Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1933.
III. volební období.
8. zasedání.
Tisk 1019.
Zpráva
I. sociálně-politického výboru
II. rozpočtového výboru
k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 1018)
o vládním návrhu zákona, kterým se prodlužují a doplňují zákony týkající se bytové péče.
I.
Složité řešení zákonů, vztahujících se k ochraně nájemníků (č. 44/1928 Sb. z. a n.), k odhadu exekučního vyklizení místností (č. 45/1928 Sb. z. a n.), k mimořádným opatřením bytové péče (č. 118/1928 Sb. z. a n.) a k zákonu o stavebním ruchu (č. 45/1930 Sb. z. a n.) nedovoluje ani letošního roku předložení osnovy definitivního zákona a vynucuje si další provisorium do konce r. 1933.
Všeobecně se uznává, že ochrana nájemníků zámožných nemá sice svého zdůvodnění, je však neméně jasno, že ochrana nájemníků sociálně slabých nemůže být doposud zrušena, již vzhledem k poslednímu snížení platů státních zaměstnanců i dělnických mezd.
V tomto smyslu vypracovaný vládní návrh schválený poslaneckou sněmovnou pouze s nepatrnými změnami, přináší pouze malé změny. Tyto změny znamenají další uvolnění ochrany nájemníků, kteří obývají mimo kuchyň a pokojík pro pomocnici v domácnosti 5 nebo více místností, jichž se do 31. prosince 1932 užívalo zcela neb z části k výkonu jakéhokoli povolání, dále těch nájemníků, jejichž byty se mimo kuchyň a pokojík pro služebné skládají ze 4 obytných místností. Ochrany nájemníků pozbývají dále ti, jimž byla pravoplatně předepsána za rok 1932 důchodová daň z důchodu alespoň 50.000 Kč, neosvědčí-li skutečnosti, z kterých lze důvodně usuzovati, že jejich zdanitelný důchod za rok 1932 klesl pod uvedenou hranici.
Sociálně-politický výbor senátu vyslovil politování, že stavební družstva vyšla tentokráte bez jakékoli podpory své všeobecně prospěšné činnosti, což vykoná škodlivý vliv na stavební ruch. Usnesl se proto na resoluci, jež má umožniti opětnou podporu stavebních družstev.
Výbor se také ztotožnil s návrhem sen. Šelmece, který opakoval svůj resoluční návrh přijatý již technicko-dopravním výborem, sen. tisk č. 694/1932, aby zákon o stavebním ruchu byl doplněn ustanovením, podle něhož jako hlavního staviva lze použíti i dřeva, budou-li dřevěné stavby zabezpečeny stavebně neb osvědčenou impregnací proti snadnému vzplanutí.
Zástupce ministerstva sociální péče prohlásil, že podle dohody zúčastněných ministerstev je pro parlamentní projednávání vládního návrhu bytového zákona tisk č. 1805 posl. sněm. 1932 připraven návrh na doplnění § 46 cit. vládního návrhu bytového zákona ve smyslu tohoto resolučního návrhu.
Sociálně-politický výbor doporučuje slavnému senátu, aby osnovu zákona přijal podle usnesení poslanecké sněmovny beze změny ve znění sen. tisku č. 1018 jakož i 2 resoluce dole otištěné.
V Praze, dne 30. března 1933.
V. Johanis v. r.,
předseda.
Karpíšková v. r.,
zpravodaj.
II.
Vláda odůvodňuje svůj návrh na prodloužení bytových zákonů do 31. prosince 1933 potřebou, aby za trvající hospodářské krise nebyla přerušena kontinuita právního řádu ve věcech tak závažných, jako je zejména ochrana nájemníků, odklad exekučního vyklizení místností, a podpora stavebního ruchu. Podle návrhu vlády zůstává posavadní zákon o ochraně nájemníků beze změny, avšak dnem 1. ledna 1934 mají se vyjmouti z ochrany nájemníků:
1. byty, skládající se mimo kuchyně a obytné pokoje pro služebné z 5 nebo více obytných místností, kterých se užívalo do 31. prosince 1932 k výkonu povolání a které podle zákona č. 210/1931 Sb. z. a n. doposud požívají ochrany;
2. byty, skládající se mimo kuchyně a pokoje pro služebné ze 4 obytných místností beze zřetele na způsob jejich užívání. Dále má přestati platnost ochrany nájemníků bytů (nikoli jiných místností), kterým bude počínajíc rokem 1933 předepsána důchodová daň z důchodu alespoň 50.000 Kč.
Vládním návrhem byla také prodloužena účinnost posavadního zákona, pokud jedná o opatření stavenišť vyvlastněním pozemků, a částka určená na poskytování státního příspěvku podle § 47 zákona č. 45/1930 byla zvýšena o 10,000.000 Kč (podle § 51 cit. zákona zařaďuje se doposud k tomuto účelu do státního rozpočtu ročně 20,000.000 Kč), ale jen na podporu staveb nájemních domů s nejmenšími byty pro nemajetné, které budou stavěti obce a jiné veřejnoprávní korporace nebo ústavy.
Poslanecká sněmovna změnila návrh vlády v tom směru, že podle § 2 odstavec 1. a 2. pozbude účinnosti ustanovení čl. I. § 4 odstavec 2. zákona č. 210/1931 Sb. z. a n. již 1. října 1933, nikoli až 1. ledna 1934, a ustanovení dle něhož podle vládního návrhu měl býti pro zmenšení ochrany nájemníků směrodatným předpis daně z důchodů aspoň 50.000 Kč počínajíc rokem 1933, na rok 1932.
Rozpočtový výbor zajímalo v prvé řadě ustanovení, že podle usnesení poslanecké sněmovny má býti podpora staveb s nejmenšími byty pro nemajetné, budou-li je prováděti země, okresy, obce nebo jiné veřejnoprávní korporace neb ústavy, zvýšena o 10 milionů korun ročně, jelikož stavebníkům, o něž se jedná, je podpory takové zapotřebí. Nebylo však zapotřebí starati se o úhradu této částky pro rok 1933, ježto vláda sama v důvodové zprávě upozorňuje, že v zákoně nemusilo býti pamatováno na úhradu, poněvadž státní příspěvek povolený z této částky na stavby vyplácí se teprve po dokončení a vyúčtování stavby, pročež v roce 1933 splatný nebude, a pro příští leta se vláda o úhradu zajistě postará.
Výbor rozpočtový doporučuje tudíž:
Slavný senáte, račiž usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu zákona, kterým se prodlužují a doplňují zákony týkající se bytové péče, schváliti tak, jak je obsaženo v sen. tisku č. 1018 i s dvěma resolucemi dole otištěnými.
V Praze, dne 30. března 1933.
Dr J. Karas v. r.,
předseda.
Dr Rozkošný v. r.,
zpravodaj.
Resoluce:
I.
Vládě se ukládá, aby při příštím řešení zákona o bytové péči pamatovala vhodným způsobem na podporu stavebních družstev.
II.
Vládě se ukládá, aby s největším urychlením předložila ohlášenou osnovu zákona o státním dozoru nad kartely a jejich cenovou politikou, poněvadž toto opatření bude míti značný vliv na cenu stavebních hmot.