Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1929.

III. volební období.

1. zasedání.

Tisk 7.

Návrh

senátorů V. Klofáče, dr A. Miloty, dr Fr. Veselého, R. Pánka a spol.,

aby byl vydán zákon, kterým se mění zákon ze dne 19. prosince 1919 o stálých seznamech voličských č. 663 Sb. z. a n.

Navrhujeme, aby senát Národního shromáždění usnesl se na tomto zákoně:

Zákon

ze dne................,

kterém se mění zákon ze dne 19. prosince 1919 o stálých seznamech voličských č. 663 Sb. z. a n.

Národní shromáždění republiky Československé se usneslo na tomto zákoně:

Článek I.

Zákon ze dne 19. prosince 1919 čís. 663 Sb. z. a n. se mění takto:

§ 1.

§ 12 zákona bude zníti takto:

(1) Byly-li podány námitky proti seznamům voličským některým oprávněným občanem jedině proto, že v nich je nesprávně uvedeno datum narození voličova nebo že je jméno nebo příjmení voličovo nesprávně zapsáno, a je-li zároveň s námitkami o tom předložen úřední doklad, vylučující pochybnost o totožnosti zapsaného voliče, opraví obecní úřad zápis v seznamech voličských. Seznam těchto oprav budiž uveřejněn vyhláškou v obci a osadách na dobu čtrnácti dnů.

(2) Ostatní námitky předloží obecní úřad nejdéle čtvrtého dne po uplynutí reklamační lhůty předsedovi reklamační komise a připojí k tomu všechny stejnopisy voličských seznamů i vyjádření voličů, podaná podle § 10 posl. odst. Reklamační komise rozhodne o námitkách v době co nejkratší. Podle tohoto rozhodnutí opraví předseda reklamační komise všechny stejnopisy voličských seznamů, vrátí je obecnímu úřadu, podepíše je a oznámí mu zároveň rozhodnutí o námitkách.

(3) Obecní úřad oznámí rozhodnutí reklamační komise občanům, kterých se týče, a vyloží opravené seznamy voličské k veřejnému nahlédnutí (§ 8) po osm posledních dnů měsíce července, pokud se týče ledna.

§ 2.

§ 14 zákona bude zníti takto:

(1) Podle stálých seznamů voličských provedou se volby do Národního shromáždění, do zastupitelstev zemských, okresních, obecních a osadních a do oněch sborů, o kterých tak bude ustanoveno zvláštními zákony.

(2) Voličské seznamy upravené řízením, které podle § 8 má býti zahájeno 15. prosince, budou podkladem pro volby, které se vykonají v době od 1. února do 31. července následujícího roku, a seznamy upravené řízením, které má býti zahájeno 15. června, pro volby, které se vykonají v době od 1. srpna téhož roku do 31. ledna roku následujícího.

(3) K rozhodnutím volebního soudu o stížnostech proti rozhodnutím reklamační komise přihlédne se toliko, pokud budou obecnímu úřadu dodána úředně nebo stranou nejméně desátý den přede dnem volby.

§ 3.

Za § 14 zařaďuje se tento nový § 14 a):

(1) Byly-li vypsány volby, které se mají konati podle stálých seznamů voličských, buďtež ihned vyloženy k veřejnému nahlédnutí seznamy, které mají býti podle § 14 základem těchto voleb.

(2) O tomto veřejném vyložení platí obdobně ustanovení § 8 s tím rozdílem, že doba, po kterou mají býti seznamy vyloženy, činí čtrnáct dní, že seznamy v jednotlivých domech se nevyvěšují, a že námitky proti seznamům jsou připuštěny jen podle ustanovení odstavců následujících.

(3) Osoby, které mají právo ve vypsaných volbách hlasovati, mohou, jsou-li neprávem ve stálých seznamech voličských nezapsány nebo dosáhly-li věku, pro výkon volebního práva předepsaného, alespoň v den vyhlášení voleb, žádati za dodatečný zápis. Žádost za takový zápis budiž podána písemně nejpozději dvacátý den před volbou u okresního úřadu (magistrátu, hlavního městského notářského úřadu) a budiž k ní připojen úřední doklad o okolnosti odůvodňující dodatečný zápis.

(4) Žádati za dodatečný zápis do stálých voličských seznamů je oprávněn také občan, k volbě oprávněný, který přede dnem vyhlášení voleb se přestěhoval do obce, o jejíž seznamy jde, z jiné obce, a to, jde-li o volby do Národního shromáždění, z obce na území republiky, jde-li o volby do zemského zastupitelstva, z obce téže země, a jde-li o volby do okresního zastupitelstva, z obce v témž okresu.

(5) Okresní úřad (magistrát, hlavní městský notářský úřad) dodá došlé žádosti s doklady nejdéle do sedmnáctého dne před volbami předsedovi reklamační komise, aby o nich bylo rozhodnuto. K tomu konci se sejde reklamační komise bez pozvání patnáctý den před volbami o 10. hodině, a neskončí-li své jednání, každého následujícího dne o téže hodině. Nerozhodne-li reklamační komise o žádostech do 12. hodiny dvanáctého dne před volbami, učiní tak ihned úřad, u kterého je reklamační komise zřízena (§ 11).

(6) O rozhodnutí uvědomí úřad žadatele, a bylo-li žádosti vyhověno, také příslušný obecní úřad s vyzváním, aby změnu ve stálých seznamech voličských ihned provedl a doručil voliči volební legitimaci a hlasovací lístky. Jde-li o voliče, který se přestěhoval, uvědomí okresní úřad i obecní úřad dřívějšího jeho bydliště, aby ho ve svých seznamech vymazal.

(7) Proti rozhodnutí reklamační komise i úřadu uvedeného v odst. 5. připouští se toliko stížnost na volební soud podle § 13.

(8) Změny podle § 12 odst. 1. provede obecní úřad podle ustanovení tam uvedeného.

(9) V posledních osmi dnech přede dnem volby nesmí býti v seznamech voličských nic změněno.

(10) Volební seznamy, podle okolnosti doplněné nebo změněné podle ustanovení tohoto paragrafu, buďtež vyloženy k veřejnému nahlédnutí po osm dní před volbami (§ 8 odst. 3 a 4).

§ 4.

Za § 14 a) se zařaďuje tento další § 14 b):

(1) Po dobu čtrnácti dnů od vyhlášení voleb jsou úřady vedoucí soupis obyvatelů obce a úřady vedoucí matriky povinny dáti v úředních hodinách nahlédnouti každému v tyto soupisy a matriky. Úřady tyto jsou také povinny vydati neprodleně oprávněným žadatelům potvrzení o okolnostech, rozhodných pro jejich volební právo ve vypsaných volbách.

(2) Porušení této povinnosti trestá se jako přestupek § 58 č. II. 6 zákona o řádu volebním do poslanecké sněmovny ze dne 29. února 1920 č. 123 Sb. z. a n.

Článek II.

Ustanovení § 16-20 zákona ze dne 29. února 1920 č. 123 Sb. z. a n. se zrušuje.

Článek III.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedení jeho se svěřuje ministrovi vnitra.

Odůvodnění.

Je známý zjev, že voličové buď z nedopatření buď z nedostatku času se nepřesvědčují ve lhůtách, stanovených zákonem č. 663/1919 o stálých seznamech voličských, zda jsou řádně zapsáni v těchto seznamech, a že seznají takové nedostatky, až když jsou vyhlášeny volby, kdy ovšem na nápravu je pozdě. Tím však jsou často připravováni o volební právo četní občané, jimž je zákon přiznává, což je skutečnost tím horší, že příčinou uvedených nedostatků bývá i nedbalost činitelů seznamy sestavujících (tak byl zjištěn případ, že písařka při opisování starých seznamů převrátila dva listy najednou a v nových seznamech neuvedla plné dvě stránky občanů dosud volivších) aneb i vědomě nesprávný jejich postup. Těmto zjevům čelí osnova tím, že umožňuje opraviti seznamy voličské také po vypsání voleb tím způsobem, aby mohli dodatečně reklamovati svoje volební právo ti voličové, kteří neprávem v seznamech byli vynecháni.

Příležitosti opravy seznamů je možno užiti i k tomu, aby byli dodatečně zapsáni do seznamů voličové, kteří alespoň v den vyhlášení voleb dosáhli věku předepsaného pro výkon práva volebního v těchto volbách, anebo kteří se přestěhovali do svého nynějšího bydliště z jiné obce. Podmínka tříměsíčního pobytu, předepsaná jednotlivými volebními řády, ovšem tu musí býti splněna. To osnova svou stylisací § 14 a) odst. 3 a 4 předpokládá.

Krátké období volebního řízení vyžaduje, aby zmíněné opravy byly provedeny co nejrychleji. Proto osnova jednak připouští tyto opravy jen tehdy, byl-li k žádosti připojen řádný úřední doklad, jednak přenechává rozhodnutí o nich přímo reklamační komisi, anebo, kdyby tato komise otálela s vyřízením věci, úřadu, u kterého je podle § 11 zřízena. Poněvadž pak jde o doplnění stálých seznamů voličských, mající význam pro výkon práva volebního i v budoucích volbách, zůstavuje osnova stranám právo domáhati se nápravy stížností u volebního soudu, a to i když rozhodl na místo reklamační komise úřad (okresní, resp. zemský), takže v tomto posledním případě je vyloučena stížnost instanční i stížnost na nejvyšší správní soud.

Rozšiřovati opravu stálých seznamů voličských i na exreklamace se nedoporučuje, jednak proto, aby reklamační řízení nebylo příliš rozšiřováno, jednak proto, že volební komise mají podle volebních řádů možnost neoprávněného voliče k volbě nepřipustiti.

V souvislosti s tímto doplněním zákona o stálých voličských seznamech navrhuje osnova další jeho změnu potud, že zjednodušuje pravidelné reklamační řízení v případech, kde je možno tak učiniti bez obavy zneužití. Tam totiž, kde jde o pouhou opravu nesprávného data narození voličova nebo nesprávného znění jeho jména nebo příjmení, přenechává osnova tuto opravu obecnímu úřadu, takže není třeba tím zatěžovati reklamační komisi. Ovšem podmínkou je, aby volič předložil úřední doklad, vylučující pochybnost o totožnosti zapsaného voliče.

V čl. II. navrhované zrušení některých ustanovení platných volebních řádů má za účel, aby příslušná ustanovení, týkající se manipulace se stálými voličskými seznamy, nebyla uváděna dvakráte: jednou v zákonech o těchto seznamech a jednou zvláště ještě ve volebním řádě, nýbrž aby byla shrnuta v zákoně o stálých seznamech voličských, kam svou povahou náležejí.

Provedení tohoto navrhovaného zákona nevyžádá si zvláštního finančního nákladu a proto není třeba činiti návrh podle § 41 odst. 2. ústavní listiny.

V Praze dne 12. prosince 1929.

Klofáč, dr Milota, dr Veselý, Pánek,

Merta, Vaněček, Plamínková, ing. Marušák, dr Klouda, Riedl, Berkovec, Šolc, Hubka, Komrs.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP