Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1934.

III. volební období.

9. zasedání.

2493.

Zpráva

výboru sociálně politického a rozpočtového

o vládním návrhu zákona (tisk 2488), kterým se prodlužují a doplňují zákony týkající se bytové péče.

l.

Koncem února 1934 vyprší platnost zákona o ochraně nájemníků č. 44/1928 Sb. z. a n. a jiných zákonů zabývajících se bytovým problémem, která naposledy byla prodloužena zákonem č. 244/1933 Sb. z. a n. na dva měsíce bez věcných změn.

Není zajisté zapotřebí podrobně odůvodňovati, že v dnešní době, stále ještě trpící hospodářskou krisí, je prostě nemožné, aby stát pustil se zřetele péči o bytové problémy a aby se nepostaral o vhodnou další jich úpravu. Jmenovité není přítomná doba vhodná k tomu, aby v nějakém větším rozsahu obmezena nebo zrušena byla ochrana nájemníků a aby úplně byla zastavena další podpora stavebního ruchu.

Nejasná hospodářská situace nedovoluje ovšem, aby bylo přikročeno k nějakému dlouhodobému řešení všech bytových problémů, a navrhuje se proto opět jen provisorium, avšak provisorium delší, než byla předcházející, t. j. do konce roku 1935. Pro volbu tohoto termínu bylo rozhodující, že pro některé změny, které se navrhují v ochraně nájemníků, třeba získati přiměřený čas, a že také otázky týkající se podpory stavebního ruchu třeba upraviti předem aspoň na dvě stavební období.

Toho, že nová úprava zákona o ochraně nájemníků má nyní platiti téměř dva roky, bylo také využito k tomu, aby uvedený zá-

kon byl očištěn od všech ustanovení pozdějším vývojem překonaných anebo už zcela nepraktických a tak připraven pro republikaci v souvislém textu.

Osnova pokračuje v dosavadním vývoji potud, že vylučuje z ochrany nájemníků ony nájemníky, kteří při dnešní situaci na bytoxém trhu naléhavé už ochrany nepotřebují. Protože čtyřpokojové a větší byty a všechny velké provozovny dnes jsou volné, bylo nutno sáhnouti na byty třípokojové a na střední provozovny. Za rozhodný termín se určuje den 1. ledna 1935 nebo - při bytech z části užívaných k výdělečné činnosti a při středních provozovnách - den 1. dubna 1935.

Snaha obmeziti ochranu nájemníků na osoby sociálně slabší odůvodňuje návrh, aby hranice poplatného důchodu, při němž se nájemníku další ochrana odpírá, snížena byla na 24. 000 Kč, a jde-li o osoby, které jsou po zákonu povinny o někoho pečovati, na 36. 000 Kč. Kdežto dosud se vždy přihlíželo toliko k důchodu, z kterého byla pravoplatně vyměřena důchodová daň nájemníkovi, podle osnovy bude možno při důchodu alespoň 36. 000 Kč počítati také s důchody příslušníku rodiny, kteří bydleli v bytě nájemníkové koncem rozhodného roku. Důchody, z kterých byla daň důchodová pravoplatně v řádném řízení vyměřena, se prostě

sečtou, kdežto ze služebních požitků, které jsou Pprobeny srážkové dani podle § 30 zákona č. 76/1927 Sb. z. a n., lze započítati jen jednu polovici. Upozorniti sluší, že nebude námitek, aby vyměřovací úřady soudu nebo pronajimateli na jeho dotaz sdělovaly, zda zdaněný důchod dosáhl hranic 24. 000 Kč nebo 36. 000 Kč; naproti tomu není možno na vyměřovacích úřadech žádati, aby také zjišťovaly služební příjmy nájemníka a příslušníků jeho rodiny a vyjadřovaly se, zda jich součet dosahuje 36. 000 Kč. Zde bude věcí pronajimatele, aby sám prokázal, kolik příslušníků rodiny nájemníkovy má služební požitky podrobené srážkové dani a v jaké výši.

Nájemné z bytu, které zůstávají v ochraně, osnova nezvyšuje. Jen u malých provozoven dopouští od 1. července 1934 zvýšeni na 130, 180 nebo 250%, a to podle ryzího výtěžku podrobeného všeobecné dani výdělkové.

Z ostatních novot, které osnova provádí v oboru ochrany nájemníků, třeba podtrhnouti novou úpravu výpovědních důvodů dosavadního § l, odst. 2, č. 9, 10, 12, 13 a 14. Šlo tu vesměs buď o přesnější vymezení dosavadních textů nebo o uvolnění některých podmínek, za kterých se může do svého domu nastěhovati vlastník nebo umístiti v něm své děti.

Výjimečná ustanovení o útratách v řízení nájemním - ať je to řízení o svolení k výpovědi, či řízení o úpravu nájemného - osnova zrušuje a místo nich zavádí zásady řízení sporného.

Nové znění § 6, odst, l zákona o ochraně nájemníků má zabrániti tomu, aby ochrana nájemníků přecházela na dědice nájemníkovy i tam, kde pro to není vůbec důvodu. Sociáině-politický výbor dopdnil toto ustanovení předpisem, že příslušník rodiny musí - má-li na něj přejíti ochrana nejméně 3 měsíce před smrtí nájemníkovou bydleti v jeho bytě.

Vládní návrh chtěl také nově upraviti § 12, odst. 2 zákona o ochraně nájemníků a paušalovati zvýšení podle č. 2, písm. a) až f) a č. 3 úhrnem na 10%. Protože však byla vyslovena obava, že paušál 10% v četných případech by nepostačil, a zvýšení tohoto paušálu nebylo možno dosáhnouti, usnesl se sociálně-politický výbor, aby dosavadní § 12, odst. 2 byl ponechán beze změny. Snaha vlády, aby se zjednodušilo

přezkoumávání podaných přiznání k dani činžovní, vyměřování této daně i soudní rozhodováni o zvýšení nájemného, byla tím ovšem zase zmařena a bude možno jí vyhověti až při nějaké vhodnější příležitosti. Po škrtnutí čl. I, § 2, č. 14 osnovy bylo ovšem nutno změniti § 10, odst. l zákona o ochraně nájemníků ve znění čl. I, § 2, č. 13 osnovy, které právě počítalo s navrženým 10% paušálem.

Nové je doplnění § 30 zákona o ochraně nájemníků odstavcem 2, který definuje pojem "příslušníci rodiny", jehož se v zákoně užívá na několika místech. Vzhledem k tomu byla tato definice vypuštěna v § 6 zákona o ochraně nájemníků (čl. I, § 2, č. 9 osnovy).

Návrhy vládní osnovy o prodlouženi účinnosti zákona o odkladu exekučního vyklizení místností č. 45/1928 Sb. z. a n. a zákona o mimořádných opatřeních bytové péče č. 118/1928 Sb. z. a n. přijal sociálněpolitický výbor beze změny.

Co se týká stavebního ruchu, uznal sociálně-politický výbor, že při úpravě, která má trvati až do konce r. 1985, nebude možno v tomto oboru vystačiti s dosavadními prostředky, a schválil proto zvýšení úhrnné sumy státních záruk o 300 milionu Kč a prostředků na příspěvky k anuitám o 5 milionů Kč, jakož i rozšíření okruhu osob a staveb, na které lze podporu ve způsobe státního příspěvku uděliti. Osnova správné zdůraznila, že těchto nových prostředků užito bude toliko tam, kde naléhavě je podpory stavebního ruchu zapotřebí, t. j. v obcích, v kterých je prokazatelný nedostatek nejmenších bytů. Sociálné-politický výbor nemá také důvodu, aby pochyboval, že při udílení podpory bude - jako se ostatně dělo dosud postupováno se vší možnou opatrností, a že bude náležitě dbáno, aby stát byl podle možnosti uchráněn platů z důvodu záruky.

Sociálně politický výbor je si dobře vědom, že vládní osnova i se změnami, které na ni byly provedeny, nemůže uspokojiti na všech stranách a vlastně naplno že neuspokojuje nikoho z těch, kdo jsou na ní interesováni. Nová úprava opět je kompromis mezi těmi, kteří volají po úplném zrušení ochrany nájemníků, a těmi, kteří volají po jejím udržení nebo i prohloubení. Ale je snad odůvodněna naděje, že během doby, na kterou má nová úprava platiti,

nebudou vážně ohroženy oprávněné zájmy těch, kteří nutně potřebují ochrany a pomoci zákonodárce, ani zase poškozeni podstatně držitelé domovního majetku a zatíženi břemenem těžším, než se zřetelem na celkovou hospodářskou situaci mohou unésti.

Ze všech těchto důvodů navrhuje sociálně-politický výbor na základě svého usnesení ze dne 20. února 1934 poslanecké sněmovně, aby osnovu zákona, kterým se

prodlužují a doplňují zákony týkající se bytové péče, schválila v připojeném znění. Tím jsou zároveň vyřízeny:

1. iniciativní návrhy č. tisku 1324, 1440, 1501, 1502, 1541;

2. petice č. 652, 803, 890, 967, 1031. 1088, 1093, 1203, 1232, 1272, 1304, 1308, 1310, 1561, 1623, 1624, 1647, 1648, 1775, 1901, 2028, 2029, 2044, 2045, 2052, 2058, 2059, 2065, 2070, 2084, 2092, 2093, 2099 a 2115.

V P r a z e, dne 20. února 1934.

Dr Winter v. r.,

předseda.

Langr v. r., zpravodaj.

II.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny projednal vládní návrh zákona, kterým se prodlužují a doplňují zákony týkající se bytové péče. Při jednání a schvalování projednávané osnovy schválil rozpočtový výbor vládní návrh ve znění schváleném výborem sociálně-politickým. Rozpočtový výbor hlavní zájem soustředil na ustanovení o zvýšení podpory stavebního ruchu zejména na podporu staveb domů s nejmenšími byty rozšířením státní záruky o dal-

ších 300 mil. Kč a zvýšení státního příspěvku na stavbu domů s nejmenšími byty, budou-li je stavěti obce nebo jiné veřejnoprávní korporace - o dalších 5 mil. Kč ročně.

Rozpočtový výbor doporučuje poslanecké sněmovně, aby osnova zákona o prodloužení zákonů týkajících se bytové péče byla schválena v souhlasném znění jak ji doporučuje výbor sociálně-politický.

V P r a z e, dne 20. února 1934.

Jan Rýpar v. r.,

místopředseda.

F. Svoboda v. r.,

zpravodaj.

Zákon

ze dne.............. 1984,

kterým se prodlužují a doplňují zákony týkající se bytové péče.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

čl. I.

Účinnost zákona ze dne 28. března 1928, č. 44 Sb. z. a n., o ochraně nájemníků, ve znění a se změnami podle zákona ze dne 27. března

1930, č. 30 Sb. z. a n., zákona ze dne 26. listopadu 1930, č. 166 Sb. z. a n., zákona ze dne 19. prosince 1931, č. 210 Sb. z. a n., zákona ze dne 27. října 1932, č. 164 Sb. z. a n., zákona ze dne 30. března 1933, č. 54 Sb. z. a n., a zákona ze dne 22. prosince 1933, č. 244 Sb. z. a n., prodlužuje se se změnami uvedenými v § 2 a s výhradou toho, co je ustanoveno v § 3, do 31. prosince 1935.

§ 2.

Zákon č. 44/1928 Sb. z. a n. o ochraně nájemníků se mění takto:

1. Ustanovení § l, odst. 2, č. 9 bude zníti:

"9. prokáže-li pronajimatel pravoplatné úřední povolení k užitečnější stavbě, kterou nelze provésti bez vyklizení najatých místností. Výpověď lze dáti podle tohoto ustanovení nejméně na 3 měsíce. Jestliže pronajimatel ze své viny buď nezapočne se stavbou do 3 měsíců anebo v ní nepokračuje nepřetržitě, je povinen nájemníkovi pronajmouti znovu byt, zaplatiti útraty stěhovací a nahraditi jinou škodu. "

2. Ustanovení § l, odst. 2, č. 10 bude zníti:

"10. chce-li se vlastník domku nastěhovati na trvalo do bytu ve svém domku, který má pouze jeden nebo dva byty a jehož vlastnictví nabyl před 31. prosincem 1931; "

3. Ustanovení § l, odst. 2, č. 12 bude zniti:

"12. chce-li se pronajimatel nastěhovati do bytu ve svém domě, jehož vlastnictví nabyl nejméně dva roky před podáním návrhu na výpověď; jde-li o byt skládající se z jedné obytné místnosti a kuchyně s příslušenstvím nebo o byt menší, lze dáti výpověď, jen opatří-li pronajimatel nájemníkovi náhradní byt, který soud uzná za dostatečný. Ustanovení toho nelze užíti, má-li pronajimatel přiměřený byt v domě svém nebo manželově, nebo je-li v jeho domě nebo v domě manželově přiměřený byt, který nepodléhá ustanovením tohoto zákona a není obýván příslušníky rodiny pronajimatelovy; "

4. Ustanovení § l, odst. 2, č. 13 bude zníti:

"13. potřebuje-li pronajimatel bytu v domě, jehož vlastnictví nabyl nejméně dva roky před podáním návrhu na výpověď, pro své ženaté nebo vdané děti nebo pro děti, které sňatkem hodlají založiti vlastní domácnost, a nemají dostatečného bytu vlastního; jde-li o

byt skládající se z jedné obytné místnosti a kuchyně s příslušenstvím nebo o byt menší, lze dáti výpověď, jen opatří-li pronajimatel nájemníkovi náhradní byt, který soud uzná za dostatečný. Ustanovení toho nelze užíti, je-li v domě pronajimatelově, jeho manžela, osob, které chce pronajimatel do bytu nastěhovati, nebo jejich rodičů přiměřený byt, který nepodléhá ustanovením tohoto zákona a není obýván pronajimatelem nebo příslušníky jeho rodiny. Byla-li podle tohoto ustanovení dána výpověď z jiného bytu v témže domě, nelze tohoto ustanovení užíti před uplynutím jednoho roku; "

5. Ustanovení § l, odst. 2, č. 14 bude zníti:

"14. potřebuje-li pronajimatel provozovny v domě, jehož vlastnictví nabyl nejméně dva roky před podáním návrhu na výpověď, pro sebe, svého manžela nebo své dítě. Ustanovení toho nelze užíti, je-li v domě pronajimatelově, jeho manžela nebo jeho dítěte přiměřená provozovna nepodléhající ustanovením tohoto zákona; "

6. Ustanovení § l, odst. 2, č. 15, 16 a 20 se zrušují; ustanovení § l, odst. 2, č. 17, 18 a 19 dostanou čísla 15, 16, 17.

7. Ustanovení § 4, odst. 5 bude zníti:

"(5) Do usnesení lze podati rekurs do 8 dní od jeho doručení ke krajskému soudu; rekurs je podati u okresního soudu. Do usnesení krajského soudu se nepřipouští opravný prostředek. Usnesení, nabylo-li právní moci, nahrazuje platnou výpověď. "

S. Ustanovení § 5 bude zníti:

"O útratách řízení platí zásady řízení sporného. "

9. Ustanovení § 6, odst. l bude zníti:

"(1) Po smrti nájemníkově vstupují v náiemní smlouvu o bytu příslušníci jeho rodiny, bydleli-li v jeho bytě v době jeho smrti alespoň již 3 měsíce, nemajíce vlastního bytu. Není-li takových osob nebo jde-li o jiné místnosti než byty, spravuje se přechod práv z nájemní smlouvy na dědice nájemníkovy a poměr mezi dědici a pronajimatelem ustanoveními práva občanského. "

10. Ustanovení § 8, odst. 3 se zrušuje.

11. Ustanovení g 9, odst. l a 2 budou zníti:

"(1) Měl-li nájemník dne 1. května 1924 místnosti již najaty, jest bez újmy ustanovení

posledního odstavce tohoto paragrafu obecně přípustno zvýšení nájemného:

od 1. dubna 1934

a) u menších bytů a jednotlivých částí bytu, než které jsou uvedeny pod písm. b), na částku nepřevyšující základní nájemné o 90%,

b) u bytů a jednotlivých částí bytu, obsahujících 2 obytné místnosti a kuchyni, nečítajíc pokoje pro služebné a ostatní příslušenství, na částku nepřevyšující základní nájemné o 110%,

c) u bytů větších, než které jsou uvedeny pod písm. b), a u jiných místností mimo místnosti uvedené pod písm. d), na částku nepřevyšující základní nájemné o 130%,

d) u místností užívaných k výdělečné činnosti, které nejsou částí bytu:

1. na částku nepřevyšující základní nájemné o 100% jde-li o malé provozovny,

2. na částku nepřevyšující základní nájemné o 190%, jde-li o střední provozovny;

od 1. července 1934

u malých provozoven (písm. d, č. 1), byla-li nájemníkovi podle posledního předpisu vyměřena podle zákona o přímých daních všeobecná daň výdělková z ryzího výtěžku dani podrobeného

více než 4. 000 Kč a nejvýše 7. 000 Kč, na částku nepřevyšující základní nájemné o 130%,

více než 7. 000 Kč a nejvýše 15. 000 Kč, na částku nepřevyšující základní nájemné o 180%,

více než 15. 000 Kč, na částku nepřevyšující základní nájemné o 250%. "

"(2) U místností, pronajatých po 1. květnu 1924 novému nájemníku jest bez újmy ustanovení posledního odstavce tohoto paragrafu obecně přípustno zvýšení nájemného:

od 1. dubna 1934

a) u menších bytů a jednotlivých částí bytu, než které jsou uvedeny pod písm. b), na částku nepřevyšující základní nájemné o 120%,

b) u bytů a jednotlivých částí bytu, obsahujících 2 obytné místnosti a kuchyni, nečítajíc pokoje pro služebné a ostatní příslušenství, na částku nepřevyšující základní nájemné o 140%,

c) u bytů větších, než které jsou uvedeny pod písm. b), a u jiných místností mimo místnosti uvedené pod písm. d) na částku nepřevyšující základní nájemné o 150%,

d) u místností užívaných k výdělečné činnosti, které nejsou částí bytu:

1. na částku nepřevyšující základní nájemné o 110%, jde-li o malé provozovny,

2. na částku nepřevyšující základní nájemné o 190%, jde-li o střední provozovny;

od 1. července 1934

u malých provozoven (písm. d, č. 1), byla-li nájemníkovi podle posledního předpisu vyměřena podle zákona o přímých daních všeobecná daň výdělková z ryzího výtěžku dani podrobeného

více než 4. 000 Kč a nejvýše 7. 000 Kč, na částku nepřevyšující základní nájemné o 130%,

více než 7. 000 Kč a nejvýše 15. 000 Kč, na částku nepřevyšující základní nájemné o 180%,

více než 15. 000 Kč, na částku nepřevyšující základní nájemné o 250%. "

12. Ustanovení § 9, odst. 3 se zrušuje.

13. Ustanovení § 10 bude zníti:

"(l) Do vyměřovacího základu daně činžovní na rok 1934 se nezapočítává:

a) částka, rovnající se tolika procentům základního nájemného, o kolik bylo zvýšeno nájemné podle ustanovení o obecně přípustném zvýšení nájemného, nejvýše však 70% základního nájemného,

b) část zvýšení nájemného z důvodu úhrady nákladu, učiněného na občasné nebo mimořádně nutné opravy a obnovy domu podle ustanovení uvedených v posledním odstavci § 9, o kterou je toto zvýšení vyšší než částka uvedená pod písm. a),

c) zvýšení nájemného podle § 12, odst. 2 tohoto zákona,

d) částka rovnající se 20% základního nájemného a u bytů, u kterých nájemné nepřevyšuje 600 Kč ročně, 50% základního nájemného.

(2) částky uvedené v odstavci l nezapočítávají se rovněž do vyměřovacího základu obecních dávek vybíraných na podkladě nájemného (nájemní hodnoty) na rok 1934. "

14. Ustanovení § 14 bude zníti:

"(1) Ustanovení §§ 8 až 12 se nevztahují:

1. na nájemní smlouvy dosud trvající, které byly učiněny na určitou dobu před 1. březnem 1934 za podmínek, za kterých bylo dovoleno smluviti nájemné volně;

2. na nájemní smlouvy učiněné po 28. únoru 1934 aspoň na 4 léta;

3. na nájemní smlouvy učiněné po 28. únoru 1934 o středních provozovnách (§9, odst. l, písm. d, č. 2) aspoň na 2 leta.

(2) Nedohodnou-li se strany jinak, je nájemník povinen platiti i po uplynutí smluvené nájemní doby nájemné placené v posledním nájemním období, ačli nájemné podle §§ 8 až 12 není vyšší. "

15. Ustanovení § 15, odst. 2 bude zníti:

,, (2) Zvýšení nájemného za měsíc březen 1934 je přípustné za podmínek platných do 28. února 1934. "

16. Ustanovení §§ 17 a 19 se zrušují.

17. Ustanovení § 22, odst. 3 bude zníti:

"(3) K žádosti nájemníka, jemuž bylo nájemné zvýšeno vzhledem k předpisu daně důchodové nebo výdělkové, upraví soud nájemné na míru jinak podle § 9 přípustnou, prokáže-li nájemník, že podle pozdějšího předpisu nemá dani podrobeného důchodu (ryzího výtěžku), který je podmínkou zvýšení nájemného. "

18. Ustanovení § 23, odst. 4 bude zníti:

"(4) O útratách řízení platí zásady řízení sporného. "

19. Ustanovení § 24 bude zníti:

"Do usnesení soudu podle §§ 21 a 22 lze podati rekurs do 15 dnů od jeho doručení ke krajskému soudu; rekurs jest podati u okresního soudu. Do usnesení krajského soudu se nepřipouští opravný prostředek. "

20. Ustanovení §§ 25 až 27 se zrušují.

21. Ustanovení § 30 doplňuje se odstavcem 2 tohoto znění:

"(2) K příslušníkům rodiny podle ustanovení tohoto zákona se počítají manžel, příbuzní v řadě přímé a sourozenci. "

§ 3.

(1) Poměry z nájemních smluv o bytech, skládajících se mimo kuchyně a obytné pokoje pro služebné ze 3 obytných místností, spravují se ustanoveními práva občanského počínajíc dnem 1. ledna 1935, a užívalo-li se jich do 28. února 1934 zcela nebo zčásti k výkonu jakéhokoli povolání, počínajíc dnem 1. dubna 1935.

(2) Poměry z nájemních smluv o místnostech užívaných k výdělečné činnosti, které nejsou Částí bytu a mají povahu středních provozoven, spravují se ustanoveními práva občanského počínajíc dnem 1. dubna 1935.

(3) Ke dnům určeným v odstavcích l a 2 lze nájemní smlouvy o bytech a provozovnách tam uvedených vypověděti již dříve podle obecných ustanovení se zachováním výpovědní lhůty smluvené nebo zvláštními předpisy stanovené nebo v místě obvyklé, u středních provozoven však nejméně šestiměsíční.

(4) Počínajíc nejdříve dnem 1. ledna 1935 spravují se ustanoveními práva občanského poměry z nájemních smluv o bytech, nikoli o jiných místnostech nájemníků,

1. kterým byla pravoplatně předepsána za rok 1933 nebo pozdější daň důchodová z důchodu alespoň 24. 000 Kč, nemají-li zákonnou povinnost pečovati o výživu jiné osoby,

2. kterým byla pravoplatně předepsána za rok 1933 nebo pozdější daň důchodová z důchodu alespoň 36. 000 Kč. mají-li zákonnou povinnost pečovati o výživu nejméně jedné osoby,

ačli nájemník neosvědčí skutečnosti, z kterých lze důvodně usuzovati, že jeho zdanitelný důchod od posledního platebního předpisu klesl pod uvedenou mez.

(5) Ustanovení předcházejícího odstavce platí obdobně, prokáže-li pronajimatel, že v roce 1933 nebo pozdějším úhrnný dani podrobený důchod nájemníka a příslušníků jeho rodiny, k nimž se počítají manžel, příbuzní v řadě přímé a sourozenci, kteří koncem rozhodného roku bydleli v bytě nájemníkově nemajíce vlastního bytu, činil alespoň 36. 000 Kč. úhrnným důchodem podle tohoto ustanovení jest souhrn důchodů, z nichž byla důchodová daň na rozhodný rok pravoplatně vyměřena v řádném řízení, a poloviny hrubých služebních požitků podrobených v rozhodném roce srážce důchodové daně podle § 30 zákona o přímých daních.

čl. II. § 1.

účinnost zákona ze dne 28. března 1928, č. 45 Sb. z. a n. o odkladu exekučního vyklizení místností, která byla prodloužena § l zákona č. 244/1933 Sb. z. a n. do 28. února 1934, prodlužuje se se změnou uvedenou v § 2 do 31. prosince 1935.

§ 2.

Ustanovení § 3, č. 2 zákona č. 45/1928 Sb. z. a n. o odkladu exekučního vyklizení místností se mění a bude zníti:

"2. byla-li nájemníkovi dána výpověď z důvodů uvedených v § l, odst. 2, č. 2 až 8, 9, 15 a 16 zákona ze dne 28. března 1928, č. 44 Sb. z. a n., o ochraně nájemníků, nebo byla-li dána výpověď nebo zrušena nájemní smlouva z důvodů uvedených v § 3 téhož zákona; "

61. III.

účinnost ustanovení §§ l až 16 zákona ze dne 11. července 1928, č. 118 Sb. z. a n., o mimořádných opatřeních bytové péče, se změnou podle čl. III, odst. 2 zákona č. 54/1933 Sb. z. a n., která byla prodloužena § l zákona č. 244/1933 Sb. z. a n. do 28. února 1934, prodlužuje se do 31. prosince 1935 s tím, že ustanovení § l platí toliko o bytech, na které se vztahují ustanovení zákona o ochraně nájemníků.

Čl. IV.

§ 1.

Podle ustanovení hlavy prvé zákona ze dne 10. dubna 1930, ě. 45 Sb. z. a n., o stavebním rachu, lze vyvlastňovati pozemky až 31. prosince 1935.

§ 2.

Podporu podle ustanovení hlavy páté zákona č. 45/1930 Sb. z. a n. lze uděliti na stavby začaté do 31. prosince 1935.

§ 3.

částka 1. 100, 000. 000 Kč, uvedená v § l zákona ze dne 17. prosince 1931, č. 205 Sb. z. a n., kterým se doplňují zákony týkající se bytové péče, zvyšuje se na 1. 400, 000. 000 Kč, při čemž zvýšení o částku 300, 000. 000 Kč lze užíti jen na podporu staveb domů s nejmenšími byty v obcích, ve kterých je prokazatelný nedostatek takových bytů.

§ 4.

částka 10, 000. 000 Kč, určená podle čl. IV, § 2 zákona č. 54/1933 Sb. z. a n. na podporu staveb nájemních domů s nejmenšími byty pro nemajetné, budou-li je stavěti obce, okresy, země a jiné veřejnoprávní korporace neb ústavy, zvyšuje se na 15, 000. 000 Kč a lze jí užíti v obcích, ve kterých je prokazatelný nedostatek nejmenších bytů, také na podporu staveb nájemních domů s nejmenšími byty, které budou stavěti obecně prospěšná stavební sdružení, a dále na podporu staveb rodinných domků nemajetných jednotlivců, staveb bytů určených pro zemědělské a lesní dělníky a staveb malých provozoven.

§ 5.

(1) V ustanoveních §§ 52 a 57 zákona č. 45/ 1930 Sb. z. a n. ve znění čl. IV, § 3 zákona č. 164/1932 Sb. z. a n. nahrazují se slova "do konce roku 1934" slovy "do konce roku 1936".

(2) V ustanovení § 56, odst. 3 zákona č. 45/ 1930 Sb. z. a n. ve znění § l zákona č. 244/ 1933 Sb. z. a n. nahrazují se slova "do 28. února 1934" slovy "do konce roku 1936".

§ 6.

Účinnost hlavy druhé a osmé zákona č. 45 / 1930 Sb. z. a n. se prodlužuje do konce roku 1936.

čl. V.

Ustanovení čl. I, § 6 zákona č. 166/1930 Sb. z. a n. platí také pro rok 1935.

čl. VI.

Ministr sociální péče se zmocňuje, aby upravil a ve Sbírce zákonů a nařízení vyhlásil v nepřetržitém sledu paragrafů plné znění zákona č. 44/1928 Sb. z. a n. o ochraně nájemníků, jak vyplývá ze změn provedených zákony uvedenými v čl. I, § l a tímto zákonem.

čl. VII.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. března 1934; provedou jej ministři sociální péče, spravedlnosti, financí, vnitra a veřejných prací.

Státní tiskárna v Praze. - 630-34.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP