Pátek 1. července 1932

Pánové, to jsou věci, které se do budoucnosti nedají držeti. My jsme nesčetněkráte upozorňovali, my jsme prosili. Nám se vykládalo ve zlé, že jsme vyvodili důsledky z toho, že nám nebylo vyhověno. Jak oprávněný byl náš požadavek, aby do zákona o dani z obratu a přepychu bylo vsunuto, že daň z obratu bude paušalována! Ministr financí sliboval napřed, že to bude od 1. června. Konečně řekl od 1. července, a dnes máme 1. července. Sliby se slibují, nár. demokraté se radují i s lidovci a my, bohužel, byli jsme nuceni pro to, že jsme neměli důvěru v pravdomluvnost, vyvoditi důsledky a jíti do oposice. (Výborně! - Potlesk.) Tedy proto nám to nezazlívejte. My jako samostatně výdělečná složka velmi dobře pociťujeme každý pohyb, hospodářskou změnu. Do našich rukou se sbíhají citlivé tětivy a nervy národohospodářského života, a tu, když máme možnost nejdříve vystihnouti tuto situaci a změnu, by bylo povinností, aby se na taková varovná slova, na takové varovné návrhy, rady a pokyny bral zřetel. Vy to dělat nebudete, to my víme. Jsme si vědomi toho, že ta praxe se bude vyvíjeti dál, ale vězte, že před budoucností nesete úžasně velikou odpovědnost, řekl bych, tak velikou odpovědnost, již vůbec nebudete s to unésti. Zničíte celé národní hospodářství prostě proto, že léčíte hospodářskou nemoc našeho národního a státního hospodářství falešným, nesprávným lékem. Vy dáváte sice životní injekce, ale po každém tom podaném léku se situace zhoršuje. Tedy vy hospodářsky tento stát znemožňujete, řekl bych, ničíte, proto je ta odpovědnost tak veliká. My jsme to živé svědomí, které upozorňuje, a na vás je, abyste se podle toho, aspoň pokud možno, řídili.

My tedy pro předložené návrhy hlasovati nebudeme. (Výborně! - Potlesk.)

Místopředseda dr Lukavský (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. dr Hodina. Dávám mu slovo.

Posl. dr Hodina (německy): Slavná sněmovno! Projednávané návrhy o přirážce k osobní dani důchodové a dani z droždí mají ministrovi financí opatřiti prostředky, jichž potřebuje, aby státní hospodářství uvedl v rovnováhu nebo aby mohl dostáti závazkům podle státního rozpočtu a novým potřebám vyplývajícím z těžké hospodářské krise a v této míře nepředvídaným. Důvody, které všechny spolu přispěly k tomu, aby i v tomto státě od přírody tak nekonečně bohatém způsobily dnešní neobyčejně těžké otřesy, nechci vysvětlovati, jelikož o nich zvláště Němci pojednali dostatečně. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Chci však poukázati na jedno, co nemůže býti dosti často a dosti zřetelně zdůrazňováno, co se dnes i s české strany považuje za příčinu, že se krise zostřila i v Československu. Československo pro své velikášství, vlastnost, která po utvoření státu vykvetla mohutnými květy, octlo se na pokraji propasti. Skoro nevyčerpatelné prameny státního a národního hospodářství mladého státu byly zcela nepochopitelně předčasně vyčerpány, poněvadž správa přirozených bohatství byla velmi špatná, ba zvrhla se až ve svévolné mrzačení sebe sama. Český národovec, který ve svých pracích mluví o tom, že Čech dovede všechno, jen nikoliv sám sebe spravovati a sám sobě vládnouti, měl pravdu. Slova: "Můj národ jest hodný národ, dovede pracovati a trpěti, dovede budovati, dovede bojovati o svou existenci a také vítěziti - ale sám sebe spravovati a vládnouti si, toho nedovede", stala se skoro již činem. Tento velký český prorok znal své lidi dobře, zvláště ty z lidu, kteří měli převzíti odpovědnost. My současníci jsme svědky, v jak krátké době se tato prorocká slova splnila. Blaho národa a státu bylo lehkomyslně odstrčeno stranou a blaho strany povýšeno na státní umění, které jediné činí blaženým. Co všechno jsme mohli a musili prožíti za těchto 14 let trvání Československé republiky? Co hříchů bylo v této době spácháno na vlastním státě? Ve státě s národnostním složením, jaké máme v Československu?

Prohlášení Československa za národní stát bylo první a nejhrubší chybou, na němž pak vybudovaná mýlka a chyba stíhá jedna druhou. 7 milionů Čechů odpírá 3 1/2 milionu Němců v tomto státě plná státoobčanská práva, naprosto nehledě k macešskému zacházení s bratry Slováky a s dalšími miliony Maďarů, Rusínů, Rusů, Židů a Poláků. Začíná ušlechtilá horlivost mezi českými stranami, aby dosáhly vítězné palmy a domohly se kvalifikace nejlepšího Čecha. Že tento boj vedle žárlivosti více nebo méně se projevující mezi českými stranami byl ukončen na útraty menšin ve státě usedlých, pochopíme zcela snadno. I na německé straně se stala chyba, o kterou se hádati bylo by dnes zbytečné. I my německé strany nemáme asi nic jiného na práci, než napodobovati krásný příklad našich tak zvaných mistrů a pánů a pro několik set nebo tisíc hlasů raději si rozbíjeti lebky, než v poznání strašné bídy našeho národa hledati cestu ke společné práci pro náš lid, i když k ní spějeme rozličnými cestami.

I na německé straně byly spáchány hrubé chyby, ba vyzývalo se a ještě dnes se vyzývá k boji a nenávisti proti soukmenovcům, kteří si troufají kráčeti jinou cestou, než jim ukazují tak zvaní zástupci lidu, pro něž jest asi důležitější potírati vlastní soukmenovce, než vědomě a poctivě bojovati s Čechy o práva nám odepřená. Práce ve střeleckých zákopech jest ještě dnes stejně neoblíbena, jako se jí velmi brzy stala po počátku války, zvláště když se v etapě a týlu dověděli, jak nepříjemným místem pobytu jest takový střelecký zákop. Tato práce se velmi ráda přenechává těm, kdož se dobrovolně přihlásili ke službě v zákopech a místo aby se jim pomáhalo, střílí se raději do vlastních řad, často otrávenými střelami. Jakou spoustu práce jsme musili vykonati, abychom nepadli v tomto bratrovražedném boji? Jak docela jinak byli bychom mohli užíti času a práce, abychom vybojovali práva našemu národu odpíraná.

Velká slova, pusté nadávky, několik odňatých hlasů - to jest po léta již způsob a výsledek boje nám vnuceného. Bojovati musíme na dvě strany. A my chceme a budeme bojovati, vždyť jde o náš lid.

A když pak někdy bomba na nás hozená do střeleckých zákopů zabloudí někdy do německé etapy nebo dokonce do německého týlu proti nám poštvaného, pak jsme to zavinili my v prvních zákopech, pak teprve musí býti pracující voják pohnán k odpovědnosti.

Že Češi s velkým dostiučiněním pozorují tento nám vnucený boj a že úspěch naší práce neodpovídá našim přáním, lze si snadno vysvětliti. Využívajíce této nejednotnosti mezi Němci pokoušejí se šovinističtí Češi vybičováním národních vášní brzditi, ba úplně zadržeti pokrok naší práce.

Pokud jde o příležitosti pro tuto štvanici, nejsou tito štváči na české straně v rozpacích. Musí se jim hoditi každá příležitost. Byl bych se divil, kdyby se velkých sokolských slavností nebylo bývalo zneužilo k něčemu podobnému. A hle - příležitost vyznamenati se před masami přivrženců českého tělocviku, Sokolů, scházejícími se ze všech částí státu, z ciziny, ba dokonce ze zámoří, jest příliš příznivá a nesmí býti nechána nevyužita. Němečtí turnéři, naplněni toutéž vůlí, aby jejich lid zesílil, jako to ukazují čeští členové tělocvičných spolků na sokolských slavnostech v příkladné práci, uspořádal v Duchcově župní tělocvičnou slavnost. Rychle bylo najato několik rvavých vyvrhelů, a když byl zajištěn ohlas, potřebný pro tento čin, byli automobilem dopraveni do Duchcova a tam postaveni na pečlivě vybraném místě. Ve známé udatnosti byli tito rváči, podníceni rozličnými uvnitř a zevně podávanými lihovinami, poštváni na bezbranné lidi konající slavnost, jen aby "Pondělní list" mohl hlaholiti štvavou fanfárou, aby ukázal, jak rychle a důkladně se trestá tato německá provokace - německá tělocvičná slavnost, úřady povolená až do všech podrobností, ve městě s německou většinou. Podle způsobu žháře z povolání, který, aby ve své ďábelské vražedné a žhářské choutce mohl první na poplach zvolati "hoří", všechno krásně a tajně připravuje, nešetří se ani sousedova domu a podpálí se. Zpráva jest hotova a aby byla svalena všechna vina, jsou ještě pohořelci obviňováni jako žháři. Poněvadž to nesouhlasí s fakty, sahá se ke lži.

Nechci vypočítávati všechny hanebnosti, které vyšly od první pondělní zprávy. Chci pouze konstatovati ještě jedno kromě toho, co uvedli němečtí kolegové. V prvních zprávách se vykazuje Čech, těžce raněný vážným bodnutím nože. Ale lež má krátké nohy. Dnes jest již úředně konstatováno, že mohli býti zjištěni výlučně jen němečtí ranění. Jen aby se vášně ještě více vybičovaly, sahá se ke lži a nedivil bych se vůbec, kdyby se ještě snad dodatečně nevymyslil nějaký těžce raněný Čech. Bohužel lže se příliš mnoho, když jde o dokázání útoků proti nám směřujícím. Po této stránce mohl jsem při projednávání věcí menšinových škol zjistiti docela neuvěřitelné věci.

Nechci se vraceti ještě jednou k jednotlivostem celého přepadení, které vylíčil zvláště kol. Knirsch, pojednávaje vážně o celé události. Ale rozhodně musím odsouditi průvodní zjevy a zvláště chování úředních orgánů. Ani pokus, který podnikly české vládní strany, aby z českého dobře připraveného přepadení udělaly německou provokaci, nemůže zůstati nevyvrácen. Co všechno Češi nepovažují za provokaci? Náš pozdrav "Heil" jest provokací a přece má český pozdrav "Nazdar" úplně týž smysl jako naše "Heil". Máme my němečtí státní občané považovati "Nazdar" za provokaci? Co jednomu jest právo, musí i pro druhého býti zdrávo. Nebo přenechá se okr. hejtmanovi, aby určoval, jak se mají zdraviti státní občané patřící k jiným národnostem?

V jistých českých novinách se z každé německé slavnosti, ať jde o slavnost pěveckou, turnérskou nebo o slavnost ochranných spolků v německých obcích nebo městech, dělá provokace. Což nejsme státní občané, jimž československá ústava zaručuje stejná občanská práva? Což mají se německé slavnosti a pochody v obcích s německou většinou k vůli několika horkokrevným Čechům - protože to jsou provokace - vůbec zakazovati, zatím co Češi pořádají takové slavnosti v německých obcích a městech, i když je tam zjištěno jen mizivé procento Čechů? Nemám naprosto nic proti tomu, jen si přeji, aby se stejně nakládalo s německými žádostmi, když němečtí rodáci chtějí navštíviti německé menšiny. Tvrdím, že podle slov předsedy vlády Švehly "rovni mezi rovnými" a podle slov presidenta Masaryka o "důležité součásti obyvatelstva našeho státu" takové samozřejmé věci neměly by již býti předmětem sporu. Sám bydlím na hranicích a mohl jsem tam nasbírati své zkušenosti již v míru. Přál bych si, abychom my Němci byli již tak potlačováni, jako byli Češi před světovou válkou. Naši rodáci obou národů, žijící na hranicích, dosáhli by klidu, poněvadž si navzájem zvykli a vedli by již sami pohraniční boj mezi oběma národy, kterého jest totiž zapotřebí k udržení národů, avšak vážně jako kulturní lidé. Dítě, dům a půda jsou předměty boje, o které každý národ obětavě bojuje a tím každý národ dokazuje svou vůli k existenci. Dovolme, aby hranice, poctivá hranice, nikoliv svévolně vytýčená, vedla tento boj. Tamější lidé znají zbraně k tomu vhodné a bojují ostře. Tam při nejkrajnější obraně národních statků bude klid, ba stane-li se neštěstí, nastane mezi národy přátelství ochotné pomoci.

Jsou to pouze obchodníci s nacionalismem, kteří nesnášejí tohoto klidu pro naše národy tak potřebného a pouze ve štvaní vidí národní schopnost a spolehlivost. A kdo jsou tito štváči? Lidé, kteří potřebují této dryáčnické okrasy, aby zakryli své jinak méně dobré vlastnosti.

Jsou to hrabivost, ješitnost, hloupost, opovrženost a lenost, které musejí býti tak často zakryty, a to se děje nejlépe provozováním národnostního štvaní a tím se dosahuje kvalifikace spolehlivého rodáka, aby se tím zakryla ubohost velmi, velmi malého člověka. Takové hrdiny má každý národ. Takovým hrdinům na české straně vděčíme my Němci soužení a týrání a tak politování hodné události jako duchcovské. Dobře ukrytí mužové v zákulisí, kteří chtějí loviti jen v kalných vodách, vymyslí si plán. Prodejné kreatury provedou přepadení a nyní se ukáží odpovědní lidé, nechtějí ovšem býti považováni za horší a kryjí takové násilnosti na Němcích. Není divu, že i lidé na nižších místech podle příkladu osob působících na místech často vysokých a nejvyšších dopouštějí se pak porušení povinnosti a služby, poněvadž se domnívají, že mohou svou odbornou kvalifikaci prokázati pouze tím, že podporují štvaní.

A jen tomu lze přičítati politování hodné události v Duchcově. Správce okresního úřadu, nerozhodný, snad dokonce straník pronásledovatelů Němců svým slabošským a protiněmeckým chováním a trpěním vybízí své podřízené orgány ke stejnému postupu. Okresní hejtman odpírá poskytnouti žádanou ochranu státním občanům, jejichž život jest ohrožen. Jak může takový okresní hejtman potom v takových případech plně a nestranně konati svou povinnost? Dopadlo to také podle toho. Četníci nevidí nikoho, kdo by házel kamením, nevidí rváče s nožem, neznají čísla automobilu, propustí rváče, který jim byl odevzdán, odzbrojují napadené a odevzdávají hole útočníkům a přihlížejí, jak jeden Němec za druhým jest srážen.

Jest to typický příklad pro chování velké části úředníků a zaměstnanců. V tomto případě byli němečtí státní občané ohroženi na životě a poraněni. Budou-li se trpěti takové poměry, jak má obyvatelstvo získati nutnou důvěru ke státním úřadům, trpí-li se podobné porušování povinností? Šetření bezvadně dokázalo, že němečtí turnéři neprovokovali. Očekáváme, že se bude důrazně vyšetřovati vina a že vinníci budou co nejpřísněji potrestáni. Konstatuji, že se na rozkaz ministra vnitra koná podrobné zjišťování a vyšetřování. Na naše důkazy, které jsme dnes nově podali, byl vyslán ještě další úředník k dalšímu vyšetřování a chci projeviti jistou naději, že po vyšetřování provedeném bezvadně a úplně nestranně přijde přiměřený trest.

Až dostaneme odpověď na svou interpelaci, zaujmeme k tomu rozhodně znovu stanovisko. Pro příště žádáme přiměřenou ochranu, aby náš lid mohl činně projeviti svou národnost.

Chování okresního úřadu a jeho přednosty velmi velice uškodilo státu a jeho vážnosti. Tato škoda se zvětší ještě tím, že - jak jsem se v úvodu zmínil - stále ještě české strany, mezi nimi i vládní strany, se této štvanice účastní. Prostý dotaz byl by dal ministerstvu vnitra podnět k oznámení, které i nám bylo dáno a podle něhož provokace připisovaná Němcům nebyla ničím jiným, než zcela nestydatým štvaním.

Chování značné části českého tisku jest zcela neuvěřitelné a jen nám ukazuje, že i této beznadějné doby strašné hospodářské krise, tížící na národech tohoto státu, zneužívá se k národnostním štvanicím. Tato štvanice provozuje se však jen proto, aby i český lid byl odvrácen od úvah, zdali i chování českých odpovědných osob nezavinilo, že krise v našem státě zcela zbytečně dostoupila až dnešní výše.

Sokol nebude příliš vděčný těmto štváčům, že jeho příkladná a poctivá práce pro český národ byla za tak krátkou dobu trvání státu již připravena o úspěch, poněvadž přes všechno úsilí, aby lid byl vychován k intensivnější a poctivější práci pro národ a stát, došlo již k jeho ochuzení.

My Němci přejeme si pro své turnéřství lepšího úspěchu své turnérské výchovné práce, která má náš lid společně s jiným národním úsilím vyvésti z bídy nynějších poměrů. Ovšem musí turnéřské spolky zůstati državou celého národně smýšlejícího obyvatelstva německého a proto voláme k politickým stranám: Ruce pryč od německého turnéřství! Náš třetí ochranný spolek musí každému Němci poskytnouti možnost, aby byl v něm národnostně činný.

Pravil jsem dříve, že zchudnutí již nastalo. Bohužel jest to jen příliš pravda a úsilí ministra financí o opatření peněz, aby se státní lodička udržela nad vodou, svědčí o tom velmi výmluvně. Miliony musejí se přímo vydupati ze země, aby se po každé opatřily potřebné peníze. Těžce zasahuje daňový fiskus do nejrozmanitějších existencí, takže již sotva někdo bude moci snésti nová zatížení.

Tak nám ukazuje projednávaný návrh zákona o přirážkách k dani důchodové, že pokus vzíti si peníze tam, kde jich možno ještě postrádati a hledati úhradu pro nynější nutnosti ve vyšších a vysokých důchodech, již nestačí a že proto jsou těžce postiženy i malé důchody, aby se opatřilo těch mnoho milionů. České strany přímo šíleně promrhaly sta a tisíce milionů. Dnes, kdy jest již vyčerpána skoro nevyčerpatelná zásoba státu, má býti i drobný poplatník a výdělečně činný člověk nucen platiti daně až k vykrvácení. Naše návrhy, aby nejnižší mez důchodu podrobeného přirážce byla zvýšena aspoň na 20.000 Kč a aby sazba přirážek byla dolů odstupňována a aby se teprve od 30.000 Kč vybírala 30%ní přirážka, ztroskotaly bohužel na nepochopitelném odporu ministra financí. My němečtí zemědělci jsme si vědomi zatížení, která se znovu uvalují na drobného poplatníka a jen ostřejší vybírání daní z větších a největších důchodů může učiniti pochopitelným náš konečný souhlas.

A přece měl by pan ministr financí ještě jiné možnosti získati příjmy. Mimořádné doby vyžadují mimořádných opatření. Jde o to, aby měna byla udržena a naše obyvatelstvo zachráněno od požehnání inflace, která straší v tak četných hlavách často velmi velkých spekulantů. Tito zločinci na lidu a státu vidí přece velké požehnání ohromné inflace, kterou jsme viděli v Německu a Rakousku. Měříme-li podle velikosti této inflace, měl by v obou sousedních státech býti jen blahobyt. Ve skutečnosti jest tam největší bída, do které nás tito přátelé lidu chtějí uvrhnouti.

Nedávno byli jsme překvapeni zprávou z francouzských finančních kruhů, podle které se ve Francii úroková míra vkladů snižuje pro československé vklady na 1%. Francouzské finanční kruhy byly k tomu donuceny, poněvadž československé vklady od milionu výše byly zcela neuvěřitelně rozmnoženy. Stejně jest tomu se vklady ve Švýcarsku a v knížectví Lichtenšteinském, které podle důvěrných zpráv požádalo Svaz národů o rozšíření území, poněvadž tam již nejsou staveniště pro stále nově zřizované banky a spořitelny. Vidíme zde při práci státu věrné a stát udržující živly, co páchají s věrností ke státu, se kterou se tak často chlubí. Že mezi těmito podporami státu bude lze nalézti i zástupce Československa, tomu se vůbec nedivíme. Celé dryáčnicky projevované, příliš horlivé zdůrazňování má své temné pozadí. Zcela jistě nejsou to jen Němci, jak se rádo tvrdí, kteří tím dokazují svou věrnost ke státu. Ze zpráv o přesunech peněz a majetku, často velmi rychle potlačovaných, z četných událostí na hranicích lze zcela určitě usuzovati, že okřídlené slovo "naše republika" platí jen pro obyčejné poplatníky při poplatcích státu. Často jsou to právě největší dryáčníci, kteří si v daném případě, když si tím nebo oním způsobem v mladé republice naplnili kapsy, na znamení činné věrnosti ke státu přesunují své peníze do ciziny a placení daní za to přenechávají drobným a středním majetníkům. Proto se táži pana ministra financí: Nebylo by možno v této mimořádné době učiniti mimořádná účelná opatření a okolkováním vyšších státovek se přesvědčovati, kde jsou peníze, jichž se v peněžním oběhu nedostává? Jistě by se při tom odhalila tak mnohá daňová zpronevěra, takže by i ministr financí měl z toho neočekávaný příjem.

Aby se dále podporovala šetrnost obecenstva, doporučuji, aby se studovala otázka podrobení důchodové daně přirážkám. Dosud se k daním podrobeným přirážkám počítá jen daň pozemková, domovní, domovní třídní a výdělková. Na daně se uvalují přirážky bez ohledu na to, má-li příslušný poplatník ze svého pozemkového nebo domovního majetku nebo ze své živnosti přiměřený důchod či nikoliv. I my, kdož platíme tyto daně podrobené přirážkám, rádi dostojíme svým daňovým závazkům, dosáhneme-li z těchto titulů také skutečného příjmu.

Přeměna těchto věcných daní v osobní daň důchodovou postavila by nás na roveň s jinými lidmi výdělečně činnými a my bychom byli pak zdaněni v určitých stupních, kdybychom také skutečně dosáhli přiměřeného příjmu. Úspor by se dosáhlo zvláště tím, že by si tak mnohý navrhovatel v obci, okrese a zemi jistě lépe rozvážil své navrhované požadavky, kdyby ve formě přirážky k osobní dani důchodové musil k tomu sám přispívati.

Další úsporou pro státní pokladnu jest revise správy. Zástup úředníků a zaměstnanců, zvláště četných úředníků na nejvyšších místech, přesahuje již dávno poměry z dob Rakousko-Uherska. Jest jisto, že při vhodné kvalitě úředníků a zaměstnanců a zvláště při vůli sloužiti státu bylo by možno počet úřednictva snížiti. Již znovu poukazuji na tuto okolnost. V Československu máme v úřadech mnoho velmi dobře kvalifikovaných stranických úředníků, zatím co skutečných státních úředníků jest velká menšina. Dosud se pokoušíte prováděti revisi úřednických kvalifikací tak, že stále konáte jazykové zkoušky, při nichž se zkoušejí němečtí úředníci a zaměstnanci z úsporných důvodů, kteří již dříve dobře jazykovou zkoušku vykonali, a ovšem propadnou. Zde jde o lidi, o státní občany, kteří státu chtějí a mohou sloužiti, poněvadž přinášejí s sebou dobrou vůli k práci. Leckterý přednosta oddělení mohl by vyprávěti o služebních kvalifikacích svých stranických úředníků. Tito získávají si své kvalifikace jako pronásledovatelé Němců a štváči proti nim a budiž Bůh milostiv ubohému představenému, který by si snad troufal takovému pánu vytýkati nedbalost ve službě. Tu se za úřednického agitátora postaví strana a představení stanou se pokud možno sami obětí takového nedotknutelného horkokrevného člověka. My Němci máme právo, abychom podle naší pomoci a výkonnosti poskytované státu žádali patřičného procenta zastoupení mezi úřednictvem a to tím spíše, že usilujeme poskytnouti státu lidi k práci ochotné. Vytvoření nového sboru státních úředníků, který by si byl vědom svého úkolu a pyšně mohl ukázati na své výkony ve službě veřejnosti, jest jistě nejdůležitějším úkolem.

Ale kdo nechce a nemůže pracovati, patří do smetí, nepatří do tohoto stavu, od něhož se požadují často velmi ohromné věci. Budou-li trubci odstraněni, získají se úspory a ještě i prostředky, aby se skutečným úředníkům slušně zaplatilo. Jinak musím ještě ke konci svých vývodů poukázati, že dnešní doba nouze nesmí jen jednostranně požadovati obětí a odříkání od jednotlivých skupin obyvatelstva a že pouze jedna skupina výdělečně činných lidí má zůstati úplně neporušená. Vysoké zatížení rozpočtu platovými a pensijními nároky vyžaduje přes 50% úhrnných ročních výdajů. Třebas jen nejmenší újma, odstupňovaná podle výše platu, přispěla by rovněž ke snížení břemen.

My zemědělci jsme rádi ochotni snášeti možná břemena, než přece musíme požadovati i ochranu pro velkou masu ohrožených zemědělských existencí. Blíží se žně. Přistupujeme k novým žním s velikými zásobami. Dobytek a dobytčí výrobky vykazují nebývalý vůbec pokles cen. Exekutor neúprosně vymáhá daně. U jednoho majetku po druhém mění se majetník. Nízkého stavu cen spotřebitel mnoho nepocítí, poněvadž se nemůže zmoci na to, aby jednou vyšetřil, kde vlastně vězí rozdíl mezi výrobní cenou a prodejní cenou v drobném.

Porady o slíbených opatřeních pro zemědělství pokračují jen velmi pomalu. Jest nejvyšší čas. Zástupci zemědělců dosti napomínali. V poslední chvíli voláme k odpovědným činitelům jiných skupin: Splňte konečně svou povinnost i k zemědělství. Zoufalství vtlačuje do rukou zbraně, jichž jinak zemědělec nikdy neužíval. Vůle žíti jest často silnější než rozvaha - proto dejte i zemědělci, co mu patří. (Potlesk.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo p. posl. dr Hodáč.

Posl. dr Hodáč: Slavná sněmovno! Pan zpravodaj kol. Chalupa navázal na daňovou reformu a k odůvodnění předlohy poukázal, že ve 3 letech po provedení daňové reformy r. 1928, 1929 a 1930 se poplatníkům dostalo slevy na výdělkových daních celkem cca 500 mil. Kč a ještě další slevy na samosprávných přirážkách cca 2.800 mil. Kč, jste ráčil říci. (Posl. Chalupa: Ano!)

Dovolil bych si k tomu podotknouti, že vskutku došlo k daňové úlevě ve výši cca 500 mil. Kč za tři roky, ale mám za to, že by toho nemělo býti užíváno jako důvodu proti berní reformě; neboť jestliže kol. Chalupa uvedl tato čísla, dovolil bych si uvésti také ještě čísla jiná: částka započitatelných mezd pro úrazové pojištění podle článku dr Trnky činila r. 1927 12.205 mil. Kč, ale r. 1928 14.054 mil. Kč. Kdybych vzal údaje pro Čechy - další data jsou k disposici jen pro Čechy - viděli byste, že absolutně stouply r. 1928 mzdy započitatelné pro dělnické pojištění cca o 1800 mil. Kč, r. 1919 cca o 2300 mil. Kč, r. 1930 o 1810 mil. Kč proti stavu z r. 1927.

Slavná sněmovno, je tedy pravda, že daňovou reformou došlo k určitým úlevám podnikatelstvu drobnému i velkému, ale číslice vyplacených mezd ukazují, jak správnou byla myšlenka této reformy, ukazují, že poskytnutí možnosti užíti kapitálu v podnikání, možnosti, aby podnikání dávalo těm, kteří za ně berou odpovědnost, zasloužilý zisk, neznamená dar nebo jednostrannou oporu podnikatelů, nýbrž že znamenalo zároveň velký, miliardový prospěch dělnictva, prospěch, který mu všichni ze srdce přejeme. Uvádím-li tyto číslice, chci tím říci, že to není jen otázka podnikatelů, nýbrž i všech jejich spolupracovníků, aby byly dány takové možnosti, při kterých se tvoří kapitál, a při nichž výroba není zatížena způsobem, který ji zdražuje a hatí.

Žádati, aby navržené zvýšení důchodové daně bylo trvalé, jak kol. Chalupa myslím, že nikoli v souhlasu se zástupci všech koalovaných stran v rozpočtovém výboru ve svém referátu naznačoval, byla by, slavná sněmovno, po mém soudu politika, která by se nedotkla jen zájmů podnikatelských, nýbrž která by postihla velmi vážně také zájmy všech spolupracovníků podnikání, zájmy soukromého úřednictva a dělnictva.

Politiku berní reformy, jež snížila daňové břemeno, jsme začali opouštěti r. 1930, a považuji za svou povinnost ukázati v souvislosti s projednávanou předlohou, jak velké jsou číslice nového zatížení od té doby, kdy jsme opustili cestu, nastoupenou berní reformou. Uvážíte-li, co se od té doby ve směru zvýšení břemen stalo, musíte si všimnouti především, co je národohospodářsky nejškodlivější, totiž oněch břemen, která zatěžují výrobu v jejím procesu. Zde máme zvýšení daně obratové, z něhož by na živnosti, obchod a průmysl připadlo ročně asi 360 mil., zvýšení železničních a poštovních poplatků o cca 28 mil., zvýšení příspěvků veřejného pojištění 26 mil., podíl živností, obchodu a průmyslu na zvýšení daně z minerálních olejů 62 mil., daň ze zapalovadel 40 mil., zvýšení různých poplatků 16 mil. - a proti tomu všemu stojí pouze částka 13 mil. úlevy na dani automobilové. To znamená, že jen ze zvýšení oněch veřejných břemen, která se dotýkají výroby v jejím procesu, tedy oněch, které dr Engliš svého času jako ministr financí a nyní naposledy opět ve svém článku v "Lidových novinách" právem označil jako nejškodlivější způsob zdaňování, že jen ze zvýšení těchto břemen pro živnosti, obchod a průmysl resultuje částka 525 mil. Kč nového ročního zatížení. A připočtete-li k tomu částku, která znamená postižení výnosu podnikání tím, že byla zvýšena zvláštní daň výdělková, že byl zvýšen přirážkový limit u samosprávy a že byla zavedena mimořádná přirážka k dani důchodové, obdržíte nové roční zatížení výnosu živností, obchodu a průmyslu asi 53 milionů. Jestliže k tomu ještě uvážíte, že předloha, kterou projednáváme, znamená nové zatížení ve výši cca 250 milionů ročně a že k tomu má přijíti zatížení z dávky zaměstnavatelů pro nezaměstnané ve výši cca 100 milionů, vidíte, slavná sněmovno, že stojíme před novým zatížením ve výši roční cca 1 miliardy Kč, z nichž bude více než 600 milionů zatížení, které postihne výrobu přímo v jejím procesu, což znamená přímé a zřejmé zdražení výrobního nákladu.

Slavná sněmovno! Bylo s různých stran namítáno, že poukazem na toto zvýšení snad má býti mluveno pro to, aby státu nepřispíval ten, kdo přispěti může. Prohlašuji zcela jasně, že vážné námitky, které jsme jménem svého klubu pronášeli za debaty, a to jak u příležitosti této daně, tak u příležitosti jednání o dávce pro nezaměstnané v soc.-politickém výboru, neměly nikdy ten smysl, že bychom se bránili přechodnému mimořádnému zvýšení důchodové daně v době, kdy stát je v krajní nouzi.

Prosím, ve chvíli, kdy jde o krajní nouzi, je zvýšení důchodové daně samo o sobě prostředkem, k němuž finanční správa se obrací právem. Nač jsem chtěl při této příležitosti poukázati, slavná sněmovno, jest okolnost, že po všem, co se dosud ve směru zatížení poplatnictva stalo, dostupuje těmito předlohami výše, která je na krajní mezi, ba z velké části myslím, i překročuje únosnost, kterou naše podnikání drobné i velké v této těžké a obtížné době má.

Jako v době, kdy daňová reforma přinášela určité úlevy a snížení veřejných břemen, mzdy stoupaly, tak nyní, kdy tato veřejná břemena se zvyšují, se částka vyplácených mezd snižuje. Je přirozeno, že je pro to řada důvodů nejrůznějších, ale celková výše zatížení poškozuje nejen rozvoj podnikání, nýbrž brzdí, poškozuje zároveň vážným způsobem spolupracovníky podnikatelů, soukromé úředníky a dělníky.

Poukázali jsme, že v době, kdy vedeme zápas o udržení svého hospodářského života a kdy budeme se musiti starati s největším úsilím o jeho obnovu, není nemírné zatěžování důchodů prostředkem nejlepším, avšak, opakuji, se zřetelem na krajní nouzi nečiníme proti zvýšení daně důchodové, ani proti navržené progresi námitek zásadních, takových, které by nás mohly vésti k odporu tak krajnímu, jako nás do poslední chvíle vedlo ustanovení jiné, které je pro nás otázkou zásadní, t. j. ustanovení o zpětné platnosti zákona.

Slavná sněmovno, co bylo řečeno, tuším, kol. Chalupou a také ve výkladu p. ministra financí, je pravda potud, že důchodová daň se vybírá na základě důchodu z roku minulého, ale, slavná sněmovno, při tomto návrhu, který projednáváme, jde ještě o něco jiného. Tento návrh byl předložen sněmovně v červnu, tedy v polovici roku. Poplatník na začátku letošního roku počítal a musil počítati s tím, že na základě důchodu roku loňského, o němž měl přehled, bude mu letos předepsána daň. Podnikatel zařídil podle toho svou kalkulaci, úředník svůj životní program, a nyní se celá tato kalkulace převrací, a to dokonce ne snad pro období od chvíle, kdy zákon nabývá účinnosti, nýbrž také pro období od 1. ledna, také pro uplynulou první polovici letošního roku.

Slavná sněmovno, v této věci máme za to, že jsme právem do poslední chvíle kladli odpor. I když se nám nepodařilo přesvědčiti vládu a koalici o správnosti svého návrhu, který měl odstraniti závadu zpětné platnosti, tedy přes to měli jsme za svou povinnost, abychom v koalici a veřejně hájili zásadu o škodlivosti zpětného působení, a jsem přesvědčen, že tento náš postup měl úspěch, neboť ukázal všem sílu veřejného mínění, které proti této zpětné působnosti se tentokráte postavilo tak ostře, že se, doufám, pokus o zpětné zdanění, o zpětnou působnost zákona bohdá nebude opakovati. (Posl. Najman: Povolíte jednou, povolíte i po druhé!) Zpětná platnost byla příčina našeho odporu, nikoliv okolnost, že se zavádí důchodová daň. Učinili jsme návrh nouzové přirážky, která by se na stejném základě jako navržená přirážka vybírala od 1. července t. r., aby bylo naprosto jasno, že nám nejde o to, abychom kohokoliv chránili od příspěvku ve chvíli, kdy stát je v nouzi, nýbrž o to, abychom uplatnili zásadu, o které jsme přesvědčeni, že v průběhu jednání o této předloze se stala obecným majetkem celého veřejného mínění - přiznávám, že nikoliv jen zásluhou naší, nýbrž také všech, kteří ať jako vědečtí pracovníci, ať jako praktičtí činitelé k této věci měli zřetel.

Slavná sněmovno, mám za to, že bychom nečinili dobře, kdybychom si my, kteří pro tuto předlohu budeme hlasovati, chtěli zastírati, že hlasujeme pro uzákonění návrhu jinak zavržitelného, jejž vskutku odůvodňuje jen krajní nouze státních financí. Bylo by po mém soudu chybou, kdybychom chtěli zastírati pravou povahu této věci, a je po mém soudu daleko správnější, když si pravou povahu této věci uvědomíme a budeme se tázati, jaký má býti postup, aby se podobné zásahy nemusily opakovati. Příčina, proč stojíme před odhlasováním tohoto zákona, a příčiny dnešního stavu státních financí jsou dvojí: jsou rozpočtové, ale také pokladní.

Slavná sněmovno, kdybychom měli na mysli jenom rozpočtový stav, tedy by situace nebyla daleko tak napjatá, jako jest. Prosím, rozpočtově stojíme před schodkem 1700 mil. Kč, na úhradu tohoto schodku máme obnosy: 85 mil. Kč úspory splátky na státovkový dluh (Posl. Najman: Ale ty máte jen na papíře!), 150 mil. Kč z úmluvy o výměně papírů, jež mají býti slosovány, 200 mil. Kč z první přirážky k důchodové dani za dvě léta, 290 mil. Kč ze 13. služného, 30 mil. Kč ze zapalovadel, 30 mil. Kč z droždí, 350 mil. Kč obratové daně, 100 mil. Kč z tabáku, 100 mil. Kč škrtů, takže rozpočtově by nám chybělo 365 mil. Kč. Kdyby se jednalo jen o rozpočtový rozdíl, tedy mám za to, že by naléhavost nových daní nebyla tak značná, poněvadž náš finanční zákon počítá s tím, že 300 mil. Kč pro úhradu státních potřeb pro péči o nezaměstnané bude opatřeno půjčkou. Ty příčiny, proč se ocitáme po druhé v situaci, ve které jsme dnes, a proč se ocitáme při návrhu daně důchodové ve stejné situaci, v jaké jsme se ocitli, když se jednalo o daň obratovou, slavná sněmovno, jsou v pokladním vývoji. Ukázal bych jen na jedno.

Podle rozpočtu aktivní saldo státních podniků má činiti za dobu celého roku 1500 mil. Kč. To by znamenalo za první 4 měsíce, pro něž máme již výkaz nejvyššího účetního kontrolního úřadu, aktivní saldo asi 500 mil. Kč, nehledě ke zvýšení cen tabáku. Ale, slavná sněmovno, aktivní saldo státních podniků za tuto dobu činí pouze 5 mil. Kč. Tím se ocitáme před vážným pokladním problémem. Mám za to, že pan ministr financí právem poukázal

na tuto souvislost s pokladním problémem, že zřetel vlády opravdu musí býti obrácen k této otázce pokladní gesce, a že je především nezbytně nutno, aby se věnovala plná pozornost pokladnímu vývoji státních podniků.

Slavná sněmovno, co znamená pokladní vývoj, to vidíte na jednom případě. My máme podle výkazů k disposici pokladní hotovost ve výši asi 500 mil. Kč, ale tato pokladní hotovost je vázána a my z ní ničeho nemůžeme užíti, poněvadž při našem státním hospodářství již dříve se nebral zřetel na to, že musíme se nejen starat o rovnováhu rozpočtu, nýbrž že musíme se také starat o vývoj pokladní. A když mluvím o tom, byl bych rád, aby nám tento stav byl poučením. Chci říci o této pokladní hotovosti totéž, co jsem řekl jako zpravodaj rozpočtového výboru o likvidačním bloku, který stát přejímá od Národní banky, že bychom nechtěli, aby tato pokladní hotovost zůstala nelikvidní, nýbrž že bychom si naopak přáli, aby tato pokladní hotovost mohla býti také skutečně užita ve prospěch státu, aby tam, kde je uložena, byla stejně vykázána, jako je vykázána ve státní účetní uzávěrce.

Poněvadž nechceme, abychom znovu a znovu byli stavěni před hotové situace, jako se stalo při dani obratové a nyní se děje při dani důchodové, naše strana naléhala a naléhá, aby došlo ke zřízení úsporné a kontrolní komise, jejíž návrh vypracovala za vedení dr Kramáře porada koalovaných stran a o níž dnes p. ministr financí nám oficielně prohlásil, že je předmětem jednání ve vládě a že počítá s jejím uplatněním pro účely úsporné i pro účely kontrolní. Pro nás je možnost této komise užíti k práci o nápravu v dnešním stavu státních financí jed ním z důvodů, který nás vede k tomu, že přinášíme tu velkou stranickou oběť, že hlasujeme pro tuto předlohu. Já bych velice prosil - snad se zde liším od mnoha kolegů, kteří skepticky pohlížejí na tuto komisi, její možnosti a její význam - abychom tuto otázku chápali velice vážně. Dámy a pánové, tato komise, jak si ji představujeme, nám dá možnosti, aby politické strany převzaly kolektivní odpovědnost z toho, co je nutno učiniti, aby v naší státní správě došlo k onomu zjednodušení, k oněm organisačním a věcným úsporám, bez nichž nemůžeme k nápravě ve státním hospodářství dojíti.

Slavná sněmovno, průtahy, které právě při této otázce viděla celá veřejnost, byly jedním z důvodů, pro které vzrůstá nedůvěra k politickým stranám, a já se obávám, kdyby tyto průtahy ještě snad mimo nadání dále trvaly, že by tato nedůvěra se stala nedůvěrou k celému parlamentnímu systému. A, slavná sněmovno, proti tomu přece musíme pracovati ze všech sil, a proto bych si přál, aby úsporná komise byla vskutku podkladem pro kolektivní součinnost, směřující k snížení rozpočtu. Vím, že se mi namítne, co se často při jednání o těchto věcech namítá, že úspory organisační a věcné se neprojeví ihned. To my víme a proto jsme žádali loni na podzim v rozpočtovém výboru, když jsem poukazoval již tenkráte, že v našem rozpočtu je deficit nejméně 1 miliarda Kč - bohužel se ukázalo, že jsem neměl pravdu, protože je větší - (Posl. Štětka: A proto jste to zcensuroval!) proto jsme žádali již tehdy na podzim provedení organisačních a věcných úspor zjednodušením administrativy, zrušením zbytečných úřadů i když to bude státi lokální oběti, poněvadž... (Posl. Najman: Navrhl jste 13. služné!) Pane kolego, deficit nezpůsobilo 13. služné. V té otázce je mezi námi ten rozdíl, že po mém soudu postupem, o který se jedná, (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.) totiž zjednodušením správy, rušením zbytečných úřadů... (Výkřiky.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP