Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1929.

III. volební období.

1. zasedání.


 

112.

Návrh

poslance Kleina a soudruhů

na změnu zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 287 Sb. z. a n., kterým se částečně mění některé předpisy o odpočivných a zaopatřovacích požitcích civilních státních a některých jiných veřejných zaměstnanců a pozůstalých po těchto zaměstnancích.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

Závěr § 10 budiž pozměněn takto:

"školní, dělnické lístky, jakož i jízdenky obchodních cestujících, zástupců a jednatelů, pracujících jménem a na učet jednoho nebo více podnikatelů, i když jsou ustanoveni pouze na provisi, jsou od dávky osvobozeny. Podrobnosti budou upraveny vládním nařízením."

Článek II.

Zákon nabývá ihned účinnosti a provedou jej všichni členové vlády.

Odůvodnění.

V pozdních hodinách večerních projednával sociálně-politický výbor dne 17. prosince 1924 vládní návrh tisk č. 5010 zákona hořeji citovaného. Neobvyklá hodina jednání znemožnila povolaní zástupců jednotlivých ministerstev a mezi těmi, kteří scházeli, byli i zástupcové ministerstva železnic; jejich vyrozumění bylo technicky nemožné stelně jako u ostatních. § 10 osnovy dal navrhovateli možnost, rozvinouti akutní problém obchodního cestujícího a zástupce v našem hospodářském životě. Navrhovatel prokázal vývojem poměrů zproletarisování těchto osob, zejména pak těžké postavení provisních zástupců, kteří trpí nedostatky našeho ochranného zákonodárství a jsou donucováni hraditi veškeré cestovní výlohy, aniž by měli záruk honorování. Jejich činnost není odměněna ani tak jako práce akordantova, neboť výsledek jejich činnosti je odvislý od vyřízení objednávky a zaplacení příslušného účtu. Jakákoliv hospodářská krise vymstí se nejdříve na těchto zaměstnancích, kteří platí ze svého jízdu i ostatní výdaje a velmi často bez výsledku. Avšak i fixní plat obchodních cestujících není tak skvělý, aby opravňoval neinformovanou veřejnost o opulentních poměrech této kategorie zaměstnanecké. Opak je pravdou!

Z těchto příčin žádal navrhovatel, aby výhody, jež se poskytují školním a dělnickým lístkům, byly dány také obchodním cestujícím a jednatelům. Sociálně-politický výbor nezamítl tento oprávněný požadavek, vzhledem k tomu však, že příslušné oddělení ministerstva železnic nebylo ve schůzi zastoupeno, byl projeven souhlas, aby jinou cestou vyslovenému přání se vyhovělo.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny jednal taktéž o této záležitosti a jak protokol schůze ze dne 17. prosince 1924 praví, positivně:

"Pri § 10 hovorí poslanec Remeš za nezdraženie železničných lístkov pre obchodných cestujúcich a žiada úpravu tohoto uvedením v dôvodovej zpráve. Referent sa prispôsobil a § 10 prijíma sa v znení výboru soc. - pol.

Bradáč v. r.,

Benda v. r.,

předseda.

zapisovatel."


 

Také senát o téže záležitosti jednal a podle tuku 2061 poznamenává:

"V § 10 zákona se podotýká, že ve schůzi rozpočtového výboru poslanecké sněmovny, konané dne 17. prosince 1924 byla vyslovena přání, aby 10% zdražení lístků na československých drahách netýkalo se lístků pro obchodní cestující, kteří cestují v námezdním - služebním poměru.

Dr. J. Karas v. r.,

Jos. Kouša v. r.,

místopředseda.

zpravodaj."


 

V plenu obou sněmoven bylo zpravodaji zvlášť a tomto usnesení referováno a v důsledku celého jednání vyhověli ministři železnic výnosy č. 9611/III./3 ze dne 28. března 1925, č. 53131/III./3 ze dne 18. prosince 1925, č. 53397/III./3 ze dne 11. prosince 1926.

Počínaje 1. lednem 1928 byly tyto výhody obchodním cestujícím a zástupcům odejmuty. Stalo se tak v době, kdy náš stát potřeboval a i dnes potřebuje nejagilnějšího působení těchto činitelů, kteří v našem národohospodářském životě hrají čím dále tím více svoji důležitou a významnou úlohu. Jsme státem exportníma proto je nutno neodepříti podporu těm, kteří přispívají podstatnou částí k aktivnosti naší obchodní bilance. Poukazujeme k různým projevům z poslední doby, tak zejména na elaborát ministerstva spravedlnosti k zákonu o zaměstnancích ve vyšších soukromých službách, kde se práce obchodního cestujícího správně oceňuje.

Budiž dále poznamenáno, že cizina velmi záhy vystihla nutnost podpory těchto osob a poskytují různé státy všemožné výhody ve výkonu distribučním u vědomí, že ukládají tento peníz na vysoký úrok.

Projednávání vládní osnovy zákona, jehož znění navrhujeme, je i mravním závazkem, který byl až do 31. prosince 1922 plněn a jsou navrhovatelé přesvědčeni, že strany, které zákon odhlasovaly, přejaly i ostatní povinnosti, které nejlépe plní nyní tím způsobem, že urychleně náš návrh projednají, aby nejdéle 1. března 1930 opravený zákon vstoupil v účinnost.

Úhrada nákladů, vyplývajících z tohoto návrhu; byla již opatřena dávkami, vyplývajícími z prvé části § 10 zákona č. 287/1924 Sb. z. a n.

Navrhujeme, aby tento návrh byl k projednání přikázán výborům sociálně-politickému a rozpočtovému.

V Praze, dne 10. prosince 1929.

Klein,

Fr. Svoboda, inž. Nečas, Srba, Staněk, dr. Macek, dr. Mareš, Neumeister, Biňovec, Tayerle, Chalupník, V. Beneš, dr. Winter, Koudelka, Prokeš, Hummelhans, Stivín, Brodecký, Jurnečková, Nový, Seidl, Jaša, Bečko.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP