Svolání valné hromady.

§ 12.

1. Svolání každé valné hromady děje se představenstvem (§ 19 až 21) vyhláškou dle § 5, tohoto řádu, vydanou nejméně dva týdny před jejím konáním a písemným pozváním delegátů (§ 16).

2. Vyhláška a pozvání mají obsahovati datum a místo schůze a představenstvem stanovený denní pořádek (§§ 19 až 21).

3. Zamýšlené změny řádu buďtež udány s jejích podstatným obsahem.

4. O svolání každé valné hromady budiž současně s vyhláškou uvědoměn dohlédací úřad (§ 42), který může vyslati k této valné hromadě svého zástupce.

Schopnost usnášení se a konečné rozhodování valné hromady.

§ 13.

1. Valná hromada jest usnášení schopna, je-li z každé obou skupin (zaměstnavatelů a zaměstnanců, přítomna nebo zastoupená nejméně polovina delegátů.

2. V případě, že by valná hromada nebyla schopna usnášeti se, budiž během šesti týdnů svolána druhá valná hromada, s tímtéž denním pořádkem, která pak o záležitostech na denním pořádku stanovených pravoplatně rozhodne bez ohledu na počet přítomných nebo zastoupených delegátů. Na tuto okolnost budiž v novém pozvání výslovně poukázáno.

3. Právo hlasovací na valné hromadě mají pouze delegáti (§ 16).

4. Hlasování a usnášení se o záležitostech spadajících do působnosti valné hromady děje se zpravidla jednoduchou většinou hlasů, při čemž předseda hlasuje s sebou. Při rovnosti odevzdaných hlasů návrh padá. Předseda valné hromady jest však oprávněn v takovém případě za účelem podání dalšího objasnění a opětného projednávání záležitosti jednání znovu zahájiti a zavésti nové hlasování, jehož výsledek jest pak považován za pravoplatný.

5. K změně řádu jest třeba dvoutřetinové většiny odevzdaných hlasů.

§ 14.

1. O průběhu valné hromady vede předsedou k tomu určený zapisovatel protokol, ve kterém budiž udán denní pořádek, zjištěno řádné svolání valné hromady, schopnost usnášení se, učiněná usnesení, jakož i výsledek provedených voleb.

2. Zápis o valné hromadě podepíše předseda, jakož i dva jím určení členové (ověřitelé), z nichž jeden musí býti z řad zaměstnavatelů, druhý z řad zaměstnanců a zapisovatel.

3. Opis zápisu o valné hromadě, z něhož jest patrna schopnost usnášení se, učiněná usnesení a způsob jích provedení, budiž zaslán státnímu dohlédacímu úřadu.

4. Nedojdou-li během 14 dnů po předložení od dohlédacího úřadu námitky, stávají se učiněná usnesení mimo v § 13. označené právoplatnými.

5. Žádá-li dohlédací úřad změnu jednotlivých usnesení, ponechává se ústřednímu výboru na vůli (§§ 7 až 9) rozhodnouti dvoutřetinovou většinou o tom, má-li se žádosti dohlédacího úřadu za změnu přijatých návrhů vyhověti ihned, nebo po rozhodnutí mimořádné valné hromady.

Okruh působnosti valné hromady.

§ 15.

Valné hromadě vyhrazena jsou zvláště tato rozhodování;

a) schválení zprávy dozorčí rady hospodářství ústředního výboru,

b) schválení účetní uzávěrky zprávy o činnosti, jakož i absolutorium ústředního výboru,

c) jednání o návrzích ústředního výboru,

d) volba členů ústředního výboru (§§ 7 až 9) a jich náhradníků, členů dozorčí rady (§ 17), přísedících rozhodčího soudu (§ 18) a jich náhradníků,

e) stanovení členských příspěvků,

f) změna řádu.

Volby delegátů.

§ 16.

1. Delegáti pro valnou hromadu volí se na tři roky. Povolá-li se za vystouplého delegáta příslušný náhradník, vztahuje se období jeho činnosti na zbytek funkčního období mandátu vystouplého delegáta.

2. Za delegáty nebo náhradníky mohou býti voleni pouze řádní členové, kteří jsou magistry pharmacie, plnoprávní a příslušníky Československé republiky.

3. Pro volbu delegátů a jich náhradníků jest směrodatným seznam členů. Tento zhotoví představenstvo platebny (§§ 19 až 21) a vyloží u příslušných stavovských zastoupení lékárníků majitelů i kondicinujících lékárníků, v oněch zemích, v nichž stavovská zastoupení dosud nestávají, u volebního výboru (odst. 8.) k nahlédnutí k volbě oprávněným členům. Vynechání nebo nesprávnosti v členském seznamu musí býti v každém případě volebním výborem (odst. 8,) opraveny.

4. Počet delegátů a náhradníků z každé stavovské skupiny stanoví ústřední výbor. Počet delegátů a náhradníků z každé stavovské skupiny musí býti stejný. Týž určí volební dobu a den skrutinia, jakož i způsob, jímž k volbě oprávnění členové odevzdávají volebnímu výboru hlasovací lístky.

5. Ústřední výbor řídí střídavě oba předníkům stavu, kteří jsou v den skrutinia (§ 15, odst. 6.) řádnými nebo mimořádnými členy platebny (§ 2, odst. 2.)

6. Ústřední výbor (§§ 7 až 9) zvolí z řádných členů desetičlenný volební výbor, sestávající z poloviny zaměstnavatelů a z poloviny zaměstnanců. Volební výbor zvolí si ze svého středu dva předsedy a dva zapisovatele. Ústřední výbor může volebnímu výboru přidělíte z každé skupiny jednoho svého člena jako volební svědky.

7. Volby dějí se v sídle platebny a hlasovací lístky musí býti odevzdány během volební doby před skrutiniem ústředním výborem stanovené (§ 16, odst. 6.).

8. Volba delegátů a jích náhradníků děje se v každé skupině samostatně - odděleně od skupiny druhé a sice tajně a písemně. Náhradníci musí býti na hlasovacích lístcích obou složek, jako tací zvláště označeni.

9. Ústřední výbor (§§ 7 až 9) vydá pro písemné hlasování hlasovací lístky, pro každou složku jiné barvy, stávající ze dvou dílů, od sebe perforací oddělených, z nichž prvý, na němž se napíší jména těch, kteří jsou voleni, dá se zalepiti, kdežto druhý, na němž se podepíše k volbě oprávněný a volící člen, zůstane otevřený.

10. Hlasovací lístky obou složek - zaměstnavatelů i zaměstnanců - shromaždují se odděleně, čítají se odděleně a výsledek voleb vykazuje se ve volebním zápise rovněž odděleně. Pozdě došlé hlasovací lístky jsou neplatné, vyjímaje ty, které mají poštovní datum posledního volebního dne.

11. Po ukončeném odevzdání hlasů sepíše se o průběhu volby, jakož i o hned na to předsevzatém sčítání hlasů protokol, ve kterém musí býti udána jména předsedů, přísedících, zapisovatelů, počet odevzdaných platných i neplatných hlasů, jména zvolených, s počtem jím připadajících hlasů, příslušnost určité skupiny a stávající pobyt. Zápis o provedených volbách podepíší všichni členové volebního výboru. Opisy tohoto zápisu zašlou se státnímu dohlédacímu úřadu a platebně.

12. Za zvolené považují se ti, jimž připadlo nejvíce hlasů.

13. Předsednictvo (§§ 19 až 21) platebny uveřejní výsledek voleb delegátů způsobem, jak jest zaveden. Odmítne-li zvolený delegát volbu přijmouti, zemřel-li nebo vystoupí-li od stavu, nastoupí na jeho místo náhradník z téže skupiny, jemuž připadlo při volbách nejvíce hlasů, nebo ten, který z náhradníků, stejný počet hlasů na sebe soustřeďující, bude ve schůzí ústředního výboru (§§ 7 až 9) předsedou vylosován.

Dozorčí rada.

§ 17.

1. Dozorčí rada sestává z osmi valnou hromadou (§§ 10 až 15) na dobu jednoho správního roku zvolených členů, z nichž 4 přináležejí složce zaměstnavatelů a 4 složce zaměstnanců. Členové dozorčí rady nesmí současně zastávati žádnou jinou funkci v platebně.

2. Dozorčí rada volí ze svého středu dva předsedy, z nichž jeden jest ze skupiny zaměstnavatelů, druhý ze skupiny zaměstnanců.

3. Dozorčí rada přezkouší v řadě obsažené a ústředním výborem na podkladě odborných výpočtů stanovené měsíční kvoty pro majitele (§ 6 z. o pl.) členské příspěvky (§ 6 zák. o plat.), platového (§ 34, odst. 8.) a kvotového (§ 38, odst. 9.) násobitele, postupové třídy zaměstnanců, místní a rodinné přídavky (§ 1 z. o pl,), které schválením státního úřadu dohlédacího vstupuje v platnost (§ 7 z. o pl.). Dozorčí rada určí si svůj pracovní a poradní řád, jakož i způsob, jímž dohlédá na všechny záležitostí platebny, zvláště hospodaření s penězy, provádí dle tohoto řádu občas vyhlášené přezkoušení knih, dokladů a pokladní hotovosti, a zkoumá obzvláště účetní uzávěrku, která se má předložiti valné hromadě.

4. Činnost svoji provádí dozorčí rada zpravidla nejméně dvěma členy, potvrzuje při provedených prohlídkách svůj nález, s připojením data v dotyčných knihách a sestaví zprávu o výsledku prohlídky, kterou podepíší všichni přítomní členové dozorčí rady.

5, Má-li dozorčí rada příčinu k výtkám, nebo k návrhům na určité zlepšení, vyrozumí o tom neprodleně představenstvo (§§ 19 až 21) a poradí se pak společně s tímto, případně ještě s ústředním výborem (§§ 7 až 9) o způsobu nápravy.

6. Zjistí-li dozorčí rada, že činnost některého úředníka zavdává příčinu k stížnostem, že týž zanedbává hmotné zájmy platebny, nebo je poškozuje, dopouští se nepřístojností a nepořádku, jest dozorčí rada oprávněna, ba povinna, požádati ústřední výbor za propuštění obviněného úředníka a tuto žádost na schůzí ústředního výboru, která se má za tímto účelem svolati, odůvodniti, při nebezpečí z prodlení jest dozorčí rada oprávněna dotyčného úředníka zprostiti služby ihned a v případě potřeby nahraditi prozatímně vhodnou osobou. Toto své rozhodnutí má ihned oznámiti ústřednímu výboru s příslušným odůvodněním.

7. Úředníci služby zproštění mají právo odvolati se, pokud na základě jejich ospravedlnění ve schůzí ústředního výboru nebylo tímto odvoláno zbavení jejich služby, nebo jejich ospravedlnění nebylo ústředním výborem uznáno ve všech takových případech k rozhodnutí rozhodčího soudu (§ 18).

Rozhodčí soud.

§ 18.

1. V sídle platebny zřídí se stálý rozhodčí soud.

2. Rozhodčí soud sestává z jednoho předsedy, šesti členů a potřebných náhradníků. Předsedou musí býti osoba znalá práv, kterou jmenuje státní dohlédací úřad na dobu tří let.

3. Členové rozhodčího soudu a jich náhradnicí jsou voleni valnou hromadou (§ 10 až 15) na dobu tří let. Polovina členů a jich náhradníků musí přináležeti skupině zaměstnavatelů, druhá skupině zaměstnanců. Členové rozhodčího soudu nesmí býti současně ani členy ústředního výboru (§§ 7 až 9) platebny, ani ve službách platebny.

4. Vystoupí-li během funkčního období jeden z členů rozhodčího soudu, nastupuje na místo vystoupivšího pro zbytek období náhradník téže stavovské složky, který při volbě obdržel nejvíce hlasů.

5. Po uplynutí funkčního období jsou odstupující členové rozhodčího soudu opět volitelní.

6. Řízení před rozhodčím soudem provádí se podle ustanovení 4. odst. šesté části civilního práva.

7. Výlohy rozhodčího soudu hradí strana ve sporu podlehnuvší.

Představenstvo.

§ 19.

1, Členové ústředního výboru (§§ 7 až 9) volí ze svého středu dva předsedy a dva místopředsedy a sice vždy po jednom zaměstnavateli a po jednom zaměstnanci, kteří musí býti usedlí v Praze.

2. Předsedové a místopředsedové tvoří dohromady představenstvo platebny.

3. Představenstvu přináleží s poradním hlasem též členové ředitelství (§ 22).

§ 20.

1. Představenstvo koná schůze dle potřeby, nejméně však jednou za měsíc.

2. Představenstvo jest oprávněno, ovšem s dodatečným oznámením valné hromadě (§§ 10 až 15) eventuelně ústřednímu výboru (§§ 7 až 9) v případě nebezpečí z prodlení učiniti všechna opatření, jimiž se platebně hrozící škoda odvrátí, nebo jinak unikající prospěch zajistí.

§ 21.

1. Představenstvo zastupuje platebnu, tuto spravuje a dohlédá na hospodářství platebny. K zastupování platebny může býti povolán také každý z obou předsedů střídavě; pořad, který se při tom zachovává, určuje ústřední výbor (§§ 7 až 9).

2. Představenstvo svolává ústřední výbor (§§ 7 až 9), jakož i valnou hromadu (§§ 10 až 15) a stanoví pořad jednání pro schůze.

3. Každý člen představenstva jest oprávněn kdykoliv nahlédnouti do knih, listin, protokolů a aktů.

4. Představenstvu přináleží právo odložiti provedení usnesení ústředního výboru (§§ 7 až 9) a valné hromady (§§ 10 až 15), která dle jeho názoru odporují zákonu, nebo tomuto řádu, nebo mohou způsobiti platebně nenahraditelnou škodu, až do rozhodnutí státního úřadu dohlédacího.

Ředitelství.

§ 22.

1. Ředitelství platebny sestává z jednoho nebo více vedoucích úředníků (ředitelů), kteří stojí k platebně v poměru smluvním.

2. Ředitelství obstarává odborné a administrativní vedení platebny dle zákona o platebně, stanov a usnesení valné hromady (§§ 10 až 15), ústředního výboru (§§ 7 až 9) a představenstva (§§ 19 až 21). Jest obzvláště oprávněno:

a) podávati návrhy ku všem záležitostem, vyhrazeným usnesení představenstva (§§ 19 až 21), ústředního výboru (§§ 7 až 9), jakož i valné hromady (§§ 10 až 15).

b) Na základě zmocnění představenstvem, nebo ústředním výborem přijímati úředníky a zřízence, je propouštěti a určovati jejich příjmy dle představenstvem nebo ústředním výborem povolených prostředků. a stanovených norem.

c) Naříditi způsob vyřizování běžných záležitostí, prováděti předpisování kvot (§ 38) pro zaměstnavatele a zařazování zaměstnanců v platebně (§ 34), jakož i stanovené členské příspěvky (§ 2, odst. 3.) vybírati.

3. Členové ředitelství přináležejí s poradním hlasem ústřednímu výboru (§§ 7 až 9), valné hromadě (§§ 10 až 15), dozorčí radě (§ 17), rozhodčímu soudu (§ 18) a představenstvu (§§ 19 až 21), jakož i eventuelně utvořeným užším výborům (srovnej § 6, odst. 3.).

Aktivní a pasivní volební právo.

§ 23.

1. Aktivní volební právo ku všem čestným úřadům platebny přináleží každému členu platebny.

2. Pasivní volební právo mají jen oprávnění řádní členové, kteří jsou magistry pharmacie.

Postup při volbách.

§ 24.

Členové ústředního výboru (§§ 7 až 9) a jejich náhradníci, jakož i členové dozorčí rady, volení jsou na valné hromadě k volbě oprávněnými delegáty.

Volby jsou tajné, Hlasuje se lístky odevzdanými do uzavřené urny, Platí pro ně zásada poměrnosti. Každá stavovská skupina volí odděleně sama na ni určený počet členů ústředního výboru, jejich náhradníků a členů dozorčí rady a jejich náhradníků.

Volební výbor rozdělí počet mandátů ve stavovských skupinách na jednotlivé kandidátky dle poměru hlasů pro kandidátky ty odevzdaných, a to tím způsobem, že vypočte nejprve volební číslo.

Součet všech platných hlasů v jednotlivé skupině stavovské odevzdaných rozdělí se počtem mandátů, které se v této skupině mají obsaditi zvětšeným o jednu; celé číslo nejblíže vyšší výsledku dělení, jest číslem volebním.

Volebním číslem dělí se počet hlasů, odevzdaných pro každou kandidátní listinu v té stavovské skupině, pro kterou byla podána, načež volební výbor přikáže pro každou kandidátní listinu tolik mandátů, kolikráte jest volební číslo obsaženo v součtu hlasů odevzdaných, Nebyly-li tímto způsobem obsazeny všechny mandáty, přikáží se zbývající mandáty postupně skupinám, které při dělení provedeném, vykázaly největší zbytek dělení.

Jsou-li zbytky dělení u více kandidátních listin téže stavovské skupiny sobě rovny, přidělí se mandát té kandidátce, která dosáhla většího počtu hlasů; je-li počet stejný, rozhodne los.

Bylo-li by dělením počtu hlasů v jednotlivé stavovské skupině odevzdaných obsazeno o jeden mandát více, než má býti obsazeno, odečte se tento mandát kandidátce, která měla nejmenší počet hlasů. Je-li počet hlasů stejný, rozhodne los. Kandidáti jsou zvoleni podle, pořadu, jak byli uvedeni na kandidátních listinách, tak že předem uvedení jsou členové, stejným počtem za nimi následující, jsou náhradníky.

Byl-li zvolen kandidát uvedený v různých kandidátkách několikráte, musí k výzvě volebního výboru do 8 dnů prohlásiti, pro kterou kandidátku se rozhodl, pak se vyškrtne z ostatních kandidátek. Nevydá-li tohoto prohlášení, rozhodne volební výbor.

O postupu volby učiní volební výbor zápis, který podepíší všichni jeho přítomní členové. V zápise budiž výslovně uvedeno, kolik delegátů bylo k volbě oprávněno a kolik se volby skutečně súčastnilo. Zápis odevzdá se v opisu ověřeném všemi volbě přítomnými členy volebního výboru spolu se zapečetěnou obálkou obsahující hlasovací lístky předsedům volebního výboru, kteří tyto věci odevzdají státnímu dohlédacímu úřadu.

Nově zvolený ústřední výbor má se co nejdříve, nejpozději do 14 dnů po volbě, za předsednictví nejstaršího člena ustaviti a ze svého středu zvoliti představenstvo (§§ 19 až 21); volba děje se lístky.

Úřední období a vykonávání úřadu.

§ 25.

1. Úřední období členů a náhradníků ústředního výboru (§§ 7 až 9) a rozhodčího soudu (§ 18) trvá tři roky.

2. Úřední období členů dozorčí rady (§ 17) trvá jeden rok.

3. Po uplynutí úředního období jsou odstupující členové nebo náhradnicí ústředního výboru (§§ 7 až 9) a členové dozorčí rady (§ 17) opět volitelni.

4. Všichni výše uvedení činovníci zastávají svoji funkcí do té doby, až v nových volbách jsou zvoleni noví činovníci.

Vydání spojená s úřadováním.

§ 26.

1. Veškerá činnost ústředního výboru (§§ 7 až 9) a představenstva (§§ 10 až 21), dozorčí rady (§ 17), dozorčího soudu (§ 18) a delegátů (§ 16), jsou nehonorované čestné úřady, nicméně mají všichni činovnicí nárok na náhradu jim úřadováním vzniklých výloh.

2. Tyto obnosy mohou býti valnou hromadou (§§ 10 až 15) paušalovány.

Vedení knih a účetnictví.

§ 27.

1. Účetní rok počíná 1. lednem, končí 31. prosincem.

2. Účetní uzávěrka musí obsahovati účet provozu a bilanci.

3. Mimo to musí býti podána výroční zpráva a zhotoveny statistické výkazy.

4. Účetní uzávěrka musí býti řádně přezkoušena členy dozorčí rady (§ 17).

5. O výsledku přezkoušení podá se písemně zpráva ústřednímu výboru (§§ 7 až 9) a valné hromadě (§§ 10 až 15). Tuto zprávu musí podepsati všichni při přezkoušení přítomní členové dozorčí rady.

6. Provozní výkazy předloží se každoročně po valné hromadě státnímu dohlédacímu úřadu.

Fondy platebny.

§ 28.

1. Dle § 2 zákona o platebně zřídil se reservní fond, o jehož výši a bližším určení rozhoduje valná hromada (§§ 10 až 15).

2. Z pokut podle § 11 zákona o platebně zřídí se podpůrný fond pro potřebné nezaměstnané, o jehož použití rozhoduje rovněž valná hromada (§§ 10 až 15).

3. Na založení a správu obou těchto fondů (§ 6 zák. o pl.) budiž pamatováno při stanovení měsíčních kvot (§ 38).

4. Valná hromada (§§ 10 až 15) může se rozhodnouti také pro zřízení jiných fondů.

5. Valná hromada může se usnésti beze změny výše měsíčních kvot (§ 6 zák. o pl.) - na zvýšení fondů také odpovídající úpravou členských příspěvků (§ 7 zák. o plat.).

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP