Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.

Tisk 421.

Návrh

senátorů ing. J. Havlína, R. Bergmana, J. Curkanoviče, V. Dýka. dr Řeháka. A. Pavelky, F. Nováka a druhů

na poskytnutí lázeňského nebo pohraničního přídavku zaměstnancům státním, státních podniků a učitelům v některých lázeňských a

pohraničních místech.

Slavný senáte, račiž se usnésti:

Vláda se vybízí, aby v těch lázeňských místech a některých místech pohraničních, kde drahota životních potřeb přesahuje význačně cenový průměr, poskytla pragmatikálním, pomocným i smluvním zaměstnancům státním, státních podniků a učitelům mimořádný lázeňský nebo pohraniční přídavek.

Odůvodnění.

Ve velkých a hojně navštěvovaných lázeňských místech, jako jsou Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Jáchymov a lázně na Slovensku atd., udržuje se cenový průměr všech životních potřeb i bytů pravidelně nejen v době sezóny, ale po celý rok na mnohem vyšší úrovni, než tomu jest v místech, jiných. Některé resorty státní správy poskytují sice exponovaným zaměstnancům po dobu hlavní sezóny určitý lázeňský přídavek, ale valná většina ostatních, služebně trvale ustanovených, pomocných i smluvních zaměstnanců státních, státních podniků a učitelů přídavek takový nedostává, ačkoliv trpí právě zmíněnými poměry po celý rok. Podobný zjev lze konstatovati též v některých místech pohraničních, hlavně na severu a západu Čech. na Slovensku Bratislava a Košice, na Moravě Moravská Ostrava atd., kde drahota životních potřeb jest i v dnešní době velmi značná a kde ceny jsou pravidelně o 20-25 % vyšší nad běžný průměr. Tento zjev není teprve nového data a byl znám již za staré rakouské správy, jež jenom z tohoto důvodu zařadila celou řadu míst pohraničních do nejvyšší stupnice aktivitního přídavku, počítajíc s tím, že její zaměstnanci pravidelně nespotřebují tehdy skoro lukrativně vyměřovaný aktivit-ní přídavek na nájemné a že zbývající z něho částky použijí ku krytí zvýšených cen životních potřeb.

V jiných pohraničních oblastech, jež jsou odkázány téměř výhradně na dovoz všech životních potřeb proto, že nejsou vhodnými pro podnikání zemědělské, zmírňovala hospodářské těžkosti svého zaměstnanectva určitými pravidelně měsíčně vyplácenými přídavky.

Všeobecnou nivelisací činovného jen podle poctu obyvatelů a zrušením takovýchto mimořádných opatření, případně i neúměrným zvýšením činží v t. zv. naturálních bytech, bylo veškeré zaměstnanectvo státní a veřejné správy v těchto oblastech přivedeno do poměrů velmi tísnivých, v nichž nemůže ani těm nejnutnějším podmínkám životním slušně vyhověti. To má za následek, že mnoho našich zaměstnanců ponechává svoje ženy a děti u rodičů ve vnitrozemí, žije od nich odloučeně a že takovéto, těžkými hospodářskými poměry vynucené oddělené žití jest malým požehnáním pro rodinu, pro stát a jeho zaměstnance, to zajisté jest samozřejmostí.

K objasnění situace podáváme údaje týkající se zaměstnanců Čsl. státních drah v Chebu:

20 pomocných zaměstnanců, ženatých, s jedním nebo dvěma dětmi obdrží při pravidelné výplatě po srážkách měsíční služné, jež kolísá od Kč 349,85 do 553,80, jediný z nich obdržel Kč 750,50, ale tento má tři děti a slouží již 14 let. 8 defintivních zaměstnanců po služební době 12-21 roků dostává měsíční služné od 525-800 Kč, k němuž dlužno sice připočísti 213 Kč činovného, ale od něhož musí se odečísti příplatky na pensi, důchodová daň a nemocenské pojištění. A s těmito platy vykonávati se má těžká a zodpovědná služba v zájmu státu a celé veřejnosti v pohraniční veliké stanici, kde cenová hladina jest o 20 i více procent nad běžným průměrem! Podobně jest tomu v Ústí n. L., Děčíně, Podmoklech, Liberci. Jablonci n. Nisou a v místech vpředu jmenovaných a jiných.

Bude tedy slušno a spravedlivo, po urychleném vyšetření mimořádných drahotních poměrů, požadovaným přídavkem umožniti snesitelný život všem zaměstnancům, kteří státu věrně a poctivě tam slouží a kteří z valné části z důvodů menšinového postavení mají ještě celou řadu tak velmi důležitých a nepodcenitelných povinností!

Výdaj, který tímto způsobem státní pokladně vznikne, nevyžaduje podle našeho názoru zvláštní mimořádné úhrady, ježto značně vysoká úmrtnost staropensistů uvolňuje automaticky státní finanční správě obnos nemalý z přídělu parlamentem původně na úpravu jejich poměrů povoleného a pokud snad by na počátku bylo třeba částky vyšší, může býti doplněn obnos zmíněný z trestních daňových pokut a úroků interkalárních.

Návrh náš budiž z důvodů formálních přikázán výboru rozpočtovému a sociálně-politickému.

Praze, dne 25. března 1931.

Ing. Havlín, Bergman, Curkanovič, Dýk, dr Řehák, Pavelka. F. Novák, dr Karas, Sabata, Votruba, dr Fáček, Navrátil.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP