Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.

Tisk 498.

Zpráva

ústavně-právního výboru
o návrhu senátorů V. Donáta, J. Vraného, dr V. Šrobára, K. Sáblíka a společníků (tisk 130),
aby vládě bylo uloženo statistické zpracování studentského nadačnictví a připravení kodifikace
nadačního práva.

 

Historie studentských nadání počíná u nás založením Karlovy university (r. 1348). Od té doby zakládána jednak nadání kolejní, jednak pro studium jednotlivců. Po bitvě na Bílé hoře většina nadání konfiskována a spojena s jesuitskými kolejemi. Za Josefa II. a později (v letech 1780 až 1805) splynula pak nadání většinou s universitním fondem.

Dnes nedostává se především statistiky studentských nadací. Sbírka >Studijní nadání< s nadačními listinami vycházela z podnětu českých poslanců zemských od r. 1893 až 1916. Od té doby není pokračováno. Na Moravě kromě přehledu z roku 1903 nevyšlo nic. Veřejnosti, najmě studentské, nedostává se tedy příležitosti ke kontrole nadačního hospodářství.

Především je potřeba ekonomisace nadání. Většina nadání poskytuje totiž dnes nemajetným studentům částky, jež sice před válkou byly slušné (až 1,000 Kč ročně), dnes však znamenají jen málo ve studentově rozpočtu. Několik nadací poskytuje jen 8 Kč ročně. Valorisovati menší nadace tím způsobem, že výnos by se ukládal k základnímu jmění, až by nadace vzrostla na kapitál, z jehož úroků by mohl býti opět plněn její úkol, nelze, neboť tím by byly nadace na řadu let vyřazeny ze své sociální péče, pro niž je stanovili zakladatelé.

Stav tento, ve kterém se dnes nalézá studentské nadačnictví, které representuje hodnotu 300 až 500 milionů Kč, nemůže zůstati trvalým.

Zrušiti všechny nadace a spojiti uvolněné kapitály v jednolitý celek rovněž nelze, neboť by to bylo velmi povážlivým zásahem do soukromosprávní sféry jednotlivců.

Stanovy některých nadací, jmenovitě těch, které určeny byly pro šlechtice, neodpovídají duchu doby a platným zákonům a je třeba provésti jejich permutaci, což může se státi jenom zákonem nebo na základě zákona. Takové permutace by odpovídaly přání zakladatelů; jejich úmyslem zajisté nebylo vytvořiti prakticky méněcenné podpory, nýbrž institut, jenž by skutečně pomáhal dostudovat nemajetným studentům.

Jak nahoře uvedeno, je především zapotřebí přesné statistiky všech studentských nadání a stipendií v naší republice, hlavně pokud jsou ve státní nebo zemské správě.

Je též třeba kodifikace nadačního práva vůbec, a studentského zvláště.

Nelze nepoukázati na důsledky možné komasace, t. j. sloučení výnosu studentských stejnorodých nadání v naší republice. Výnos činil by při 4% úrocích z 500 milionů Kč obnos 20 milionů, takže by byla téměř úplně kryta potřeba podpor našemu nemajetnému studenstvu, a mohla by býti státní stipendia velmi snížena, ne-li zrušena. Státní rozpočet vykazuje pro studentskou sociální péči položku 10,600.000 Kč.

Posud není v našem státě jednotný nadační zákon, nýbrž platí ještě hlavně dvor. dekret z r. 1842 a řada různých ustanovení, proto je nutná potřeba zvláštního nadačního zákona, obsahujícího pronikavé nutné změny v nadačnictví po stránce právní a provádějícího kodifikaci celého dnes roztroušeného nadačního práva.

Jde tu o stanovení přesných právních pravidel pro sloučení nadačních požitků, pro permutaci jednotlivých nadání, pro změny v nadačním řízení a pro organisaci nadační správy.

Zákonnou úpravou především studentského nadačnictví splněn by byl veliký ideál už předválečné studentské generace ve shodě s duchem přání šlechetných zakladatelů studentských nadací.

Ústavně-právní výbor projednal svrchu uvedený návrh ve své schůzi dne 9. června 1931 a provedl v navrhovaném usnesení tyto změny:

Odst. 1. doplněn ustanovením, aby byly uvedeny též podmínky k dosažení nadací za účelem rychlé orientace žadatelů a přehlednosti.

V odst. 2. nahrazeno slovo >každoročně< slovem >občasně<, ježto každoroční provádění a publikování statistiky jeví se býti nadbytečným a nepoměrně nákladným.

Odstavec 3. škrtnut, ježto dostačí ustanovení odstavce 1. V důsledku toho přečíslovány následující odstavce.

V nynějším odstavci 3. škrtnuta slova >duchu doby<, ježto výraz duch doby je příliš neurčitým a měnivým a duch doby jeví se ostatně v platných zákonech.

Ústavně-právní výbor činí podle svého usnesení ze dne 9. června. 1931 slavnému senátu tento návrh:

Vládě se ukládá:

1.) Aby s největším urychlením postarala se o vypracování úplného seznamu všech studentských nadací v našem státě, pokud tyto nadace jsou ve správě státu, zemí, měst neb vysokých škol, při čemž budiž uvedena původní a dnešní hodnota jednotlivých nadací, podmínky jejich dosažení, počet podporovaných a výše podpor. Tato statistika budiž publikována.

2.) Aby prováděla a publikovala občasně statistické zpracování veškeré státní sociální péče o studentstvo, počínaje rokem 1929.

3.) Aby co nejrychleji provedla permutaci těch nadací, jejichž ustanovení neodpovídají dnes platným zákonům.

4.) Aby připravila v nejkratší době kodifikaci nadačního práva se zvláštním zřetelem ke studentskému nadačnictví.

V Praze, dne 9. června 1931.

Dr. Witt v. r.,

předseda.

Dr. Havelka Otakar v. r.,

zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP