Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.

Tisk 411.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne...............1931

o nabytí místní dráhy v údolí Gelnice státem.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Připojená úmluva, sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády, se strany jedné a akciovou společností místní dráhy v údolí Gelnice se strany druhé, o nabytí místní dráhy v údolí Gelnice státem se schvaluje.

§ 2.

Ministr financí se zmocňuje, aby schodky této místní dráhy za léta 1921-1923, jež činí 7,787.343.56 Kč a byly zatímně hrazeny zálohou z pokladních hotovostí, uhradil z výtěžku státních půjček z předešlých let, které nebyly do konce roku 1930 spotřebovány, vyjímajíc výtěžek losové půjčky podle zákona ze dne 11. března 1921, č. 100 Sb. z..a n., o stavebním ruchu.

§ 3.

Nepodepíše-li společnost listin potřebných k provedení knihovního pořádku, nahradí tyto listiny prohlášení ministra železnic.

§ 4.

Všechny úkony, související s provedením tohoto zákona zejména likvidace společnosti, podání; zápisy, jakož i připojená úmluva a jiné listiny, jsou osvobozeny od všech veřejných daní, dávek, kolků a poplatků:

§ 5.

Tento zákon, jehož provedením se pověřují ministři železnic a financí, nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva.

Dráha Červená Skála-Margecany, která byla zahrnuta, do stavebního a investičního programu státních drah již podle zákona č. 235/20 Sb. z. a n. a jejíž stavba byla v prvém svém oddílu již zadána, má použíti v úseku Mníšek-Margecany trati místní dráhy v údolí Gelnice. Proto jest nutno, aby této místní dráhy nabyl stát do vlastnictví dříve, než bude přikročeno k stavebním pracím v tomto úseku.

Místní dráha v údolí Gelnice byla koncesována koncesní listinou ze dne 14. září 1881 a byla vybudována v úseku Margecany-Gelnice jako dráha normálně rozchodná a v úseku Gelnice-Smolník jako dráha úzkorozchodná. Celková délka její činí 33 km. Stavební kapitál byl koncesní listinou stanoven částkou 1,215.000 zl. Výnosem ministerstva železnic z 24. října 1927 bylo uznáno, že na místní dráze byly provedeny do konce roku 1918 dodatečné investice, zvyšující hodnotu dráhy, nákladem 369.326.20 K. Výnosem ze 14. října 1894 byl akciový kapitál z původní výše 2,132.200 zl, zvýšen na 2,200.00 zl. nebo 4,400.000 korun. Při nostrifikaci společnosti byl tento akciový kapitál přeměněn na měnu československou ve výši 4,400.000 Kč a je rozdělen na 8529 kmenových akcií. a 13.471 prioritních akcií v nom. hodnotě po 200Kč.

Provoz místní dráhy vedou československé státní dráhy, a to podle provozní smlouvy sjednané s účinkem od 1. ledna 1921 na podkladě úhrady vlastních provozních výdajů. V rámci této provozní smlouvy poskytuje se místní dráze výhoda posečkání, která jí kromě posečkání s provozními schodky zaručuje 5% zúročení a umoření prioritních akcií, jakož i úhradu společenských výdajů. Neuhrazené provozní schodky a poskytnuté zálohy jsou zúročitelným dluhem společnosti a činily koncem roku 1929 bez úroků 25,415.130.04 Kč.

V případě jednostranného zestátnění místní dráhy po 10 letech od vydáni koncese má podle ustanovení koncesní listiny stát zaplatiti jako výkupní cenu 5% kapitalisovaný průměrný čistý výtěžek dráhy za posledních 7, resp. 5 let. Při tom výkupní cena nesmí býti nižší, než stavební kapitál stanovený koncesní listinou, tedy v daném případě 1,215.000 zl. a cena uznaných dodatečných investic, zvyšujících hodnotu dráhy.

Podle ustanovení provozní smlouvy má však státní správa právo, z této výkupní ceny sraziti si na úhradu záloh poskytnutých z titulu posečkání, resp. na úhradu provozních schodků onu částku, která připadá na akcie kmenové, při čemž však mají zůstati nedotčeny akcie prioritní.

Státní správa dala přednost výkupu místní dráhy volnou dohodou se společností a sjednala s ní přiloženou úmluvu s výhradou ústavního schválení.

Jako kupní cena byla sjednána částka 1,877.099.52 Kč, která se skládá jednak z 5% kapitalisované roční anuity, která je podle provozní smlouvy místní dráze zaručena ve výši, rovnající se 5% úroku a úmoru prioritních akcií, a má býti placena až do úplného splacení těchto akcií, jednak z částky 321.699.52 Kč, která byla státní správou uznána jako dosud neuhrazený náklad na dodatečné investice, provedené na místní dráze do konce roku 1918, a jimiž byla hodnota dráhy zvýšena.

Tuto kupní cenu nutno pokládati za výhodnou, poněvadž neznamená vyšší zatížení státní správy, než jaké vyplývá, béře-li se zřetel na dodatečně provedené investice, z provozní smlouvy z titulu výhody posečkání, kdyby místní dráha nebyla až do uplynutí koncese zestátněna. Státní správa naopak dociluje zestátněním místní dráhy úspory na zálohách k úhradě societních výdajů, které činily ročně okrouhle 30.000 Kč.

Poněvadž společnost jest ve svých účetních knihách zatížena pohledávkami státní správy, vzniklými, jak svrchu uvedeno, z titulu výhody posečkání, bylo nutno prohlásiti, že stát jí tyto pohledávky promíjí, aby společnost mohla provésti likvidaci, resp. kupní cenu rozděliti mezi akcionáře.

Vzhledem k tomu, že kupní cena byla smluvena pro stát výhodně, bylo sjednáno, že veřejné dávky, daně a poplatky související se sjednáním a provedením úmluvy, jakož i s likvidací společnosti ponese státní správa, aby kupní cena zůstala společnosti neztenčená.

Kupní cena bude uhrazena z investičního rozpočtu podniku "Československé státní dráhy" na rok 1931, odd. III., pol. 2. (stavba dráhy Červená Skála-Margecany).

K jednotlivým paragrafům navržené osnovy poznamenáváme:

K § 1. úmluva o nabytí místní dráhy v údolí Gelnice státem byla sjednána s výhradou ústavního schválení.

K § 2. Dluh místní dráhy z titulu výhody posečkání činil, jak svrchu uvedeno, do konce roku 1929 25,415.130.04 Kč. Z toho připadá na léta 1921-1923, kdy byly schodky místní dráhy a zálohy jí poskytované hrazeny z prostředků mimorozpočtových, 7,787.343.56 K. Tímto paragrafem se proto ministerstvo financí zmocňuje, aby částku tuto uhradilo z výtěžků státních půjček, pokud nemají zvláštního určení. Schodky místní dráhy za rok 1924 a následující byly, resp. budou uhrazeny podle ustanovení finančních zákonů příslušných let.

K § 3. Ustanovení tohoto paragrafu má zajistiti, aby příslušný soud mohl vtěliti přiloženou úmluvu do železničních knih, které budou založeny v zemi Slovenské pro železniční vlastnictví, i pro ten případ, že by společnost nepodepsala event. ještě potřebných listin.

K § 4. Veškeré veřejné daně, dávky a poplatky, které by jinak vzešly při provádění přiložené úmluvy, resp. s likvidací společnosti, nemají podle úmluvy s místní drahou zatěžovati společnost. Musila by proto státní správa tyto veškeré veřejné dávky platiti ze svého. Je tedy účelno, aby bylo vysloveno osvobození od těchto veřejných dávek.

Vláda doporučuje, aby tento její návrh byl v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázán výborům technicko - dopravnímu a rozpočtovému k podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

V Praze dne 13. března 1931.

 

Předseda vlády:

Udržal v. r.

Ministr železnic:

R. Mlčoch v. r.

 

Úmluva

sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce "stát"), se strany jedné a akciovou společností místní dráhy v údolí Gelnice (v následujícím krátce "společnost") se strany druhé o nabytí místní dráhy v údolí Gelnice státem.

Článek I.

Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1931 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky trati místní dráhy, jež byla koncesována koncesní listinou ze dne 14. září 1881, doplněnou dodatkem z 23. června 1884 se všemi pozemky, s původními i dodatečnými stavbami a zařízeními a s veškerým příslušenstvím, zejména s vozidly, inventářem a zásobami hmotin.

Článek II.

Stát zaplatí společnosti jako kupní cenu v hotovosti 1,877.099.52 Kč, t.j. jedenmilionosmsetsedmdesátsedmtisícdevadesátdevět 52/ 100 korun československých, s 5% úroky od 1. ledna 1931 do dne zaplacení.

Tato kupní cena jest splatna do 30 dnů ode dne, kdy tato úmluva nabude právní platnosti, u Živnostenské banky, filiálky v Bratislavě.

Stát prohlašuje, že společnosti promíjí své pohledávky, které vznikly do 31. prosince 1930 ze sečkaných provozních výloh a poskytnutých záloh i s úroky.

Článek III.

Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti, přechází fysická držba veškerých majetkových předmětů uvedených v článku I. na stát.

Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, plány atd. místní dráhy se týkající.

Článek IV.

Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo Československého státu (železniční správy) na všechny nemovitosti společnosti náležející.

Společnost je povinna řádně podepsati právní listiny potřebné k převodu knihovního vlastnictví na stát do čtyř neděl po té, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.

Článek V.

Obě smluvní strany vzdávají se práva odporovati této úmluvě pro zkrácení nad polovinu obecné ceny.

Článek VI.

Pro jakékoliv právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v I. stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.

Článek VII.

Veškeré veřejné daně, dávky a poplatky ze sjednání a provedení této úmluvy a z likvidace společnosti nese stát.

Článek VIII.

Tato úmluva váže společnost schválením valné hromady akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.

Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise a společnost obdrží její opis.

V Bratislavě dne 16. prosince 1930.

 

Miestna dráha v údolí Gelnice účastinárska spoločnost:

FORBÁTH. v. r.

Dr. MATĚJOVSKÝ v. r.

 

V Praze dne 19. prosince 1930.

 

Ministr železnic:

MLČOCH v. r.

Ministr financí:

Dr. ENGLIŠ v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP