Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930.

III. volební období.

2. zasedání.


328.

Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1928 (tisk 6) spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku.

Ve státním závěrečném účtě učiněna byla změna ve způsobu vykazování výdajů a příjmů rozpočtu skupiny I. Vlastní státní správa. Až dosud etátní výdaje, ať na příslušné potřeby bylo v rozpočtu pamatováno čili nic, byly vykazovány v příslušných kapitolách společně, čímž ve mnohých kapitolách objevovala se značná překročení. Pro porovnání výsledků hospodaření na úvěry rozpočtem povolené musily pak nepreliminované výdaje opět býti odpočítávány. Byly to výdaje na zvláštních právních titulech založené a z části i zvláštní úhradou opatřené, které však podle povahy své etátně musily býti vyúčtovány. V zájmu lepšího přehledu bylo v tomto účtě vykazování etátních účinů výdajových a příjmových vlastní státní správy rozděleno na dva oddíly. Prvý oddíl obsahuje výdaje a příjmy preliminované a tu se při porovnání s rozpočtem objeví, jak byly úvěry rozpočtu vyčerpány, překročeny nebo co na nich uspořeno a mnoho-li na preliminované příjmy bylo realisováno. Druhý oddíl vykazuje výdaje nepreliminované, tedy výdaje na potřeby v rozpočet nepojaté, avšak na zvláštních právních titulech založené a příjmy, zvláštními předpisy určené na úhradu některých oněch výdajů, zejména z úvěrních operací a; jiné. I v oddílu druhém jsou výdaje a příjmy vykázány podle kapitol resortů, jimž pro výdaje ty náleží poukazovací právo: Při tom se však již zde podotýká, že výdaj na zálohy na zvýšené učitelské platy jest v roce 1928 uhrazen v rámci prvého oddělení etátních účinů vlastní správy státní srážkou s daně z obratu a přepychové; bylť v tomto roce po prvé ve skupině III. rozpočtu podíl z daně té na tento účel výslovně preliminován.

Účet pokladní.

Ze srovnání pokladních příjmů na rozpočet (obou oddílů)

 

11.302,891.724 Kč 88 h,

s pokladními výdaji na rozpočet (obou oddílů)

 

11.019,390.991 Kč 10 h,

vyplývá pokladní přebytek

 

283,500.733 Kč 78 h,

Z příjmů mimo rozpočet

5.649,482.065.75 Kč

 

po odečtení výdajů mimo rozpočet

5.604,260.622.27 Kč

 

plyne pokladní přebytek

 

45,221.443 Kč 48 h,

O tyto přebytky působivých pokladních účinů úhrnem

 

328,722.177 Kč 26 h,

zvýšila se pokladní hotovost reelního (působivého) hospodaření, koncem roku 1927 vykázaná částkou

 

1.343,883.266 Kč 71 h,

k 31. prosinci 1928 na obnos

 

1.672,605.443 Kč 97 h.


K účinům na rozpočet

se poznamenává

A. Výdaje a příjmy preliminované:

Pokladní výsledek preliminovaných příjmů v roce 1928 činil

 

10.851,983.459 Kč 02 h,

oproti příjmům v roku 1927

 

10.987,551.280 Kč 22 h,

méně o

 

135,567.821 Kč 20 h.


Nižší příjmový výsledek oproti roku předcházejícímu se vysvětluje tím, že v závěrečném účtu se vykazuje příjem na dani z obratu a přepychové po odečtení celého nákladu na zálohy na zvýšené platy učitelské, jak už zpředu zmíněna, kdežto v účtu za rok 1927 byly od hrubého příjmu této daně odečteny jen příděly samosprávným svazkům, a nekryté zálohy; učitelské platy byly vykázány společně s ostatními ve výdajích kapitoly 10.

Pokladní výsledek preliminovaných výdajů v roku 1928 činil

 

9.540,313.824 Kč 37 h.

Pro srovnání s výsledkem roku předcházejícího nutno odpočísti od výdajů na rozpočet v roku 1927 vykázaných částkou

 

10.583,310.485 Kč 34 h,

tehdy tam zahrnuté zálohy na zvýšené učitelské platy

496,205.322.18 Kč

 

a pokladní účiny na výdaje stejné povahy, jako se v roku 1928 vykazují jako nepreliminované ve zvláštním oddílu

522,618.170.08 Kč

1.018,823.492 Kč 26 h,

takže pro srovnání výsledek preliminovaných výdajů v roku 1927 by byl činil

 

9.564,486.993 Kč 08 h,

Oproti němuž je hořejší výsledek za rok 1928 nižší jen o

 

24,173.168 Kč 71 h.


Tento poměrně malý rozdíl prokazuje, že státní potřeby, které se do rozpočtu pojímají, se udržují i při realisaci v podstatě na stejné výši.

B. Výdaje a příjmy nepreliminované

(na zvláštních právních titulech založené).

Do tohoto nového oddílu etátního účtu zařazené výdaje činily celkem

 

1.479,077.166 Kč 73 h,

na jejich úhradu bylo z nepreliminovaných příjmů použito celkem

 

450,908.265 Kč 86 h,

schodek

 

1.028,168.900 Kč 87 h.


byl uhrazen z přebytku preliminovaných příjmů nad preliminovanými výdaji. Ve výdajích je tu obsažen odvod zvláštnímu fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu v obnosu 804,884.729 Kč 19 h.

Podrobnosti jsou uvedeny v účtu správním.

K účinům mimo rozpočet

se poznamenává:

Přebytek mimoetátního účtování je v roku 1928

 

45,221.443 Kč 48 h.

V roce 1927 byl přebytek

 

66,031.583 Kč 31 h.


Oddíl A. Úvěrní operace vykazuje:

příjem

 

1.108,695.516 Kč 12 h,

a výdaj

 

5.479,456.203 Kč 04 h.


V příjmech jsou obsaženy stále ještě plynoucí výtěžky úvěrních operací z let předchozích, tak z dalšího prodeje dluhopisů (IV. státní a losová půjčka), dále obnos připadající na státní dluh z výdaje dluhopisů za pohledávky vzniklé z válečných dodávek (týž obnos zařazen jest do výdajů k zaplacení těchto nároků odškodných) a výtěžek 5% umořitelné státní půjčky z roku 1928, jehož se použilo ke splacení 71/2% zahraniční půjčky z roku 1925, pak náhrada zálohy dané r. 1921 finanční správě ruských legií, z které byly placeny náklady na repatriaci čsl. vojska ze Sibiře,

Ve výdajích jsou obsaženy vedle úhrady nepreliminovaných výdajů na rozpočet a mimo rozpočet úhrada záloh z pokladních hotovostí na, investice podle odst. 3. čl. XIX. fin. zák. a jako v letech předchozích splátky státního dluhu provedené nad rozpočet přímo z výtěžků úvěrních operací v částce

 

949,338.937 Kč 46 h,


Oddíl B. Zálohy-vykazuje:

příjem

 

4.540,786.549 Kč 63 h,

a výdaj

 

124,804.419 Kč 23 h.


V příjmech jsou obsaženy splátky na zálohy vyplacené z pokladních hotovostí v letech předchozích, další příjem z dávky z majetku na proplacení státních pokladních bonů, jichž bylo v letech 1926 až 1928 tímto způsobem umořeno za 457,185.000 Kč a náhrada pokladním hotovostem za zálohy na investice podle odst. 3., čl. XIX. fin. zák. Ve výdajích je vykázána splátka státních pokladních bonů, vklad do Zemské banky k podpoře stavby Kulturného domu v Ružomberku a peněžní vklady novým státním podnikům.

Účiny kontokorentní (průběžné).

Výsledek hospodářství kontokorentního (průběžného) byl v roku 1928 tento:

Počáteční stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1927

 

532,774.293 Kč 95 h,

výdaje roku 1928

 

59.532,057.713 Kč 10 h,

úhrnem

 

60.064,832.007 Kč 05 h,

příjmy roku 1928

 

59.858,449.850 Kč 90 h,

konečný stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1928

 

206,382.156 Kč 15 h.

Odečte-li se toto saldo od pokladní hotovosti z reelního hospodaření

 

1.672,605.443 Kč 97 h,

zbývá skutečná pokladní hotovost

 

1.466,223.287 Kč 82 h,

která jest oproti pokladní hotovosti z konce roku 1927

 

811,108.972 Kč 76 h,

vyšší o

 

655,114.315 Kč 06 h.

Tato zvýšení pokladní hotovosti jest výsledek přebytků

   

z hospodářství působivého (na rozpočet a mimo rozpočet)

 

328,722.177 Kč 26 h,

a nepůsobivého (kontokorentního)

 

326,392.137 Kč 80 h,

úhrnem

 

655,114.315 Kč 06 h.

V celkové pokladní hotovosti

 

1.466,223.287 Kč 82 h,

jsou obsaženy hotovosti připadající na zůstatky kontokorentních příjmů (pasivní nedoúčtované položky)

 

1.006,873.248 Kč -- h,

a na zůstatky běžných účtů státních podniků u ministerstva financí

 

331,879.830 Kč -- h,

takže na hospodářství vlastní státní správy zbývá částka

 

127,470.209 Kč 82 h.

Aktivní saldo nedoúčtovaných kontokorentních položek

 

206,382.156 Kč 15 h,

jest rozdíl zůstatků ke konci roku 1928 nevyrovnaných průběžných výdajů (pohledávek)

 

1.213,255.404 Kč 15 h,

a nevyrovnaných průběžných příjmů (dluhů)

 

1.006,873.248 Kč -- h,

Oproti roku předchozímu se zvýšil stav nedoúčtovaných položek pasivních o

 

97,350.310 Kč 14 h


zejména vyššími zůstatky fondu silničního a fondu pro věcné potřeby ministerstva národní obrany, kdežto stav aktivních nedoúčtovaných položek se snížil o 229,041.827 Kč 66 h, zejména vyúčtováním záloh, snížením záloh poskytovaných společnosti solných mlýnů na účty za dodanou sůl ze státních solných dolů a snížením záloh na přirážky samosprávným svazkům. Přes toto snížení kontokorentních záloh jest svrchu vykázaný aktivní zůstatek 1.213,255.404 Kč 15 h ještě značně vysoký - rovnáť se přes 11% výdajů na rozpočet - a nejvyšší účetní kontrolní úřad stále usiluje o vyúčtování již stávajících záloh a brání tvoření nových, pokud vykázání výdaje v kontokorentu není odůvodněno, avšak vyúčtování, pokud se týče uhražování záloh, postupuje velmi zvolna.

Účet správní.

Státní výdaje na rozpočet:

Finančním zákonem ze dne 16. prosince 1927, čís. 176 Sb. z. a n. byly na rok 1828 stanoveny v čl. I. veškeré státní výdaje částkou

 

9.536,073.544 Kč -- h,

a státní příjmy částkou

 

9.562,270.422 Kč -- h,

Státní rozpočet předvídal tedy přebytek

 

26,196.878 Kč -- h,

V části 2. tohoto účtu "Úhrnný účet porovnávající atd." (strana (6. a 7.) se vykazuje:

   

náležitost preliminovaných státních výdajů částkou

 

9.607,388.342 Kč 90 h,

a náležitost preliminovaných státních příjmů částkou

 

9.925,783.026 Kč 25 h,

takže z náležitosti účinů preliminovaných vyplývá přebytek

 

318,394.683 Kč 35 h.

Mimo výdaje preliminované podle čl. I. finančního zákona byly v roku 1928 uskutečněny, jak již shora uvedeno, další na zvláštních právních titulech založené výdaje a příjmy, jichž náležitost činí:

   

výdaje

1.732,710.746.72 Kč

 

po odečtení realisovaného hospodářského přebytku přiděleného zvláštnímu fandu pro konsolidaci přechodného státního dluhu

1.058,518.309.18 Kč

674,192.437 Kč 54 h

a příjmy

 

450,908.265 Kč 86 h,

takže z náležitosti nepreliminovaných účinů vyplývá schodek

 

223,284.171 Kč 68 h.

Celkový výsledek hospodaření na rozpočet za rok 1928 končí tedy v náležitosti přebytkem

 

95,110.511 Kč 67 h,

který jest oproti rozpočtem předvídanému přebytku

 

26,196.878 Kč -- h,

vyšší o

 

68,913.633 Kč 67 h.


Účiny preliminované.

Při srovnání náležitosti preliminovaných výdajů

 

9.607,388.342 Kč 90 h,

s výdaji rozpočtenými

 

9.536,073.544 Kč -- h,

jeví se překročení o

 

71,314.798 Kč 90 h.

Vyšší výdaje nad rozpočet neuhrazené úsporami v rozpočtu téže kapitoly vykazují odvětví:

   

kap. 4. - ministerstvo zahraničních věcí o

 

24,970.872 Kč 51 h,

kap. 5. - ministerstvo národní obrany o

 

82,993.968 Kč 70 h,

kap. 10. - ministerstvo školství a národní osvěty o

 

7,535.537 Kč 95 h,

kap. 20. - odpočivné a zaopatřovací platy

 

8,889.369 Kč 13 h,

kap. 22. - všeobecná pokladní správa o

 

69,081.409 Kč 61 h.


O příčinách těchto překročení, které jsou uvedeny v příslušných vysvětlivkách, se ještě poznamenává:

U kap. 4. - ministerstvo zahraničních věcí překročení, úsporami v rozpočtu kapitoly neuhrazené, vzniklo vyšším výdajem při tit. 5. (podpora ruským uprchlíkům)

 

7,042.546 Kč 02 h,

nepreliminovaným výdajem při tit. 6. v částce

 

16,979.887 Kč 28 h,

a vyššími výdaji osobními při ústřední správě (tit. 1., § 2.) a při zahraniční službě (tit. 2.) v celkové částce

1,308.042.38 Kč,

 

z níž úsporami v kapitole mohlo býti uhrazeno jen

359.603.17 Kč,

948.439 Kč 21 h.


Nutnost vyššího výdaje nad povolený rozpočet při podporách ruským uprchlíkům odůvodňuje se tím, že jde o podpory poskytované uprchlickým korporacím a institucím s působností, jejíž rozsah nebylo možno obmeziti do té míry, aby se vystačilo s povoleným úvěrem. Nepreliminovaný výdaj vykázaný při tit. 6. se týká nákladu na zastupitelské úřady na dálném východě, který v letech 1918-1920 zálohově byl placen finanční správou ruských legií a nyní se této ze státní pokladny na podkladě předloženého vyúčtování nahrazuje. Jde tedy v tomto případě o úhradu nákladů, které měly zatěžovati úvěry let předchozích a nikoliv roku 1928 a opožděné jich vyúčtování je vysvětleno tím, že náhrada finanční správě ruských legií mohla býti poukázána až po přezkoušení dokladů. Při částce 948.439 Kč 21 h jde o odměny za mimořádné práce a o výpomoci, jak podrobně uvedeno ve vysvětlivkách čís. 30, 33 a 36.

U kap. 5. - ministerstvo národní obrany objevuje se nekryté překročení celkem v částce 82,993.968 Kč 70 h, jež jest výsledkem vyšších výdajů po odečtení úspor u jednotlivých paragrafů. Překročení vyskytla se hlavně v úvěru pro věcné výdaje řádné, jež končí výsledkem nepříznivým v částce 114,923.542 Kč 81 h; úspor bylo docíleno u osobních výdajů podle platových zákonů v částce 17,295.201 Kč 74 h, u ostatních osobních výdajů v částce 14,624.423 Kč 66 h a u věcných výdajů mimořádných v částce 9.948 Kč 71 h. Nejznačnější překročení jest u věcných výdajů řádných titulu 2. §u 5 "Naturalie" v částce 77,619.104 Kč 01 h a u §u 31 "Cestovní a dopravní výdaje" v částce 21,489.108 Kč 27 h, úhrnem 99,108.212 Kč 28 h.

Podle vysvětlení vojenské správy jde při vykázaných a v úsporách kapitoly neuhrazených překročeních o výdaje nutné, jichž nebylo lze odsunouti, poněvadž je vyžadoval pravidelný a nerušený chod vojenské služby, udržování materiálu, jakož i plnění právních závazků.

U kap. 10. - ministerstvo školství a národní osvěty vyšší výdaj úsporami v rozpočtu kapitoly neuhrazený byl způsoben výplatou nepreliminovaných drahotních výpomocí a vyšších požitků pensionovaným učitelům nestátních škol na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Nutnost výdaje je odůvodněna usnesením vlády ze dne 20. prosince 1927, aby drahotní výpomoc, povolená zákony čís. 166, 167 a 287 Sb. z. a n. z roku 1927 k odpočivným a zaopatřovacím platům učitelů nestátních škol na Slovensku a Podkarpatské Rusi a jejich pozůstalých, byla vyplácena až do zákonné úpravy zmíněných požitků zálohou ze státní pokladny a ustanovením platového zákona o výměře požitků pensionovaných nestátních učitelů a jejich pozůstalých po 1. lednu 1926. U kapitoly 10. tit. 7 se vykazuje tento výdaj proto, že v úvěrech tohoto zúčtovacího odvětví jsou rozpočteny náklady na nezvýšené pensijní a zaopatřovací platy svrchu zmíněných učitelů a jejich pozůstalých.

Při kap. 20. - odpočivné a zaopatřovací platy - je nutnost vyššího výdaje odůvodněna, ježto potřeba vznikla provedením zákona čís. 80 Sb. z. a n. z roku 1928 o zvýšení požitků staropensistů, jehož § 10. ustanovuje, že vyšší náklad bude uhrazen z celkových úspor rozpočtu vlastní státní správy, po případě rozpočtovým přebytkem nebo vyššími volnými příjmy.

Kap. 22. - všeobecná pokladní správa:

překročení vzniklo výdajem vykázaným pod tit. 7., § 6, který se týká vyrovnání pohledávek finanční správy ruských legií za státní správou, a to:

a) za materiál odevzdaný vojenské správě při unifikaci armády v hodnotě

 

9,921.651 Kč -- h,

b) za oděv a výstroj ponechaný legionářům, invalidům a čsl. občanům býv. válečným zajatcům v hodnotě

 

68,760.871 Kč 22 h.


Vykázaná částka nebyla finanční správě ruských legií vyplacena hotově, nýbrž byla zúčtována na částečnou úhradu pohledávky, vzniklé ze záloh státní pokladny na účty za zboží vyvezené z Československa po lodích, jež dopravily čsl. vojska z Vladivostoku do Terstu; tato pohledávka byla od roku 1919 vykazována v kontokorentní závěrce ústřední státní pokladny jako aktivní nedoúčtovaná položka.

Podle ustanovení finančního zákona čl. XI. vyžadují výdaje, které nelze uhraditi úsporami v rozpočtu téže kapitoly, souhlasu Národního shromáždění. Tento souhlas po názoru Nejvyššího účetního kontrolního úřadu byl již dán ku překročení u kop. 20. tím, že zákon o zvýšení požitků staropensistů (čís. 80/1928 Sb. z. a n.) ustanovuje v §u 10., že vyšší náklad bude uhrazen z celkových úspor rozpočtu vlastní státní správy, po případě rozpočtovým přebytkem nebo vyššími volnými příjmy. Pokud jde o překročení u kapitol 4. a 5., požádala ministerstva zahraničních věcí a národní obrany ještě v průběhu roku ministerstvo financí a vládu za opatření souhlasu podle čl. XI. fin. zák., a to ministerstvo zahraničních věcí ohledně překročení u tít. 5. a 6. v celkové částce 24,022.433 Kč 33 h a ministerstvo národní obrany pohledně všech předvídaných překročení, jichž nebylo lze uhraditi přesuny v rámci kapitoly.

Větších úspor ve výdajích bylo dosaženo u odvětví:

kap. 6. - min. vnitra tím, že reforma správy byla provedena teprve od 1. července 1928 v zemích Slovenské a Podkarpatoruské a od 1. prosince 1928 v zemích České a Moravskoslezské,

kap. 14. - min. veřejných prací; úspor bylo dosaženo hlavně při stavebních úvěrech, kap. 17. - min. sociální péče; nižší potřeba oproti rozpočtu byla u úvěrů pro péči o válečné poškozence, ježto počet podporovaných se přirozeným úbytkem zmenšuje.

Ve výdajích osobních vlastní státní správy se vykazuje oproti rozpočtu úspora v úhrnné částce

 

113,313.821 Kč 16 h,

z níž připadá na osobní platy podle platových zákonů

 

69,945.204 Kč 98 h,

a na ostatní výdaje

 

43,368.616 Kč 18 h.


Překročení úvěru na osobní výdaje vykazují:

kap. 5. - ministerstvo zahraničních věcí, hlavně z dodatečného vyúčtování nákladů na zastupitelské úřady placených ze záloh finanční správy ruských legií,

kap. 14. - ministerstvo veřejných prací, hlavně vyšší potřebou na osobní náklady ústřední správy,

kap. 20. - odpočivné a zaopatřovací platy ze zvýšení požitků staropensistů podle zák. čís. 80/1928 Sb. z. a n.

Potřeba na osobní platy podle platových zákonů činí pro vlastní státní správu (25.4% celkového nákladu)

 

2.441,503.344 Kč 02 h,

a potřeba na osobní platy podle platových zákonů a služebních řádů u státních podniků činí

 

2.414,357.773 Kč 66 h.

Porovnáním náležitosti preliminovaných státních příjmů

 

9.925,783.026 Kč 25 h,

s příjmy stanovenými rozpočtem

 

9.562,270.422 Kč -- h,

jeví s náležitost příjmová vyšší o

 

363,512.604 Kč 25 h.


Vyšší náležitost oproti rozpočtu vykazují zejména cla, spotřební daně a poplatky; také náležitost daně z obratu a přepychové přesahuje rozpočet, ačkoliv z ní byla odečtena celá potřeba pro zvýšeni učitelské platy, jež přesáhuje podíl na tento účel zařazený ve skupině III. státního rozpočtu o 220,858.307 Kč 54 h. Naproti tomu jest náležitost přímých daní oproti rozpočtu značně nižší, což jest důsledek daňové reformy; také příjem ze státních podniku nedosáhl rozpočtené výše, poněvadž zisky čsl. pošty a státních lázní, preliminované k odvodu do státní pokladny, byly ponechány podnikům na úhradu investic, které podle rozpočtu jinak by mohly býti uhrazeny půjčkou.

Nedoplatky státních příjmů na daních a poplatcích jsou koncem roku 1928 celkem 7.078,610.185 Kč 95 h; oproti nedoplatkům na konci roku minulého vykázaným jsou nižší u všech daní, kdežto u poplatků se o málo zvýšily. Značné snížení nedoplatků u přímých daní jest důsledek pokračující depurace daňových nedoplatků a úspěšného jich vymáhání.

Účiny nepreliminované.

V těchto účinech vykázaných, jak už řečeno na začátku tohoto úvodu, v tomto účtu po prvé odděleně od účinů podle státního rozpočtu, jsou ve výdajích (strana 128):

v oboru kap. 5. - ministerstvo národní obrány - náklad na augmentační zásoby oděvu a výstroje pro mužstvo v částce 26,557.109 Kč 30 h, povalený zákonem čís. 312/1921 Sb. z. a n. a uhrazený z výtěžku úvěrní operace podle zmocnění téhož zákona;

v oboru kap. 14. - ministerstvo veřejných prací-

a) dodatečný výdaj na stavby prováděné býv. komisí pro zahraniční obchod v částce 13.769 Kč 11 h ze zbytku stavebního fondu zřízeného správním výborem komise pro zahraniční obchod z manipulačních poplatků při povolování vývozu a dovozu;

b), náklad na stavby státních obytných domů v částce 103,216.556 Kč 95 h, povolený zákony o stavebním ruchu a uhrazený z výtěžku losové půjčky podle zákona čís. 100/1921 Sb. z. a n.

c) výdaj na koupi pozemků na Letné a u Hlávkovu mostu v částce 52,280.515 Kč 80 h povolený zákonem čís. 199/1928 Sb. z. a n. a uhrazený z vyšších státních příjmů na rozpočet;

v obou kap. 17. - ministerstvo sociální péče - náklad na stavební ruch v částce 9,506.249 Kč 72 h podle zákona čís. 35/1923 Sb. z. a n.; úhrada z výtěžku losové půjčky podle zákona čís. 100/1921 Sb. z. a n.;

v oboru kap. 22. - všeobecná pokladní správa

a) náklad na repatriaci čsl. vojska, podle vyúčtování finanční správy ruských legií v částce 256,186.986 Kč 22 h. Při vyúčtování výtěžku amerického pomocného a vojenského úvěru podle zmocnění zákona čís. 6/1920 Sb. z. a n. byla svrchu uvedená částka účtována ve výdajích mimoetátních (státní závěrečný účet za rok 1921, str. 453 pol: B/5a) jako záloha daná finanční správě ruských legií k pozdějšímu vyúčtování. Tato pohledávka byla vedena od téhož roku jako aktivum účinů mimo rozpočet. V roku 1928 předložila finanční správa ruských legií ministerstvu národní obrany vyúčtování, podle něhož záloha byla spotřebována na repatriaci čsl. vojsk a stala se tím výdajem etátním. Úhrada tohoto výdaje jest v nepreliminovaných příjmech v téže výši co příjem z uvedené "úvěru operace". V tomto případu jede pouze o vyúčtování bez pokladního efektu; neboť proti tomuto etátnímu výdaji stojí mimoetátní příjem z vrácené zálohy. Oproti etátnímu příjmu stojí výdaj mimo rozpočet jako použití příslušné části úvěrní operace;

b) výdaj na úhradu záloh na schodky Košicko-Bohumínské dráhy a místních drah v částce 126,420.994 Kč 99 h, jež podle zmocnění čl. III. finančního zákona se hradí z vyššího provozního zisku čsl. státních drah a pokud tento nedostačuje, z pokladních hotovostí. Tento výdaj jest z části uhrazen odvodem podniku čsl. státní dráhy v nepreliminovaných příjmech vykázaným;

c) výdaj na příspěvky pro investiční potřeby státních podniků čsl. pošta a státní lázně v částce 100,010.255 Kč 45 h, které podle zmocnění čl. XIV. finančního zákona se směly uhraditi z půjčky, byly však podle téhož zmocnění a ohledem na příznivý stav státních pokladních hotovostí uhrazeny z těchto;

d) výdaj na příděly zvláštnímu fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu v částce 1.058,518.309 Kč 18 h, kterýžto výdaj jest založen na ustanovení čl. XIX. finančního zákona.

V příjmech nepreliminovaných (strana 130) jsou vykázány při kap. 22. všeobecná pokladní správa úhrady určené ke krytí nepreliminovaných výdajů:

a) splátka podniku čsl. státní dráhy na částečnou úhradu záloh na schodky Košicko-Bohumínské dráhy a místních drah v částce 55,427.594 Kč 56 h, která připadá na vyšší provozní zisk určený podle čl. III. finančního zákona ke krytí záloh,

b) dodatečně odvedené dovozní a vývozní poplatky v částce 13.769 Kč 11 h, ze zbytku stavebního fondu komise pro zahraniční obchod,

c) úhrada státních výdajů z výtěžků úvěrních operací v částce 395,466.902 Kč 19 h (z výtěžku půjčky na augmentační zásoby zák. čís. 312 z r. 1921, losové zák. čís. 100 z r. 1921, a americké zák. čís. 6/1920 Sb. z. a n.).

Přesuny úvěrů.

Postup při opatřování rozpočtové úhrady pro výdaje v případech, kdy povolený úvěr nestačil na úhradu potřeby anebo kdy se objevila nutná potřeba úvěrem v rozpočtu neopatřená, byl upraven čl. X. a XI. finančního zákona stejně jako v roku předchozím v ten smysl, že úhrada vyšších než preliminovaných nebo rozpočtem neopatřených výdajů úsporami mohla býti provedena jen v rámci téže kapitoly, kdežto k výdajům ve vlastní kapitole neuhrazeným úsporami je třeba souhlasu Národního shromáždění. Přesunů úvěrových v rámci téže kapitoly projednal nejvyšší účetní kontrolní úřad v roku 1928 celkem 412 na úhrnnou částku 219,835.894 Kč 04 h a to na nutné doplnění úvěrů preliminovaných 304 v úhrnné částce 133,802.519 Kč 61 h a na úhradu výdajů nepreliminovaných 108 v úhrnné částce 86,033.374 Kč 43 h. Počet projednaných přesunů i částka přesunutých úvěrů zůstaly oproti roku minulému na přibližně stejné výši.

Státní podniky.

K dosavadním státním podnikům dle vládního nařízení čís. 206/1924 Sb. z. a n. přibyl v roku 1928 podle vládního nařízení ze dne 20. ledna 1928, čís. 11 Sb. z. a n. další podnik: Žabčický školní závod zemědělský v oboru působnosti ministerstva školství a národní osvěty. V oboru působnosti ministerstva národní obrany pak byl podle vládního nařízení ze dne 24. května 1928, čís. 76 Sb. z. a n. z dosavadního podniku: "Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech" utvořen nový podnik: "Vojenské lesní podniky", který nyní zahrnuje vojenský lesní majetek v Malackách s dřevařským podnikem ve Vel. Levárech a lesní statek Brdy v Hořovicích. Podle rozpočtu na rok 1928:byly k podniku Státní lesy a statky přičleněny školní statky státních zemědělských škol, statky státních výzkumných ústavů a státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích.

O výsledcích hospodaření státních podniků pojaty jsou ve státní závěrečný účet jako v letech minulých toliko účty provozní (ztráty a zisku). Účty rozvažné se nepřipoj ují, poněvadž ještě nebyly odstraněny překážky, pro něž nemohly býti dosud přesně stanoveny hodnoty majetkových součástí převzatých od Rakousko-Uherska.

Provozní účty podávají se v tomto závěrečném účtu ve dvojím sestavení: jedno obsahuje porovnání hospodářských výsledků s podrobnými rozpočty, jak jsou uvedeny ve státním rozpočtu připojeném k finančnímu zákonu pro rok 1928 (jednotlivé položky v rozpočtech podniků jsou ve smyslu § 10. zákona z 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n. podkladem pro porovnání se skutečně dosaženými výsledky), druhé pak obsahuje účty ztráty a zisku podle zásad komerčního účtování a jsou v nich podrobněji vykázány účty nákladové a výtěžkové.

Při státních podnicích porovnání provozních výdajů a příjmů s výdaji a příjmy v rozpočtu uvedenými nemá sice toho významu jako u výdajů a příjmů vlastní státní správy (čl. XVIII. fin. zák.), nicméně považuje Nejvyšší účetní kontrolní úřad toto srovnání za účelné, zejména když jde o podniky s veřejnoprávními úkoly a spolu o výdaje a příjmy stejné povahy jako u státní administrativy (služební platy vázané systemisací a pod.). Mimo to jest v některých případech rozpočtený přebytek pro státní pokladnu směrodatný pro výši přídělu fondům resp. pro povolení vyšších podnikových investic.

Podle níže uvedeného přehledu dosažených zisků (ztrát) jednotlivých podniků jest skutečně dosažený ryzí zisk všech podniků o proti rozpočtu vyšší o 255,972.317 Kč 26 h.

Podnik

Dosažené zisky - ztráty

Rozpočet

Rozdíl

h

h

h

Tabáková režie

1.165,825.778

05

1.078,859.068

-

86,966.710

05

Státní loterie

43,026.244

50

42,066.368

-

959.876

50

Státní mincovna v Kremnici

1,076.477

29

598.654

-

477.823

29

Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové):

           

a) provoz pošty, telegrafu, telefonu a poštovní provoz automobilní

170,079.110

52

157,261.230

-

12,817.880

52

b) poštovní úřady šekové

10,154.000

70

14,078.000

-

3,923.999

30

Československé státní dráhy

250,339.136

61

161,191.270

-

89,147.866

61

Státní lesy a statky

112,178,385

95

51,476.748

-

60,701.637

95

Uhřiněvský školní závod zemědělský

379.362

84

311.000

-

68.362

84

Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě.

36.279

81

527

-

35.752

81

Státní báňské a hutnické závody

17,488.041

30

17,154.900

-

333.141

30

Vojenská továrna na letadla

407.218

97

141.120

-

266.098

97

Vojenské lesní podniky

9,997.899

07

1,901.862

-

8,096.037

07

Státní lázně

1,237.052

94

2,259.372

-

1,052.319

06

Státní tiskárny:

           

a) v působnosti předsednictva ministerské rady

2,186.534

61

874.719

-

1,311.815

61

b) v působnosti ministerstva národní obrany

467.518

89

345.600

-

121.918

89

Úřední noviny v Praze a Bratislavě

206.728

99

-

-

206.728

99

Československá tisková kancelář

929.137

75

750.000

-

179.137

75

Žabčický školní závod zemědělský

29.579

95

-

-

29.579

95

Úhrnem

1.783,772.755

26

1.527,800.438

-

255,972.317

26


Skupina III.

A. Podíl samosprávných svazků a fondů (str. 14.) vykazuje náležitost

1.691,305.729 Kč 79 h,

která částku

1.158,466.000 Kč -- h,

stanovenou čl. IV. fin. zákona převyšuje o

532,839.729 Kč 79 h.


B. Podíl silničního fondu.

Jako podíl silničnímu fondu jest podle §u 3. zákona čís. 116/1927 Sb. z. a n. zachován:

Celý výnos předepsané daně z motorových vozidel a dávky z jízdného za osobní dopravu autobusy, dále polovice výnosu poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů, polovice cla z dovozu minerálních olejů a celý výnos cla na dovoz pneumatik a pryžových obručí.

V roce 1928 činil tento podíl (str. 234.):

a) na dani z motorových vozidel a dávce z jízdného

50,351.539 Kč 58 h,

b) na polovici poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů

26,636.976 Kč 71 h,

c) na polovici cla z dovozu minerálních olejů

13,396.369 Kč 48 h,

d) na výnosu cla z pneumatik a pryžových obručí

23,623.773 Kč 50 h,

úhrnem

114,008.659 Kč 27 h.


Státní dluh.

V roce 1928 přibylo státního dluhu

2.413,200.422 Kč 16 h.

Naproti tomu státního dluhu ubylo

1.861,277.666 Kč 44 h.

Porovná-li se tento úbytek státního dluhu se vzrůstem

2.413,200.422 Kč 16 h.

zvýšil se dluh o

551,922.755 Kč 72 h.

Počáteční dluh vykázaný ke konci roku 1927 obnosem

27.775,536.726 Kč 98 h.

zvýšil se tedy koncem r. 1928 na

28.327,459.482 Kč 70 h.


Zvláštní fond pro konsolidaci přechodného státního dluhu.

Podle čl. XIX. finančního zákona má se odvésti zvláštnímu fandu zřízenému ve smyslu čl. XVII. finančního zákona pro rok 1927 výnos daně důchodové, všeobecné daně výdělkové, zvláštní daně výdělkové, daně z obratu a daně přepychové, pokud přesahuje rozpočtenou částku a 5%; dále mají do tohoto fondu plynouti dodatečně realisované hospodářské přebytky let předešlých i roku běžného.

Výnosy daní, z nichž měly vyšší výtěžky býti odvedeny fondu v roce 1928, činily:

daň důchodová

1.314,302.872 Kč 50 h,

všeobecná daň výdělková

96,647.107 Kč 63 h,

zvláštní daň výdělková

41,195.301 Kč 69 h,

daň z obratu a přepychová

926,488.138 Kč 01 h,

úhrnem

2.378,633.419 Kč 83 h;

rozpočtené částky zvýšené o 5% u těchto daní činily

2.694,042.750 Kč


takže nebyla vůbec dosaženo vyššího výnosu daňového; který by mohl býti odveden fondu, a zbývaly pro příděl fondu jen realisované hospodářské přebytky.

Státní závěrečný účet obsahuje ještě tyto další části:

účet silničního fondu zřízeného zákonem ze dne 14. července 1927 čís. 116 Sb. z. a n.;

účet zvláštního fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu zřízeného podle čl. XVII. finančního zákona pro rok 1928;

úhrnný účet účinů v cenných papírech, který obsahuje příjem a výdaj cenných papírů, rozčleněný jednak podle účinů na rozpočet a účinů mimo rozpočet, jednak podle jednotlivých ministerstev.

Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, který vykazuje podle jednotlivých druhů pokladen veškerý peněžní obrat v hotovosti, a to jak účinů na výši státního jmění působivých (reelních), tak i účinů průběžných. Tento účet, v němž úhrn příjmů po připočtení počáteční pokladní hotovosti se rovná úhrnu výdajů, po připočtení konečné pokladní hotovosti, jest zkouška číselné správnosti celého státního závěrečného účtu.

Nedoúčtované položky: číselný výkaz, rozčleněný podle druhu pokladen a obsahující částky hotovosti, cenných papírů z průběžného účtování, které počátkem a koncem správního roku nebyly vzájemně vyrovnány.

Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů: seznam vykazující zůstatky hotovostí a cenných papírů ve státních pokladnách ke dni 1. ledna a 31. prosince 1927. Celkový výsledek těchto skutečných pokladních zůstatků jest připočtením aktivních a odečtením pasivních nedoúčtovaných položek upraven na pokladní hotovost, vyplývající z působivého hospodaření státního na rozpočet a mimo rozpočet.

K výkazu konečných zásob cenných papírů jest připojen podrobný seznam podle druhu těchto papírů.

Jako samostatné účty, jež se mají podle níže citovaných zákonů předkládati každého roku Národnímu shromáždění ke schválení, jsou tomuto státnímu závěrečnému účtu připojeny:

účet státního melioračního fondu (zák. ze dne 19. prosince 1919, čís. 21 Sb. z. a n. z roku 1920), účty státního bytového fondu (zákony ze dne 22. prosince 1919, čís. 242 ř. z. a ze dne 20. února 1919, čís. 98 Sb. z. a n.) a účty dávky z majetku a přírůstku na majetku podle zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n.

Rozpočtový výbor projednav závěrečný účet za rok 1928, navrhuje toto usnesení:

Poslanecká sněmovna N. S. schvaluje státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1928, jakož i účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku a přírůstku na majetku, zároveň uděluje podle čl. XI. finančního zákona ze dne 16. prosince 1927, č. 176 Sb. z. a n. souhlas k vyšším výdajům ministerstva zahraničních věcí v obnosu 24,970.872 Kč 51 h, ministerstva národní obrany v obnosu 82,993.968 Kč 70 h, ministerstva školství a národní osvěty v obnosu 7,535.537 Kč 95 h, všeobecné pokladní správy v obnosu 69,081.409 Kč 61 h.

V Praze, dne 4. dubna 1930.

Dr. Černý v. r.,

Dr. Hnídek v. r.,

předseda.

zpravodaj.


 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP