Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.


1058.

Návrh

poslanců Chalupníka, V. Jaši, M. Jurnečkové a soudruhů

na vydání zákona o povinné péči o školní mládež.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne...............

o povinné péči o školní mládež.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) V každé obci, kde nachází se obecná neb národní (měšťanská) škola, zřizuje se místní pomocný školní výbor, jehož úkolem jest zdravotní a sociální péče o školní mládež v místě.

(2) V místech, kde je více škol, neb jednotlivé školní obvody od sebe příliš vzdáleny, mohou k usnadnění činnosti místního pomocného školního výboru býti zřízeny pro jednotlivé školní obvody, neb jednotlivé školy, obvodní pomocné školní výbory. Obvodní výbory jsou výpomocnými orgány místního výboru.

§ 2.

(1) Místní pomocné školní výbory jsou 7 neb 15členné, dle rozsahu jejich působnosti. Výbor skládá se z jedné třetiny zástupců ze řad učitelstva, volených na schůzi učitelů a ze dvou třetin zástupců ze řad občanstva, volených na schůzi rodičů. Pro volbu zástupců ze řad občanstva není podmínkou, že to musí býti rodiče školních dítek. Předsedou místního výboru jest předseda místní školní rady. Místopředsedu, pokladníka a jednatele volí si výbor ze svého středu.

Ustanovení tohoto odstavce platí též pro volbu obvodního výboru s tím rozdílem, že předsedou obvodního výboru jest některý člen místního výboru, ustanovený místním výborem.

(2) Funkce volených zástupců trvá po dobu jednoho roku. Volby výboru provádějí se vždy počátkem školního roku. Při volbě výboru zvolí se též náhradníci v počtu polovice členů výboru v poměru stanoveném v odst. 1. Není-li v místě tolik učitelů, aby mohli zvoliti připadající na ně počet zástupců do výboru, nahradí se scházející počet volbou členů i náhradníků ze řad občanstva.

§ 3.

(1) Povinností místního výboru jest:

a) Vésti v evidenci zdravotní a sociální poměry školních dítek.

b) Dbáti nad prováděním lékařské prohlídky školních dítek, neb tuto zprostředkovati.

c) Pečovati o stravování školních dítek tím způsobem, aby každému dítku školu navštěvujícímu dostalo se denně nejméně čtvrt litru bezvadného svařeného, neb pasteurisovaného mléka. Chudým potřebným, neb přespolním žákům, nemohoucím docházeti domů, poskytovati každodenně teplý oběd. Poskytovati nutně potřebným nezbytné části oděvu.

d) Umístňovati neb zprostředkovati umístnění potřebných dítek v léčebných ústavech, prázdninových koloniích, sirotčincích, neb v jiných ústavech k účelům výchovy mládeže sloužících.

e) Zjišťovati veškeré závady rázu sociálního a zdravotně hygienického v bytech rodičů neb pěstounů dítek a činiti vhodná opatření radou neb pomocí k ochraně duševně neb zdravotně ohrožených dítek.

f) Činiti návrhy příslušným úřadům k nutným zákrokům v případech zanedbané neb úmyslně opomíjené povinné péče rodičů o dítě.

g) Prováděti sbírky dobrovolných darů k účelům péče o školní mládež věnovaných.

h) Podávati zprávu o celkové činnosti okresnímu školnímu výboru.

(2) Výbor může býti současně pomocným orgánem zemské péče o mládež a rozšířiti svoji činnost i na úkoly, jimiž ji tato organisace pověří. Činnost tato nesmí však býti na újmu povinnostem stanoveným v § 3, odst. 1.

(3) Výbor nesmí zasahovati do záležitostí školních, jež vyhrazeny jsou školní správě neb školním úřadům.

§ 4.

Učitelé škol jsou povinni upozorniti výbor na každý případ svého žáka, který by potřeboval pomoci neb ochrany ve smyslu ustanovení § 3, odst. 1. litera a) až h).

§ 5.

(1) Okresní školní výbor vykonává vše stranný dozor nad činností místních výborů pro péči o školní mládež. Zkoumá rozpočty a přiděluje místním výborům dle počtu žactva a skutečné potřeby příspěvky z finančních prostředků okresním školním výborem k tomuto účelu získaných.

(2) Okresní školní výbor může, shledáli toho účelnost, soustřediti k provádění některý z úkolů péče označené v § 3. a prováděti jej přímo pro celý školní okres.

§ 6.

(1) K ulehčení agendy může okresní školní výbor prováděním úkolů, tímto zákonem na něj vložených, pověřiti okresní pomocný školní výbor, k tomuto účelu zřízený.

(2) Okresní pomocný školní výbor, jehož počet členů určí okresní školní výbor, skládá se z jedné třetiny zástupců volených okresním školním výborem, z jedné třetiny zástupců ze členů okresního zastupitelstva, volených okresním zastupitelstvem a jedné třetiny zástupců učitelstva působícího v sídle okresního školního výboru.

(3) Při volbách zástupců z okresního školního výboru a okresního zastupitelstva nutno se říditi dle klíče zastoupení politických stran. Při volbách zástupců ze řad učitelstva nutno přihlížeti k poměrnému zastoupení učitelstva obecných škol, národních škol, při čemž nutno bráti zřetel na poměrné zastoupení učitelů ze řad žen.

(4) Funkční doba tohoto výboru trvá 2 léta.

§ 7

(1) Náklady, spojené s prováděním péče o školní mládež ve smyslu tohoto zákona, opatří se: Příspěvky majetných rodičů jako náhrady za stravování vlastních dítek, dobrovolnými dary, odkazy a sbírkami získanými místním pomocným výborem, příspěvkem obce, okresu, země a státu.

(2) Samosprávné svazky, obce, okresy a země, pokud jejich přirážky nepřesahují přirážkovou výši, stanovenou zákonem. mohou k tomuto účelu zavésti zvláštní přirážku k daňové základně. Přirážka tato nesmí však přesahovati 10 %.

(3) Finanční správa státní bude k tomuto účelu vybírati: 5% přirážku k veškerým dávkám a dani z lihu, k dávce ze šumivého vína, k všeobecné dani nápojové, k dani důchodové při důchodech přesahujících 60.000 Kč ročně vykázaných příjmů, 5 % daň z vykázaných bilančních zisků peněžních ústavů, 2% přirážku k dani přepychové.

§ 8.

(1) Výnos přirážek, subvencí a darů získaných obcí odvede obec přímo místnímu školnímu pomocnému výboru.

(2) Výnos přirážek, subvencí a darů získaných okresním školním výborem rozdělí okresní školní výbor místním výborům dle počtu školních dítek, přihlížejíc při tom k možnosti příspěvku obce. Příspěvky země a státu rozdělí stejnoměrně dle počtu žáků.

(3) Z výnosu přirážek, subvencí a darů, získaných zemí, přidělí zemský výbor příspěvky okresním školním výborům stejnoměrně dle počtu žactva dotyčného okresu.

(4) Výnos přirážek a daní na podkladě tohoto zákona získaný přidělí finanční správa státní ťStátnímu fondu pro péči o školní mládežŤ, zřízenému a ministerstvem školství spravovanému.

(5) Ministerstvo školství přidělí každoročně ze ťStátního fondu pro péči o školní mládežŤ příspěvky přímo jednotlivým okresním školním výborům dle počtu žactva toho kterého okresu, přihlížejíc při tom k hospodářské síle a zvláštním potřebám jednotlivých okresů.

§ 9.

Při budování škol budiž dbáno toho, aby všude tam, kde jest to možno, zřízena byla při škole místnost pro kuchyní a sprchy.

§ 10.

Účinnost § 7. a 8. tohoto zákona vstupuje v platnost dnem 1. ledna následujícího roku po dnu vyhlášení. Účinnost 1. až 6. vstupuje v platnost počátkem školního roku, ve kterém vstoupilo v platnost ustanoveni § 7. a 8. Účinnost 9. vstupuje v platnost dnem vyhlášení tohoto zákona.

§ 11.

Provedením tohoto zákona pověřují se ministr školství a národní osvěty a ministr financí.

Důvody.

Škola jest základem života. Skutečnou podmínkou zdárného života jest však nejen duševní, ale i fysická schopnost. Jedno bez druhého, není dostatečnou výzbrojí k životnímu, zejména pak existenčnímu zápasu, jejž každý člověk musí nastoupiti, chce-li se ve společnosti lidské uplatniti. Investice nákladů spojených s duševní výchovou jednotlivce jsou mrtvě uloženým kapitálem, pakliže zdraví jeho mu nedovoluje, přivésti jeho duševní schopnost k realisaci.

Nejen kulturně vyspělý, ale i zdravý národ jest schopen se vyvíjeti a uplatniti. Jest tudíž zdraví základní podmínkou života vůbec. Národ náš kulturně vyspělý, vědom si této, základní podmínky života, snaží se všemožně jak výchovou, tak i různými opatřeními čeliti zhoubným chorobám a buditi mezi lidem pochopení o péči a ochranu zdraví. Výsledky této činnosti uplatňují se však povětšině opožděně; opomíjejíce sociální a hospodářské poměry, ohrožující nejvíce zdraví lidu a nutný zásah právě tam, kde by jej bylo nejvíce zapotřebí, aby se předcházelo vzniku a vývoji chorob, zejména v útlém věku mládeže.

Máme řadu institucí a ústavů vydržovaných značným nákladem bud z prostředků soukromých neb veřejných, jichž úkolem jest léčiti různé choroby lidstva. Daleko méně však jest věnováno pozornosti tomu, abychom vhodným opatřením předcházeli vzniku těchto chorob. Snažíme se všemožně, abychom vyvíjejícímu se dítěti, školní mládeži poskytli co možná nejvíce duševní strávy, přehlížíme však povětšině, že by mnohé dítě potřebovalo především skutečné přírodní potravy, aby nezakrňovalo jak tělesně tak i duševně, by útlé tělo dítěte, trpící podvýživou, nebylo úrodným polem pro vznik různých chorob, podlamujících jeho život, neb pronásledujících jej po celý jeho život, vyřazujíc jej z blahodárné činnosti ve společnosti lidské, činíc z něj někdy nebezpečnou metlu lidské společnosti.

Svědomití učitelé věnující veškerou pozornost svým žákům znají velice dobře příčiny neúspěchu v duševním rozvoji mnoha žáků. Nemají však možnosti tyto příčiny odstraniti. Jest přímo bolestné slyšeti zprávy učitelů vyšetřujících různé zjevy u svých žáků. Že děti jim omdlévají při vyučování slabostí, poněvadž byly nuceny jíti do školy bez snídaně, že řada dítek jest ve škole bez oběda, že mnoho dítek přespolních, nemohoucích jíti k obědu, odkázáno jest den jak den pouze na kousek suchého chleba, že stanou se i případy, že dítko přinese si sebou na oběd kousek chleba a lahvičku slivovice, že děti jsou nuceny spáti v nevytopených, vlhkých, přeplněných bytech, mnohdy i s těžce nemocnými lidmi.

Že mnozí nesvědomití rodiče opomíjí jakoukoliv péči o dítě, že dítě posílají žebrotou, že svým způsobem života provádějí přímo zkázu duše dítěte. Tu musí si každý položiti otázku: Co z těchto dětí bude? Není zde nikoho, kdo by v takových případech zasáhnul a když ne úplně odstranil, alespoň zmírnil příčiny, které ubíjejí fysicky i duševně útlé tělo postiženého dítka. Máme sice organisace péče o mládež, vybudované ponejvíce na dobročinnosti, které však nestačí, aby zasáhly všude tam, kde toho jest nutně zapotřebí.

Účelem tohoto zákona jest vybudovati řádnou organisaci péče o školní mládež, podepřenou zákonem a vybavenou prostředky alespoň k nejnutnější péči o mládež do 14 let. Zejména pak umožniti zásah sociální péče v krajích a místech nejpotřebnějších, kde organisace dobrovolné péče pro různé překážky nebylo by možno zříditi.

Z formálních důvodů navrhují podepsaní přikázání tohoto návrhu zákona výboru kulturnímu, sociálně-politickému a rozpočtovému.

V Praze dne 25. března 1931.

Chalupník, Jaša, Jurnečková,

Husnaj, Nový, Remeš, dr. Winter, Polach, Vácha, Jaroš, Prokeš, Seidl, Chalupa, Stivín, Bečko, Pik, Kučera, dr. Mareš, Klein, Benda, F. Svoboda, dr. Markovič, Hampl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP