Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.


1360.

Návrh

poslanců Fr. Biňovce, dr. J. Mareše, dr. I. Markoviče, L. Pika, J. Chalupníka a soudruhů

na opatření, jimiž se samosprávným svazkům umožní řádné hospodaření i spravování zařízení a podniků do kompetence jejich příslušejících.

Podepsaní navrhují:

Slavná sněmovno, račiž se usnésti:

1. Vládě se ukládá, aby předložila sněmovně definitivní zákon o finančním hospodaření samosprávy přiměřený poměrům a potřebám samosprávných složek se zachováním plné pravomoci zastupitelských sborů a výborů.

2. Aby pro přechodnou dubu předložila zákon, jímž se zrušuje zákon č. 169 z r. 1930 a obnovuje hospodaření samosprávy podle zákona č. 329 z r. 1921 s přiměřenou úpravou podle dnešních poměrů.

V souvislosti s projednáváním těchto zákonů ukládá se vládě, aby pro přechodnou dobu učinila opatření v tomto směru:

1. Výnos zvláštní daně výnosové z piva za rok 1930 podle § 21 zákona č. 168/30, buď podle ustanovení § 27 zákona č. 169/30 obcím a okresům skutečně přikázán k úhradě jejich schodků za rok 1930, ježto nemohly býti uhraženy z prostředků vyrovnávacích fondů. Rovněž úrok vyrovnávacích fondů za léta 1928-30 nechť témuž účelu je přidělen.

2. Nestačí-li vyrovnati schodky za r. 1930 výnosem daně z piva a z úroků vyrovnávacího fondu, nechť vláda přispěje k tomuto účelu z přebytku daně obratové za r. 1930.

3. Obcím, kterým bude snížen daňový základ z důvodů odpočítatelnosti daně z piva, budiž ujma ta hražena státním přídělem z daně obratové.

4. Zemské výbory nechť povolí obcím a okresům limitované přirážky na r. 1931, i když není ještě rozpočet na běžný rok právoplatně stanoven.

5. Stát nechť převezme podle ustanovení §§ 20 a 21 zákona č. 76/27 náklady na školství, stavbu a udržování i silnic nestátních, při čemž také samospráva budiž zbavena závazku ke krytí věcných nákladů státních škol středních.

6. Při ukládání nových úkolů z přenesené působnosti obcím buď vždy pamatováno i na úhradu výdajů s tím spojených.

7. Při zemských ústavech peněžních buďtež zřízeny vedle oddlužovacích komunálních fondů také úvěrní ústředny pro poskytování levného samosprávného úvěru a to jak pro konversi samosprávných půjček za výhodnějšího úrokování, tak i pro půjčky na výnosná a všeužitečná zařízení samosprávná.

8. Obecním spořitelnám nechť se poskytnou takové daňové úlevy, jaké odpovídají jejich národohospodářskému poslání a jakých na příklad požívají okresní hospodářské záložny. Zejména buďtež osvobozeny od zdanění těch částek, jež věnují obcím anebo za obce na plnění obecně prospěšných úkolů.

Důvody.

Zákon čís. 77 z r. 1927 o finančním hopodaření územních svazků samosprávných byl v historii československé samosprávy jedním z největších útoků na její životní základy, na jetí pravomoc a sebeurčení. Souběžně se zákonem čís .76 o reformě berní způsobil samosprávě obecní a okresní nesmírné újmy finanční, aniž by byl podle argumentace jeho tvůrců způsobil ohlašované zlepšení výrobních a hospodářských poměrů. Naopak, k všeobecné krisi hospodářské připojila se krise samosprávy, která ještě trvá jako zhoubný důsledek hospodářského oslabení její po tříleté účinnosti protisamosprávných zákonů i přes novelisaci, provedenou zákonem čís. 169 z r. 1930, který způsobil nové komplikace.

Neustále je pociťována, že zákony čís. 77 a 76 šablonovitě proveden byl přirážkový limit se zrušením přirážek školních, odbouráním státních přídělů samosprávě z daně obratové, přepychové, dávky z motorických vozidel, snížením daňového základu u daně výdělkové a zřízením vyrovnávacích fondů, které při nedostatečné dotaci nemohly a nesplnily úkol, vyrovnávati schodky samosprávných rozpočtů, způsobené násilným zkrácením příjmů obcím a okresům, jimž však zákonem o reformě veřejné správy tak i četnými jinými zákony ukládány jsou nové a nové povinnosti v působnosti přenesené nehledíc k tomu, že veškerá samospráva byla přetížena nejen velikými úkoly obnovovacími v době popřevratové, ale zejména těžkou povinností zmírňovati důsledky hospodářské krise a zhoubné nezaměstnanosti svých příslušníků v obcích a okresích.

Novelisace zákona čís. 77 zákonem čís. 169 nemůže odčiniti při své nedostatečnosti škody, které samosprávě vznikly. Ba v některých svých ustanoveních poměry ještě více komplikuje, vyvolávajíc kromě toho nyní mezi nižšími a vyššími složkami samosprávnými spory, jak se to zejména projevuje při vyřizování rozpočtů samosprávných zemským výborem, při udělování příspěvků na schodky rozpočtové.

Je proto potřebí, aby v zájmu řádného hospodaření samosprávy, jakož i v zájmu plnění úkolů, které samosprávu čekají, umožněno bylo našim obcím lepší finanční vybavení.

V Praze, dne 9. července 1931.

Biňovec, dr. Mareš, dr. Markovič, Pik, Chalupník,

Husnaj, Jurnečková, Nový, inž. Nečas, Staněk, Stivín, V. Beneš, Bečko, Benda, Srba, Seidl, Remeš, Kučera, Koudelka, Chalupa, Prokeš, dr. Winter, Vácha, Klein.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP