Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1929.

II. volební období.

8. zasedání.

Tisk 923.

Zpráva

I. ústavně-právního výboru,

II. technicko-dopravního výboru

o vládním návrhu zákona (tisk 896),

jímž se mění některá ustanovení zákona ze dne 8. července 192, č. 172 Sb. z. a n. o letectví.

I.

Projednávaným vládním návrhem zákona mění, doplňuje a opravuje se zákon o letectví takto:

1. V § 6, odst. (1) nahrazují. se slova "řiditelná letadla" slovy "řiditelné vzducholodi", neboť slovo "vzducholoď" jest technickým termínem a bylo správné původní slovo vzducholodi nahrazeno v zákoně slovem letadla omylem, a to v důsledku usnesení ministerské rady, že termíny "vzducholoď" a "vzduchoplavba" mají býti nahrazeny termíny "letadlo" a "létání".

2. V § 11, odst. (1) vypouští se v lit. a) a v lit. b) citace;, [§ 26, odst. 2., lit. i) ] " a na konci odstavce připojuje se nová věta: "Podrobnější předpisy o těchto označeních budou vydány vládním nařízením." Slovo "Bližší" vládního návrhu nahrazeno bylo výborem správným slovem "Podrobnější".

Podle § 11 zákona jest na každém československém letadle na místech k tomu určených a v předepsané formě označiti

a) značku státní příslušnosti,

b) při letadlech zapsaných v rejstříku značku rejstříkovou.

Československý letecký rejstřík, který vede se v ministerstvu veřejných prací, zahrnuje rejstřík letadel, letců, podniků a leteckých provozoven.

Značka státní příslušnosti (národnostní) je písmeno "L" a značka rejstříková skupina čtyř velkých písmen, z nichž první jest B a mezi ostatními nejméně jedna samohláska.

To odpovídalo mezinárodní úpravě této otázky v době vydání zákona.

Tato mezinárodní Úmluva o úpravě letectví ze dne 13. října 1919, č. 35/1924 Sb. z. a n., o značkách státní příslušnosti a značkách immatrikulačních, která nabyla mezinárodní působnosti pro republiku Československou dnem 1. ledna 1924, byla mezinárodně právoplatně změněna v říjnu 1928 Mezinárodní komisí pro letectví v tom směru, že přizpůsobena byla ustanovení této úmluvy z roku 1919 předpisům Mezinárodní úmluvy radiotelegrafické, podepsané ve Washingtoně dne 25. listopadu 1927 o volacích značkách radiotelegrafických.

Podle těchto ustanovení jest značka státní příslušnosti československých letadel "O K" (dříve "L") a značka rejstříková (immatrikulační) tvoří veškeré kombinace tří písmen (dříve čtyři písmena) s B na začátku a nejméně s jednou samohláskou.

Z uvedeného jde, že nesouhlasí již ustanovení § 26, odst. 2., lit. i) zákona č. 172/ 1925 Sb. z. a n. s platnou mezinárodní úpravou a proto nutno změniti zmíněné ustanovení, aby naše republika mohla splniti svůj mezinárodní závazek v tomto směru.

Ustanovení příloh úmluvy z 13. října 1919, tedy také pro nás směrodatné přílohy A, předpisující právě označování letadel, mohou v důsledku čl. 34 téže úmluvy býti měněna Mezinárodní komisí pro letectví, zřízenou podle téhož článku; a to se právě stalo v říjnu 1928 ohledně značky národnostní i immatrikulační.

Proto nedoporučuje se nové úpravy této otázky zaváděti přímo zákonem, nýbrž toliko vládním nařízením, neboť v budoucnosti bude značně ulehčeno rychlé přizpůsobování se změnám, ovšem ve shodě s tou kterou mezinárodní úpravou této otázky.

Je tedy odůvodněno v § 26, odst. 2., lit. i) vypustiti písmenu "L", slova "vytvořená skupinou čtyř velkých písmen, z nichž první jest B a mezi ostatními nejméně jedna samohláska", dále vypustiti v § 11, odst. (1), lit. a) a b) citaci "§ 26, odst. (2), lit. i)" uvedenou v závorkách, a konečně doplniti bod 1. § 11 větou připojenou za slovo znatelnými. Podrobnější předpisy o těchto označeních budou vydány vládním nařízením.

Slovo "Bližší" vládního návrhu nahrazeno pak správným slovem "Podrobnější".

3. V § 26, odst. (2), lit. b) opravuje se chyba v zákoně tím, že slova "data a oprávnění k jeho držení" nahrazují se slovy "data o oprávnění k jeho držení".

4. Rovněž v § 26, odst. (2), lit. d) opravuje se chyba v zákoně tím, že slovo "motoru" nahrazuje se slovem "motorů".

5. V čl. II. návrhu ustanovena účinnost zákona dnem vyhlášení, což jest odůvodněno tím, že jde o provedení pro republiku závazné mezinárodní úpravy, kdežto zákon o letectví z roku 1925 nabyl účinnosti počátkem čtvrtého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení, tedy 1. listopadem 1925, ježto zákon byl vyhlášen dne 29. července 1925.

Ústavně-právní výbor projednal vládní návrh zákona ve své schůzi dne 12. června 1929 a usnesl se navrhnouti senátu přijetí osnovy zákona tak, jak je dole otištěna.

V Praze dne 12. června 1929.

Dr Soukup v. r.,
místopředseda.

Dr Havelka Otakar v. r.,
zpravodaj.

II.

Mezinárodní komise pro letectví ve svém posledním zasedání v říjnu 1928 usnesla se resolucí č. 436 na změně přílohy A úmluvy ze dne 13. října 1919, přizpůsobivši ustanovení této úmluvy o značkách státní příslušnosti a o značkách immatrikulačních předpisům Mezinárodní úmluvy radiotelegrafické, podepsané ve Washingtonu dne 25. listopadu 1927, o volacích značkách radiotelegrafických.

Při té příležitosti se ukázalo, že nebylo výhodno, když do našeho zákona o letectví, zák. z 8. července 1925, č. 172 Sb. z. a n., v § 11 byl způsob označkování přímo pojat do zákona, poněvadž tím stává se věc těžkopádnou, jelikož každá případná změna technického označení našich letadel v mezinárodních úmluvách nutně by i příště vyžadovala změny zákona resp. jeho § 11. Proto této nové Mezinárodní úpravy mezinárodní komisí pro letectví používá vláda předkládá návrh zákona, jímž se mění hlavně ustanovení § 11, a zároveň opravují se některé spíše tiskové chyby, jež vloudily se do tisku zákona.

Tyto chyby nutno opraviti:

v § 6, odst: 1. nedopatřením použitý termín "řiditelná letadla" nutno změniti ve

slova "řiditelné vzducholodi" (čl. I. 1. osnovy);

v § 26, odst. (2), lit. b) bude zníti "data o oprávnění k jeho držení", tedy samoláska o nastoupí místo samohlásky a (čl. I. 3. osnovy), v liteře d) téhož paragrafu místo slova "motoru" bude použito čísla množného: "motorů" (čl. I. 4. osnovy).

Hlavní změnu jest však třeba provésti v § 11 uvedeného zákona, a to v oněch ustanoveních. odst. (1) v lit. a) a v lit. b) vypuštěním citování [§ 26; odst. 2., lit. i)]" a na konci odst. (1), § 11 za slovo "znatelnými" připojí se nová věta: "Podrobnější předpisy o těchto značkách budou vydány vládním nařízením" (čl. I. 2. osnovy).

Tím právě bude dosaženo toho, že při případných mezinárodních změnách úmluv jako právě nyní se stalo usnesením v říjnu 1928 - nenastane v realisaci takovýchto nových usnesených změn, kteréž beztak jest povinna vláda podle Mezinárodní smlouvy s urychlením uskutečniti, zbytečné zdržování.

V § 26 téhož zákona, odst. (2), lit. i) nutno rovněž vypustiti písmeno "L", a slova: "vytvořená, skupinou čtyř velkých písmen, z nichž první jest B a mezi ostatními nejméně jedna samohláska", poněvadž dnešnímu mezinárodnímu usnesení již neodpovídají, neb dnes jest značka státního příslušenství československých letadel OK a značka immatrikulační tvoří veškeré kombinace tří písmen. Zmocněním vlády k vydání nařízení, v této věci bude do budoucna možno každé usnesení mezinárodní uvésti s urychlením v platnost bez zbytečného předkládání sněmovnám, což bude jen správné, poněvadž beztak nemohou zákonodárné sbory nijak měniti mezinárodní usnesení pro stát závazné.

Čl. II. předloženého vládního návrhu určuje dobu účinnosti zákona a ukládá povinnost jeho provedení:

Zákon má nabýti platnosti dnem vyhlášení, tedy urychleně, poněvadž jde o provedení úpravy mezinárodní, která stala se již pro republiku Československou závaznou.

Výbor technicko-dopravní ve schůzi konané dne 11. června 1929 zabýval se osnovou zákona podanou vládou (sen. tisk č. 896), a pojednav o osnově i důvodech, jež vedly vládu k podání tohoto návrhu, doporučuje sl. senátu ku přijetí osnovu zákona ve znění dole otištěném i s resolucí ke konci uvedenou.

V Praze dne 11. června 1929.

Sláma v. r.,
místopředseda.

V. Sehnal v. r.,
zpravodaj.

Zákon

ze dne.............................................,

jímž se mění některá ustanoveni zákona ze dne 8. července 1925, č. 172 Sb. z. a n. o letectví.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon č. 172/1925 Sb. z. a n. mění se takto:

1. V § 6, odst. (1) nahrazují se slova "řiditelná letadla" slovy "řiditelné vzducholodi".

2. V § 11, odst. (1) vypouští se v lit. a) a v lit. b) citace "[§ 26, odst. 2., lit. i)]" a na konci odstavce připojuje se nová věta tohoto znění: "Podrobnější předpisy o těchto označeních budou vydány vládním nařízením".

3. V § 26, odst. (2), lit. b) nahrazují se slova "data a oprávnění k jeho držení" slovy "data o oprávnění k jeho držení".

4. V § 26, odst. (2), lit: d) nahrazuje se slovo "motoru" slovem "motorů".

5. V § 26, odst. (2), lit. i) vypouštějí se písmeno "L" a slova "vytvořená skupinou čtyř velkých písmen, z nichž první jest B a mezi ostatními nejméně jedna samohláska".

Čl. II.

Tento zákon nabude účinnosti dnem vyhlášení; provedení jeho se ukládá ministru veřejných prací v dohodě se zúčastněnými ministry.

Resoluce

navržená technicko-dopravním výborem.

Vláda se vyzývá, aby co nejdříve předložila návrh změny zákona ze dne 8. července 1925, č. 172 Sb. z. a n., v tom směru, aby létajícímu personálu leteckých společností bylo zajištěno nadlepšení úrazového pojištění, aby personál letecký nebyl v tom ohledu hůře postaven nežli nejlépe pojištěný letecký personál domácí stejné kategorie.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP