Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.

Tisk 404.

Zpráva

I. národohospodářského výboru

II. rozpočtového výboru

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 401) k vládnímu návrhu zákona o státní

zápůjčce investiční.

I.

Světová hospodářská krise zasáhla i Čsl. republiku podvázáním výroby, dopravy a zaměstnanosti. Zaměstnanost některých odvětví průmyslu zejména v uplynulém roce přímo katastrofálně poklesla. Také stavební ruch neobyčejně oslabil.

Tento všeobecný zjev nezastavil se ani u státních podniků, jejichž výnos byl všeobecně nižší. Nejvíce zasáhl čsl. železnice, které nejen že nedovedly udržeti rozpočtovou rovnováhu, nýbrž by1y nuceny užíti obnosů určených na investice ke krytí provozních schodků a vypomáhati si v tísni zálohami ze státní pokladny. Následek tohoto kritického stavu objevil se buď v úplné ztrátě výdělku nebo v jeho značném ztenčení u statisíců rodin, jejichž kupní síla a konsumní schopnost byla tím podvázána, což mělo a má ještě dosud neblahý vliv na zmenšeném odbytu výrobků zemědělských a průmyslových a na špatné zaměstnanosti téměř všech odvětví živnostenské výroby: K tomu druží se zmenšený výnos daní, přirážek a dávek, což tíživě působí jak na finanční správu státu, tak na správu veřejných korporací.

Bylo proto povinností vlády, aby zvýšením podnikavosti ve státní správě vyplnila mezery v podnikání soukromém. To vláda činí předloženým návrhem zákona o státní zápůjčce investiční, jímž se zmocňuje ministr financí, aby zápůjčkou opatřil peníz 1.300,000.000 Kč ke krytí mimořádných státních výdajů na zmírnění následků hospodářské krise a na investiční potřeby státních podniků.

Největší částka, a to plných 600,000.000 Kč určena jest na úhradu investičních nákladů českosl. státních drah v roce 1930 a 1931 a eventuelně v létech následujících. Podle finančního zákona č. 42 Sb. z. a n. ze 4. dubna 1930 připadla čsl. železnicím 45% kvota na dopravních daních, vybraných v r. 1930 na úhradu jejich investičních nákladů. Tento příspěvek byl preliminován částkou 337 mil. Kč. Kromě toho mělo býti použito na investice provozního zisku, očekávaného v částce 148 milionů Kč. Částka investičních nákladů, která by nebyla uhrazena těmito příjmovými zdroji, měla býti opatřena úvěrem. Hospodářská krise, zejména pokles v dopravě nákladní, zvláště uhelné a se stavebními hmotami, způsobila, že hospodářství čsl. železnic za rok 1930 končí značným schodkem. Železniční podnik byl proto nucen hlavně na uskutečnění svého investičního programu používati přechodně záloh, které mu poskytla státní správa finanční. Tyto zálohy dosáhly výše 529 milionů Kč, z čehož okrouhle 400 mil. Kč bylo použito na investice.

Tato investiční částka 400 mil. Kč z r. 1930 má býti uhrazena ze státní investiční půjčky. Pro rok 1931 nelze však očekávati, že by se situace čsl. železnic podstatně zlepšila. Bude tomu na překážku jak všeobecná krise hospodářská, tak rostoucí konkurence v dopravě automobilové. Dle finančního zákona č. 187/1930 pro rok 1931 má býti stejně jako v r. 1930 kromě provozního zisku použito také výnosu přepravní daně v částce 400 mil. Kč k úhradě nákladu investičního.

Toto ustanovení mění se odst. 2. §u 4 vládního návrhu o státní půjčce investiční tak, že částky 400 mil. Kč z výnosu přepravní daně má býti na místo k úhradě investic použito ve prospěch očekávaného provozního schodku z r. 1931, a to buď zcela, nebo s části, dle skutečné potřeby.

Za to zákon o investiční půjčce dává čsl. železnicím k disposici pro rok 1931, eventuelně pro léta následující částku 200 mil. Kč na provádění investic.

V dalším má býti z investiční půjčky použito:

a) 64,692.500 Kč na investiční potřeby státních podniků, které byl ministr financí zmocněn opatřiti úvěrními operacemi nebo zálohou ze státní pokladny dle čl. XV. fin. zák. č. 187/1930.

b) 150 mil. Kč, které úvěrovými operacemi opatřil ministr financí na zmírnění hospodářské krise dle § 2 zák. ze dne:19. prosince 1930, č. 190 Sb. z. a n.

c) Zbytek 485,307.500 Kč jest určen:

1. Na zálohy pro silniční fond, zřízený dle zák. č. 116/1927 a pro další dva státní fondy, z nichž jeden jest fond vodocestný a druhý pro vodohospodářské meliorace. Zákonité zřízení posledních dvou fondů bude v nejbližších dnech sněmovnami usneseno.

2. Na úhradu investičních státních podniků nad míru stanovenou rozpočtem na rok 1931.

Návrh zákona o státní zápůjčce investiční přichází ve vhodné době. Jednak proto, že krise soukromého podnikání dosáhla svého vrcholu, a dále z té příčiny, že na trhu peněžním jsou pro vnitřní půjčku státní poměry velmi příznivé. Uzavření půjčky nezpůsobí také zdražení úvěru, což jest velmi důležité. Jest také sympatické, že se nepoužívá úvěru zahraničního.

Národohospodářský výbor vítá proto opatření vlády, že vhodnými investicemi chce odpomáhati jak hospodářské, tak sociální krisi. Národohospodářský výbor vyslovuje přání, aby investiční práce prováděly se především a s největším urychlením v oněch krajích, které trpí největší nezaměstnaností.

Z té příčiny národohospodářský výbor navrhuje slavnému senátu, aby osnova zákona byla přijata beze změny tak, jak se na ní usnesla poslanecká sněmovna, ve znění sen. tisku č. 401.

Praze, dne 6, března 1931.

K. Sáblík v. r.,

předseda.

Ing. Karel Marušák v. r.,

zpravodaj.

 

II.

Mimořádná doba vyžaduje mimořádných opatření. Jedním z těchto má býti zmocnění ministra financí, aby opatřil zápůjčkou peníz 1300,000.000 Kč k těmto účelům:

1. 600,000.000 Kč má býti určeno na úhradu investičních nákladů Československých státních drah,

2. 64,692.500 Kč připadá na úvěrní operace, po případě zálohy ze státní pokladny na investiční potřeby státních podniků podle čl. XV., odst. 1, písm. a) až h) finančního zákona na rok 1931,

3. 150,000.000 Kč připadá na úvěrní operace, k nimž byl ministr financí zmocněn zákonem č. 190 Sb. z. a n. ex 1930.

4. zbytek pak 485,307.500 Kč má býti použit jednak jako

a) záloha Silničnímu fondu, zřízenému zákonem č. 116/1927 a

b) jako úhrada investičních nákladů státních podniků nad míru stanovenou rozpočtem na rok 1931.

Tudíž:

Dráhy ............................

600,000.000 Kč

úvěrní operace a zálohy...................

64,692.500 Kč

další úvěrní operace .....................

150.000.000 Kč

zálohy silničnímu fondu a úhrada invest. nákladů...........

485,307.500 Kč

Celkem

1.300,000.000 Kč

Z uvedené částky 600,000.000 Kč, určené na úhradu investičních nákladů Československých státních drah, má býti použito 400,000.000 Kč na investice z roku 1930 a 200.000.000 Kč na investice na rok 1931, po případě leta další.

Kromě těchto úvěrových opatření má býti podle tohoto zákona použito ve prospěch provozního výsledku státních drah za rok 1930 podílu na dopravních daních, jež byly v roce 1930 vybrány a železnicím na úhradu jejich investičních nákladů ponechány.

Také i částky 400,000.000 Kč, jež se podle finančního zákona na rok 1931 ponechává státním drahám z výnosu přepravní daně na úhradu jejich investičních nákladů, bude možno použíti buď zcela nebo s části, podle potřeby, ve prospěch jejich provozního výsledku na rok 1931.

Částka 200,000 000 Kč určená na investice na rok 1931 může býti použita i v následujících letech k stejnému účelu, jestliže by nebyla letos vyčerpána.

O tom, jak bude použito zbytku 485 mil. 307.500 Kč, určeného jednak na zálohy silničnímu fondu a jednak na další úhradu investičních nákladů státních podniků, má rozhodnouti podrobněji vláda.

Bude-li poskytnuta záloha některému fondu z částky posléze uvedené, bude ji tento fond zúrokovati a umořovati ze svých běžných příjmů za stejných podmínek, za jakých bude stát zúrokovati a umořovati zápůjčku.

Takový je obsah zmocňovacího zákona o státní investiční zápůjčce. V důvodech vláda praví stručně asi toto:

Zápůjčka je určena ke krytí mimořádných, ve vládním návrhu vytčených státních výdajů.

Z těchto výdajů část jedna je již preliminována v platných zákonech, kdežto druhá část má býti teprve upravena zvláštními zákony, jež se připravují.

K první části patří úvěr pro zmírnění následků hospodářské krise, povolený finančnímu ministru zákonem 190/1930, částkou 150,000.000 Kč; dále úvěr 64 mil. Kč, schválený článkem XV, odstavec 1., písm. a)-h) finančního zákona na rok 1931.

Sem patří také částečně částka 600 mil. Kč, určená k úhradě investičních nákladů Českoslov. státních drah (§ 2, odst. 1, a §§ 3, 4 a 5 vládního návrhu). Tato ustanovení znamenají částečnou změnu finančního zákona pro rok 1930 a 1931 a to v tomto smyslu: Dle článku II, odst. 3. finančního zákona na rok 1930 byl podíl železnic na dopravních daních (45 % ) ponechán drahám na úhradu jejich investičních nákladů. Dle tohoto vládního návrhu mění se uvedený článek II fin. zákona na r. 1930 v tom. smyslu, že podíl tento ponechává se železnicím k úhradě provozního schodku za rok 1930.

Další změna spočívá v tom, že se mění čl. II, odst. 3. finančního zákona na rok 1931 a to v tom smyslu, že částky 400 mil. Kč z výnosu přepravní daně, určené na investice státním drahám, použije se místo na investice ve prospěch provozního výsledku za rok 1931 a to dle potřeby buď úplně nebo částečně, t. j. ku krytí eventuelního deficitu.

Na investice Čsl. st. drah určuje se místo právě uvedených pozměněných opatření částka 600 mil. Kč z investiční zápůjčky proponované touto předlohou a to 400 mil. Kč za rok 1930 a 200 mil. Kč na rok 1931.

Tím se mění, jak bylo již řečeno, čl. II, odst. 3. finančního zákona pro rok 1930 a čl. II, odst. 3. pro rok 1931 jakož i zákonný titul pro rozpočty let následujících.

Do části druhé mimořádných výdajů patří zbytek navrhované půjčky v částce 485,307.000 Kč, jehož má býti použito pro účely, jejichž zákonná úprava se teprve očekává. Mají to býti jednak zálohy silničnímu fondu, jednak zálohy jiným podobným státním fondům, pro něž zákony mají býti teprve vydány. Na tomto zbytku mají konečně participovati i státní podniky, pokud půjde o jejich investice, jdoucí nad míru stanovenou rozpočtem na rok 1931.

Podrobnosti nejsou ještě známy. Částky přidělené vládou jednotlivým fondům, budou pouhými zálohami, jejichž zúročení a amortisace bude se díti těmito fondy a to za stejných podmínek, jako se provede investiční zápůjčka.

Hlavním motivem osnovy zákona o investiční zápůjčce je snaha vlády přispěti ku zmírnění hospodářské deprese, která oslabuje finanční kapacitu státu, což se projevuje jednak v klesající životní míře výrobních i konsumentských vrstev a jednak samozřejmě též i v klesající tendenci státních příjmů, zejména státních podniků.

Vláda přichází s řešením národohospodářsky správným oživiti výrobu

prováděním investičních prací a tak poskytnouti nezaměstnaným možnost práce a výdělku a tím vzpružiti též obchod a průmysl i zemědělství. S tímto postupem nutno vysloviti souhlas. Samozřejmě, že podobné značné úkoly, jež si vláda vytkla, nelze zdolati v rámci řádného rozpočtu, t. j. z preliminovaných příjmů a proto sahá se k tomuto prostředku mimořádné zápůjčky, i když výsledky státního hospodaření za rok 1930 jsou příznivé, vykazující i přes pokles příjmů oproti letům předchozím slušnou reservu 300 mil. Kč.

Naproti tomu státní podniky, až na tabákovou režii, vykazují značný pokles příjmů, ano dokonce, jako na př. železnice, značný deficit jakožto důsledek hospodářské krise.

Pokud jde o formu vnitřní zápůjčky, odůvodňuje ji vláda přesycením kapitálového domácího trhu, jež snese dle názoru vlády odčerpání bez obtíží, aniž by měla vliv na úrokovou míru pro soukromé podnikání. Půjčka má býti sjednána za příznivějších podmínek, než tomu bylo při půjčkách předchozích.

Rozpočtový výbor pojednav velmi zevrubně o této předloze doporučuje slavnému senátu, aby beze změny schválil usnesení poslanecké sněmovny ve věci státní zápůjčky investiční, otištěné v senátním tisku č. 401.

V Praze, dne 6. března 1931.

Dr. J. Karas v. r.,

předseda.

R. Pánek v. r.,

zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP