Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.

Tisk 564.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne...................................................1931

o zcizení některých státních nemovitostí v Praze VII.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Ministr financí se zmocňuje, aby v dohodě s ministrem železnic zcizil části pozemkových parcel v Praze VII., Dělnická ulice, zapsaných ve vložce č. 1639 pozemkové knihy pro kat. území Praha-Holešovice-Bubny a to č. kat. 410/3, 410/4, 410/9, 410/10, 410/14, 410/19, 410/20, 410/25, 410/26, 410/31, 410/32, 410/41, 410/42, 410/47, 410/36, 410/54 a stavebních parcel č. kat. 270 s č. p. 194, 271 s č. p. 197, 272 s č. p. 201, 273 s č. p. 207, 274 s č. p. 209, 275 s č. p. 212, 276 s č. p. 215, 825 s č. p. 765 a 868 s č. p. 781 ve výměře 2923,50 m2, t. j. 812.838 čtver. sáhů.

§ 2.

Peníze strženého z prodeje nemovitostí, vyznačených v § 1, bude použito na stavbu náhradních obytných domů v Praze VII. k ubytování železničních zaměstnanců.

§ 3.

Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedením pověřuje se ministr financí v dohodě s ministrem železnic.

Důvodová zpráva.

Hlavní město Praha potřebuje pro rozšíření Dělnické ulice v Praze VII. (ze 14 m na 30 m) v souvislosti s budoucím zřízením tunelu pod nádražím Bubenským pro přímé spojení Veletržní třídy a Dělnické ulice resp. městských čtvrtí Praha VII. a VIII. po Vltavském mostě z Holešovic do Libně, část z komplexu železniční kolonie a to části pozemkových parcel č. kat. 410/3, 410/4, 410/9, 410/10, 410/14, 410/19, 410/20, 410/25, 410/26, 410/31, 410/32, 410/41, 410/42, 410/47, 410/36, 410/54 a stav. parcel č. kat. 270 s č. p. 194, 271 s č. p. 197, 272 s č. p. 201, 273 s č. p. 207, 274 s č. p. 209, 275 s č. p. 212, 276 s č. p. 215, 825 s č. p. 765 a 868 s č. p. 781 ve výměře 2923,50 m2, t. j. 812.838 čtverečních sáhů v Praze VII., Dělnická ulice, připsaných dosud vlastnicky "provisnímu ústavu pro sluhy a výpomocné zřízence c. k. rakouských státních drah", patřících však dnes již československému státu podle čl. 15. Úmluvy mezi Rakouskem, Italií, Polskem, Rumunskem, královstvím Srbů, Chorvatů a Slovinců a Československem o úpravě různých skupin odpočivných požitku, které nebyly upraveny úmluvou v Římě ze dne 6. dubna 1922, publikované pod č. 195 Sb. z. a n. z r. 1926, a podle vyhlášky ministerstva zahraničních. věcí ze dne 17. června 1930, č. 82 Sb. z. a n. z r. 1930.

Podle ujednání ministerstva železnic s obcí hlavního města Prahy zaplatí tato obec za zmíněné nemovitosti 2,050.000 Kč, kterých železniční správa s dalším doplatkem na výši stavebního nákladu z investičních prostředků podniku ČSD použije pro stavbu náhradních obytných domů v Praze VII. na řečeném komplexu železniční kolonie a to k ubytování železničních zaměstnanců. Obec Pražská ponese veškeré výlohy spojené s prodejem těchto pozemků, zejména se sepsáním, kolkováním a knihovním provedením této smlouvy, jakož i převodní poplatky a veřejné dávky tak, že Československý stát (státní železniční správa) dostane celou trhovou cenu nezkrácenou.

Dnešní celková hodnota prodávaných pozemků i s hodnotou 9 obytných domů na nich stojících (část železniční kolonie) činí asi 2,023.000 Kč.

Navrhuje se prodati pouze výše řečená část železniční kolonie, jíž jest nezbytně zapotřebí k rozšíření Dělnické ulice podle regulačního plánu.

Celá železniční kolonie záležející dnes z 28 dělnických domků v Praze VII., byla vystavěna v roce 1869 společností pro stavbu dělnických obydlí v Praze a přešla v r. 1914 na provisní ústav pro sluhy a výpomocné zaměstnance býv. c. k. rakouských státních drah. Vložený kapitál činí 666.122 Kč, z čehož na pozemky připadá 329.000 Kč. Pro úhradu stavebních nákladů této kolonie byla kontrahována zápůjčka, která jest knihovně zajištěna pro Českou spořitelnu v Praze. Po odečtení splatných anuit činí dluh u České spořitelny ke dni 31. prosince 1928 částku 597.060,23 Kč, kdežto knihovní cena podle stavu k témuž dni činila 657.610,79 Kč. Poněvadž nynější hodnota zbývající části kolonie jest nepoměrně vyšší než dluh na celé kolonii váznoucí, je možno prodati obci pražské požadovanou část pozemků prostou dluhů a hypotéku ponechati na zbytku kolonie, s čímž Česká spořitelna v Praze souhlasí bez zvláštní úplaty.

Poněvadž podle čl. XVI. finančního zákona na rok 1931, č. 187/1930 Sb. z. a n. je ministr financí zmocněn ku zcizování státního nemovitého majetku pouze, je-li odhadní cena zcizované jednotlivé nemovitosti nižší, než 1,000.000 Kč, kdežto v tomto případu činí odhadní cena mnohem více, je třeba k tomuto zcizení podle § 54, odst. 8., lit. c) ústavní listiny (a contrario) zmocnění Národního shromáždění.

Podle výše citovaného finančního zákona kapitola 21, příjmy, tit. 5., § 2, pol. 2 připadají trhové ceny za zcizení nemovitého státního majetku všeobecné pokladní správě. Ježto však musí v tomto případě železniční správa opatřiti zaměstnancům železničním, kteří bydlí v prodávaných domech, jež se zboří, náhradní byty a za tím účelem vystavěti nové domy v celkovém nákladu asi 5,600.000 Kč, stanoví § 2 osnovy zákona, že bude strženého peníze použito ku částečné úhradě tohoto nákladu.

Vláda poukazuje k tomu, že zamýšlená transakce se děje výhradně v zájmu veřejném, a doporučuje, aby osnova byla v obou sněmovnách přikázána výboru rozpočtovému ku podání zprávy ve lhůtě co nejkratší, poněvadž obec pražská z důvodu nutného rozšíření Dělnické ulice v Praze VII. naléhá na brzké provedení prodeje.

V Praze, dne 10. července 1931.

Předseda vlády:
Udržal v. r.

Ministr financí:
Dr. Trapl v. r.

Ministr železnic:
R. Mlčoch v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP