Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1930.
III. volební období.
2. zasedání.
Tisk 261.
Návrh
senátorů dr Zikmunda Witta, Josefa Koukala a soudruhů
ve věci autobusového spojení mezi Hlučínskem a Mor. Ostravou.
Hospodářské poměry Hlučínska jsou takové, že severozápadní jeho část gravituje k Opavsku a větší jihovýchodní část k Ostravsku.
Spojení Hlučínska s Opavskem jest dobré, neboť jest obstaráváno nejen okresní silnicí, ale i místní drahou Opava-Hlučín-Petřkovice s odbočkou Kravaře-Chuchelná.
Naproti tomu spojení s Ostravskem jest špatné, neboť okresní silnice Hlučín-Mor. Ostrava má velkou závadu v nízkém a úzkém podjezdu, který sice má být nahrazen novým vyhovujícím, který se ale dosud ani nestaví, železniční spojení vůbec neexistuje, neboť původně zamýšlené prodloužení místní dráhy Hlučín-Petřkovice do Hrušova se pro velké svážení území pod Masarykovým vrhem neprovedlo a místní dráha končí v Petřkovicích. Jako náhradu za chybící železniční spojení zavedlo ministerstvo pošt a telegrafů dopravu autobusovou z Hlučína do Mor. Ostravy a Přívozu na nádraží a zpět. Ale toto spojení jest jen třikrát denně, takže nevyhovuje potřebě obyvatelstva, zejména v době střídání směn na průmyslových závodech, takže dělnictvu z Hlučína zaměstnanému na Ostravsku se tím ztěžuje jejich zaměstnání a kromě toho obec Šilheřovice, a obec ležící od ní na sever a východ nemají vůbec ani autobusového spojení s Ostravou, ač mohou hospodářsky gravitovat jen k Ostravě.
Proto společnost brněnských místních drah zažádala o koncesi pro autobusovou linku, zatím mezi Ostravou a Šilheřovicemi, ale byla odmítnuta z důvodů, že by konkurovala autobusové lince pošt a telegrafů mezi Ostravou a Hlučínem.
Ač by nová autobusová linka zprostředkovala připojení nového, hospodářského území v Ostravsku, umožnila zejména využití lesnaté přírody pro městské obyvatelstvo k rekreaci v době odpočinku a zhustila stávající spojení státní autobusovou linkou mezi Ludgeřovicemi, Petřkovicemi a Ostravou, přece byla tato žádost bez ohledu na tyto potřeby obyvatelstva východní části Hlučínska a Ostravska zamítnuta.
Zřízení nové linky Ostrava-Šilheřovice jest z výše uvedených důvodů velmi naléhavé, bez ohledu na to, zda spojení obstarává stát, nebo moravsko-ostravské místní dráhy.
Podepsaní proto navrhují, aby vláda se postarala o lepší autobusové spojení mezi Mor. Ostravou a Hlučínem, resp. Šilheřovicemi a nehodlá-li učiniti tak, aby umožnila autobusovou dopravu soukromým podnikatelům a to v první řadě společnosti místních drah v Mor. Ostravě.
V Praze, dne 24. června 1930.
Dr Witt, Koukal,
Dundr, Časný, Havlena, Nentvich, Modráček, Habrman, Havránek, Zimák, Petřík.