18.

Podrobné rozčlenění

konečného stavu zásob cenných papírů

ku dni 31. prosince 1929.

Podrobné rozčlenění

konečného stavu zásob cenných papírů ku dni 31. prosince 1929.

Druh cenných papírů

Ústřední státní pokladna

Pokladny a úřady finanční

Úhrnem

h

h

h

I. Státní dluhopisy:

           

41/2% státní prémiová půjčka

32,245.800

-

3.000

-

32,248.800

-

IV. státní půjčka

601.237

50

1,163.062

50

1,764.300

-

6% státní slosovatelná půjčka na úhrady schodku z moučného hospodářství

477.200

-

4.400

-

481.600

-

6% státní slosovatelná půjčka z roku 1923

10.500

-

-

-

10.500

-

4% prioritní půjčka býv. Buštěhradské železnice

1,312.400

-

-

-

1,312.400

-

5% konversní prioritní půjčka býv. Ústecko-Teplické dráhy

13,890.000

-

-

-

13,890.000

-

6% státní umořitelná půjčka (konsolidační) z roku 1926

100,000.000

-

238.000

-

100,238.000

-

3% odškodňovací dluhopisy (zák. čís. 216/1924 Sb. z. a n.)

-

-

203.175

-

203.175

-

3% státní slosovatelné dluhopisy za pohledávky z válečných dodávek (zák. čís. 236/1924 Sb. z. a n.)

12,095.800

-

300

-

12,096.100

-

5% státní umořitelná půjčka z roku 1928

34,376.000

-

-

-

34,376.000

-

Náhradní renty vydané za předválečné dluhopisy (zák. čís. 104/1928 Sb. zák. a n.)

11,923.600

-

9.000

-

11,932.600

-

Předválečné státní dluhopisy:

           

a) 4% rakouská stříbrná renta

-

-

128.000

-

128.000

-

b) 4% rakousko korunová renta

-

-

1,024.381

74

1,024.381

74

c) 4% rakouská papírová renta

-

-

19,376.800

-

19,376.800

-

d) 4% rakouská stříbrná renta

-

-

68.000

-

68.000

-

e) 4% rakouská papírová renta

-

-

279.600

-

279.600

-

f) 5% rakouská stříbrná renta

-

-

93.540

-

93.540

-

             

II. Akcie a podíly:

           

Ústecko-Teplické dráhy

28,457.000

-

-

-

28,457.000

-

Košicko-Bohumínské dráhy

43,517.600

-

-

-

43,517.600

-

Místních drah

80,876.200

-

-

-

80,876.200

-

"Telegrafia"

6,120.000

-

-

-

6,120.000

 

Čsl. akc. společ. pro půjčování vagonů v Praze

7,000.000

-

-

-

7,000.000

-

Čsl. zbrojovky akc. spol. v Brně

22,500.000

-

-

-

22,500.000

-

Tiskařské, nakladatelské a novinářské akc. spol. "Orbis"

14,996.000

-

-

-

14,996.000

-

Družstva "Zoologická zahrada"

250.000

-

-

-

250.000

-

Elektrárenských podniků s kapitálovou účastí státu

60,404.400

-

-

-

60,404.400

-

Akc. společnosti veřejných skladišť v Praze

3,000.000

-

-

-

3,000.000

-

Dubrovnické lázeňské a hotelové akc. společ.

1,000.000

-

-

-

1,000.000

-

Rosických uhelen

380.000

-

-

-

380.000

-

             

III. Různé cenné papíry:

           

4% rakouská zlatá renta (převzaté Společnou pokladnou v Paříži)

184,545.572

69

-

-

184,545.572

69

4% uherská zlatá renta (převzaté Společnou pokladnou v Paříži)

251,300.700

-

-

-

251,300.700

-

41/2% uherská renta z roku 1913 (převzaté Společnou pokladnou v Paříži)

3,274.500

-

-

-

3,274.500

-

41/2% uherská renta z roku 1914 (převzaté Společnou pokladnou v Paříži)

9,784.560

-

-

-

9, 784.560

-

41/2% rakouské umoř. pokladní poukázky z roku 1914 (převzaté Společnou pokladnou v Paříži)

9,306.563

59

-

-

9,306.563

59

3% a 4% fr. priority Společnosti státní dráhy (převzaté Společnou pokladnou v Paříži)

138,823.292

13

-

-

138,823.292

13

4% dluhopisy zvláštního fondu pro zmírnění ztrát vzniklých z poválečných poměrů

1,862.400

-

-

-

1,862.400

-

Prioritní obligace Alžbětiny dráhy em. 1890

11,197.975

62

-

-

11,197.975

62

9,93% dluhopisy republiky Rakouské

81,951.000

-

-

-

81,951.000

-

Zástavní listy bankovního úřadu ministerstva financí

-

-

32.500

-

32.500

-

Zástavní listy Hypoteční banky

-

-

200

-

200

-

4% komunální dlužní úpisy Zemské banky

-

-

1.000

-

1.000

-

Obligace dvorní komory

-

-

191.780

40

191.780

40

Nadační listiny

-

-

1.801

80

1.801

80

Postupní listiny

-

-

1.608

30

1.608

30

Soukromé dluhopisy

-

-

98.556

21

98.556

21

Vkladní knížky

1.040

-

8,098.156

45

8,099.196

45

Různé

-

-

536

-

536

-

Úhrn

1.167,481.341

53

31,017.398

40

1.198,498.739

93


 

19.

Vysvětlivky

k odchylkám náležitosti od rozpočtu a k pasivům i aktivům na rozpočet.

Skupina I. vlastní státní správa.

1. Nebyla obsazena všechna systemisovaná místa.

2. Nebyla obsazena všechna systemisovaná místa.

3. Náklad na provoz a udržování služebních automobilů byl menší.

4. Úprava vnitřního zařízení hradu byla částečně provedena při návštěvě egyptského krále; odpadly tudíž některé výdaje, které byly ohroženy jako součást výdajů s touto návštěvou spojených. Viz vysvětlivky čís. 662.

5. Úpravou požitků hradního architekta odpadlo vyplácení jeho stavebního příplatku, dále ubyl jeden technický úředník.

6. Z prodeje dvou vyřazených psacích strojů a novinového papíru.

7. Prodejem vyřazeného automobilu a dříví vykáceného v oboře Hvězdě.

8. Zaplacením vodného obcí Lány za dobu od 1923 do 1925 a dosažením většího výnosu ze zahrad.

9. Nižší příjem z polního hospodářství následkem nižších cen hospodářských produktů nebyl vyrovnán vyšším příjmem z větší výroby palivového dříví a z většího odstřelu zvěře.

10. V době od rozpuštění poslanecké sněmovny do ustavující schůze nové sněmovny odpadlo vyplácení náhrad výloh poslancům.

11. Úvěr preliminovaný na platy přidělených zaměstnanců byl překročen, ježto byla provedena úprava požitků sněmovních zaměstnanců podle zák. č. 186/1922 Sb. z. a n. Překročení toto bylo ohroženo úsporou u ostatních osobních výdajů, jež nastala tím, že od rozpuštění poslanecké sněmovny do ustavující schůze nové odpadly různé výdaje zejména delegační výlohy poslanců, dále výdaje na sněmovní stráž a na výpomocné těsnopisce.

12. V době od rozpuštění poslanecké sněmovny do ustavující schůze nové odpadly výdaje na sněmovní tisky. Příznivý výsledek se poněkud snížil nepředvídanými opravami služebních automobilů.

13. Poněvadž adaptace místností částečně nebyla dokončena, odpadly některé výdaje na zařízení.

14. V době od rozpuštění senátu do ustavující schůze nového senátu odpadlo vyplácení náhrad výloh senátorům.

15. V době od rozpuštění senátu do ustavující schůze nového senátu odpadly různé výdaje, zejména delegační výlohy senátorů a representační výlohy předsednictva a výlohy na výpomocné těsnopisce.

16. V době cd rozpuštění senátu do ustavující schůze nového senátu odpadly různé výdaje, zejména na senátní tisky. Příznivý výsledek se poněkud snížil generálními opravami služebních automobilů.

17. Úsporou na úvěru preliminovaném na doplnění a udržování inventáře a zařízení senátních místností.

18. Z technických důvodů nebylo lze provésti opravu požitků přidělených zaměstnanců ve smyslu zák. č. 186/1922 Sb. z. a n. V době od rozpuštění sněmoven do ustavujících schůzí nových sněmoven odpadly různé výdaje, zejména na mimořádné práce těsnopisců.

19. Menším odbytem sněmovních tisků.

20. Prodejem vyřazeného inventáře.

21. Větším počtem předplatitelů sněmovního zpravodajství.

22. Nebyla obsazena všechna systemisovaná místa. Úspora tím vzniklá u úvěru preliminovaného na platy stálých a přidělených zaměstnanců byla částečně spotřebována, poněvadž bylo nutno přijmouti smluvní síly a poskytnouti odměny za mimořádné práce.

23. Nedošlo k úředním cestám v zamýšleném rozsahu.

24. Komise podle § 3, zákona č. 286/1924 Sb. z. a n. nebyla zřízena.

25. Jako u osobních mimořádných výdajů téhož paragrafu.

26. Nebyla obsazena všechna systemisovaná místa.

27. Vydání některých publikací bylo odloženo. Rovněž byly odsunuty některé výdaje na tiskopisy a statistické ceniny. Z úspory tím dosažené byly ohroženy vyšší nájemné z nových místností, poplatky z nájemní smlouvy a nutné náklady na úřední cesty do ciziny, na pomocnou službu při statistických šetřeních a na poštovní, telegrafní a telefonní poplatky.

28. Zařízení nových místností. Úhrada z úspor na řádných věcných výdajích téhož titulu.

29. Bylo konáno méně schůzí.

30. Jako u řádných osobních výdajů téhož titulu.

31. Nekompensovatelné náhrady.

32. Vyšší výtěžek z prodeje cenin statistiky zahraničního obchodu a větší odbyt statistických publikací.

33. Nebyla obsazena všechna systemisovaná místa, čímž nastala úspora na platech stálých i přidělených zaměstnanců, a nebyly zřízeny všechny zastupitelské úřady, na něž bylo preliminováno, čímž bylo uspořeno na přídavcích zahraniční služby. Tyto úspory byly částečně spotřebovány na odměny za mimořádné práce.

34. Při částečném neobsazení systemisovaných míst a zvýšené činnosti při mezistátních jednáních bylo nutno použíti ve větší míře služeb externích sil; také vzrostly výdaje na telegrafní a telefonní poplatky; větší výdaje vznikly dále četnými návštěvami zahraničních státníků a novým umístěním a vybavením úřadoven v nových domech v Dejvicích. Úhrada z přebytků při řádných osobních výdajích téhož paragrafu a řádných věcných výdajích tit. 2., §§ 1. a 2.

35. Nutným přemísťováním zaměstnanců ze služebních důvodů, nákupem vnitřního zařízení a 2 služebních automobilů pro ústředí. Úhrada z úspor při řádných a mimořádných věcných výdajích tit. 2., §§ 1. a 2.

36. Zřízení nových vyslanectev a přeměna některých konsulárních úřadů na diplomatické mise byla provedena jen z části, pročež nebylo třeba obsaditi všechna preliminovaná místa.

37. Z téhož důvodu jako u řádných výdajů osobních a tím, že vyslanectva ve Washingtonu a ve Varšavě byla přemístěna do vlastních budov, takže odpadlo placení nájemného. Příznivý výsledek se snížil hlavně tím, že při zvýšené činnosti vyslanectev bylo nutno použíti ve větší míře služeb externích sil.

38. Nedošlo k zřízení některých vyslanectev, na něž bylo preliminováno, takže odpadly částečně výdaje na zařízení.

39. Úvěr byl preliminován s ohledem na zamýšlenou přeměnu některých konsulárních úřadů na diplomatické mise, kterou však bylo nutno částečně odložiti. Srovnej výsledek při řádných osobních výdajích § 1. téhož titulu.

40. Nebyly zřízeny některé konsuláty, na něž bylo preliminováno, čímž odpadla z části placení nájemného; výdaje na cestovné byly nižší než se očekávalo. Příznivý výsledek se snížil tím, že zamýšlená přeměna konsulárních úřadů na diplomatické mise byla částečně odložena.

41. Odpadla část výdajů na zařízení, poněvadž nebyly zřízeny některé konsuláty.

42. Procentuální příspěvek ČSR na Společnost Národů se zvýšil vzrůstem jejího rozpočtu plynoucím z rozvoje její činnosti. Úhrada z přebytků při řádných věcných výdajích tit. 2., §§ 1. a 2.

43. Dodatečným zaúčtováním výdajů z dřívějších let na mezinárodní rozhodčí soudy. Opatření úhrady podle čl. XI. fin. zák. bylo zařízeno. (Viz vysvětlivku k tit. 5., č. 46.)

44. Úspory bylo dosaženo při položce "Cirkulární telegramy zastupitelským úřadům".

45. Rozvojem styků s cizinou a četnějšími návštěvami významných osobností z ciziny. Úhrada z přebytků při řádných věcných výdajích § 1, téhož titulu.

46. Likvidace ruské pomocné akce nepostupovala v té míře, jak se předpokládalo. Opatření úhrady podle článku XI. finančního zákona pro rok 1929 bylo zařízeno.

47. Větší výnos kurýrních poplatků a nekompensovatelné náhrady.

48. Poplatky stran, které byly preliminovány v § 2., byly vzhledem k provedené přeměně některých konsulátů na diplomatické mise účtovány v §u 1.; rušení visové povinnosti postupovalo pomaleji, než bylo očekáváno, takže byl příjem za visa vyšší; nekompensovatelné náhrady.

49. Poplatky stran, které byly v tomto paragrafu preliminovány, bylo nutno - vzhledem k přeměně některých konsulátů na diplomatické mise - účtovati v § 1. Nepříznivý výsledek snížil se nekompensovatelnými náhradami.

50. Nekompensovatelné náhrady.

51. Nekompensovatelné náhrady.

52. Nekompensovatelné náhrady.

53. Nekompensovatelné náhrady.

54. Na systemisovaná místa v ministerstvu národní obrany nebyli z důvodů organisačních důstojníci přiděleni v takovém počtu, na jaký se pomýšlelo při sdělávání rozpočtu; mimo to byla místa systemisovaná ve vyšších platových stupnicích dočasně obsazena důstojníky v nižších hodnostech.

55. Uprázdněná místa občanských zaměstnanců byla obsazována jen v případech krajní nutnosti; při tom byli přiděleni většinou zaměstnanci s nižšími požitky, než měli zaměstnanci, pro něž byla v rozpočtu zajištěna úhrada. Též náklady na poradce a experty, na pojištění zaměstnanců a na služební oděv zřízenců byly menší, než se předpokládalo.

56. Některá místa vojenských zástupců u cizích států nebyla dosud obsazena.

57. Poklesem cen kancelářských potřeb.

58. Povyšování vojenských gážistů na systemisovaná místa ve vyšších platových stupnicích bylo prováděno k pozdějším termínům, než se při sdělávání rozpočtu předpokládalo, a snížil se počet důstojníků zdravotnictva odchodem do výslužby. Náklad na přídavky při zvláštních služebních úkonech a na zvláštní přídavky gážistů letectva byl nižší, než bylo rozpočteno. Též výdaje na podpory a výpomoci nedosáhly předpokládané výše.

59. Počet délesloužících a celoroční průměrný počet mužstva byl menší, než se při sdělávání rozpočtu předpokládalo; též náklad na přídavky mužstva při letectvu byl menší, ježto nové letecké útvary byly vybudovány teprve koncem roku 1929.

60. Uprázdněná místa kancelářského personálu nebyla ihned obsazována a nově přijatým zaměstnancům příslušely nižší platy, než bylo preliminováno. Mimo to nebyla u některých kategorií všechna systemisovaná místa obsazena.

61. Úspor dosaženo jednak poklesem cen tiskopisů a tiskových prací, jednak vhodným soustředěním nákupu psacích a rozmnožovacích strojů.

62. Při sdělávání rozpočtu počítala vojenská správa - ve snaze, aby se vystačilo s limitovanou částkou celkového rozpočtu kapitoly 5. - se značným poklesem cen naturálií. Pokles cen některých naturálií, hlavně žita a krmiva sice nastal, avšak teprve ve druhé polovině roku 1929. Průměrný počet mužstva a koní byl z úsporných důvodů snížen již na nejnižší míru a v zájmu výcviku armády nemohl býti k vyrovnání schodku ještě dále snižován.

63. Vyšší náklad vznikl vzestupem mezd podle nové kolektivní pracovní smlouvy a nutnou výplatou jednorázové drahotní výpomoci civilnímu dělnictvu, s čímž při sdělávání rozpočtu nebylo počítáno.

64. Režijní výdaje divisních proviantních skladů a jejich odboček byly nižší, než se při sdělávání rozpočtu předpokládalo.

65. Sloučením oděvního skladu v Brně a lůžkového skladu v Praze v "Hlavní oděvní a lůžkový sklad v Brně" byl snížen počet civilních zaměstnanců.

66. Část objednávek nebyla do konce roku uskutečněna.

67. Pohledávky za ubytovateli vzniklé opravami ubikací pro vojsko, jež provedla vojenská správa zálohově za ubytovatele, byly přeúčtovány k dobru vyplacených náhrad. Přeplatky na nájemném z minulých let byly přeúčtovány k dobru tohoto úvěru.

68. Částka preliminovaná na vyšší náhrady za ubytování vojska v novostavbách kasáren podle vládního nařízení čís. 164/1922 Sb. z. a n. nebyla úplně spotřebována, poněvadž stavby kasáren nepokračovaly tak rychle, jak se při sdělávání rozpočtu předpokládalo.

69. Při nákupu koní dosáhlo se levnějších cen.

70. Následkem odchodu několika důstojníků zdravotnictva do výslužby (srov. vysvětlivku č. 58) bylo nutno přijmouti smluvní občanské lékaře; dále bylo nutno zvýšiti mzdy občanským zaměstnancům ve voj. zdravotních ústavech a skladech podle nových kolektivních smluv pracovních a rozmnožiti počet dělnictva v zdravotních ústavech následkem zvětšení provozu po dobu lázeňské sezony a v zimních měsících.

71. Výdaje na léčebnou péči o vojenské gážisty a členy jejich rodin nedosáhly předpokládané výše, ježto služební předpis H-IV-6, upravující nově léčebnou péči vojenské správy byl vydán teprve v roku 1929, takže léčebné péče podle jeho ustanovení bylo poměrně málo používáno. K příznivému výsledku přispělo také, že ve prospěch této položky byla v roce 1929 účtována část ošetřovacích poplatků za léčení ve vojenských zdravotních ústavech. Mimo to náklad na protézy, lékárnické nářadí, zubní ambulatoria, desinfekce a veterinářskou výstroj byl menší, než bylo rozpočteno. Během roku 1929 neuskutečnila se také rozpočtově zajištěná výměna starých zásob některých léčiv, poněvadž jednání s dodavateli nemohlo býti skončeno.

72. Vystačilo se s nižším počtem dělnictva, poněvadž zamyšlené vybudování nových leteckých jednotek se uskutečnilo jen z části a teprve koncem roku 1929.

73. Byly provedeny neodkladné opravy a doplněn počet náhradních draků, náhradních součástí, motorů a vrtulí, což v dřívějších letech pro nepostačitelnost úvěru nemohlo býti v potřebné míře opatřeno.

74. Ježto vojenský letecký ústav studijní nebyl v roce 199.ještě úplně vybudován, nedosáhl počet dělnictva a civilního smluvního zaměstnanectva, dále též výdaje za materiál a na režii ústavu výše rozpočtem předvídané.

75. Vzestupem mezd podle nových kolektivních smluv a výplatou jednorázové drahotní výpomoci dělnictvu, s čímž při sdělávání rozpočtu nebylo počítáno. Pro rozsah neodkladných hrací nebylo lze počet dělnictva snížiti.

76. Na udržování a běžné doplňování ženijního materiálu, jenž podléhá velkému opotřebení, bylo třeba vyššího nákladu (asistence při velkých živelních pohromách v roce 1929).

77. Vyšší potřeba vznikla tím, že pro zvlášť příznivé počasí byla dokončena stavba I. části 3. úseku a započata stavba II. části 3. úseku vojenské vlečné dráhy v Trenčíně, s čímž se při sdělávání rozpočtu nepočítalo.

78. Vzestupem mezd podle nových kolektivních smluv a výplatou jednorázové drahotní výpomoci dělnictvu, s čímž při sdělávání rozpočtu nebylo počítáno. Mimo to bylo třeba většího počtu dělnictva, poněvadž bylo nutno přikročiti k plné seriové výrobě několika druhů spojovacího materiálu. Dále vyžadovaly opravy cvičného spojovacího materiálu, jejž pro nepostačující prostředky nelze v žádoucí míře obměňovati, zvýšené činnosti voj. telegrafních dílen. (Srov. vysvětlivku č. 79.)

79. Výdaje na udržování a běžné doplňování cvičného materiálu pro výcvik ve spojovací službě překročily preliminovanou částku, ježto materiál ten, používaný již mnoho let, vyžadoval větších oprav, než bylo možno předvídati. Kromě toho zvýšily se režijní výdaje radiotelegrafních stanic, poněvadž z důvodů výcvikových bylo nutno v roce 1929 rozmnožiti počet radiových stanic v provozu.

80. Týž důvod jako u vysvětlivky č. 63.

81. Ceny pohonných hmot, zvláště benzinu a olejů pro letectvo v roce 1929 značně stouply. Hlavním důvodem překročení byla však stoupající potřeba pohonných hmot způsobená pokračující motorisací v armádě a zřizováním nových útvarů letectva; na což nemohlo býti v limitovaném rozpočtu vojenské správy postačující měrou pamatováno. Mimo to bylo nutno z technických důvodů prováděti zkoušky s benzinem domácí výroby z hnědého uhlí.

82. Týž důvod jako u vysvětlivky č. 63.

83. Část objednávek nemohla býti z různých důvodů do kance roku uskutečněna.

84. Vyšší potřeba vznikla nákladem na adaptaci většího počtu děl, než se při sdělávání rozpočtu předpokládalo.

85. Vyšší potřeba, než bylo rozpočteno, nastala opravami motorových a obrněných vozidel, jež v minulých letech nebylo lze pro nedostatek prostředků v potřebné míře prováděti a jež nebyla možno z důvodů výcvikových a pohotovostních dále odkládati.

86. Týž důvod jako u vysvětlivky č. 75.

87. Vyšší potřeba vznikla větším nákupem materiálu na opravy zbrojního materiálu a vyšším nákladem na konservační potřeby.

88. S množstvím střeliva a výbušin pro účely výcvikové, stanoveným se zřetelem k limitovanému rozpočtu v omezené míře, nebylo lze při výcviku ani při největší šetrnosti vystačiti.

89. Bylo třeba přeorati a vyčistiti protipožární pásy u cílových ploch na dělostřelecké střelnici v Malackách, ježto zarůstaly a hrozilo nebezpečí lesních požárů. Na opatření taková nebylo při sdělávání rozpočtu pamatováno, poněvadž jejich potřeba byla očekávána teprve v letech pozdějších.

90. Náklady na budování střelnice v Brdech byly nižší, ježto následkem tuhých mrazů počátkem roku 1929 nepokročily práce bok, jak se předpokládalo.

91. Vyšší náklad vznikl jednak nepředvídanou výplatou jednorázové drahotní výpomoci, jednak zvýšením počtu dělnictva následkem toho, že provoz ekrasitního oddělení zahájen byl již v roce 1929, s čímž se při sdělávání rozpočtu nepočítalo.

92. Nákup materiálu byl omezen, poněvadž některé druhy jeho, potřebné pro výrobu střeliva, byly továrně přiděleny ze starších zásob zbrojních ústavů.

93. Za jedenáct smluvních zaměstnanců vyšších služeb, kteří ústav opustili, byly náhradní síly přijaty podle potřeby později a novým zaměstnancům příslušel nižší počáteční plat. Mimo to byl počet dělnictva nižší.

94. Výdaje na praktické zkoušky byly nižší, než se předpokládalo. Mimo to nedošlo k uskutečnění objednávek pokusného materiálu v oboru útočné vozby, ježto předběžné pokusy nebyly skončeny.

95. Hudební škola a kinoreferát vystačily s nižším počtem civilních zaměstnanců, než bylo rozpočteno, ježto voj. osoby nebyly vystřídány z úsporných důvodů civilními zaměstnanci, což se zamýšlelo.

96. Stipendia na studijní cesty pro důstojníky učitele na voj. učilištích a pro posluchače vysokých škol technických byla poskytnuta v menší míře, než se předpokládala; též náhrady ceny materiálu a materiálních škod vzniklé z titulu studia důstojníků na voj. učilištích v cizině byly nižší, než se počítalo.

97. Nákup učebních, studijních aj. výcvikových pomůcek byl omezen jednak z důvodů úsporných, jednak že nedošlo k zřízení některých připravovaných kursů.

98. Výdaje na udržování vojenských zátiší nedosáhly předpokládané výše. Též udělování podpor instruktorům na studium menšinových jazyků bylo lze omeziti, ježto nedostatek těchto instruktorů byl již v minulých letech odstraněn. Náklady na závody byly nižší, poněvadž povolena byla jen v menší míře účast vojenských družstev na sportovních závodech v zahraničí.

99. Opravy náhrobních tabulek nebyly v r. 1929 prováděny, ježto vojenská správa hodlá později opatřiti válečné hroby vhodnějším označením.

100. Při sdělávání rozpočtu snížila vojenská správa ve snaze vyjíti s limitovanou částkou celkového rozpočtu úvěr na výcvik záložníků a cvičení vojsk. Ač učinila - aby vystačila s úvěrem - nejzazší opatření, tj. nepovolala některé ročníky na cvičení, cvičení záložníků zkrátila na 3 neděle a některá potřebná cvičení vůbec nekonala, překročily výdaje povolenou částku. Další úsporná opatření nebyla možná v zájmu výcviku a pohotovosti armády.

101. Jako v letech minulých snažila se vojenská správa různými úspornými opatřeními snížiti cestovní a dopravní výdaje na nejmenší míru; přes to nebylo možno vystačiti s rozpočtenou částkou, která zřetelem k limitované částce celkového rozpočtu nemohla býti v postačující míře stanovena.

102. Vyšší potřeba vznikla poskytnutím nepreliminovaných mimořádných subvencí jihočeské výstavě v Táboře 150.000 Kč a čsl. normalisační společnosti 30.000 Kč.

103. Vyšší potřeba vznikla výplatou značných náhrad za úrazy a škody z titulu povinného ručení, dále účastí na výstavě válečnictví v Táboře a také výdaji vzniklými při návštěvě egyptského krále.

104. Vyšší potřeba vznikla výplatou značnějších náhrad za válečné úkony, o nichž jednání zahájené již v letech minulých, bylo teprve v tomto roce skončeno. (Srov. vysvětlivku č. 120 ve státním závěrečném účtu za rok 1928).

105. Počet členů mise se snížil odchodem dalších členů v důsledku systematické organisace čsl. branné moci.

106. Hospodářská krise, způsobená abnormální zimou 1928/1929, nezaměstnaností a zdražením některých životních potřeb, vyžadovala většího nákladu na sociální péči - hlavně o legionáře.

Z týchž důvodů byly také ve větší míře povoleny bezúročné půjčky.

107. Příznivý výsledek vznikl hlavně větším odprodejem věstníků.

108. Nižší příjem je výslednicí nepříznivých a příznivých rozdílů u jednotlivých položek.

Rozpočtené výše příjmů nebylo dosaženo při prodeji nepotřebného materiálu (vyřazeno menší množství k prodeji) z bytů pronajatých voj. gážistům (postupným rušením nouzových bytů se jich počet zmenšuje), za služební předpisy (rozprodáno menší množství), za pronájem automobilů (nájemné se v řadě případů vymáhá soudně a splácí se jen částečně), za vyřaděná vozidla a starý automobilní materiál (následkem menšího zájmu nedosáhlo se předpokládaných cen), za prach získaný desadjustací a za staré zbraně (prachu použila vojenská správa pro vlastní účele a o zbraně byl malý zájem), za vylaborovaný prach cizího původu (o tento prach nebylo zájemců), na poplatcích za zapůjčené filmy (pro nepatrný zájem), za výrobky voj. zeměpisného ústavu (odbyt poklesl a mimo to nebylo v běžném roce vyúčtováno několik větších objednávek) a u Památníku odboje (přístup veřejnosti do musea v Troji byl zastaven pro zabezpečovací práce a obrazárna ve Hvězdě byla následkem přestěhování dříve uzavřena). Rovněž u položky "Různé příjmy", kterouž lze preliminovati jen odhadem, nebylo dosaženo rozpočtených příjmů.

Naproti tamty bylo dosaženo vyšších příjmů, než rozpočteno, z místností propůjčených k účelům soukromým (zvýšením nájemného podle zákona č. 44/1928 Sb. z. a n.), na nájemném z kantin (jejich rušení nepokročilo tak, jak bylo očekáváno), za vytříděné koně (docílením vyšších cen), při odprodeji hnoje (výhodnějším prodejem), na poplatcích za ošetřování ve voj. zdravotních ústavech (vzhledem k nové úpravě léčebné péče mohla býti tato položka preliminována jen odhadem), při hospodářství na střelnici v Milovicích (větším odprodejem dřeva a lepšími výsledky u chovu dobytka a polního hospodářství) a na poplatcích za rozbory a zkoušky vojenského technického ústavu (značným množstvím vyžádaných rozborů a zkoušek).

109. Nebyl sjednán způsob refundace kvoty požitků francouzské vojenské mise za rok 1929 mezi oběma vládami.

110. Důrazným vymáháním u dlužníků bylo dosaženo větších splátek na poskytnuté půjčky.

111. Část systemisovaných míst nebyla obsazena.

112. Sbírka zákonů a nařízení a věstník ministerstva vnitra a četnictva měly menší rozsah, než bylo předpokládáno. Mimo to byl menší výdaj na cestovné a stravné a na provoz a udržování služebních automobilů. Vyšším nákladem na otop a na nutné meziměstské telef. hovory snížil se příznivý výsledek na vykázanou výši.

113. Převáženě vyššími výdaji na podpory a subvence (Čes. zem. hasič. jednotě, na stavbu obytných domů pro zaměstnance ministerstva vnitra, Národní radě), jakož i nepreliminovanými výdaji na volby do Národního Shromáždění (souhlas dle čl. XI. finančního zákona byl vyžádán), na osvětlení při jub. oslavě svatováclavské, na nový služební automobil a telefonní zařízení v ministerstvu vnitra. Nepříznivý výsledek snížil se nepatrně úsporou na cestovném a stravném a tím, že komise pro úpravu úředního názvosloví z nedostatku sil nepokračovala ve své práci a že nebylo tedy použito preliminovaného úvěru na této položce. Úhrada překročení částečně z úspor kap. 6., tit. 1., § 2., převážně pak z úspor kap. 6., tit. 2., § 2. "Ústřední úvěr" ř. os. v. pol. 1. "Reorganisace správy".

114. Převážně úsporou na úvěru pro reformu politické správy; značné úspory vznikly též neobsazením části systemisovaných míst, dále úmrtím, odchodem zaměstnanců do výslužby, přeložením a vystoupením ze státní služby, snížením výchovného, vyrovnávacích a doplňovacích přídavků; uprázdněná místa nebyla delší dobu obsazena a ubylo smluvních zaměstnanců; tím vznikly úspory i na nemocenském pojištění.

115. Podle ustanovení §u 1., odst. 4. zákona o organisaci politické správy č. 125/27 Sb. z. a n., jest obec, která byla určena za sídlo okresního úřadu, povinna opatřiti vhodné místnosti pro tento úřad a nésti náklad s jeho umístěním spojený, z kteréhožto důvodu bylo ušetřeno značně na nájemném. Dále vznikla úspora při provozu a udržování služ. automobilů na Slovensku, poněvadž služební vozy zrušených žup nebyly v provozu. Vyšší náklad na úřední a kancelářské potřeby v důsledku reorganisace politické správy, na cestovné, tiskopisy, které podléhají kolkování (zejména cestovní pasy), dále vyšší potřeba na vyšetřování trestních činů a provádění postrku snížily úsporu na vykázanou míru.

116. Převážně nepreliminovanými výdaji na volby do N. S. a do zemských a okresních zastupitelstev, zakoupením likvidačních strojů, pomůcek a potřeb pro výplatu učitelských platů šekovým řízením v zemi České, zakoupením služebních automobilů pro zemský úřad v Praze, Bratislavě a Užhorodě a rekonstrukcí telefonního zařízení u zemského úřadu v Brně. Dále byla vyšší potřeba na vnitřní zařízení zemských a okresních úřadů. Na pol. "Provedení voleb do obcí" nastala úspora, jež snížila poněkud překročení. Úhrada převážně z úspor kap. 6., tit. 2., § 2, "Ústřední úvěr" ř. os. v. a mř. v. "Reorganisace správy" z kap. 6., tit. 7., mř. v. pol. 1. a z pol. 13. Slovensko ř. v. v. kap. 6., tit. 2., § 2.

117. Výplatou nepreliminovaného příplatku na byt členům obou sborů stráže bezpečnosti (uniformovaného a neuniformovaného) podle usnesení vlády ze 17. července 1928 a výplatou odměn za práci přes čas. Úhrada převážně z úspor kap. 6., tit. 2., § 2. "Ústřední úvěr" ř. os. v. "Reorganisace správy". Překročení bylo sníženo odchodem zaměstnanců do výslužby, přesazením k jiným úřadům, neobsazením části systemisovaných míst a tím, že nebylo použito úvěru preliminovaného nařízení státních policejních úřadů.

118. Převážně vyšší náklad na služební výdaje, úřední a kancelářské potřeby, zejména na otop, na provoz a udržování služebních automobilů, pohotovostní výdaje, cestovné a stravné, na ložní potřeby, výstroj a výzbroj a na píce pro koně. Úhrada z úspor kap. 6., tit. 2., § 2. ř. os. v. "Reorganisace správy".

119. Nepreliminované náklady na odškodné nájemníkům domu 310 - I. v Praze, zakoupeného pro přístavbu policejního ředitelství na zřízení všeobecné kriminální ústředny v Praze, na nákup nových služebních automobilů pro policejní ředitelství v Praze a.Bratislavě, motorových kol pro některá policejní komisařství, autokaru pro policejní ředitelství v Praze, dvou loděk a člunového motoru pro policejní ředitelství v Bratislavě, dále nepreliminované výdaje na kožišinové spodní kabátce pro uniformovanou stráž, na světelná návěstí pro řízení pouliční dopravy v Praze, na zřízení telefonní centrály u policejního komisařství v Karlových Varech, na zařízení telefonní, signální, poplašné a na elektrické hodiny v novostavbě policejního ředitelství v Košicích, na přeměnu telefonní centrály v Chebu, telefonní zařízení v budově policejního ředitelství v Užhorodě a na kabelisaci policejního, telegrafního a telefonního vedení u policejního ředitelství v Praze.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP