Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930.

III. volební období.

1. zasedání.


Překlad.

182.

Návrh

poslanců Krumpe, Scharnagla a druhů

na změnu a doplnění zákona ze dne 18. března 1921, číslo 130 Sb. z. a n., kterým se upravují zaopatřovací požitky bývalých zaměstnanců na velkém majetku pozemkovém.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne...............,

jímž se mění a doplňuje zákon ze dne 18. března 1921, číslo 130 Sb. z. a n., kterým se upravují zaopatřovací požitky bývalých zaměstnanců na velkém majetku pozemkovém.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Zaopatřovací požitky bývalých zaměstnanců na velkém majetku pozemkovém a jejích pozůstalých, na něž se vztahuje zákon číslo 130/1921 Sb. z. a n., a jimž velké majetky pozemkové tyto zaopatřovací požitky vyplácejí, zvyšují se se zpětnou platností od 1. ledna 1921 vesměs o 100% podle této tabulky:

Tabulka zaopatřovacích požitků

bývalých zaměstnanců velkého majetku pozemkového a jejich pozůstalých.

Skupina

Služební kategorie

Pense podle zák ze dne 18./3. 1921, č. 130 Sb. z. a n.

Úprava od 1. ledna 1929.

   

1.

Krmič (čeledín u dobytka, telat), u koní, u volů, kočí, hlídač a pod. definitivní zaměstnanci

1.500.-

3.000,-

2.

Vrchní mlatec, hlídač sadů, hajný II. třídy, rybář a jim na roveň postavení

 

2,000.-

 

4.000.-

3.

Šafář, ovčák, hajný I. třídy, porybný, vážný, řemeslnický mistr, tovární dozorce, dílovedoucí a jim na roveň postavení

 

2,500.-

 

5,000,-

4.

Správce, vrchní hajný, vedoucí řemeslnický mistr, vařič, sklepmistr a jim na roveň postavení

3,000.-

6.000,-

5.

Hospodářský a lesní asistent, adjunkt, a pod.

3,000.-

6,000.-

6.

Nádvorník (samostatný adjunkt), zahradník sládek v malém pivovaře, hajný malého hájemství (do 300 ha) a jím na roveň postavení

 

4,000,-

 

8,000.-

7.

Hospodářský pojezdný, účetní, kancelista, a kalkulant, kanc. oficiál a jím na roveň postavení

 

6,000.-

 

12.000.-

8.

Samostatný správce na velkém dvoře, samostatný lesní správce, revírník, lesní a hospodářský kontrolor, porybný rybního hospodářství, účetní větších objektů, důchodní, cukrmistr, vrchní zahradník s odborným vzděláním a jim na roveň postavení

 

8,000.-

 

16.000,-

9.

Sekční správce (několika dvorů), samostatný lesní správce větších objektů, revident, hlavní pokladník, důchodní větších panství a jím na roveň postavení

 

10.000.-

 

20.000,-

10.

Vrchní správce, nadlesní, technický správce továrny, lékař ustanovený převážně pro velký majetek pozemkový nebo jeho průmysl, vrchní účetní, samostatný strojní, stavební a zemědělský inženýr a jim na roveň postavení

12.000.-

24.000,-

11.

Ředitel, inspektor, administrátor, lesmistr, lesní ředitel, lesní rada a jím na roveň postavení podobní vedoucí úředníci větších zemědělských a lesních a průmyslových podniků

14,000,-

28.000,-


§ 2.

Zvýšení zaopatřovacích požitků podle §u 1 vyplácí oprávněným důchodcům měsíčně předem státní pozemkový úřad nebo fond pro zaopatření zaměstnanců na velkém majetku pozemkovém.

§ 3.

Bývalým zaměstnancům na velkém majetku pozemkovém přiznává se úmrtné ve výši čtvrtletního důchodu. Úmrtné platí z polovice zaměstnavatel, z druhé polovice zaopatřovací fond vyplácející přídavky.

§ 4.

Péči o nemocné důchodce upraví si zaopatřovací fond s Všeobecným pensijním ústavem.

§ 5.

§§ 9 a 13 zákona číslo 130/1921 Sb. z. a n. se ruší.

§ 6.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedení ukládá se vládě.

Odůvodnění:

Nynější odpočivné platy bývalých zaměstnanců na velkém majetku pozemkovém jsou tak neobyčejně nízké, že právě tento stav žije dnes v největší bídě a v největším strádání. Naděje kladené v pokles cen potravin a předmětů spotřeby při stanovení odpočivných požitků podle zákona ze dne 18. března 1921, číslo 130 Sb. z. a n., k němuž mělo dojíti při stabilisací měny, se nesplnily.

Jest nezbytně třeba, aby tyto nesmírně nízké odpočivné požitky úředníků a zaměstnanců na velkém majetku pozemkovém, nedůstojné vážnosti republiky a jejích zákonodárných sborů, byly přizpůsobeny kupní síle československé měny. Jest to i logický důsledek zákonů o pozemkové reformě, a to §u 9, poslední odstavec, zákona ze dne 16. dubna 1919, čís. 215 Sb. z. a n., zákona ze dne 11. července 1919, čís. 387 Sb. z. a n. a § 7 zákona ze dne 11. června 1919, čís. 330 Sb. z. a n.

K § 1.

Navrhované zvýšení odpočivných požitků odpovídá asi zrovnoprávnění bývalých zaměstnanců na velkém majetku pozemkovém s tak zvanými státními staropensisty, jichž požitky jsou jíž tak skrovné a neodpovídají skutečné kupní síle československé měny, že sám ministr financí několikráte musil přiznati, že jest nutno, aby byly zvýšeny. Tím bylo by navržené zhodnocení odpočivných požitků bývalých zaměstnanců na velkém majetku pozemkovém již příkazem lidské důstojnosti a lidské povinnosti.

K §u 2.

Fond pro zaopatření zaměstnance na velkém majetku pozemkovém pokračující pozemkovou reformou dosáhl již takové výše, že může beze všeho uhraditi zvýšení pensí podle §u 1. Bývalí zaměstnanci na velkém majetku pozemkovém vytvořili také svou prací ony hodnoty, z nichž pří pozemkové reformě plynou dávky do zaopatřovacího fondu, takže jest také pro to příslušný, nehledě k tomu, že úmyslem zákonodárcovým ve svrchu uvedených zákonech bylo poskytnouti z tohoto fondu zaměstnancům na velkém majetku pozemkovém zasloužené starobní zaopatření.

K §u 4.

Toto ustanovení odpovídá zrovnoprávnění se státními pensisty, majetníci i zaopatřovací fond mohou to beze všeho snésti a jest toho při nízkých zaopatřovacích požitcích nezbytně třeba, aby v případě úmrtí bylo lze hraditi náklady na pohřeb.

K §u 6.

Po stránce formální budiž tento návrh přikázán výboru sociálně-politickému a zemědělskému.

Státní pokladna tímto zákonem zatížena nebude, poněvadž zaopatřovací fond pozemkového úřadu může požadované zvýšení zaopatřovacích požitků beze všeho uhraditi a byl také k tomuto účelu utvořen.

V Praze, dne 23. ledna 1930.

Krumpe, Scharnagl,

Bobek, dr Luschka, Mojto, Šalát, Onderčo, dr Petersilka, Hlinka, dr Mayr-Harting, dr Labaj, dr Ravasz, Zajíček, dr Gažík, Fritscher, Grebáč-Orlov, Greif, Oehlinger, dr Fritz, Sivák, dr Tiso.

Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930.

III. volební období.

1. zasedání.


Původní znění.

182.

Antrag

der Abgeordneten Krumpe, Scharnagl und Genossen

auf Abänderung und Ergänzung des Gesetzes vom 18. März 1921, Zl. 130 Slg. d. G, u. V., mit welchem die Versorgungsgenüsse der ehemaligen Bediensteten auf dem Großgrundbesitz geregelt werden.

Die Gefertigten stellen folgenden Antrag:

Das Abgeordnetenhaus wolle beschließen:

Gesetz

vom....................,

mit welchem das Gesetz vom 18. März 1921, Nr. 130 Slg. d. G. u. V., betreffend die Regelung der Versorgungsgenüsse der ehemaligen Bediensteten auf dem Großgrundbesitze geändert und ergänzt wird.

Die Nationalversammlung der Čechoslovakischen Republik hat folgendes Gesetz beschlossen:

§ 1.

Die Versorgungsgenüsse der ehemaligen Bediensteten auf dem Großgrundbesitze und deren Hinterbliebenen, auf welche sich das Gesetz Slg. Nr. 130/1921 bezieht, und denen diese Versorgungsgenüsse durch die Großgrundbesitze ausbezahlt werden, werden mit rückwirkender Kraft vom 1. Jänner 1929 durchwegs um 100% gemäß der folgenden Tabelle erhöht.

Tabelle der Versorgungsgenüsse

der ehemaligen Bediensteten des Großgrundbesitzes und ihrer Hinterbliebenen.

Gruppe

Dienstkategorie

Pension gemäß Ges. v. 18./3. 1921 Slg. No. 130.

Regelung vom 1./I. 1929

   

1.

Fütterer (Viehknecht, Kälberknecht), Pferdeknecht, Ochsenknecht, Kutscher, Wächter, Aufseher u. dgl. definitive Bedienstete

 

1.500,-

 

3.000,-

2.

Oberdrescher, Baumwart, Heger II. Kl., Fischer und ihnen Gleichgestellte

 

2.000,-

 

4,000,-

3.

Schaffer, Schafmeister, Heger I. Kl., Fischmeister, Wagmeister, Handwerksmeister, Fabrikaufseher, Werkführer und ihnen Gleichgestellte

 

2,500,-

 

5,000,-

4.

Wirtschafter, Oberheger, leitender Hand werksmeister, Kocher und Kellermeister und ihnen Gleichgestellte

3,000,-

6,000,-

5.

Wirtschafts- und Forstassistent, Adjunkt und dgl.

3,000.-

6.000,-

6.

Hofbesorger (selbständiger Adjunkt),. Gärtner, Braumeister in einer kleinen Brauerei, Forstwart eines kleineren Objektes (unter 300 ha) und ihnen Gleichgestellte

4,000.-

8,000,-

7.

Wirtschaftsbereiter, Buchhalter, Kanzlist und Kalkulator, Kanzleioffizial und ihnen Gleichgestellte

6,000.-

12,000,-

8.

Selbständiger Verwalter eines großen Hofes, selbständiger Forstverwalter, Revierförster, Forst- und Wirtschaftskontrollor, Teichverwalter einer Teichwirtschaft, Buchhalter größerer Objekte, Rentmeister, Zuckermeister, Obergärtner mit Fachbildung und ihnen Gleichgestellte

8,000,-

16,000,-

9.

Sektionsverwalter (mehrerer Höfe), selbständiger Forstverwalter größerer Objekte, Revident, Hauptkassier, Rentmeister größerer Herrschaften und ihnen Gleichgestellte

10.000,-

20,000.-

10.

Oberverwalter, Oberförster, techn. Fabriksleiter, vorwiegend für den Großgrundbesitz oder dessen Industrie bestellter Arzt, Oberbuchhalter, selbständiger Maschinen-, Bauu. Kulturingenieur und ihnen Gleichgestellte

 

12.000.-

 

24,000.-

11.

Direktor, Inspektor, Administrator, Forstmeister, Forstdirektor, Forstrat u. dgl. ihnen gleichgestellte leitende Beamten größerer land- und forstwirtschaftlicher und industrieller Betriebe

 

14,000,-

 

28,000.-


§ 2.

Die Erhöhung der Versorgungsgenüsse gemäß § 1 hat den berechtigten Rentenbeziehern monatlich im Vorhinein das Staatsbodenamt bezw. der Fond zur Versorgung der Großgrundbesitzbediensteten auszuzahlen.

§ 3.

Den ehemaligen Bediensteten auf dem Großgrundbesitz wird das Sterbequartal in der Höhe der vierteljährigen Rentenbezüge zuerkannt. Das Sterbequartal zahlt zur Hälfte der gewesene Arbeitgeber, zur anderen Hälfte der die Zuschüsse auszahlende Versorgungsfond.

§ 4.

Die Krankenfürsorge für die Rentenbezieher ist zwischen dem Versorgungsfond und der Allgemeinen Pensionsanstalt zu regeln.

§ 5.

Die §§ 9 und 13 des Ges. Nr. 130/21 werden aufgehoben.

§ 6.

Das Gesetz tritt in Wirksamkeit mit dem Tage der Kundmachung. Die Durchführung wird der Regierung aufgetragen.

Begründung:

Die derzeitigen Ruhegenüsse der ehemaligen Bediensteten auf dem Großgrundbesitze sind so ungeheuer niedrig, daß gerade dieser Stand heute in dem größten Elend und der größten Entbehrung lebt. Die bei Festsetzung der Ruhegenüsse nach dem Gesetze vom 18. März 1921/130 gehegten Hoffnungen auf ein Zurückgehen der Preise der Lebensmittel und Bedarfsartikel bei Stabilisierung der Währung haben sich nicht erfüllt.

Die Angleichung dieser ungeheuer niedrigen, dem Ansehen der Republik und ihrer gesetzgebenden Körperschaften unwürdigen Ruhegenüsse der Beamten und Angestellten auf dem Großgrundbesitze, an die Kaufkraft der tschechoslovakischer Währung ist eine unbedingte Notwendigkeit, Sie liegt auch in der Konsequenz der Gesetze über die Bodenreform uzw. § 9 letzter Absatz des Gesetzes vom 16. April 1919/215, der Gesetze vom 11. Juli 1919/387 und § 7 des Gesetzes vom 11. Juni 1919/330.

Zu § 1.

Die vorgeschlagene Erhöhung der Ruhebezüge entspricht ungefähr einer Gleichstellring der ehemaligen Bediensteten auf dem Großgrundbesitze mit den sogenannten Altpensionisten des Staates, deren Bezüge schon so bescheiden sind und der tatsächlichen Kaufkraft der čsl. Währung nicht entsprechen, daß der Finanzminister wiederholt die Notwendigkeit einer Erhöhung selbst dieser Bezüge zugeben mußte. Damit wäre die vorgeschlagene Aufwertung der Ruhegenüsse der ehemaligen Bediensteten auf dem Großgrundbesitze schon ein Gebot der Menschenwürde und der Menschenpflicht.

Zu § 2.

Der Fond zur Versorgung der Großgrundbesitzbediensteten hat durch die fortschreitende Bodenreform bereits eine solche Höhe erreicht, daß er die Erhöhung der Pensionen nach § 1 ohneweiters tragen kann, Es haben die ehemaligen Bediensteten auf dem Großgrundbesitze auch durch ihre Arbeit jene Werte geschaffen, aus denen bei der Bodenreform die Abgaben in den Versorgungsfond fließen, sodaß er auch hiefür zuständig ist, abgesehen davon, daß es im Sinne der Gesetzgeber der eingangs zitierten Gesetze lag, daß aus diesem Fond die Bediensteten auf dem Großgrundbesitze die wohlverdiente Altersversorgung bezögen.

Zu § 4.

Diese Bestimmung entspricht einer Gleichstellung mit den staatlichen Pensionisten, ist für Besitzer und Versorgungsfond ohneweiters tragbar und ist bei der Niedrigkeit der Ruhebezüge unbedingt notwendig, damit im Todesfalle die Beerdigungskosten bestritten werden können.

Zu § 6.

In formeller Hinsicht wolle dieser Antrag dem sozialpolitischen und dem landwirtschaftlichen Ausschuß zur Beschlußfassung zugewiesen werden.

Eine Belastung der Staatskasse tritt durch dieses Gesetz nicht ein, da die Deckung für die geforderte Erhöhung der Ruhebezüge aus dem Versorgungsfonde des Bodenamtes ohneweiters möglich ist und dieser auch hiefür geschaffen wurde.

Prag, am 23. Jänner 1930.

Krumpe, Scharnagl,

Bobek, Dr. Luschka, Mojto, Šalát, Onderčo, Dr. Petersilka, Hlinka, Dr. Mayr-Harting, Dr. Labaj, Dr. Ravasz, Zajíček, Dr. Gažík, Fritscher, Grebáč-Orlov, Greif, Oehlinger, Dr. Fritz, Sivák, Dr. Tiso.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP