Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1932.

III. volební období. & zasedáni.

1872.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne__________________________1932,

kterým se mění a rozšiřuje platnost zákona ze dne 28. listopadu 1931,

6. 177 Sb. z. a n., o přechodné přirážce k dani důchodové

a k dani z tantiém.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Ustanovení zákona č. 177/1931 Sb. z. a n. se mění, pokud jde o přirážku k dani důchodové za berní rok 1931, takto:

1. V § l se nahrazuje číslice,. Kč 30. 000" číslicí "KČ 12. 000".

2. § 2, odst. 1., bude zníti takto:

"(1) Přirážka činí při zdaněném důchodu:

nad

12. 000 Kč

až do

26. 000 Kč

30%

 

25. 000 Kč

"

40. 000 Kč

40%

 

40. 000 Kč

"

60. 000 Kč

50%

 

60. 000 Kč

"

100. 000 Kč

60%

 

100. 000 Kč

"

150. 000 Kč

70%

 

150. 000 Kč

 

300. 000 Kč

80%

 

300. 000 Kč

"

500. 000 Kč

90%

"

500. 000 Kč

   

95%

daně důchodově, vyměřené podle ustanoveni §§ 18 až 22, po případě § 34 zákona o přímých daních. "

3. V § 3 se nahrazuje číslice "Kč 30. 000" číslicí "Kč 12. 000".

§ 2.

Přirážka podle zákona č. 177/1931 Sb. z. a n., pozměněného v § l tohoto zákona, vybere

se též k dani důchodové, za berní rok 1932 a k dani z tantiém sražené v roce 1933; jinak zůstávají ostatní ustanovení zákona č. 177/1931 Sb. z. a n., vyjma ustanovení § 7, odst. 2., v platnosti.

§ 3.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení a vztahuje se na všechny případy třeba již pravoplatně vyměřené přirážky k dani důchodové za berní rok 1931; jeho provedením se pověřuje ministr financí.

Důvodová zpráva.

Naléhavé a v době hospodářské tísně stále rostoucí potřeby státu kategoricky vyžadují, aby jejich úhrada byla po vyčerpání všech úsporných opatření hledána mimo jiné i ve zvýšení, resp. časovém rozšíření dosavadních zdrojů příjmových všude tam, kde to jest bez citelnějších škod národohospodářských možné. Předmětný vládní návrh činí tak jednak zvýšením a rozšířením dosavadní přirážky k dani důchodové, a to ještě pro berní rok 1931 vyměřované v roce 1932, dále prodloužením platnosti této přirážky i na berní rok 1932 a posléze i prodloužením přirážky k dani z tantiém na berní rok 1933.

Pokud jde o navrhované opatření v příčině přirážky k dani důchodové, není pochybnosti, že původní zákon č. 177/1931 Sb. z. a n. provedl s krajním ohledem na popdatnictvo zvýšení základní sazby formou přirážky ve velmi nepatrné míře (u důchodů až do 60. 000 Kč o pouhé zlomky procenta), nepodrobil přirážce vůbec poplatné důchody až do 30. 000 Kč včetně a u důchodů nad 100. 000 Kč omezil se na jednotnou přirážku 30%, ač tyto poměrně vysoké a i nejvyšší důchody mohou ostřejší progresi bez vážnějších hospodářských otřesů snésti. Je na bíledni, že v době nutkavé finanční tísně musí být žádány Oběti zejména od těch, jejichž hospodářské zabezpečení to nejspíše připouští.

Svízelná situace dnešní a prozatím i málo uspokojivé vyhlídky do budoucna nutí finanční správu - má-li svým zvýšeným úkolům dostáti - k shora uvedeným

opatřením (zvýšení a prodloužení přirážky), při čemž je dbáno toho, aby přes velmi naléhavé potřeby státu bylo zvýšené daňové zatížení v poměru k hospodářské nosnosti a poplatní kapacitě poplatnictva.

Jak z níže uvedené tabulky jest zřejmo, pohybuje se zatížení způsobené navrhovaným opatřením tak, že u důchodů nad 12. 000 Kč až do 100. 000 Kč nedosahuje ani zatížení existujícího před berní reformou, teprve při důchodech vyšších se postupně procento nad tuto hranici daňového zatížení zvyšuje, avšak takovým způsobem, aby daňová únosnost nebyla podlamována.

Důchod v Kč

Daňové zatížení v % důchodu

nové

dosavadní

před reformou

12. 100

2'38

1'84 3'23

25. 000

4'42

3'40 5'84

30. 100

5'14

3'89

6'38

40. 000 5'95

4'50

7'02

50. 000

7'20 5'23

8'-

60. 000

7'75

5'83

8'16

100. 000

10'88 8'43

11'13

200. 000

17'64

1274

16'15

300. 000

20'16

14'56

18'06

500. 000

25'08

17'16 21'39

1, 000. 000

31'78 21'19

26'63

5, 000. 000

45'20

30'13

37'95

10, 000. 000

50'87

33'92

42'08

Tato přirážka nevztahuje se na hrubé služební požitky, z nichž se daň sráží podle § 30 z. o př. d., ježto podle § 2, odst. 1., zák. č. 177/1931 Sb. z. a n., a to i podle navrhovaného jeho znění se tato přirážka vy-

bírá pouze k dani důchodové vyměřované podle §§ 18-22, po př. § 34 z. o př. d. a nikoliv k dani vybírané sazbou v <§ 30 uvedenou. Je totiž administrativně a technicky nemožno, aby srážková daň, která za r. 1931 byla již úplně a za r. 1932 téměř z polovice byla sražena a odvedena, byla dodatečně zvyšována.

Při výpočtech bylo užito statistiky daně důchodové za rok 1927, jednak aby bylo možno výpočty srovnávati s dřívějšími výsledky, jednak z opatrnosti, ježto statistika podle r. 1928 je vyšší, ač nelze očekávati, že budou předpisy daně důchodové za berní rok 1931 tak vysoké jako v roce 1928.

Vláda doporučuje, aby tento její návrh zákona byl v obou sněmovnách Národního shromáždění k podání zprávy přikázán výboru rozpočtovému se lhůtou co nejkratší.

V P r a z e, dne 16. června 1932.

Předseda vlády: Udržal v. r.

Ministr financí: Dr Trapl v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP