Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.

Tisk 547.

Zpráva

I. ústavně-právního výboru

II. technicko-dopravního výboru

k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 531) o vládním návrhu zákona, kterým se provádí Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna 1926 a vydávají se některé zatímní předpisy o jízdě motorovými vozidly.

 

I.

Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 4. dubna 1926 byla naší republikou ratifikována 22. srpna 1930 a ratifikační listina Úmluvy byla uložena v Paříži dne 20. září 1930; Úmluva nabývá platnosti dnem 21. září 1931.

Současně byla vypovězena stará dosud platná “Mezinárodní úmluva o jízdě automobily ze dne 11. října 1909 – ku které náš nový stát přistoupil v r. 1922 – a pozbývá platnosti dnem 20. září 1931.

Poněvadž mezi oběma úmluvami jsou jisté rozdíly, je nutno zvláštním zákonem provésti novou ”Mezinárodní úmluvu o jízdě motorovými vozidly” dříve, nežli nabude platnosti, t. j. před 21. zářím 1931.

Děje se tak předloženou osnovou, jejíž §§ 1 a 2 recipují nová ustanovení Úmluvy o průkazech pro mezinárodní jízdu.

Při této příležitosti navrhuje vláda, aby se v novém zákoně zatímně upravily také některé jiné otázky, týkající se jízdy motorovými vozidly, jak si je vyžádala naléhavá potřeba.

Technický vývoj motorových vozidel je na stálém postupu, užíváni jich stále roste proto také je třeba přizpůsobiti novým podmínkám a novým poměrům předpisy, platné pro tento provoz. Nevystačíme s předpisy ani třicet ani deset let starými!

Tuto přizpůsobivost a rychlost nových opatření má zabezpečiti zmocňovací ustanovení § 3. dle něhož je vláda oprávněna nařízením měniti a doplňovati dosavadní nařízení o jízdě motorovými vozidly.

Nové ustanovení, jež nutno velmi schvalovati, obsahuje § 4. připouští provádění trestního řízení zvláštními pokutovými bloky, aniž by však osoba při přestupku přistižená, byla nucena tomuto zkrácenému trestnímu řízení se podrobiti. Tímto ustanovením je jistě dostatečně postaráno, aby nebylo nového způsobu trestního řízení veřejnými orgány snad zneužíváno. Technická úprava zabezpečuje řízení rychlé bez nepříjemných pochůzek k úřadům.

§ 5 zamezuje, aby pro týž přestupek, tkvící v povaze vozidla, byl řidič během téže jízdy opětovně pokutován.

S těmito zatímním opatřeními ovšem na dlouho nevystačíme, potřeba volá po úplném zákonu o jízdě motorovými vozidly.

Je v zájmu věci, aby přípravné jednání o tomto zákoně se neprotahovalo nad nutnou potřebu. Vláda ukázala pevnou vůli předložiti definitivní zákon tím, že projednávanou předlohu termínovala nový zákon měl pozbýti platnosti dnem 31. prosince 1933. Do této doby chtěla míti vláda patrně zákon nový.

Aby práce s novým definitivním celkový
zákonem o jízdě motorovými vozidly urychlila, zkrátila poslanecká sněmovna tento termín a určila za konečný den platnosti 31. prosinec 1932.

Kromě toho přijala poslanecká sněmovna resoluci, kterou vyzývá vládu, aby co nejdříve předložila k ústavnímu projednání návrh definitivního zákona o jízdě motorovými vozidly a o otázkách s tím souvisejících, zejména o dopravním řádě na veřejných cestách. S touto změnou i s resolucí poslanecké sněmovny nutno upřímně souhlasiti.

S některými ještě úpravami stylistickými přijala poslanecká sněmovna jinak vládní návrh bez dalších podstatných změn.

Ústavně-právní výbor navrhuje senátu, aby osnovu zákona, kterým se provádí Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna 1926 a vydávají se některé zatímní předpisy o jízdě motorovými vozidly, schválil ve znění, jak se na ní usnesla poslanecká sněmovna a jak je obsažena v sen. tisku č. 531.

V Praze, dne 14. července 1931.

Dr. Veselý v. r.
místopředseda.

Karel Riedl v. r.
zpravodaj.

II.

Usnesením poslanecké sněmovny byl schválen vládní návrh s některými stylistickými a formálními změnami, které na podstatě původního vládního návrhu ničeho nemění. Význam a obsah navrhovaného zákona spočívá v tom, že zavádí se jím u nás platnost nové mezinárodní úmluvy ze dne 24. dubna 1926 která byla republikou naší ratifikována dne 20. září 1930. Tato nová mezinárodní smlouva o jízdě motorovými vozidly má vstoupiti v platnost dnem 21. září 1931, na místě dříve platné mezinárodní úmluvy z 11. října 1909, ke kteréžto úmluvě naše republika svého času přistoupila se závazností od r. 1922.

Z nové mezinárodni úmluvy plynou pro republiku naši závazky vydávati mezinárodní průkazy pro jízdy do ciziny a uznávati mezinárodní průkazy, vydané cizími státy. Nová mezinárodní smlouva zavádí pro jízdu do ciziny místo dosavadního jednotného průkazu průkazy dva mezinárodní osvědčení pro motorová vozidla a mezinárodní povolení k řízení vozidel. Mimo to obsahuje různá ustanovení, odpovídající dnešním poměrům, jako podmínky pro vydání osvědčení pro motorová vozidla, výstroje vozidel a označování nebezpečných míst na silnicích.

Neobyčejně veliký i do budoucna nezadržitelný rozvoj automobilismu vynutil si novou mezinárodní úpravu různých otázek, týkajících se jízdy motorovými vozidly a je nezbytně nutné, aby nová mezinárodní ustanovení nabyla i u nás ve smyslu našeho závazku zákonité platnosti a předloha aby byla schválena co nejdříve.

Návrh zákona obsahuje také některé zatímní předpisy. Tak k zjednodušení postupu při přestupcích dává zákon okresním a politickým úřadům právo zmocniti orgány veřejné bezpečnosti, aby při přestupcích zákona a úředních nařízení v e věci jízdy vozidly motorovými mohly tyto orgány vybírati pokuty ihned na místě přistiženi proti potvrzenkám z propisních bloků. Takovéto zmocnění veřejných orgánů má obsahovati pro pokuty pevné sazby a pokuty nesmějí přesahovati částku 70 Kč. Aby způsob vybírání pokut nemohl zabíhati libovolně za nežádoucí hranice, stanoví zákon, že vynucování pokut je nepřípustné. Veřejný orgán má provinilce o následcích nezaplaceni pokuty poučiti a nemůže-li býti a není-li pokuta placena na místě může veřejný orgán učiniti pouze trestní oznámení úřadu. Řidič automobilu nemůže býti trestán dvakráte při téže jízdě je-li příčina ve vadném vozidle a smí řidič v takovém případě vůz dopraviti do nejbližšího místa kde je dána možnost závadu na vozidle odstraniti.

Zákon obsahuje dále pro vládu zmocnění, že může nařízením měniti a doplňovati dosavadní nařízení o jízdě motorovými vozidly v zájmu ochrany bezpečnosti a pořádku při dopravě na veřejných cestách, že může rozšířiti platnost předpisů mezinárodní úmluvy na jízdu československých motorových vozidel na území naší republiky,a nově upraviti značky na vozidlech i maximální rychlost jízdy.

Mohou se vyskytnouti námitky proti udělení tohoto zmocnění vládě, aby ona pouhým nařízením řešila důležité otázky automobilové dopravy. Je na místě žádati důrazně, aby celý soubor těchto otázek byl už konečně jednou řešen všeobecně definitivním zákonem.

S politováním nutno konstatovati, že příprava nového všeobecného zákona o jízdě automobily trvá opravdu příliš dlouho. Po dobu více, jak deseti roků očekává se všeobecně jeho vydání. Celá řada podnětů a iniciativních návrhů interpelací ze řad poslanců a senátorů, celá řada projevů ve schůzích výborových, několik resolucí časté projevy ve veřejném tisku i řada veřejných projevů zúčastněných zájemců volá už po řadu let po všeobecné zákonité úpravě. Zákonité úpravy definitivní domáhají se všechny kruhy obecenstva bez rozdílu, a stejně tak organisace řidičů automobilů i majitelé automobilů. Strana sociálně-demokratická a její kluby, poslanecký a senátorský, urgovaly vydání definitivního zákona již vícekráte. Senátorský klub předložil návrh, aby práce k vydání zákona byly urychleny. Svého času podal v téže věci iniciativ ní návrh i senátor Šťastný a o urychlené vydání zákona zasazovaly se i jiné strany politické.

Trvalo dlouho nežli se celá věc dostalo do pohybu. Teprve letos v únoru byla uveřejněna předloha, která má býti základem nového definitivního zákona. Předloha, jak byla dána veřejnosti k posouzení, má příliš mnoho těžkých nedostatků. Tyto nedostatky jsou na újmu řidičů automobilů i bezpečnosti automobilového provozu pro občanstvo. Nebyl v ní vzat žádoucí zřetel na otázky školení řidičů, na potřebu přísnějších zkoušek, na potřebné zvýšení hranice věkové pro zkoušky řidičů, na potřebu častého zjišťování bezpečnosti zařízení vozidel. Není vyřešena otázka pojištění při vozidlech. Je tu celá řada nevyřešených důležitých otázek. Organisace řidičů své požadavky předložila a jsou předmětem jednání meziministerské rad. Je v zájmu veřejném, aby k nim byl vzat náležitý zřetel.

Předloha je v meziministerském jednání. Konalo se už asi 21 porad. Teď v letních prázdninách nastane v poradách patrně přestávka. Má se v poradách pokračovati zase až v měsíci září. Možno tudíž počítati s tím, že by ještě v příštím období parlamentním mohlo dojíti k projednáním zákona, který by pak všechny otázky vyřešil definitivně.

Aby naléhavost definitivní zákonité úpravy byla znovu náležitě zdůrazněna, změnila poslanecká sněmovna konečný termín platnosti tohoto zatímního zákona a oproti vládnímu návrhu zkrátila dobu jeho konečné platnosti o jeden rok, takže platnost vyprší dnem 31. prosince 1932. Poslanecká sněmovna přijala také na návrh výborů ústavně-právního a technicko-dopravního resoluci, v níž se vláda vyzývá, aby co nejdříve předložila k ústavnímu projednání návrh definitivního zákona. Technicko-dopravní výbor senátu navrhuje, aby i senát Národního shromáždění přijal resoluci poslanecké sněmovny, jak je k této zprávě připojena. Nelze ani dosti zdůrazniti naléhavou nutnost, aby konečně návrh definitivní zákonité úpravy všech otázek vztahujících se na jízdu motorovými vozidly byl Národnímu shromáždění v době co možná nejbližší předložen k projednání.

Nežli bude možno k definitivní zákonité úpravě přikročiti, vstoupí však zatím už v platnost nové mezinárodní úmluvy a nastává nutnost, aby mnohé otázky, plynoucí z těchto úmluv, stejně jako otázky vyvěrající z naších poměrů domácích, jako bezpečnost chodců, úprava značek, rychlost jízdy a j. byly už nyní aspoň částečně řešeny. A proto uznal výbor technicko-dopravní účelným, aby vládě bylo dáno zmocnění řešiti zatímně naléhavé otázky nařízením.

Navrhovaný zákon má tudíž zatímně umožniti některé zásahy do otázek jízdy motorových vozidel a jeho platnost je omezena koncem roku 1932. Účinnost jeho bude pravděpodobně zastavena už dříve, tím dnem, kdy nastoupí platnost zákona, který zde projednávané otázky upraví všeobecně a definitivně.

Výbor technicko-dopravní navrhuje tudíž, aby senát schválil usnesení poslanecké sněmovny beze změny, jak je obsaženo v tisku senátu 531, a aby také schválil připojenou resoluci.

V Praze. dne 14. července 1931.

 

Pavelka v. r.
předseda.

J. Havlena v. r.
zpravodaj.

Resoluce navržená výborem technicko-dopravním.

Vláda se vyzývá, aby co nejdříve předložila k ústavnímu projednání návrh definitivního zákona o jízdě motorovými vozidly a o otázkách s tím souvisejících, zejména o dopravním řádě na veřejných cestách.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP