Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1930.

III. volební období.

2. zasedání.

Tisk 272.

Odpovědi:

1. ministra zemědělství na interpelaci sen. Nedvěda a soudr. o rozdělení nouzových podpor zemědělcům, postiženým živelní pohromou v Divišově (tisk 57/4)

2. ministra železnic na interpelaci sen. Pánka a spol. ve věci revise propočítání služebních let některých úředníků statu IIIa státních drah (tisk 100/12)

3. ministra vnitra na interpelaci sen. Dundra, Modráčka a soudr. ve věci nesprávného postupu okresního hejtmana v Turnově proti Dělnické tělocvičné jednotě v Přepeřích (tisk 232/2)

4. vlády na interpelaci sen. Wenzela a soudr. stran krise ve východočeském průmyslu lnářském (tisk 146/10)

5. ministra pošt a telegrafů na interpelaci sen. Teschnera a soudr. stran náhrady škody za zpronevěřené peníze (tisk 232/8)

 

272/1.

Odpověď

ministra zemědělství

na interpelaci senátora Nedvěda a soudr.

o rozdělení nouzových podpor zemědělcům, postiženým živelní pohromou v Divišově (tisk 52/4).

Udělování podpor zemědělcům postiženým živelní pohromou jest počínajíc rokem 1928 podle § 2. zákona ze dne 13. července 1927 čís. 118 Sb. z. a n. a prováděcího nařízení k tomuto zákonu ze dne 24. května 1928 čís. 75 Sb. z. a n. v Čechách svěřeno zemědělské radě, která rozhoduje o těchto podporách s platností konečnou na základě operátů zaslaných jí příslušnými politickými úřady I. stolice po vyšetření místní okresní komise. Zemědělská rada přiděluje jednotlivým okresům příslušné částky a detailní rozdělení provádějí okresní nouzové komise. Podle hlášení jmenované zemědělské rady byla okresu benešovskému, ve kterém jest obec Divišov, přidělena na tyto podpory v říjnu 1929 částka 330.000 Kč. Z úhrnného počtu 200 uchazečů z Divišova udělila okresní nouzová komise podporu pouze 33 žadatelům, a to úhrnem 6.000 Kč. Ze zbývajících 167 žadatelů bylo 98 pojištěno proti živelní pohromě a byli proto podle směrnic stanovených okresní nouzovou komisí z udělení nouzové podpory vyloučeni, poněvadž odškodné, které od pojišťovny obdrželi, daleko převyšovalo částky, které by po případě mohli obdržeti jako nouzovou podporu. Ostatním 69 žadatelům neudělila okresní komise nouzové podpory proto, poněvadž mají vedlejší zaměstnání buď jako samostatní živnostníci a řemeslníci, nebo jako pomocní dělníci.

Poněvadž poskytnutá podpora 330.000 Kč u porovnání se škodami způsobenými živelní pohromou byla nepatrná a dále v uvážení oprávněných stesků, zvláště z řad těch, kdož byli vyloučeni z nároku na podporu proto, že nejsou skutečnými zemědělci, ač právě v tomto kraji není myslitelno, aby drobný zemědělec zdroj svých příjmů plynoucí z menšího hospodářství a nedostačující k obživě jeho rodiny, nedoplňoval si z výnosu vedlejšího zaměstnání a naopak, žádal okresní úřad v Benešově zemědělskou radu o poskytnutí další vydatné podpory. Tato podpora byla mu zemědělskou radou poskytnuta v částce 450.000 Kč, při jejímž rozdělování bylo okresní nouzovou komisí náležitě pamatováno i na obec Divišov, které se poskytlo dalších 30.410 Kč. Tím bylo provedeno klidné a hladké likvidování všech stížností.

Pokud jde o poskytnutí podpory statkáři Knedlíkovi, bylo zjištěno, že okresní komise stanovila jmenovanému podporu podle všeobecných směrnic na základě dat uvedených v operátu místní komise, jež podle platných předpisů jsou podkladem pro její rozhodnutí.

V Praze, dne 25. července 1930.

Ministr zemědělství:

Bradáč v. r.

 

272/2.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci senátora R. Pánka a spol.

ve věci revise propočítání služebních let některých úředníků statu IIIa státních drah (tisk 100/12).

Nejvyšší soud se znovu zevrubně zabýval otázkou propočítání služební doby úředníků statu IIIa a dospěl v rozhodnutí z 24. dubna 1930 čís. j. Rv I 246/30 k závěru, že v obmezujících ustanoveních výnosu ministerstva železnic z 24. září 1921, číslo 53.924/21 nelze spatřovati normy, příčící se duchu a zásadám, vytýčeným v zákoně z 9. dubna 1920, číslo 222 Sb. z. a n.

Výslovně pak poznamenal nejvyšší soud, že z uvedeného důvodu byl nucen uchýliti se od názoru, vysloveného v rozhodnutích čís. j. Rv I 1452/24, Rv III 333/28, Rv III 1645/28 a Rv III 438/29.

Uvedená zásadní změna v judikatuře neposkytuje tudíž vhodných podmínek pro navrhované provedení rozhodnutí čís. j. Rv III 333/28 ve všech analogických případech sporných.

Ministr železnic:

R. Mlčoch v. r.

 

272/3.

Odpověď

ministra vnitra

na interpelaci senátorů V. Dundra, F. Modráčka a soudruhů

ve věci nesprávného postupu okresního hejtmana v Turnově proti Dělnické tělocvičné jednotě v Přepeřích (tisk 232/2).

Okresní úřad v Turnově nepovolil výměrem ze dne 21. května 1930, č. 17/190, Dělnické tělocvičné jednotě v Přepeřích sehráti divadelní představení dne 25. května t. r. v Modřišicích pouze v domnění, že pojem >okolí< podle čl. 1. stanov spolku dlužno vykládati jako okolí té které obce a nikoliv jako souhrn více okolních obcí.

K odvolání spolku zrušil zemský úřad v Praze výměrem z 3. června 1930 čís. 1.898 pres. naříkaný výměr, poněvadž k >okolí<, v němž jmenovaný spolek je dle svých stanov oprávněn vyvíjeti spolkovou činnost, dlužno počítati také nedalekou obec Modřišice.

Ježto tímto rozhodnutím je spolku >Dělnická tělocvičná jednota< v Přepeřích umožněno vyvíjeti statutární činnost i v okolí jeho sídla, nemám důvodu k dalšímu opatření podotýkaje, že divadelní představení, o něž se jednalo, přes zákaz okresního úřadu dne 25. května t. r. v Modřišicích se konalo, ovšem pod >záštitou< jiného spolku (>Čtenářské besedy< v Modřišicích).

V Praze, dne 27. srpna 1930.

Ministr vnitra:

Dr Slávik v. r.

 

272/4 (původní znění).

Odpověď

vlády

na interpelaci senátora L. Wenzela a soudruhů

stran krise ve východočeském průmyslu lnářském (tisk 146(10).

Krise lnářského průmyslu, projevivší se u nás zastavením provozu některých východočeských přádelen lnu, která trvá již delší řadu let a postihuje v prvé řadě čisté přádelny lnu, t. j. přádelny bez tkalcoven, jest krisí rozsahu evropského. Důkazem toho jest, že i v Německu a v Anglii dochází časem k zastavení provozu ve lnářském oboru. Příčinou jest tíživá konkurence lacinějších tovarů bavlnářských, v poslední době též konkurence umělého hedvábí a obtíže při opatřování surovin, zaviněné hlavně poměry v Rusku. U nás se přidružuje ještě okolnost, že nejen československá příze, ale i tkaniny z této příze musí býti ve značném procentu celkové výroby vyváženy do ciziny.

Oceňujíc vysloveně exportní charakter naší domácké lnářské výroby, sleduje vláda v oboru obchodní politiky trvale vývoj této výroby, snažíc se zajistiti jí dosavadní odbytiště a podle možností vytvořiti předpoklady pro získání odbytišť nových. Obchodně-politická opatření nebyla a nejsou však vzhledem k vylíčenému vývoji poměrů lnářského průmyslu pro odbytové možnosti lnářských výrobků podstatně směrodatnými.

K jednotlivým dotazům se podotýká:

Ad 1 a 2:

Zákonem ze dne 5. června 1930, čís. 74 Sb. z. a nař., byla změněna a doplněna některá ustanovení zákona ze dne 19. července 1921, čís. 267 Sb. z. a nař., o státním příspěvku k podpoře nezaměstnaných.

Toto opatření znamená podstatné zlepšení dosavadní péče o nezaměstnané a obsahují

i ustanovení o t. zv. produktivní péči o nezaměstnané (sr. též vládní nařízení ze dne 20. června 1930, čís. 79 Sb. z. a nař.), jakož i ustanovení pro případ mimořádné nezaměstnanosti, nastanou-li v některém odvětví výdělečné činnosti neb v některém územním obvodu déle trvající nepříznivé poměry na trhu práce.

Před účinností zmíněné novely k zákonu o státním příspěvku k podpoře nezaměstnaných byla cestou administrativní zavedena ministerstvem sociální péče mimořádná podpůrná akce v okresech a odvětvích, které nejvíce jsou postiženy nezaměstnanosti. Tato akce byla skončena dnem 30. června 1930. Koncem července t. r. zavedlo ministerstvo sociální péče se zřetelem na mimořádnou nezaměstnanost státní stravovací akci pro osoby nezaměstnané a omezeně pracující v okresích, které jsou nezaměstnaností nejvíce postiženy.

Pro přípravu zákona o obligatorním pojištění pro případ nezaměstnanosti byla již ministerstvem sociální péče zřízena zvláštní komise.

Ad 3:

Ministerstvo sociální péče sleduje již delší dobu otázku zastavování, resp. omezování provozu podniků, jež má za následek vzrůst nezaměstnanosti dělnictva a hodlá v příhodné době přijíti s příslušným námětem legislativním.

Ad 4:

Znovuzahájení zastavených podniků a zřizování nových podniků, resp. zavádění nových průmyslových výrob, jest v první řadě věcí kalkulace soukromých podnikatelů, kteří nesou též risiko svého rozhodnutí. Poskytovati státní peníze k těmto účelům jest jednak při nedostatečnosti rozpočtových úvěrů nemožno, jednak vzhledem k nerovnostem, které by vznikly mezi jednotlivými podnikateli, ze zásadních důvodů nedoporučitelno. Pokud vláda může v rámci daném zákonnými předpisy znovuzahájení nebo vznik nových podniků podporovati, činí tak v nejvyšší možné míře zvláště v takových případech, kde na provozu podniku závisí důležité zájmy sociální.

O nouzových pracích v krajích postižených lnářskou krisí se podotýká:

Ministerstvo veřejných prací provádí v oboru staveb pozemních novostavbu úřední budovy v Liberci a dokončuje stavby úředních budov v České Skalici a v Úpici. Ze staveb vodohospodářských provádí se v severovýchodních Čechách úprava Labe u Smiřic a bude přikročeno v nejbližší době k rekonstrukci silničního mostu v Jaroměři s přilehlou břehovou úpravou. Dále provádí se rekonstrukce přehrady nad Dvorem Králové a bude přikročeno k odkrývce svahu pro staveniště přehrady u Pastvin na Orlici.

Ministerstvo veřejných prací uvažuje též pro případ přijetí zákona o fondu pro splavnění řek, vybudování přístavů, přehrad a využití vodních sil - o stavbě hydrocentrály pod přehradou u Krausových bud.

Mimo to jsou tou dobou podporovány v severovýchodních okresích země České četné okresní stavby silniční. V letošním roce budou též provedeny povrchové úpravy živičnými emulsemi na státních silnicích těchto okresů. V posledních dvou letech byly povoleny okresům severovýchodních a východních Čech na úpravu silnic ze silničního fondu příspěvky ve výši 26,521.000 Kč.

V oboru státní správy železniční připravuje se rozšíření stanice Trutnova. Přípravné práce pro tuto přestavbu, která vzhledem k rozsahu chystaných stavebních změn vyžádá si velmi značného nákladu, se s urychlením provádějí.

Po stránce železničních tarifů požívá již podle platného tarifního stavu lnářský průmysl některých důležitých úlev a výhod. Výjimečný tarif 23 poskytuje zlevněné dovozné pro zásobování továren lnem. Zvláštní situace továrních podniků lnářských, ležících na místní dráze Teplice-Poříčí-Trutnov, jest usnadňována individuelní tarifní slevou, poskytovanou pro len mědlený a nemědlený a pro odpadky lnu.

Ministerstvo zemědělství ve snaze čeliti nezaměstnanosti lnářského dělnictva ve východních Čechách, působí k tomu, aby projekty prací zemědělsko-technických v těchto krajích, t. j. projekty regulační, zahrazovací, meliorační a vodovodní, byly urychleně projednávány a prováděny.

V nynější době provádějí se v okresích vrchlabském a trutnovském zejména tyto podniky zemědělsko-technické:

Úprava Malého Labe u Špindlerova mlýna a v Prosečném, úprava Úpy v Mladých Bukách, rekonstrukce zahrážek v prameništi Labe a Velké Úpy, hrazení potoka >Rauschendes Wasser< u Jablonce n N., hrazení v oblasti Malého Labe, meliorační podniky pastvinářského družstva v Hostinném, vodního družstva v Dolní Branné, II. vodního družstva v Kyjích, III. vodního družstva ve Vlčicích, vodního družstva v Pommerndorfu a Volském Dole, vodního družstva v Javorníku a v Dolním Lávově a konečně obecní vodovody v Chotělicích, ve Velké Úpě I. a ve Velké Úpě III.

Pokud jde o projekty, které jsou v úředním projednávání a s jichž prováděním nebylo dosud započato, učinilo ministerstvo zemědělství opětovné opatření, aby byly předloženy co nejdříve k subvenčnímu projednání.

V Praze, dne 4. září 1930.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

Ministr obchodu:

Dr. J. Matoušek v. r.

 

Překlad ad 272/4.

Antwort

der Regierung

auf die Interpellation des Senators L. Wenzel und Genossen

in Angelegenheit der Krise in der ostböhmischen Flachsindustrie (Druck 146/10).

Die bei uns durch Einstellung des Betriebes einiger ostböhmischen Flachsspinnereien zutage getretene Krise der Flachsindustrie, welche bereits eine längere Reihe von Jalmen andauert und in erster Reihe reinc Flachsspinnereien, d. i. Spinnereien ohne Webereien betrifft, ist eine Krise von europäischem Umfange. Beweis dessen ist der Umstand, daß es auch in Deutschland und in Englancl mitunter zu Betriebseinstellungen in der Flachsbranche kommt. Ursache ist die drückende Konkurrenz billigerer Baumivollfabrikate, in der letzten Zeit auch die Konkurrenz der Kunstseide und die hauptsächlich durch die Verhältnisse in Rußland verursachten Schwierigkeiten mit der Besehaffung von Rohmaterial. Bei uns tritt noch der Umstand hiezu, daß nicht nur čechoslovakisches Garn, sondern auch Gewebe aus diesem Garn in einem bedeutenden Prozentsatzc der Gesamtproduktion ins Ausland ausgeführt werden müssen.

In Würdigung unserer ausgesprochen auf Export eingestellten heimischen Flaehserzeugung verfolgt die Regierung in der Handelspolitik dauernd die Entwicklung dieser Erzeugung, indem sie bestrebt ist, ihr die bisherigen Absatzgebiete zu sichern und womöglich Voraussetzungen für die Gewinnung neuer Absatzgebiete zu schaffen. Die handelspolitischen Maßnahmen waren und sind jedoch mit Rücksicht auf die geschilderte Entwicklung der Verhältnisse in der Flachsindustrie für die Möglich­ keiten des Absatzes von Flachserzeugnissen nicht wesentlich maßgebend.

Zu den einzelnen Anfragen wird bemerkt:

Ad 1 und 2:

Mit dem Gesetze vom 5. Juni 1930 Nr. 74 S. d. G. u. V. wurden einige Bestimmungen des Gesetzes vom 19. Juni 1921 Nr. 267 S. d. G. u. V., betreffend den Staatsbeitrag zur Unterstützung Arbeitsloser, abgelindert und ergänzt.

Diese Verfügung bedeutet eine wesentliche Verbesserung der bisherigen Fürsorge um Arbeitslose und enthält auch Bestimmungen über die sogenannte produktive Arbeitslosenfürsorge (vergl. auch die Regierungsverordnung vom 20. Juni 1930 Nr. 79 S. d. G. u. V.), als auch Bestimmungen für den Fall außerordentlicher Arbeitslosigkeit, falls in einem Zweige der Erwerbstätigkeit oder in einem territorialen Gebiete länger andauernde ungünstige Verhältnisse auf dem Arbeitsmarkte eingetreten sind.

Vor Wirksamkeitsbeginn der erwähnten Novelle zum Gesetze, betreffend den Staatsbeitrag zur Unterstützung Arbeitsloser wurde vom Ministerium für soziale Fürsorge im administrativen Wege eine außerordentliche Unterstützungsaktion in Bezirken und Zweigen eingeleitet, welche durch die Arbeitslosigkeit am meisten betroffen sind. Diese Aktion wurde mit 30. Juni 1930 abgeschlossen. Ende Juli l. J. hat das Ministerium für soziale Fürsorge mit Rücksicht auf die außerordentliche Arbeitslosigkeit eine staatliche Beköstigungsaktion für arbeitslose Personen und Kurzarbeiter in solcheu Bezirken eingeleitet, welehe durch die Arbeitslosigkeit am meisten betroffen sind.

Für die Vorbereitung eines Gesetzes über die obligatorische Versicherung für den Fall der Arbeitslosigkeit wurde vom Ministerium für soziale Fürsorge bereits eine besondere Kommission eingesetzt.

Ad 3:

Das Ministerium für soziale Fürsorge verfolgt schon längere Zeit die Frage der Einstellung resp. Einschränkung des Betriebes in Unternehmungen, welche das Anwachsen der Arbeitslosigkeit in der Arbeiterschaft zur Folge haf, und beabsichtigt im geeigneten Zeitpunkte mit einer entsprechenden legislativen Anregung vorzutreten.

Ad 4:

Die Inbetriebsetzung stillgelegter Betriebe und Errichtung neuer Betriebe resp. die Einführung neuartiger Industrien ist in erster Reihe Sache der Kalkulation privater Unternehmer, welche auch das Risiko ihrer Entscheidung tragen. Die Gewährung staatlicher Gelder zu diesen Zwecken ist einerseits mit Rücksicht auf die Unzulänglichkeit der budgetären Kredite nicht möglich, andererseits mit Rücksicht auf die Mißverhältnisse, welche zwischen den eiuzelnen Unternehmern entstehen würden, aus prinzipiellen Gründen nicht zu empfehlen. Insoferne die Regierung in der Lage ist, im Rahmen der gesetzlichen Vorschriften die Inbetriebsetzung oder das Entstehen neuer Unternehmungen zu fördern, so tut sie dies im tunlich größten Maße namentlich in solchen Fällen, in welchen vom Betriebe des Unternehmens wichtige soziale Interessen abhängen.

Hinsichtlieh der Notstandsarbeiten in den von der Krise der Flachsindustrie betroffenen Gegenden wird bemerkt:

Das Ministerium für öffentliche Arbeiten durchführt auf dem Gebiete der Hochbauten den Neubau eines Amtsgebäudes in Reichenberg und beendet den Bau von Amtsgebäuden in Česká Skalice und in Úpice. Von wasserwirtschaftlichen Bauten wird in Nordostböhmen die Regulierung der Elbe bei Smiřice durchgeführt und wird in der nächsten Zeit an die Rekonstruktion der Straßenbrücke in Jaroměř mit anschließender Uferregulierung geschritten werden. Ferner wird eine Rekonstruktion der Talsperre oberhalb Königinhof an der Elbe durchgeführt und wird an die Abdeckung der Lehne für den Bauplatz der Talsperre bei Pastviny an der Adler geschritten werden.

Das Ministerium für öffentliche Arbeiten zieht auch für den Fall der Annahme des Gesetzes betreffend den Fonds für Schiffbarmachung der Flüsse, Errichtung von Häfen, Talsperren und Ausnützung der Wasserkräfte, den Bau einer Hydrozentrale unterhalb der Talsperre bei den Krausebauden in Erwägung.

Außerdem werden derzeit in den nordöstlichen Bezirken des Landes Böhmen zahlreiche Bezirksstraßenbauten unterstützt. Im heurigen Jahre wird auch die Herstellung der Decke an den Staatsstraßen dieser Bezirke mit bituminösen Emulsionen durchgeführt werden. In den letzten zwei Jahren wurden den Bezirken Nordost- und Ostböhmens für die Herstellung von Strallen aus dem Straßenfonde Beiträge in der Höhe von 26,521.000 Kč bewilligt.

Im Resort der staatlichen Eisenbahnverwaltung wird die Erweiterung der Station Trautenau vorbereitet. Die Vararbeiten für diesen Umbau, welcher mit Rücksicht auf den Umfang der beabsichtigten baulichen Änderungen einen sehr grotten Aufwand in Anspruch nehmen wird, werden mit Beschleunigung durchgeführt.

Hinsichtlich der Eisenbahntarife genießt die Flachsindustrie schon nach dem geltenden Tarifstande einige wichtigc Erleichterungen und Begünstigungen. Der Ausnahmstarif 23 gewährt ermäßigten Frachtsatz für die Versorgung der Fabriken mit Flachs. Die besondere Situation der an der Lokalbahn Weckclsdorf-Parschnitz-Trautenau liegenden Flachsfabriksunternehmungen wird durch den individuellen Tarifnachlaß erleichtert, welcher für gebrochenen und nichtgebrochenen Flachs und für Flachsabfälle gewährt wird.

Das Ministerium für Landwirtschaft wirkt in dem Bestreben, der Arbeitslosigkeit der Flachsarbeiterschaft, in Ostböhmen zu begegnen, dahin, daß die Projekte der landwirtschaftlichtechnischen Arbeiten in diesen Gegenden, d. i. Regulierungs-, Verbauungs-, Meliorations- und Wasserleitungsprojekte, mit Beschleunigung verhandelt und durchgeführt werden.

Dermalen gelangen im Hohenelber und Trautenauer Bezirke namentlich die nachstehenden landwirtschaftlich-technischen Projekte zur Durchführung:

Die Regulierung der Kleinen Elbe bei Spindlermühle und in Proschwitz, die Regulierung der Aupa in Jungbuch, die Rekonstruktion der Schottersperren im Quellengebiet der Elbe und Großen Aupa, die Verbauung des Baches >Rauschendes Wasser< bei Gablonz a. N., die Verbauung im Gebiete der Kleinen Elbe, die Meliorationsunternehmungen der Weidengenossenschaft in Arnau, der Wassergenossenschaft in Hennersdorf, der II. Wassergenossenschaft in Kaile, der III. Wassergenossenschaft in Wiltschütz, der Wassergenossenschaft in Pommerndorf und in Ochseugraben, der Wassergenossenschaft in Mohren und in Nieder-Langenau und schließlich die Gemeindewasserleitungen in Chotělice, in Groß-Aupa I und in Groß-Aupa III.

Soweit es sich um Projekte handelt, welche seitens der Behörden verhandelt werden und mit deren Durchführung noch nicht begonnen wurde, hat das Ministerium für Landwirtschaft die neuerliche Verfügung getroffen, daß dieselben ehetunlichst zur Verhandlung bezüglich der Subventionen vorgelegt werden.

Prag, am 4. September 1930.

Der Vorsitzende der Regierung:

Udržal m. p.

Der Handelsminister:

Dr. Matoušek m. p.

 

272/5 (původní znění).

Odpověď

ministra pošt a telegrafů

na interpelaci senátora E. Teschnera a soudruhů

stran náhrady škody za zpronevěřené peníze (tisk 232/8).

Pan Ferdinand Zwerenz domáhal se u pošty náhrady škody částky 400 Kč zaslané dne 15. února 1929 poštovní poukázkou teprve až 21. ledna 1930, t. j. po uplynutí šestiměsíční lhůty stanovené poštovním řádem pro uplatnění nároku na náhradu škody.

Tato lhůta byla stanovena proto, že po uplynutí delší doby je pátrání po zásilkách velice nesnadné, ne-li nemožné.

Uchýliti se od tohoto předpisu nemám v daném případě důvodů.

O obohacení poštovní správy nelze mluviti, poněvadž poukázaná částka nezůstala v jejím držení, nýbrž byla zpronevěřena poštovním zaměstnancem, jenž byl pro zpronevěru propuštěn a od něhož zpronevěřené peníze nelze pro jeho nemajetnost vymáhati.

V Praze, dne 18. srpna 1930.

Ministr pošt a telegrafů:

Dr. Franke v. r.

 

Překlad ad 272/5.

Antwort

des Ministers für Post- und Telegraphenwesen

auf die Interpellation des Senators E. Teschner und Genossen

betreffend die Schadengutmachung für unterschlagenes Geld (Druck 232/8).

Herr Ferdinand Zwerenz verlangte bei der Post den Schadenersatz im Betrage von 400 Kč, welcher am 15. Feber 1929 mit Postanweisung übersendet wurde, erst am 21. Jänner 1930, d. i. nach Ablauf der sechsmonatlichen, in der Postordnung für die Geltendmachung von Schadenersatzansprüchen festgesetzten Frist.

Diese Frist wurde aus dem Grunde festgesetzt, weil nach Ablauf längerer Zeit die Nachforschung nach den Sendungen sehr schwierig, um nicht zu sagen unmöglich ist.

Von dieser Vorschrift abzuweichen habe ich im gegebenen Falle keine Gründe.

Von einer Bereicherung der Postverwaltung kann keine Rede sein, weil der angewiesene Betrag nicht in ihrem Besitze blieb, sondern von einem Postbediensteten unterschlagen wurde, welcher wegeil Veruntreuung entlassen wurde, und von welchem das veruntreute Geld wegen dessen Mittellosigkeit nicht eingefordert werden kana.

Prag, am 18. August 1930.

Der Minister für Post- und Telegraphenwesen:

Dr. Franke m. p.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP