Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.

Tisk 488.

Návrh

senátorů Václava Donáta, Josefa Vraného, Karla Sáblíka, dr Vavro Šrobára a společníků

na poskytnutí statní podpory poškozeným živelními pohromami v různých krajích našeho státu.

V posledních týdnech postižena byla celá řada obcí a okresů zhoubnými živelními pohromami. Po abnormálně teplém počasí dostavily se četná krupobití a průtrže mračen. Tak na př. jen za jediný den, t. j. neděli dne 31. května postižena byla zhoubným krupobitím a průtrží mračen Českomoravská vysočina, jmenovitě okresy Pelhřimov, kde zvlášť těžce postiženy obce Stanovice, Čížkov, Pejškov, Proseč-Obořiště, Vlásenice, Nová Cerekev a okolní obce. Stejně tak na okrese pacovském: Litohošť, Moráveč, Leskovice, Dobrá Voda, Útěchovičky, Zlátenka a okolní obce a na okrese Kamenice nad Lípou: Lidmaň, Lidmaňka, Těmice, Babín, Dráchovka, Antonka, Lhota, Částrov, Rodinov a na okrese Počátky: Litkovice, Štítná, Stranná, Stojčín a Proboštiny. Velmi těžce postižen byl též okres vlašimský, zvláště obce: Dub, Hradiště, Polanka, Znosym, Domašín, Radošovice, Pilkovice, Libiny, Slověnice, Libeř, Všechlapy, Kladruby, Tehov, Dálkovice, Dubovka, Snechov a okolní obce. Týž den postiženo bylo krutou bouří okolí Prahy, jmenovitě okresy: Jílové, Smíchov, Zbraslav a Brandýs n./L. Na Jílovsku největší škody jsou v obcích Jesenice, Zlatníky, Vestec, Hodkovice, Šátalka, Zdiměřice a okolní, na Smíchovsku v obcích: Chejnice, Zbuzany, Ořech, Řeporyje, Třebonice, Stodůlky, Dobřič a okolních obcích, na Brandýssku: Mratín, Měšice, Kojetice a okolní obce. V týž den a ve dny následující postižena byla ještě další řada obcí a okresů stejnými pohromami. Postavení postižených zemědělců je neobyčejně svízelné a u mnohých je přímo ohrožena jejich existence. Při intensivním způsobu hospodaření u nás vkládá zemědělec každoročně ať již ve formě práce, umělých hnojiv, osiva a sádi značné obnosy do půdy v tom očekávání, že sklizeň vynahradí mu veškerou práci a vrátí do půdy investované obnosy. Živelní pohroma často v několika okamžicích zničí veškeré tyto naděje a zmaří náklady vynaložené k docílení sklizně. Dokonce pak v mnohých případech je ohrožena existence postiženého rolníka, který nemá dosti finančních prostředků, aby udržel svoje hospodářství v chodu, mohl je obdělávati a do půdy investovati nové obnosy až do příští sklizně. Letos, bohužel, máme oprávněné obavy, že takovýchto případů bude velmi mnoho, protože veliký počet a možno říci, že přímo většina zemědělců následkem zemědělské krise vyčerpala veškeré svoje pohotové finanční prostředky a velmi často se i značně zadlužila. A tu nemá-li dojíti ke zničení celé řady existencí, jest třeba rychlé a účinné státní pomoci. Jen tak bude možno ochrániti celou řadu samostatných zemědělců od nezaviněné hospodářské zkázy, což je nejen v jejich zájmu, ale i v zájmu celého národního hospodářství a státu, neboť postižení byli až dosud těmi nejlepšími poplatníky a jako samostatní podnikatelé přispívali svojí pracovitostí a pílí k hospodářskému rozvoji státu.

Každoročně se opakující živelní pohromy nám znovu a znovu dokazují nutnost zveřejnění živelního pojištění, neboť živelní pohromy působí našemu zemědělství každoročně hmotné škody okrouhle asi za 200,000.000 Kč a tu je pochopitelné, že státní pomoc a daňové odpisy mohou nahraditi tyto ztráty jen z části i když snad ve svém celku znamenají dosti značný výdaj pro státní pokladnu. Statistika nám dokazuje, že většina zemědělců není pojištěna ne snad z nějakého nepochopení, ale z toho důvodu, že pojištění je u nás příliš drahé. Naše parlamentní sbory a vláda již od převratu několikráte zabývaly se otázkou zveřejnění živelního pojištění a tak již v roce 1923 došlo ke schválení zákona o zřízení fondu pro účely veřejného pojištění, který byl řádně vyhlášen ve Sbírce zák. a nař. Dle tohoto zákona čís. 149 z r. 1923 měl býti zřízen u ministerstva zemědělství zvláštní fond ve výši 50 milionů Kč, který měl býti základem pro zveřejnění živelního pojištění. Z tohoto obnosu použito bylo částky 10 milionů Kč na podpory postiženým živelními pohromami v roce 1924 ve smyslu zákona čís. 219 z téhož roku. Pro tento účel použito bylo však asi 7 milionů Kč. Bohužel, však zbytku ve výši asi 43 milionů Kč nebylo pro odpor některých politických stran, z nichž některé v roce 1923 pro zřízeni fondu hlasovali, dosud použito k tomuto účelu, ačkoliv návrh zákona o zveřejnění živelního pojištění je již vypracován a připraven a to na principu dobrovolnosti pojištění ve smyslu později přijatých resolucí, jak v poslanecké sněmovně, tak i v senátě. Máme proto za to, že je povinností vlády, aby vypracovanou a připravenou osnovu předložila zákonodárným sborům k projednání a schválení, když je přece bezesporným, že, jak vláda při předkládání, tak zákonodárné sbory při projednání a schvalování zákona čís. 149 Sb. z. a n. z roku 1923 měly na mysli a chtěly zříditi fond, který by urychlil a umožnil u nás zavedení veřejného živelního pojištění a to jak proti škodám živelním, tak i proti škodám vzniklým pádem dobytka, jak je patrno z důvodové zprávy vládního návrhu (tisk posl. sněm. čís. 4.189 z I. volebního období), tak i ze zpráv výboru zemědělského a rozpočtového poslanecké sněmovny (tisk č. 4.204) a ze zpráv senátních výborů národohospodářského a rozpočtového (tisk č. 1.708), kterými doporučily tyto výbory vládní osnovu ke schválení. Zákon dosud neproveden a obě sněmovny v četných resolucích dožadují se jeho provedení, stejně jako vypracování a podání zákona o veřejném živelním pojištění, což dokazuje nejen nutnost tohoto opatření, ale i vůli zákonodárných sborů, které přejí a žádají si urychlené podání a provedení příslušného zákona.

Podepsaní navrhují:

 

Slavný senáte, račiž se usnésti:

Vládě se ukládá, aby na zmírnění škod způsobených živelními pohromami v různých krajích našeho státu a na zajištění zemědělců před podobnými škodami v budoucnosti provedla následující opatření:

1. Dala škody úředně vyšetřiti a zjistiti;

2. prominula postiženými předepsané daně na rok 1931 včetně daně z obratu;

3. bezúročně posečkala a těm, jichž existence je ohrožena, i prominula starší, dosud nezaplacené daně;

4. dala popud k zahájení akce na opatření osiva, steliva a umělých hnojiv pro postižené kraje a povolila slevy při dovozu těchto potřeb po železnicích;

5. dala pokyn Státnímu pozemkovému úřadu, aby nevymáhal ale naopak bezúročně posečkal postiženým drobným nabyvatelům půdy nezaplacené splátky na přídělovou cenu;

6. poskytla potřebné prostředky spolu se zeměmi a okresy na opravu poškozených komunikací;

7. alespoň v nejtížeji postižených oblastech provedla nouzové práce, jmenovitě stavby cest, silnic a podniky meliorační;

8. poskytla účinnou a rychlou peněžní pomoc alespoň těm postiženým, jejichž existence je vážně ohrožena;

9. předložila v čase co nejkratším zákonodárným sborům k parlamentnímu projednání již připravenou osnovu zákona o zveřejnění živelního pojištění a ihned provedla zákon ze dne 4. července 1923 o zřízení fondu pro účely veřejného živelního pojištění, čís. 149 Sb. z. a n.;

10. co nejdříve vypracovala a předložila zákonodárným sborům ke schválení návrh zákona o opatření a zlevnění úvěru pro postižené.

V Praze, dne 9. června 1931.

Donát, Vraný, Sáblík, dr Šrobár,

Olejník, Sehnal, Sechtr, dr ing. Botto, Foit, Fr. Novák, Šelmec, Šimonek, Ušák, dr Bačinský, Danko, Pivko, Chlebounová, dr Rozkošný, Hrubý.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP