Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1934.

III. volební období. 10. zasedáni.

Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1932 (tisk 2340) spolu s účty státního bytového fondu a dávky z majetku.

K posouzení výsledků státního hospodaření za rok 1932 slouží vedle detailního vyúčtování jednotlivých pramenů příjmových a nákladů výdajových, jednak účet pokladní, jednak účet správní, účet pokladní není sice pro výsledek hospodaření rozhodujícím faktorem, přesto však poskytuje důležitý přehled o státním hospodářství peněžním, kdežto účet správní je skutečným obrazem hospodářství na rozpočet a jest proto směrodatným, neboť tento účet opírá se o náležitost (předpis) nikoliv jenom o výsledky pokladní, jak je tomu u účtu pokladního. K vůli přehledu obsahuje zpráva oba tyto účty.

účet pokladní.

Příjmy preliminované i nepreliminované činily........ Kč 10. 008, 402. 488'21

Výdaje preliminované i nepreliminované činily........ Kč 10. 258, 135. 289, 15

Z toho vyplývá schodek... Kč 249, 732. 800'49

Příjmy mimo rozpočet........Kč 1. 841, 439. 293'05

Výdaje mimo rozpočet........Kč 2. 059, 954. 503'58

Z toho vyplývá schodek... Kč 188, 515. 210'53

Z účinů působivých činí úhrnem schodek....... Kč 438, 248. 011'47

Hotovost koncem roku 1931 činila............ Kč 1. 032, 781. 585'42

Zmenšila se tudíž pokladní hotovost na........... Kč 594, 533. 573, 95

K tomu saldo průběžného hospodářství........... Kč 42, 657. 577'20

Skutečná pokladní hotovost 31. prosince 1932... Kč 637, 191. 151, 15

Výdaje preliminované (kap. 1. -22. ) činily........ Kč 9. 310, 129. 729, 15

Příjmy preliminované činily.............. Kč 8. 367, 514. 562'66

Takže z příjmů a výdajů rozpočtových je schodek..... Kč 942, 615. 166, 49

K tomu nutno připočísti výdaje nepreliminované..... Kč 948, 005. 560'-

Celkem nebylo tedy rozpočtovými příjmy kryto....... Kč 1. 890, 620. 726'49

Výnosem úvěrních operací kryto............. Kč 708, 094. 059-

Takže zůstalo pokladně nekryto............. Kč 1. 182, 526. 667, 49

2603.

Táto nekrytá částka byla uhrazena takto:

Zálohami............ Kč 6, 482. 952'32

Kontokorentem......... Kč 575, 239. 188'57

Úvěrními operacemi........ Kč 737, 795. 703'70

Celkem... Kč 1. 319, 517. 844'59 Od toho hoření schodek........Kč 1. 182, 526. 667'49

Zbytek... Kč 136, 991. 177'10

K tomu pokladní hotovost z 31. prosince 1931. Kč 500, 199. 974'05 Rovná se vykázané pokladní hotovosti... Kč 637, 191. 15115

Mimo to činila koncem roku 1932 pokladní hotovost v cenných papírech částku..................Kč 1. 005, 660. 778'06

Účet správní.

Finančním zákonem pro rok 1932 stanoveny byly výdaje.... Kč 9. 318, 708. 600'-

Státní příjmy stanoveny tímtéž zákonem částkou...... Kč 9. 323, 376. 000'-

Rozpočet stanovil přebytek... Kč_____4, 667. 400'-

Náležitost preliminovaných výdajů činila.......... Kč 9. 397, 127. 688'80

Náležitost preliminovaných příjmů činila.......... Kč 8. 571, 425. 713'22

činí tedy schodek účinů preliminovaných....... Kč 825, 881. 975'58

K tomu náležitost výdajů nepreliminovaných....... Kč 922, 340. 695'40

Skutečný schodek na náležitost činí... Kč 1. 748, 222. 670'98

Schodek na pokladnu činí........Kč 1. 890, 620. 726-49

Schodek na náležitost činí pak......Kč 1. 748, 222. 670´90

Tudíž méně o... Kč 142, 398. 055'51

Příčina tohoto rozdílu spočívá v tom, že platby na náležitost byly menší nežli náležitost sama. Oč bylo méně na předpis zaplaceno, o to vzrostly nedoplatky daní a dávek v běžném roce.

Kdybychom k vykázanému schodku připočetli částku... Kč 430, 867. 727'20 odepsaných ze základního jmění železnic za účelem krytí částky schodku železničního podniku a ze stejných důvodů u Státních lesů a statků...................Kč 19, 387. 228-60

a konečně pak z konsolidačního fondu pro účele rozpočtové použitých.....................Kč 75, 000. 000'-

Celkem tedy (srovnáno na náležitost)... Kč 525, 254. 955'80

stoupl by schodek hospodářství roku 1932 na částku.....Kč 2. 273. 477. 62678

a na pokladnu by pak schodek činil............Kč 2. 415, 875. 682'29

Příčina schodku spočívá zejména v značném poklesu příjmů proti rozpočtu. Státní příjmy poklesly proti rozpočtu v náležitosti o částku

Kč 752, 130. 286´78 a v platbě dokonce o Kč 955, 861. 437'34.

Srovnáno na náležitost připadá z tohoto úbytku na příjmy ve-

řejnohospodářské..................Kč 79, 648. 293'40

a na státní podniky.................Kč 672, 481. 993'33

Úhrnem... Kč 752, 130. 286'73

V platbě jsou pak příjmy veřejnohospodářské menší o... Kč 296, 763. 967'71 a odvody státních podniků menší o............Kč 659, 097. 469 63

Další příčinou schodku je zvýšení výdajů preliminovaných, zejména na podpory pro nezaměstnané a neobyčejná výše výdajů nepreliminovaných, které se dříve uhrazovaly větším výnosem státních příjmů nad rozpočet.

Nezaměstnanost vyžádala si v roce 1932 podle náležitostí náklad v částce Kč 692, 394. 489, 55 nepočítaje v to náklady personální. Platba však činila Kč 772, 225. 654'65. číslice tyto jsou obrazem zhoršených poměrů, neboť proti roku 1931 znamenají zvětšeni nákladů na nezaměstnanost cca o 344 mil. Kč. Rychlým tempem zhoršující se kříse vynutila již některá opatření, jež měla vliv na snížení výdajů osobních i věcných. Přesto však rozpočtový schodek proti roku 1931 vzrostl z 1. 257 mil. Kč na 1. 748 mil. Kč, t. j. o 491 mil. Kč.

Příjmy kapitoly 21. vykazují pokles zvláště u daně obratové o 155'5 mil. Kč, u cel

o 174'8 mil. Kč, u spotřebních daní o 103'5 mil. Kč, u monopolů 7'3 mil. Kč, při účasti státu na prodeji zdaněného lihu o 56'5 mil. Kč, při podílu na zisku ze zapalovadel o 12'1 mil. Kč a odvod předpokládaného zisku státních podniků by] menší o 672'9 mil. Kč.

Tento pokles příjmů byl částečně zmírněn vyšším příjmem u daní přímých částkou 318'2 mil. Kč, způsobeným přechodnou přirážkou k dani důchodové. Rovněž příjmy administrativní poklesly. U státního úřadu statistického činí tyto příjmy o 8'2 mil. Kč, u ministerstva zahraničního o 6'5 mil. Kč, a u ministerstva vnitra o 12'8 mil. Kč méně.

Účiny preliminované.

Náležitost prelimimovaných výdajů činila........Kč 9. 397, 127. 688'80

Podle rozpočtu činila tato náležitost........Kč 9. 318, 708. 600'-

Jeví se tudíž překročení o... Kč 78, 419. 088, 80

Toto překročení vzniklo zejména u kapitoly 17 - min. soc. péče - podpory v nezaměstnání a státní starobní podpory - a u kapitoly 20 - odpočivné a zaopatřovací platy a cele nemohlo býti uhrazeno úsporami ve smyslu zákona čís. 174/1932 Sb. z. a n.

Překročení u kapitoly 17 činilo:

Na sociální pojištění............... Kč 11, 965. 000-

Na péci o nezaměstnané.............. Kč 316, 975. 747'15

Na stát. starob, podporu.............. Kč 17, 089. 516, 45

úhrnem... Kč 346, 030. 263, 60

Všeobecnými úsporami kapitoly uhrazeno....... Kč 27, 875. 407, 35

Takže skutečné překročení kapitoly 17 činí... Kč 318, 154. 856, 25.

U kapitoly 20 jeví se rovněž překročení v částce Kč 15, 826. 219, 95. Příčina je v tom, že koncem r. 1931 byl přeložen do trvalé výslužby větší počet zaměstnanců než se předpokládalo při sestavování rozpočtu. Také přirozený odpad pensistů byl menší. Uvnitř kapitol došlo k význačnějšímu překročení u kapitoly 5 - Národní obrana.

Ukázalo se totiž, že některé výdaje byly podpreliminovány. Byly to zejména naturalie a pak osobní náklady.

Úspora na osobních nákladech měla s ohledem na úsporná opatření činiti přibližně částku Kč 20 504. 540'-. Té však docíleno nebylo, ba naopak, výsledek vykazuje překročení

o Kč 5, 585. 643, 05. Byl tudíž osobní náklad podprelimimaván částkou Kč 26, 090. 183'05. Tento vyšší náklad byl uhrazen v rámci hospodářství celé kapitoly.

Podobně je tomu u kapitoly 10, - ministerstvo školství a národní osvěty -. Zde měla úspora na osobních nákladech činiti aspoň Kč 26, 729. 960'-, vykazuje však překro-

čení Kč 9, 814. 793'35, takže jde de facto o překročení Kč 36, 544. 753'35. Překročení tato vznikla zejména ze zřizování a rozšiřování škol pro velký přírůstek dětí na Slovensku a Podk. Rusi.

U ostatních kapitol rozpočtových byla vesměs výdajová náležitost proti rozpočtu nižší. Tyto úspory činí úhrnem Kč 255, 561. 987'40, a bylo jich docíleno zákony čís. 176/1931 a 174/1932 o úsporných opatřeních řadou usnesení vlády.

Osobní výdaje podle platových zákonů činí

u vlastní státní správy...........Kč 2. 672, 575. 478'37, t. j. 28'44%

celé náležitosti,

a u státních podniků............Kč 2. 408, 111. 468'89, t. j. 30'08%

Úhrnem.... Kč 5. 080, 686. 947'26.

Nedoplatky daňové činí ku konci r. 1932 částku Kč 4. 777, 139. 280'35 a jsou podle výkazu proti r. 1931 o Kč 108, 076. 193'41 vyšší. Zvýšily se u přímých daní o 17'4 mil. Kč, u daně obratové o 11'1 mil. Kč a u poplatků o 86'2 mil. Kč. Toliko u spotřebních daní jeví se pokles o 6'6 mil. Kč.

Z přehledů o přímých daních na str. XIV, u daně obratové na str. XV a u poplatků na str. XVII závěrečného účtu lze seznati pravý stav a pohyb nedoplatků. Předcházející léta ubývalo nedoplatků aspoň pomocí odpisů. Nyní již ani odpisy nestačí k snižování nedoplatků.

V r. 1932 odepsána byla na přímých daních státních částka.. Kč 243, 566. 379'87

na dani obratové pak................. Kč 70, 472. 386´49

u poplatků.................... Kč 62, 144. 349'60

u daní spotřebních.................. Kč 523. 32775,

celkem tedy bylo v r. 1932 z různých titulů odepsáno na daních a poplatcích..................... Kč 376, 706. 443'71.

Z přímých daní je to jedině daň důchodová, která zaznamenává v důsledku zavedení přechodné přirážky větší výnos o 385'1 mil. Kč a pak dlaň rentová, z tantiém a vyššího služného o 49 mil. Kč, kdežto daně výnosové vykazují proti rozpočtu nový citelný úpadek.

Přesuny úvěru (virementy).

Přesunů úvěrových (v mezích kapitoly) projednal NÚKÚ v r. 1932 celkem 266 na 84'2 mil. Kč. Z toho na doplnění úvěru preliminovaných 180 případů na částku 46'9 mil. Kč a na úhradu výdajů nepreliminovaných 86 případů na 37'3 mil. Kč. Počet přesunů i částka peněžní se zvýšily. Roku 1931 bylo celkem 235 přesunů na částku 66 mil. Kč. Svědčí to o skutečnosti, že v četných případech odklonila se skutečnost od rozpočtu.

Pasiva a aktiva na rozpočet.

Pasiva na rozpočet činí koncem r. 1932......... Kč 687, 415. 052'60

Koncem r. 1931 činila............... Kč 701, 368. 533'20

jsou tedy pasiva menší o.............. Kč 13, 953. 480'60

Aktiva na rozpočet činí koncem r. 1932......... Kč 10. 818. 375. 337´75

Koncem r. 1931 činila............... Kč 9. 012, 548. 910'75

zvýšila se tedy o................. Kč 1. 805, 826. 427'-.

Jsou to především zálohy na zvýšené platy učitelské, které tou dobou činí Kč 7. 881, 316. 446'60. V r. 1932 zvýšila se aktiva také o náhrady zbytků záloh poskytnutých vojenským gážistům při nové úpravě stejnokroje, o pohledávky z půjček rolnic-

kým vzájemným pokladnicím o půjčku akc. spol. labské, o zvýšenou účast státu v elektrárenských podnicích, o zálohy ministerstva sociální péče pro úrazové a pensijní důchody než dojde k ratifikaci mezinárodních smluv, gentským pokladnám, o zálohy silničnímu fondu, melioračnímu fondu, živnostenskému fondu, košicko-bohumínské dráze.

Aktiva dosáhlý tedy úctyhodné výše, jejich mobilnost však jest velmi vratkou. Zálohy poskytnuté zemím na učitelské platy musí se odepsati a na ostatní aktiva, až na čestné výjimky, se splácí buďto málo nebo nic, ale neplatí se ani úroky.

Státní podniky.

Z 18 státních podniků bylo v r. 1932 aktivních 9 podniků a pasivních rovněž 9 podniků. Tedy rovně 50% státních podniků je pasivních.

Aktivní jsou: tabáková režie, státní loterie, státní mincovna, poštovní spořitelna, uhřiněvský školní závod, státní báňské a hutnické závody, vojenská továrna na letadla, státní tiskárny a kuřimský školní závod.

Pasivní jsou: tentokráte i pošta 75'7 mil. Kč, horentní schodek vykázaly státní dráhy částkou 89117 mil. Kč, státní lesy a statky 63 mil. Kč, školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě, vojenské lesní podniky 10 mil. Kč, státní lázně 836. 000 Kč, úřední noviny 504 tisíce Kč, ČTK 22 mil. Kč a žabčický školní závod 159. 600 Kč.

Výsledky hospodaření státních podniků jsou přímo katastrofální. Podle rozpočtu byl očekáván zisk Kč 1. 530, 095. 340'-. Docílené zisky však činily (plus - minus) 398, 849. 081'- Kč. Tedy o částku 1. 131, 746. 258'80 Kč méně. Odvod státní pokladně je v důsledku toho o! celou miliardu menší nežli rozpočtem očekáváno, žije se namnoze z majetkové podstaty, jak je to vidět ze závěrečného účtu u ČSD 430 mil. Kč a u státních lesů a statků 19'3 mil. Kč.

Podíly samosprávných svazků a fondů

na státních daních, dávkách a poplatcích proti rozpočtu vzrostly o částku 359, 201. 154'25 Kč. Velmi citelně dotkly se státního hospodářství zálohy na učitelské platy a pense. Rozpočtem bylo preliminováno 800 mil. Kč, " kdežto ve skutečnosti bylo vyplaceno o 304, 142. 931'75 Kč více.

Země zaplatily na učitelské platy pouze.........Kč 345, 895. 872'-

stát na zálohách na tyto platy............Kč 1. 104, 142. 931'75

Úhrnem... Kč 1. 450, 038. 803'75

Stát hradí tudíž 76'15% celkového nákladu na platy učitelské. Země pak jako vydržovatelé škol 23'85%.

Státní silniční fond.

Skutečné příjmy fondu v r. 1932 činily......... Kč 292, 760. 552'90

Skutečné výdaje fondu v r. 1932 činily......... Kč 464, 736. 562'-

Schodek z hospodaření v r. 1932 činí.......... Kč 171, 976. 009, 10

Čisté pasivum fondu k 31. XII. 1932 činí........ Kč 907, 509. 265'89

Z čísel účetní závěrky vychází na jevo, že valnou část příjmů pohltí úroky a úmor ze zápůjček a že ni produktivní výdaje zbude poměrně malá částka.

Statni vodohospodářský fond

při ministerstvu zemědělství

měl v r. 1932 vlastních příjmů............ Kč 109, 709. 974'70

z úvěrních operaci................ Kč 26, 473. 683'70

Úhrnem... Kč 136, 183. 658'40

Výdaje fondu činily................ Kč 91, 455. 901´90

Přebytek hospodaření r. 1932 činil......... Kč 44, 727. 756'50,

který se zmenší o úbytek v uložených kapitálech

a přírůstek dlužných................ Kč 26, 482. 874'55

takže koncem roku vyplynul čistý přebytek........ Kč 18, 244. 881'95

čisté pasivum fondu činí.............. Kč 12, 757. 328´45.

Státní vodohospodářský fond

při ministerstvu veř. prací.

Příjmy fondu za rok 1932 činily............ Kč 146, 579. 950'25

výdaje fondu činily................. Kč 194, 642. 131'35

Schodek v hospodářství 1932............. Kč 48, 062. 181'10

Pasivum fondu k 31. prosinci 1932 činí.......... Kč 102, 231. 393'05

Státní dluh.

Ku konci r. 1932 činil státní dluh............ Kč 35. 437, 113. 223'65

proti dluhu koncem r. 1931.............. Kč 34. 654, 444. 712'30

přibylo státního dluhu................ Kč 782, 668. 511'35

Neprojevuje se tudíž schodek státního hospodářství plně v přírůstku státního dluhu, poněvadž i při těžkých poměrech hospodářských plní stát svoje závazky vzniklé z dluhové

služby. Státního dluhu v r. 1932 sice v celku přibylo za.... Kč 2. 039, 904. 708'20

naproti tomu bylo na tento dluh zaplaceno......... Kč 1. 257, 236. 196'85

a rozdíl mezi těmito dvěma čísly jeví se jako přírůstek.... Kč 782, 668. 511´35

Zvláštní fond pro konsolidaci přechodného státního dluhu.

Tomuto fondu nemohlo býti samozřejmě ničeho přiděleno, ježto příjem z dani, z nichž má býti dotován, nedosáhl ani prelimináře.

Aktiva fondu tvoří:

pokladní hotovost..............Kč 10, 676. 205´60

pohledávky a nesplacené zálohy.........Kč 229, 807. 062´20

vklad na běžném účtě pošt. spořit..........Kč 106, 203. 700 -

cenné papíry................Kč 102, 011. 824´15

Kč 448, 698. 791´95

Dávka z majetku a přírůstku na majetku.

Celá náležitost dávky k 31. prosinci 1932 činila.......Kč 7. 606, 491. 942´88

na to bylo zaplaceno po odečtení přeplatků.........Kč 6. 898, 922. 778'27

takže koncem r. 1932 zbývají nedoplatky.........Kč 707, 569. 169´61

Dávka byla již plně uložena a pro budoucnost nedozná žádného zvýšení, mimo příspěvků státního pozemkového úřadu. Spíše dá se očekávati snížení tohoto čísla, neboť stále jsou ještě v běhu nevyřízené rekursy a žádosti za odpis. Také zde NÚKÚ sleduje stav nedoplatků a činí opatření za účelem jich splácení.

účet státního elektrisačního fondu

(podle zákona ze dne 22. března 1929, čís. 44 Sb. z. a n. ).

Fond žije z malého příspěvku státního, který činil 413. 541´70 Kč a z půjček, které svazům rozpůjčuje. Do konce r. 1932 činily tyto půjčky 45'7 mil. Kč. Příjmy fondu v r. 1932 činily včetně 10 mil. výpůjčky 12´3 mil. Kč.

Státní fond pro pojišťování vývoz, úvěrů

měl v r. 1932 celkem příjmů..............Kč 3, 360. 063´90

a výdajů.....................Kč_______373. 811´20

Konečné jmění fondu činí k 31. prosinci 1932........Kč 2, 986. 252´70

Státní bytový fond oddělení A.

(pro záruky. )

Čisté jmění tohoto fondu činilo koncem r. 1932........Kč 41, 736. 034´95

a během roku přirostlo o...............Kč 2, 119. 711'30.

V tomto roce vyplaceny byly zápůjčky na anuity částkou... Kč 336. 207´80.

Státní bytový fond oddělení B.

(pro přímé půjčky. )

Tento fond vykázal koncem r. 1932 čisté jmění.......Kč 14, 878. 629´93.

V účetním roce přirostlo jmění.............Kč 757. 103'20.

Vedle zápůjček z tohoto fondu, které činily k 31. prosinci 1932 Kč 1, 734. 089´73, tedy částku celkem nevelikou, poskytuje stát stavebním družstvům podle zákonů o stavebním ruchu zápůjčky, které nalézají se ve státní závěrce mezi aktivy kapitoly 17 - ministerstvo sociální péče - a činí ke konci r. 1932 Kč 163, 676. 450´-.

Potřeba přehledu by vyžadovala zkoncentrování této služby. K tomu bylo by ovšem nutno provésti změnu příslušných zákonů.

Dohlídková činnost.

V roce 1932 vykonal NÚKÚ 68 dohlídek, jichž výkaz je obsažen ve státním závěrečném účtu a byl sněmovnám předložen.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny zabýval se státním závěrečným účtem za rok 1932 ve dvou svých schůzích, v nichž zaujal stanovisko téměř ke všem úsekům státní správy a ačkoliv nemohl se obejíti bez podstatných výtek co do hospodářství některých státních etátů, navrhuje slavné sněmovně, aby

1. schválila státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1932 spolu s účty státního bytového fondu a dávky z majetku;

2. dala dodatečný souhlas pro překročení výdajů při kap. 17 a 20, které nebyly hrazeny úsporami v rozpočtu téže kap., a při kap. 5 a kap. 10 překročení osobních výdajů;

3. přijala níže otištěnou resoluci, jež byla přijata také senátem NSRČ.

V P r a z e, dne 30. května 1934.

Pavel Teplanský v. r.,

předseda.

Antonín Remeš v. r.,

zpravodaj.

Resoluce.

Vláda se vyzývá,

aby pro výdaje, jež překočují úvěry, povolené finančním zákonem a rozpočtem, vyžádala si zavčas svolení Národního shromáždění, jak to již vícekráte bylo oběma komorami N. S. vyžadováno;

aby výdaje, jež lze předvídati a jež mají býti hrazeny z příjmů na rozpočet, preliminovala v rozpočtu, aby se obmezily nepreliminované výdaje, jež způsobují, že konečné výsledky státního hospodaření na rozpočet se velmi značně odchylují od rozpočtu Národním shromážděním schváleného;

aby se postarala o to, by NÚKÚ mohl do státní účetní závěrky za rok 1933 pojmouti vyúčtování obchodů Bankovního úřadu ministerstva financí v likvidaci, jež stát podle zákona ze dne 9. června 1932 č. 94 Sb. z. a n., převzal do své správy, jakož i vyúčtování zvláštní reservy, zřízené podle úmluvy mezi vládou a Národní bankou ze dne 2. února 1927 pro případné ztráty při likvidaci zmíněných obchodů, pokud je spravovala Národní banka;

aby se postarala vhodným rozmnožením schopného personálu, nebo účelnější organisací agendy berních a poplatkových úřadů o to, by předpisy daní, dávek a poplatků byly včas poplatníkům doručovány, dále, aby byly rekursy dříve vyřizovány a aby dlužné daně, dávky a poplatky, jakož i dlužná dávka z majetku byly účinněji, ale při tom spravedlivě vymáhány a zejména, aby velcí poplatníci byli účinněji ke své povinnosti donucováni;

konečně, aby učinila opatření, by na zálohy a zápůjčky, jež stát poskytl různým korporacím a podnikům, byly správně odváděny povinné úroky a splátky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP