Senát Národního shromáždění R. Čs. R. 1930.

III. volební období.

2. zasedání.

Tisk 147.

 Návrh

senátorů F. Foita, K. Sáblíka a společníků,

aby dopravné na lokálních drahách propočítáváno bylo stejným způsobem

jako na drahách hlavních.

Podepsaní navrhují:

Slavný senáte račiž se usnésti:

Ministerstvu železnic se ukládá, aby postaralo se o urychlené upravení dovozného na lokálních drahách takovým způsobem a v té výši, jak počítá a propočítává se na drahách hlavních.

Odůvodnění:

Lokální dráhy nalézají se ponejvíce v chudých horských krajích, kde mnohdy probíhají i dosti dlouhé území a obstarávají lokální převoz osob a zboží. Tyto dráhy byly stavěny a mají dosud ten účel hospodářsky povznésti zapadlé a odlehlé kraje a spojovati je s hlavními tratěmi. Sbírají v menších kvantech zboží a dopravují jej na trať hlavní a tím způsobem podstatně přispívají k aktivitě našich hlavních tratí. Bohužel však vysoké dopravní tarify na lokálních drahách a jmenovitě ta okolnost, že dopravné na lokálce počítá se vždycky zvlášť, neobyčejně zdražují dopravu zboží na lokálních drahách a jsou jednou z hlavních příčin, že hospodářský pokrok, průmysl a zemědělství nerozvíjí se v oblasti lokálních drah takovým způsobem a tempem jako v místech, kterými probíhají hlavní tratě. To má zase za následek, že lokální tratě vzdor vysokým tarifům jsou pasívními, protože mají nedostatek zboží. Jedná se zde jako o začarovaný kruh: hospodářský život v oblasti lokálních drah nemůže se rozvinouti, protože trpí vysokými dopravními tarify těchto drah a lokální dráhy jsou pasívní následkem nedostatku zboží k dopravě, který je proto, že probíhají územím s méně vyvinutým zemědělstvím a průmyslem. Jediná cesta k nápravě je nedělati rozdílu při počítání dovozného mezi tratěmi hlavními a lokálními. Jen tak rozvinou se národohospodářské možnosti krajů, kudy probíhají lokální dráhy, v opačném případě budou tyto oblasti ještě více hospodářsky upadati, protože jednotlivé výrobní podniky v těchto krajinách nesnesou trvale konkurenci s těmi závody, které leží na hlavních tratích a přivážejí suroviny potřebné k výrobě a odvážejí hotové výrobky daleko levněji. Konečně podepsaní jsou přesvědčeni, že našla by se celá řada hlavních tratí, které jsou snad pasívními a přeci nezvyšují se tam tarify jako na lokálních drahách. Vyhovění našemu návrhu bude jen aktem spravedlnosti vůči chudým horským krajinám a jejich obyvatelstvu, které kromě všech nepříznivých životních a výrobních podmínek je ještě trestáno tím, že vysoké dopravní tarify snižují mu cenu jeho výrobků.

Praze, dne 24.března 1930.

Foit, Sáblík,

dr Havelka, Donát, dr Šrobár, inž. Botto, Ušák, Olejník, Dresler, Sehnal, Sechtr,

Vraný, Stržil, Šimonek, Pivko, Chlebounová, Hrubý, dr Bačinský.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP