stavebníka v době 3 let. (§ 53, odst. 2. zákona č. 43/1928 Sb. z. a n. stanoví osvobození to jen pro dobu 3 let.)

Uvedené daňové výhody a poplatkové úlevy mají sice značný finanční dosah pro státní pokladnu. Ale nutno, aby v zájmu odstranění bytové nouze a udržení zaměstnanosti poskytnuty byly tyto výhody a úlevy.

Rozpočtový výbor projednav osnovu zákona ve schůzi dne 15. listopadu 1928 navrhuje proto shodně s výborem sociálně-politickým, aby senát osnovu zákona přijal ve znění usneseném poslaneckou sněmovnou a obsaženém v tisku sen. č. 779.

Praze, dne 15. listopadu 1928.

Dr Josef Karas v. r.,
předseda.

Dr Adolf Procházka v. r.,
zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP