Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1930.

III. volební období.

3. zasedání.

Tisk 292.

Návrh

senátorů V. Donáta, J. Vraného, K. Sáblíka, dr V. Šrobára a společníků

na vydání zákona o povinném semílání domácího obilí a uvádění mouky do oběhu.

Podepsaní navrhují:

Slavný senáte račiž se usnésti:

Zákon

ze dne . . . . . . . . . . . . . . . .

o povinném semílání domácího obilí a uvádění mouky do oběhu.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

1. Mlýny, které semílají cizozemské obilí, jsou povinny semlíti měsíčně takové množství žita domácího původu, které činí až na další nejméně 95% celkového semletého množství žita a takové množství domácí pšenice, které činí až na další nejméně 80% semletého množství pšenice.

2. Vláda může nařízením procenta uvedená v odst. 1. měniti, přihlížejíc k poměrům v zemědělství a zejména k poměrům na trhu obilí a mouky.

§ 2.

Dovezená mouka smí býti uváděna do tuzemského oběhu jen smísená s moukou domácího původu podle poměru stanoveného v § 1.

§ 3.

Mlýny jsou povinny vésti přesné záznamy o množství koupeného a semletého obilí odděleně podle původu domácího nebo cizího a uschovati je i s příslušnými doklady po dobu jednoho roku.

§ 4.

1. Dovozci mouky jsou povinni oznámiti při vyclívání místo mísení mouky; toto místo sdělí celní úřad místně příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu.

2. Místo, den a dobu, kdy bude započato s mísením, jakož i množství k mísení určené mouky podle původu jest oznámiti nejméně 8 dní předem příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu. Tento vyšle k mísení svého úředníka nebo plnomocníka. Nedostaví-li se v ohlášenou dobu dozorčí orgán, může býti započato s mísením bez ohledu na tuto okolnost.

3. O mísení buďtež vedeny a po dobu 1 roku i s příslušnými doklady uschovány zápisy, vyznačující množství mísené mouky podle země původu.

§ 5.

1. Mísení mouky jest zpravidla prováděti ve mlýnech.

2. Kdo chce mísiti mouku mimo mlýny, musí žádati o dovolení u důchodkového kontrolního úřadu příslušného pro místo, kde chce mísení prováděti. Důchodkový úřad vyřídí tuto žádost kladně jen tehdy, jestliže žadatel skýtá naprostou záruku poctivého provádění a dodržování tohoto zákona a když příslušný důchodkový kontrolní úřad stačí svými úředními orgány, nebo zplnomocněnci na provádění kontroly, předepsané odst. 2. § 4 tohoto zákona.

§ 6.

Smlouvy o dodávkách mouky sjednané před účinností tohoto zákona jest možno plniti jen výhradně v mouce odpovídající předpisům tohoto zákona, neustoupí-li jedna strana od smlouvy. O cenových rozdílech dohodnou se strany; nedojde-li k dohodě, rozhodnou soudy pořadem práva.

§ 7.

Kdo s dovezenou moukou obchoduje, nebo ji zpracuje a má ji v den platnosti tohoto zákona více než 5 q, je povinen svoji zásobu ohlásiti příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu. Tato mouka musí býti před uvedením do tuzemského oběhu nebo před zpracováním smísena v poměru uvedeném v § 2 tohoto zákona, při čemž platí ustanovení § 4 odst. 2. a 3. tohoto zákona a pro ty, kdož takovouto mouku ve svém vlastním závodě nezpracují i ustanovení § 5 tohoto zákona.

§ 8.

1. Dozor, aby ustanovení tohoto zákona byla zachována, provádějí důchodkové kontrolní úřady svými vlastními orgány nebo osobami schválenými příslušným ústředním úřadem.

2. Těmto dozorčím orgánům řádně legitimovaným, jest každý povinen dáti vysvětlení o všech předmětech upravených tímto zákonem. Dozorčím orgánům budiž kdykoliv umožněno vstoupiti do obchodních a provozovacích místností a skladů a nahlédnouti do povinných zápisů a do obchodních záznamů.

3. Dozorčí orgány jsou povinny zachovávati nejpřísnější tajemství o výrobě a obchodu.

§ 9.

V odůvodněných případech může ministerstvo zemědělství povoliti výjimku z ustanovení tohoto zákona.

§ 10.

Přestupky tohoto zákona, pokud nezakládají skutkové povahy trestních činů, náležejících do příslušnosti soudů, trestají politické úřady peněžitou pokutou až do 20.000 Kč při nedobytnosti vězením až do 6 měsíců, nebo tresty na svobodě do 6 měsíců, dále propadnutím předmětů, na něž se trestní čin vztahuje a konečně ztrátou živnostenských oprávnění. Tyto tresty mohou býti uloženy též současně; trest na svobodě spolu s náhradním trestem za nedobytnou pokutu nesmí činiti více než 1 rok.

§ 11.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Jeho provedením pověřují se ministři zemědělství a pro zásobování lidu v dohodě se zúčastněnými ministry.

Odůvodnění:

Nynější zemědělská krise je nejenom krisí cenovou, ale i krisí odbytovou. Jest sice samozřejmé, že i pro trh zemědělských plodin platí zákon o poptávce a nabídce, ale ne na plných 100%, neboť vidíme, že naši zemědělci ani za nynější nepoměrně nízké ceny, které ani z daleka neuhrazují výrobních nákladů, nemohou obilí, jmenovitě žito, prodati. V stejně těžké výrobní a odbytové situaci nacházejí se naše mlýny, které nejsou zaměstnány ani jednou třetinou své výkonnosti a tato jejich malá zaměstnanost zaviňuje pochopitelně zvýšení výrobních nákladů, a to zase má za následek, že mlýny nemohou platiti přiměřené ceny za obilí. Je proto třeba zvýšiti odběr a poptávku po domácím obilí a mouce.

Tento návrh je s to přispěti k tomu velmi podstatnou měrou, aniž by v sebe menším poškodil zájmy našich konsumentů. Je bezesporné, že domácí mouka z domácího obilí je stejné jakosti jako mouka cizozemská; nejlepší důkaz o tom je, že nejméně polovina obyvatel našeho státu veškerou svojí potřebu chleba a pečiva obstarává z domácí mouky: je to zemědělské obyvatelstvo, které dává si semílati obilí vlastní výroby. Nikdo nemůže vážně tvrditi, že chléb a pečivo našich venkovských hospodyň je horší, než ono, které prodává se ve městech, při jehož výrobě bylo použito z větší části mouky cizí. Také obavy, že snad návrh mohl by znamenati zvýšení ceny mouky, jsou bezpodstatné, protože mouka domácí jest stále o 40-60 h za 1 kg levnější, než mouka cizí a zvýšenou zaměstnaností našich mlýnů poklesly by jejich výrobní náklady a přispělo by se tak ke snížení cen mouky.

Konečně i u nás musíme všemi prostředky snažiti se o to, abychom všemožně podporovali odběr domácích výrobků, jak činí dnes všechny státy. Kdokoliv byl v cizině, viděl, že tam používá se všech prostředků, provádí nákladná reklama a vydávají výzvy k obyvatelstvu, aby vždy a v každém případě dávalo přednost domácím výrobkům. V Anglii již dávno před válkou zavedli povinné označování zboží podle země původu a anglické obyvatelstvo je již tak vychováno, že dává vždy přednost zboží se značkou Made in England (vyrobeno v Anglii), a to nejenom doma, ale i v cizině, ať již léčí se v Karlových Varech, neb provozuje zimní sporty ve Švýcarsku a to i v těch případech, kdy toto zboží je dražší. Jen u nás je tomu opačně: cizí výrobky a to nejenom zemědělské, ale i průmyslové jsou s větší oblibou kupovány a více placeny, než zboží domácí, i když toto je levnější a lepší. Maďarská mouka u nás stále se platí o 40-60 h za 1 kg dráže, ačkoliv její jakost, jmenovitě letos následkem kvalitativně špatné sklizně pšenice v Maďarsku, je daleko horší než naší mouky. Je proto třeba proti tomuto zlozvyku našeho obecenstva bojovati nejen propagací, ale i cestou nařizovací a k tomu cíli směřuje náš návrh. Jsme jisti, že až naše obecenstvo se přesvědčí, že domácí mouky z našeho obilí jsou stejně dobré, ne-li lepší, než cizí, tento náš návrh jen uvítá.

Podobný zákon o povinném semílání domácího obilí a míchání mouky je již praktikován ve Francii a plně se osvědčuje.

V § 1 stanoví se povinnost tuzemských mlýnů k přednostnímu semílání domácího obilí. Poměr mezi domácím a cizím obilím je stanoven podle nynější situace našeho zemědělství a vláda je zmocněna tento poměr měniti podle toho, jak se tato situace utváří v budoucnu.

V § 2 jest stanovena samozřejmá povinnost, že nejméně stejný poměr platí i pro uvádění dovezené mouky do tuzemského oběhu, t. j., že v daném případě dovezená mouka žitná smí se uváděti u nás do prodeje jen v tom případě, bude-li k ní přimíseno 95 % mouky domácího původu, pšeničná mouka pak, bude-li k ní přimíseno 80 % mouky domácí. Povinnost mísení mouky jest stejně důležitá, jako povinnost přednostního semílání domácího obilí, protože bez povinnosti mísení poškodil by tento zákon naše zemědělství, stejně jako mlynářství, protože byl by s to způsobiti zvětšení dovozu mouky.

§§ 3, 4 a 5 mají ustanovení o kontrolních opatřeních, aby zákon nemohl býti obcházen. Mísení mouky má se prováděti zpravidla ve mlýnech - toto ustanovení je proto, že mlýny jednak jsou na to zařízeny, jednak proto, aby co nejméně rozmnožil se počet míst, kde mísení se bude prováděti a tím usnadnila se kontrola. Proto také při vyřizování žádosti o povolení mísení mimo mlýny, musí důchodkový kontrolní úřad přihlížeti k tomu, zda jest s to řádně obstarati kontrolní službu.

§ 6 jedná o smlouvách uzavřených před účinností tohoto zákona.

§ 7 je rázu přechodného a má ustanovení ohledně zásob cizí mouky u obchodníků a pekařů; jest samozřejmé, že i tyto zásoby musí býti smíseny s moukou domácí předem, než smějí se prodávati nebo zpracovati.

Dozorem nad prováděním zákona jsou podle § 8 pověřeny důchodkové kontrolní úřady, kterýžto dozor obstarávati budou jednak svými úředníky a zřízenci, jednak i osobami mimoúředními, které tím pověří příslušný ústřední úřad.

Podle § 9 může ministerstvo zemědělství ve zvlášť odůvodněných případech povoliti výminky z ustanovení zákona.

§ 10 jedná o trestní sankci. Tresty za přestoupení zákona jsou několikeré a velmi pružné, aby úřad mohl vždy vyměřiti trest úměrný provinění.

Vzhledem k stávající krisi našeho zemědělství a mlynářství je nutno, aby zákon vstoupil v platnost co nejdříve.

V Praze, dne 10. října 1930.

Donát, Vraný, Sáblík, dr Šrobár,

Stržil, dr ing. Botto, Danko, Pivko, Fr. Novák, Ušák, dr Rozkošný, Chlebounová, Dresler, dr Havelka, Olejník, Sehnal, Stodola, Sechtr, Foit.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP