Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1931.
III. volební období.
4. zasedání.
Tisk 554.
Návrh
senátorů Habrmana, Dundra, A. Nováka, dr. Witta, Zimáka a soudruhů na změnu zákona číslo 125/1927 o organizaci politické správy.
Podepsaní navrhují:
Slavný senáte račiž se usnésti:
Vládě se ukládá, aby v nejkratší době předložila osnovu zákona kterým se mění a nově upravuje zákon čís, 125/1927 ve smyslu těchto zásad:
1. aby okresní a zemské samosprávné sbory v celém složení byly voleny,
2. aby jejich kompetence a pravomoc byla ve svrchované míře rozšířena tak,
jak to odpovídá demokratickému duchu naší republiky a jak toho vyžadují potřeby obcí, okresů, zemí i občanstva na poli zdravotním, sociálním, kulturním i hospodářském,
3. aby finanční hospodaření okresů a zemí bylo osamostatněno, a prováděno toliko příslušnými samosprávnými sbory,
4. aby v nejkratší, době bylo provedeno nové teritoriální rozdělení a uspořádání okresů,
Důvody:
Zákon čís. 125 z r. 1927 je v krajním rozporu s demokratickými zásadami, na nichž je vybudována republika Československá, neboť práva volených zástupců stlačuje na míru nejmenší a dává úplnou pravomoc i kompetenci státní byrokracii. Ustanovení o složení okresních a zemských zastupitelstev porušuje zásadu všeobecného rovného práva hlasovacího, neboť jmenováním jedné třetiny členů je vykonáván rozhodující vliv na složení těchto sborů proti vůli většiny voličů – občanů. Okresním hejtmanům a zemským presidentům zákon uděluje neobyčejnou pravomoc na úkor volených zástupců občanstva. Všechna tato reakční ustanovení příčí se principům demokracie a velmi těžce poškozují naší samosprávu.
Dvouletá praxe nových správních okresních a zemských orgánů přesvědčila, že nesplnily se předpoklady, na nichž byl zákon čís. 125 z r. 1927 vybudován. Zákon měl zjednodušiti veřejnou správu, a odstraniti i zlevniti t. zv. dvojí kolej. Zkušenosti však přesvědčily, že na místo toho nastalo komplikování, zhoršení a zdražení veřejné samosprávy. Staré samosprávné sbory okresní i zemské měly plné pochopení pro potřeby i zájmy občanstva a stály plně v jeho službách. Nové úřady pod vedením státních úředníků nedovedou splniti požadavky na ně kladené, považují se za orgány občanstvu nadřízené a občanstvu vstříc nevycházejí, takže jsme svědky stálých stížností na neudržitelné poměry v úřadech okresních i zemských.
Státní byrokracie pracuje přímo k vyřazení volených členů z každého vlivu a zasahování. Nejen, že agenda samosprávná se vyřizuje vrchnostensky, nýbrž i návrhy pro výbory a zastupitelstva připravují státní úředníci bez součinnosti volených členů. Výklad zákona zemskými presidenty a okresními hejtmany jest úplně libovolný, většina jich počíná si vůči samosprávným sborům úplně absolutisticky a odnímají jím každou možnost řádné kontroly a rozhodování. Možno říci, že veškerá činnost členů okresních a zemských výborů a zastupitelstev jest obmezena téměř na pouhé hlasování.
Také zrušení velikého počtu samosprávných okresů citelně postihlo občanstvo, neboť nové okresy jsou rozsáhlé, nemají komunikačního spojení a tím znemožňuje se nemajetnému občanstvu styk s úřady.
Bilance dvouleté činnosti nové administrativy je velice smutná. Činnost samosprávy byla podlomena, ba i znemožněna, na druhé straně pak státní byrokracie úplně opomíjí veliké úkoly samosprávy na poli kulturním, sociálním, zdravotním i hospodářském.
Tato dvě léta dokázala nade vší pochybnost, že v republice Československé není možna vláda státní byrokracie, nýbrž že musí býti podporován vývoj samosprávy, má-li stát dospěti k bezpečnému a klidnému vývoji. Potlačování samosprávy nebezpečně ohrožuje výstavbu mladého státu, neboť bez samosprávy není žádné demokracie a nemůže také býti republika.
Od 1. prosince 1928 kdy vešel v účinnost zákon o organizaci správy politické, ustanovení ústavy o tom, že lid jest jediným zdrojem vší státní moci v Československé republice, jest prázdným pojmem, neboť veškeru moc ve veřejné správě drží státní byrokracie. Zákon neotevřel slibovanou éru důsledného demokratismu ve veřejné správě, nýbrž pravý opak - provedl nejdůslednější byrokratizaci celé veřejné správy v takových rozměrech, že ohroženy jsou základy demokratické republiky.
Vzhledem k těmto skutečnostem a se zřetelem k výroku samotného presidenta republiky, že demokracie spočívá na samosprávě občanů, podáváme tento návrh.
V Praze, dne 14. července 1931.
Habrman, Dundr, Ant. Novák, dr. Witt, Zimák,
Petřík, dr. Farkas, Johanis, Modráček, Pocisk, Časný, F. V. Krejčí.