Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.

Tisk 492.

Interpelace:

1. sen. ing. Marušáka, Riedla, Merty a spol. na vládu republiky Československé v záležitosti zřízení projekční kanceláře při Ústředí moravskoslezských měst, obcí a okresů v Brně.

2. sen. Nentvicha, dr Farkasa, Zimáka, Pociska a súdr. pánu ministrovi národnej obrany vo veci usmrtenia a zranenia civilných osôb vojenským ručným granátom v Košiciach.

 

492/1.

 Interpelace

sen. ing. Marušáka, K. Riedla, Frant. Merty a spol. na vládu republiky Československé v záležitosti zřízení projekční kanceláře při Ústředí moravskoslezských měst, obcí a okresů v Brně

Při Ústředí moravskoslezských obcí, měst a okresů zřizuje se výdělečná projekční kancelář pro veškeré obory technické práce a pokud je nám známo funguje již v oboru komunikačním, vodohospodářském a má v budoucnosti zahájiti také činnost stavebně podnikatelskou.

Tato kancelář ohrožuje soukromé podnikání civilních techniků a patrně má nahraditi dnes - po reformě zemské a státní administrativy, - znemožněné projektování a činnost poradní u zemského výboru.

V dnešní době hospodářské krise nezaměstnanosti a starosti o technický dorost, jest vážná obava, že podmínky soukromého projektování nyní většinou odkázané na veřejné práce, budou založením kanceláře ještě více zhoršeny, zvláště, bude-li tato kancelář operovati s výhodami, jichž soukromý podnikatel postrádá. Již samo postavení této kanceláře při Ústředí samosprávy s předpokladem důvěry k vlastnímu podniku, může dávati této kanceláři monopolní ráz.

Závadné při této kanceláři jsou výdělečné podnikatelské tendence. Právem by jí příslušelo sledovati účel studijní, informativní a poradní. Tyto úkoly - zvláště - kdyby se kancelář obírala přípravou samosprávných technických projektů, soutěží, studiemi theoretickými, praktickými a pod., byly by již dostatečné, aby plně exponovaly uvedenou instituci která prý má do jité míry nahraditi dnešní nedostatek technických úřadů u moravskoslezských samospráv.

Proti nabídce soukromých techniků může zmíněná kancelář operovati nejrůznějšími a z valné částí i zdánlivými výhodami jako zmíněnou již větší důvěrou samospráv, výhodami režijními, daňovými, poskytováním intervenčních a administrativních zákroků a pod. Rovněž by se mohla vyskytnouti možnost zaměstnávání méně kvalifikovaných nebo jinde v úřadě zaměstnaných, ba i pensionovaných a finančně zajištěných sil.

Proti těmto výhodám stojí za uváženou, zdali zřízením projekční kanceláře nezříkají se samosprávy možností výběru mezi kvalifikovanými soukromými techniky-specialisty a nebude-li shrnování technické práce trpěti byrokratismem. Rovněž ubude samosprávám, zemi a státu příjmu na dani ze soukromého podnikání.

Při těchto technických pracích jde o hospodářství z veřejných prostředků a jest tudíž nutno, aby tomuto případu byla ze strany vlády a úřadů věnována náležitá pozornost, zvláště, přihlížíme-li k tomu, že může se naskytnouti i možnost následování takovéhoto podnikání i u jiných korporací.

Z téhož důvodu podepsaní senátoři staví se po bok těch, kteří varují před tímto způsobem podnikání a činí dotaz na vládu:

1.) zdali souhlasí s tímto postupem moravského samosprávného ústředí,

2.) zdali a jakým způsobem chce čeliti nebezpečí, jež ohrožuje zdravou soutěž a výběr nejlepších projekčních prací a jak chce chrániti civilní, daně platící techniky proti této neobvyklé a nekontrolovatelné soutěži?

 

V Praze, dne 9. června 1931.

Ing. Marušák, Riedl, Merta,

dr Veselý, Hubka, Šťastný, Píchl, Šolc, Pánek, Vaněček, dr Klouda, Černý.

 

492/2.

Interpelácia

 

senátorov Jindricha Nentvicha, dr Z. Farkasa, Frant. Zimáka, Jána Pociska a súdruhov

pánu ministrovi národnej obrany

vo veci usmrtenia a zranenia civilných osôb vojenským ručným granátom v Košiciach.

 

Na vojenskom cvičišti v Košiciach našli chlapci pasúci rožný statok v nedeľu dopoludnia dňa 31. mája t. r. nevybúšený ručný granát. Chlapci vo veku 10 až 16 rokov, narábali s najdeným granátom, pri čom tento vybúšil. Výsledok bol hrozný. Jeden z chlapcov zostal na mieste usmrtený, další traja zomreli behom dopravy alebo krátko po dovezení do nemocnice. Okrem toho boli ranení dvaja ťažko a ôsmi ľahčejšie, ktorých liečenie dosial nieje ukončené a ktorého výsledok nemóže byť vopred predpovedaný.

Poneváč nevybúšený granát bol najdený pomimo ohradeného priestoru pre cvičeníe vo vrhaní granátov určeného, treba predpokladať, že so strany patričných vojenských orgánov dozorom nad cvičením poverených nebola zachovaná potrebná opatrnosť a predpisy pre cvičenie platné neboly svedomite zachované. Ináč by nevybúšený granát nemohol ujisť ich kontrole. Okolnosť, že ohradenie cvičebného priestoru bolo naprosto nedostatočné ukladala dozorčím orgánom zvýšenú pečlivosť dbať o to, aby bezpečnost osôb podobným zanedbaním nebola ohrozená.

Neobyčajný rozsah poľutovaniahodného nešťastía robí tento prípad tým tragickejším.

Podpísaní kladú dotaz na pána ministra:

1. Je pán minister ochotný dať prípad prísne vyšetriť a porobiť kroky, aby v budúcnosti podobné nešťastíe sa nemohlo príhodiť?

2. Je pán minister ochotný poskytnúť rodinám postíhnutých plnej náhrady utrpenej škody a zabezpečit zmrzačelým výživu?

 

V Prahe, dňa 9. června 1931.

 

Nentvich, dr Farkas, Zimák, Pocisk,

F. V. Krejčí, Kříž, Havránek, Časný, Filipínský, dr Witt, Petřík.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP