Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1930.

III. volební období.

3. zasedání.

Tisk 349.

Odpovědi:

1.

ministra zdravotnictví a tělesné výchovy a ministra průmyslu, obchodu a živností na interpelaci sen. Wenzela a soudr. stran úpravy zdravotně závadných zařízení a nespravedlivých poměrů u koncesované živnosti pohřbívání mrtvol v ohledu živnostensko-právním (tisk 171/6)

   

2.

ministra veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy na interpelaci sen. Johanise, Koukala, Zimáka a druhů ve věci nesprávné expedice léků z lékáren (tisk 257)

   

349/1 (původní znění).

Odpověď

ministra obchodu

na interpelaci senátora Wenzela a soudruhů stran úpravy zdravotně závadných zařízení a nespravedlivých poměrů u koncesované živnosti pohřbívání mrtvol v ohledu živnostensko-právním (tisk 171/6).

V dohodě s ministerstvem veřej. zdravotnictví a tělesné výchovy sděluji toto:

Ministerstvo obchodu projednává ve svém poradním sboru - Státní radě živnostenské - návrhy na revisi živnostenského řádu. Za tím účelem byl zvolen zvláštní subkomitét pro revisi živnostenského řádu, který projednává a připravuje revisní návrhy pro schůze výboru reformního a plného shromáždění.

Záležitosti jednotlivých koncesovaných živností doposud projednávány nebyly, jsou však na programu nynějšího jednání podzimního a v interpelaci přednesené návrhy, to jest zejména otázka průkazu způsobilosti pro živnost pohřebnickou, udílení koncesí právnickým osobám, zasílání žádostí o koncesi společenstvům k vyjádření a j. budou sloužiti za podklad jednání se zájemníky o nové zákonné úpravě živnosti pohřebnické.

Pokud se týče stížností, že živnost držení a půjčování pohřebního vozu jest považována některými živnostenskými úřady za živnost svobodnou, po šetření konaném u všech zemských úřadů sděluji, že v nynější době není živnost ta považována úřady za svobodnou a vyžaduje se k jejímu provozování příslušná koncese. Pouze několik případů bylo zjištěno, kdy živnost tato je provozována na základě živnostenského listu jako živnost svobodná, avšak živnostenské listy tyto datují se ještě z doby, kdy živnost pohřebnická nebyla ještě živností koncesovanou.

Za účelem jednotné prakse však vydalo ministerstvo obchodu všem zemským úřadům oběžník, ve kterém uložilo živnostenským úřadům, aby živnost držení a půjčování pohřebnického vozu považovaly za živnost koncesovanou ve smyslu § 15, bod 23. ž. ř. Současně nařídilo ministerstvo tímtéž oběžníkem, aby veškeré stížnosti došlé ohledně neoprávněného provozování živností pohřebnické byly živnostenskými úřady s urychlením vyřizovány.

Pokud se týče požadavku stanovení směrnic pro udílení koncesí pohřebnických, jsem toho názoru, že hodnocení místní potřeby, k níž jest podle odstavce 5., § 23 ž. ř. přihlížeti, jest nutno posuzovati podle konkrétních místních poměrů zdravotních, sociálních a jiných. Po zkušenostech nabytých s vydáním směrnic při jiných živnostech, jest kriterium v této otázce velmi nesnadné a jednotné řešení této záležitosti by se neosvědčovalo.

V Praze, dne 30. října 1930.

Ministr obchodu:

Dr Matoušek v. r.

Překlad ad 349/1.

Antwort

des Handelsministers

auf die Interpellation des Senators Wenzel und Genossen

betreffend die Regelung der sanitätswidrigen Zustände und der ungerechten Verhältnisse bei dem konzessionierten Gewerbe der Leichenbestatter in gewerberechtlicher Beziehung (Druck 171/6).

Im Einvernehmen mit dem Ministerium für öffentliches Gesundheitswesen und körperliche Erziehung teile ich nachstehendes mit:

Das Handelsministerium verhandelt in seinem Beirate - im Staatsgewerberate - die Anträge auf Revsion der Gewerbeordnung. Zu diesem Behufe wurde ein besonderes Subkomitée für die Revision der Gewerbeordnung gewählt, welches die Revisionsanträge für die Sitzungen des Reformausschusses und der Vollversammlung verhandelt und vorbereitet.

Die Angelegenheiten der einzelnen konzessionierten Gewerbe wurden bisher nicht verhandelt, sie befinden sich jedoch auf dem Programme der gegenwärtigen Herbstsession und die in der Interpellation vorgebrachten Anträge, d. i. namentlich die Frage des Befähigungsnachweises für das Gewerbe des Leichenbestatter, der Erteilung von Konzessionen an juristische Personen, der Uebermittlung der Konzessionsgesuche an die Genossenschaften behufs Aeusserung u. dgl. werden als Grundlage der Verhandlungen mit den Interessenten über die gesetzliche Neuregelung des Leichenbestattergewerbes dienen.

Was die Beschwerde betrifft, dass das Gewerbe des Haltens und Verleihens von Leichenwägen von manchen Gewerbebehörden, als freies Gewerbe betrachtet wird, so teile ich auf Grund der bei allen Landesämtern gepflogenen Erhebungen mit, dass dieses Gewerbe gegenwärtig von den Behörden nicht als ein freies Gewerbe betrachtet und dass zum Betriebe desselben die bezügliche Konzession verlangt wird. Es wurden bloss einige Fälle sichergestellt, wo dieses Gewerbe auf Grund des Gewerbescheines als ein freies Gewerbe betrieben wird, doch datieren diese Gewerbescheine noch aus einer Zeit, wo das Leichenbestattergewerbe noch kein konzessioniertes Gewerbe war.

Zum Zwecke einer einheitlichen Praxis hat jedoch das Handelsministerium an alle Landesämter ein Rundschreiben erlassen, in welchem die Gewerbebehörden angewiesen wurden, das Gewerbe des Haltens und Verleihens von Leichenwägen alls ein konzessioniertes Gewerbe im Sinne des § 15, Punkt 23 der Gewerbeordnung zu betrachten. Zugleich hat das Ministerium mit demselben Rundschreiben angeordnet, dass sämtliche, bezüglich der unberechtigten Ausübung des Leichenbestattergewerbes einlangenden Gesuche von den Gewerbebehörden mit Beschleunigung zu erledigen sind.

Was die Forderung der Festsetzung von Richtlinien für die Erteilung der Leichenbestatterkonzessionen betrifft, so bin ich der Ansicht, dass der Lokalbedarf, welcher gemäss § 23, Abs. 5 d. Gewerbeordnung zu berücksichtigen ist, nach den konkreten lokalen gesundheitlichen, sozialen und anderen Verhältnissen zu beurteilen ist. Nach den mit der Erlassung vom Richtlinien bei anderen Gewerben gemachten Erfahrungen ist das Kriterium in dieser Frage ein sehr schwieriges und würde sich eine einheitliche Lösung dieser Angelegenheit nicht bewähren.

Prag, am 30. Oktober 1930.

Der Handelsminister:

Dr. Matoušek m. p.

349/2.

Odpověď

ministra veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy na interpelaci senátorů Johanise, Koukala, Zimáka a druhů

ve věci nesprávné expedice léků z lékáren (tisk 257).

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy dalo vyšetřiti v interpelaci uvedené případy z lékáren v Králově Hradci a to z lékárny Mr. Hanzlíkovy, Mr. Strničkovy, Mr. Hegrovy a Mr. Suchánkovy, dále pak z lékárny Mr. Kašperovy v Kuklenách, Mr. Dr Králkovy v Třebechovicích a Mr. Kotvovy v Čakovicích u Prahy.

Bylo zjištěno, že ve všech případech byly léky z lékáren odebrány bez intervence úřední, úřadům nebylo o odebírání léků ničeho hlášeno, ani nebyl jim sdělen výsledek provedeného rozboru a nebylo tedy případné úřední zakročení možné. Bylo pak dále zjištěno, že na všechny lékárníky, až na lékárníka Mr. Kotvu, bylo učiněno okresní nemocenskou pojišťovnou v Hradci Králové udání pro podvod u okresního soudu v Hradci Králové. Jednání u soudu není dosud skončeno, ježto buď státní návladní nebo zástupci pojišťoven se odvolali. Všichni lékárníci pak vyslovili pochybnost o správnosti rozboru léčiv vykonaného soukromou laboratoří. Až bude soudní jednání skončeno, bude o věci zavedeno řízení cestou administrativní.

Ve věci lékárníka Mr. Kotvy v Čakovicích zahájil šetření příslušný okresní úřad, ale nemocenská pojišťovna ku podpoře dělníků a úředníků v továrnách strojních oznámila, že věc se po vykonaném šetření vysvětlila jako nedopatření, při kterém nelze přičítati lékárníku Mr. Kotvovi úmysl poškoditi nemocenskou pojišťovnu, že jde pouze o poměr civilně-právní, z něhož vzniklá škoda byla nemocenské pojišťovně nahrazena. Na základě toho vzal Ústřední svaz nemocenských pojišťoven své oznámení, které původně učinil, jako bezpředmětné zpět. Okresní úřad přes to provedl prohlídku lékárny, nebylo však nalezeno závad. Podle zprávy >Věstníku Svazu československého lékárnictva< o schůzi výboru zmíněného svazu ze dne 16. září 1930 byl jmenovaný lékárník ze >Svazu< vyloučen, ježto prý falsifikoval podpis lékaře, přepisoval cifry na receptech a expedoval opodeldok z lihu denaturovaného. K těmto činům přiznal prý se zmíněný lékárník a podpisem potvrdil na dohodnutí, jímž se zavázal zaplatiti výše uvedené nemocenské pojišťovně 20.000 Kč náhrady. Za účelem vyšetření a případného dalšího zakročení proti lékárníkovi zavádí se nové řízení.

Ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy jest známo, že nemocenské pojišťovny odebírají občas okázky léků v lékárnách za účelem kontroly a byla také již provedena celá řada rozborů takových léků v Ústavu pro zkoumání léčiv, většinou však z lékáren na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Tam, kde jsou zjištěny závady, úřady zakročují a lékárníky v mezích přípustných platnými předpisy též trestají.

Na Slovensku a Podkarpatské Rusi odebírají nemocenské pojišťovny okázky léků předepsaných na jich účet za intervence úřední, která pak umožňuje úřadům případný zákrok. Žel, že této součinnosti nemocenských pojišťoven s úřady v ostatních částech republiky není. Při různých příležitostech upozorňovali sice zástupci nemocenských pojišťoven na nesprávné expedice v lékárnách, které byly jimi zjištěny, ale opětovným žádostem ministerstva veřejného zdravotnictví, aby mu konkretní případy byly oznamovány, nebylo vyhověno, takže úřední stíhání nemohlo býti zařízeno.

Ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy jest stejně známo, že někteří lékárníci vydali léky, neodpovídající jak kvantitativně tak i kvalitativně lékařskému předpisu a úřady ve všech případech, kde pachatel jest přistižen, zakročují se vší energií. Kontrola lékáren jest však velmi ztížena vzhledem k velikému jich množství a velmi omezenému naproti tomu počtu dozorčích orgánů. Jest nutno, aby úřady byly ve své snaze podporovány nemocenskými pojišťovnami, ale i poctivými lékárníky, jichž, jak nutno doznati, jest převážná většina, a v jichž vlastním zájmu jest, aby vinníci byli potrestáni.

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy vydalo také pokyn podřízeným úřadům, aby s největší ochotou vyhovovaly vždy, kde by byly požádány o intervenci. Úřední prohlídky lékáren provádějí se každoročně, však na čas zastaveno odebírání okázek léčiv, ježto >Ústav pro zkoumání léčiv< ještě nedokonale vypravený, byl plně zaneprázdněn prováděním rozboru léčivých specialit z minulých let. Od ledna roku 1931 budou opětně odebírány okázky jak léčiv, tak i léků vyhotovených na lékařský recept. Mimo to učinilo ministerstvo veř. zdravotnictví opatření, aby odborní úředníci Ústavu pro zkoumání léčiv vykonávali občasné revise, při nichž by jak léčiva, tak i léky podrobovali prohlídce na místě samém.

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy dá si předkládati pravidelně protokoly o provedených prohlídkách lékáren a zařídí přesnou evidenci lékárníků nespolehlivých, u nichž pak budou revise prováděny několikráte v roce. V případech opětovného potrestání bude provinivšímu se lékárníkovi úředně dosazen správce lékárny.

Zákon o úpravě lékárnictví jest sice již vypracován, bude však ještě nutno, dříve než bude předložen, projednat některé podrobnosti a předložiti jej, po rozumu dosud platného lékárnického zákona, ku vyjádření lékárnickým gremiím.

V Praze, dne 15. listopadu 1930.

Ministr veřejného zdravotnicví a tělesné výchovy:

Dr Spina v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP