Senát Národního shromáždění R. Čs. R. 1930.
III. volební období.
2. zasedání.
Tisk 147.
Návrh
senátorů F. Foita, K. Sáblíka a společníků,
aby dopravné na lokálních drahách propočítáváno bylo stejným způsobem
jako na drahách hlavních.
Podepsaní navrhují:
Slavný senáte račiž se usnésti:
Ministerstvu železnic se ukládá, aby postaralo se o urychlené upravení dovozného na lokálních drahách takovým způsobem a v té výši, jak počítá a propočítává se na drahách hlavních.
Odůvodnění:
Lokální dráhy nalézají se ponejvíce v chudých horských krajích, kde mnohdy probíhají i dosti dlouhé území a obstarávají lokální převoz osob a zboží. Tyto dráhy byly stavěny a mají dosud ten účel hospodářsky povznésti zapadlé a odlehlé kraje a spojovati je s hlavními tratěmi. Sbírají v menších kvantech zboží a dopravují jej na trať hlavní a tím způsobem podstatně přispívají k aktivitě našich hlavních tratí. Bohužel však vysoké dopravní tarify na lokálních drahách a jmenovitě ta okolnost, že dopravné na lokálce počítá se vždycky zvlášť, neobyčejně zdražují dopravu zboží na lokálních drahách a jsou jednou z hlavních příčin, že hospodářský pokrok, průmysl a zemědělství nerozvíjí se v oblasti lokálních drah takovým způsobem a tempem jako v místech, kterými probíhají hlavní tratě. To má zase za následek, že lokální tratě vzdor vysokým tarifům jsou pasívními, protože mají nedostatek zboží. Jedná se zde jako o začarovaný kruh: hospodářský život v oblasti lokálních drah nemůže se rozvinouti, protože trpí vysokými dopravními tarify těchto drah a lokální dráhy jsou pasívní následkem nedostatku zboží k dopravě, který je proto, že probíhají územím s méně vyvinutým zemědělstvím a průmyslem. Jediná cesta k nápravě je nedělati rozdílu při počítání dovozného mezi tratěmi hlavními a lokálními. Jen tak rozvinou se národohospodářské možnosti krajů, kudy probíhají lokální dráhy, v opačném případě budou tyto oblasti ještě více hospodářsky upadati, protože jednotlivé výrobní podniky v těchto krajinách nesnesou trvale konkurenci s těmi závody, které leží na hlavních tratích a přivážejí suroviny potřebné k výrobě a odvážejí hotové výrobky daleko levněji. Konečně podepsaní jsou přesvědčeni, že našla by se celá řada hlavních tratí, které jsou snad pasívními a přeci nezvyšují se tam tarify jako na lokálních drahách. Vyhovění našemu návrhu bude jen aktem spravedlnosti vůči chudým horským krajinám a jejich obyvatelstvu, které kromě všech nepříznivých životních a výrobních podmínek je ještě trestáno tím, že vysoké dopravní tarify snižují mu cenu jeho výrobků.
V Praze, dne 24.března 1930.
Foit, Sáblík,
dr Havelka, Donát, dr Šrobár, inž. Botto, Ušák, Olejník, Dresler, Sehnal, Sechtr,
Vraný, Stržil, Šimonek, Pivko, Chlebounová, Hrubý, dr Bačinský.