Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930

III. volební období.

2. zasedání


508.

Návrh

poslanců Fr. Seidla, dra Josefa Mareše, Ludvíka Pika a soudruhů

na změnu a doplnění zákona ze dne 17. XII. 1919 č. 16 Sb. z. a n. z r. 1920 o úpravě poměrů trvale ustanovených zřízenců při obcích v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne ...................................,

jímž se mění a doplňuje zákon ze dne 17. prosince 1919 č. 16 Sb. z. a n. z r. 1920,

o úpravě poměrů trvale ustanovených zřízenců při obcích v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.

Národní shromáždění republiky Československé usnáší se na tomto zákoně;

Čl. 1.

Ustanovení § 11. zákona ze dne 17. XII. 1919, č. 16 Sb. z. a n. z r. 1920 ohledně služebních příjmů a jiných platů zaopatřovacích obecních zřízenců se v odstavcích II., III., IV., a V. ruší a nahrazují předpisy §§ 27., 28., 29. - 33. platového zákona ze dne 24. VI. 1926 č. 103 Sb. z. a n. o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců a musí se jimi veřejnoprávní obecní svazky bezpodmínečně říditi.

Čl. 2.

Nároky z tohoto zákona vyplývající počítají se od 1. ledna 1930 a musí se k tomuto dní převody a úpravy platů obecních definitivních zřízenců nejdéle do 3 měsíců po účinností tohoto zákona provésti.

Čl. 3.

Zřízenci obcí přes 10,000 obyvatel zařazují se do I. platové stupnice státních zřízenců; zřízenci obcí od 6,000 - 10,000 obyvatel zařazují se do II. platové stupnice státních zřízenců, zřízenci ostatních obcí zařazují se do III. platové stupnice státních zřízenců.

Čl. 4.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Čl. 5.

Ministru vnitra se ukládá, aby tento zákon ihned provedl.

Důvodová zpráva.

Služební příjmy, výslužné a jiné platy zaopatřovací, o nichž mluví se v §§ 11. a násl. shora citovaného zákona, jsou tak nepatrné a nedostatečné, že v nejmenším nevyhovují dnešní době. Musí se tudíž přiměřeně zvýšiti a na jiný právně bezpečnější základ postaviti.

Toho však neučinil nový platový zákon z r. 1926 č. 103 Sb. z. a n., ježto v § 212. nepřikázal obecním a městským zastupitelstvům, že musí svým řádně ustanoveným zřízencům upraviti platy, postupy, výslužné a jiné požitky, nýbrž řekl, že jen mohou v mezích platového zákona - když budou chtít - služební poměry a požitky svým zřízencům po převodech na soustavu státních zaměstnanců upraviti,

Proto zřízenci, kde jim zastupitelstva dobrovolně a milosrdně platy neupravila s příslušnými převody dle státních zřízenců ve smyslu platového zákona z r. 1926 č. 103, jsou dnes mimo sociální a právní spravedlnost a jsou vydání na pospas bídě a nedostatku.

Samosprávní obecní zřízenci doplňují ostatní veřejné státní zaměstnance v celkové jednotné veřejné správě republikánské a musí se jim stejně měřiti jak po stránce právní, tak i hmotné - jako ostatním státním zaměstnancům v užším slova smyslu. Z důvodu práva, sociální slušností a spravedlností jest nanejvýš nutno, aby ihned uzákoněna byla dle našeho návrhu novelisace zákona ze dne 17. prosince 1919 č. 16 Sb. z. a n. z r. 1920.

V Praze dne 21. května 1930.

Seidl, dr. Mareš, Pik,

Jaša, Klein, Srba, Vácha, dr. Winter, dr. Markovič, Stivín, Biňovec, Koudelka, Jurnečková, dr. Macek, Chalupa, Benda, Nový, Prokeš, Husnaj, inž. Nečas, Kučera, Remeš, Polach.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP