Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1930.

III. volební období.

3. zasedání.

Tisk 357.

Zpráva

rozpočtového výboru

k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 354) o vládním návrhu zákona,

kterým se pozměňuje zákon o dani z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho platnost.

Není sporu, že daň z obratu je neobyčejně tíživou, jako konec konců veškeré daně nepřímé (spotřební a obchodové) a že jeví se stálá snaha daň tuto modifikovati, t. j. postupně snižovati, až k jejímu eventuelnímu zániku a ušlé tak státní příjmy nahraditi jinými zdroji hospodářsky snesitelnějšími a také sociálně spravedlivějšími. Při každém prodlužování svrchu uvedeného zákona obě zákonodárné komory ústně i resolucemi projevují přání, aby daňové sazby byly sníženy, po případě jinak upraveny, aby okruh předmětů podléhajících snížené 1% ní daňové sazbě byl rozšířen, aby daň přepychová byla vůbec odstraněna a p. Ačkoliv finanční správa tíživost této daně uznává, nesmí se zapomínati, že je dosud stále jedním z hlavních sloupů naší finanční soustavy státní (o níž sám nynější ministr financí dr Engliš se vyjádřil, že jí není nadšen) a že ji tudíž v přítomné době v zájmu našeho veřejného finančního hospodářství (vynáší ročně okrouhle přes 2 miliardy) absolutně postrádati nemůže.

Není to však pouze státní finanční správa, která je na dani této interesována, jsou to i a nikoli nemálo, také samosprávné územní svazky, kterým z této daně dostává se vydatných přídělů, a to jednak přímo a jednak nepřímo tím, že z výnosu hradí se náklady, jež mají rovněž nésti samosprávné svazky, n. př. učitelské platy v historických zemích.

Samozřejmě, že i za dané hospodářské situace, kdy v důsledku krise a deprese ve výrobě a konsumu, na státní pokladnu budou kladeny zvýšené požadavky, není možno z rámce napjatého rozpočtu, napjatého v příjmech i výdajích, vyjmouti na straně příjmové tak značnou položku, jakou poskytuje výnos daně z obratu, ba, ani podstatně ji snížiti, když není za ní rovnocenné náhrady. Tak na př. na rok 1931 je daň obratová a přepychová rozpočtena částkou 2.247,527.100 Kč, z čehož připadá na úděly v skupině III. (podíl samosprávných svazků a fondů) částka 1.043,527.100 Kč (800,000.000 Kč učitelské platy). Aby však finanční správa projevila vůči poplatnictvu alespoň dobrou vůli a tím také vyhověla do jisté míry přáním pronášeným řadu let z kruhů parlamentních, vkládá do svého návrhu některé cenné úlevy proti dosavadnímu stavu, jež jsou vyjádřeny v paragrafech: § 1, odst. 4, § 4 č. 12, § 4 č. 14, § 4 č. 4, § 4 č. 15, § 4 č. 20 a § 7 č. 2, § 7 č. 3, § 9 odst. 2, § 11, odst. 2, lit. g) a § 17, odst. 7, § 20 odst. 4.

Kromě těchto změn znamenajících úlevy pro poplatnictvo, shledáváme se v novele ještě s jinými změnami a to jednak se změnami, jež jsou důsledkem nových zákonů (v § 42, odst. 10, a § 44, odst. 2, dále v § 4, č. 10, § 5 č. 3, § 11, odst. 2, lit. f), § 17, odst. 8, § 21, odst. 2, § 27, § 29 č. 1) a jednak se změnami vyplývajícími z důvodů administrativních (v § 8, § 16, odst. 1, § 17, odst. 1, § 45, odst. 2, § 45, odst. 8 a § 47).

Naproti tomu nebylo možno vyhověti zejména těmto požadavkům a to z důvodů, jak bylo již shora řečeno:

1. aby byla všeobecně snížena daňová sazba,

2. aby byl rozšířen okruh předmětů, jejichž dodávky podléhají snížení 1% daňové sazbě,

3. aby přepychová daň byla úplně odstraněna,

4. aby bylo upuštěno od zdaňování vlastní spotřeby atd.,

5. aby daň z obratu byla ukládána komisemi daňovými po způsobu daně důchodové a všeobecné daně výdělkové,

6. aby osvobození dodávek pro stát bylo rozšířeno také na dodávky samosprávných svazků,

7. aby lhůta k podání přiznání byla prodloužena do konce února,

8. aby byla poskytnuta daňová amnestie současně s touto předlohou,

9. aby ustanovení o paušalování bylo změněno,

10. aby osvobození pro nepřímý vývoz a nárok na vrácení daně byly rozšířeny i na vývozce-cizince a

11. aby bylo zrušeno zmocnění osvoboditi od daně dodávky svazů, družstev a p.

Z předneseného je vidno, že novelisace zákona o dani z obratu a dani z přepychu děje se na podkladě dosavadního zákona a to pouhými změnami některých jeho ustanovení, aniž by docházelo k pronikavějším změnám platného systému (platného již 10 let a tudíž vžitého).

Aby však docíleno bylo přehlednosti v platném právu, nebudou publikovány pouze příslušné změny dosavadního zákona, jak se to děje při jiných novelách, nýbrž současně s novým zákonem bude vyhlášeno ve Sbírce z. a n. znění dosavadního zákona ze dne 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n., a to jednak v úpravě, které se mu dostalo v r. 1926 zákonem č. 246 Sb. z. a n., a jednak v úpravě, jaké se mu dostane nyní touto novelou.

Rozpočtový výbor projednávaje usnesení poslanecké sněmovny usnesl se rovněž ničeho na obsahu vládní předlohy měniti, jako to učinila i poslanecká sněmovna a doporučiti slavnému senátu schválení osnovy zákona ve znění otištěném v sen. tisku č. 354.

V Praze, dne 15. prosince 1930.

Dr J. Karas v. r.,

předseda.

Rudolf Pánek v. r.,

zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP