Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1933.

III. volební období.

8. zasedání.

Tisk 1033.

Zpráva

ústavně-právního výboru

k vládnímu návrhu (tisk 844) zákona

o finančních prokuraturách.

Účelem předloženého vládního návrhu zákona o finančních prokuraturách je v prvé řadě formální i materielní unifikace předpisů o zastupování hmotných zájmů státu a jiných veřejných korporací, i unifikace organisace zástupčích úřadů samotných.

V zemích historických mají sice finanční prokuratury za sebou daleko do minulosti sahající vývoj a také věcně je jejich kompetence vymezena, ale na Slovensku a Podkarpatské Rusi změněné státoprávní poměry si sice vynutily pro státní zástupčí úřady nová administrativní opatření, ale materielně zůstaly v platnosti z části staré předpisy uherské. Také organisace zástupčích úřadů pro Slovensko a Podkarpatskou Rus je jiná nežli v zemích historických. Tyto skutečnosti a úvaha, že v historických zemích jsou finanční prokuratury organisovány na podkladě zákona, na Slovensku a Podkarpatské Rusi zástupčí úřady jsou však organisovány vládním nařízením anebo toliko nařízením ministerstva financí, vyvolává v soudních sporech pochybnosti, které poškozují materielní zájmy státu. Jest tedy potřeba unifikačního zákona velmi naléhavá.

Kromě toho zamýšlel vládní návrh přizpůsobiti ustanovení o zastupování státu novému právnímu stavu, jak jej vytvořil zákon ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb. z. a n., o nové organisaci politické správy. Po správní reformě stojí v čele správy jmění svazků samosprávných i jmění státu týž orgán, ale pro zastupování finančních zájmů státu a finančních zájmů samosprávy platí předpisy různé. Byl tedy úmysl vlády provésti unifikaci i po této stránce a obsahoval proto vládní návrh také ustanovení o povinném (obligatorním) zastupování zemí i okresů finančními prokuraturami.

Proti tomuto ustanovení byly v ústavně-právním výboru předneseny dvě námitky: předně vyslovil ústavně-právní výbor mínění, že obligatorním zastupováním zemí a okresů finančními prokuraturami byla by súžena dosud platná práva svazků územní samosprávy, a neméně důrazně dal dále průchod svému přesvědčení, že by obligatorní zastupování samosprávy ― měl tu v prvé řadě na mysli okresy ― znamenalo nikoli zlevnění, nýbrž zdražení proti dosavadnímu stavu, když by i nejvzdálenější okresy měl zastupovati úředník finanční prokuratury z Prahy, Brna, Bratislavy a Užhorodu. Ústavně-právní výbor nechtěl připustiti ani okleštění práv samosprávy ani zdražení právního zastupování.

Výsledkem jednání o těchto sporných otázkách je změna ve vládním návrhu v ten smysl, že obligatorní zastupování zavádí se jen pro země; pro okresy navrhuje se zastupování toliko fakultativní.

Také pochybnosti ústavně-právního výboru o možném zdražení zastupování změnou dnešního stavu byly odstraněny novým zněním § 8 vládního návrhu, podle něhož nesmí náhrada nákladů finanční prokuratuře za zastupování činiti více, nežli by příslušelo místnímu advokátu. Svému stanovisku, že si nepřeje zasahování do práv samosprávy, dal ústavně-právní výbor výraz také změnou 2. odst. § 7, připustiv sice, aby vláda nařízením směla zřizovati nebo rušiti expositury finančních prokuratur, ale vyloučiv možnost, aby mohla o své újmě měniti i obvody finačních prokuratur; jsou to obvody finančních prokuratur podle ustanovení navrhovaného zákona totožné s territoriemi zemí. Vyžádají-li si poměry neb účelnost změnu obvodu, jest nová úprava ponechána moci zákonodárné.

Vládní návrh obsahuje dvě důležitější zmocňovací ustanovení: v § 2 je ponecháno vládnímu nařízení, aby určilo zastupování úřadů (orgánů) v nesporných věcech, § 6 dává pak vládě dalekosáhlé zmocnění, aby služební instrukcí upravila všechny otázky, související s působením finančních prokuratur, pokud nejsou vyřešeny předloženým zákonem.

Ústavně-právní výbor senátu zaujímá principielně kritické stanovisko ku všem zmocňovacím ustanovením ať jde o kteroukoli projednávanou předlohu zákona, a vyslovil se také kriticky o zmocňovacích ustanoveních této předlohy. Nicméně bylo třeba uznati, že by musel zákon jíti do přílišných detailů, kdyby měl vyřešiti všechny ony otázky, které jsou v návrhu ponechány vládnímu nařízení a jmenovitě služební instrukci. U vědomí, že jde o rámcový zákon, který má vytýčiti hlavní zásady pro působnost finančních prokuratur v celé oblasti Československé republiky, dal ústavně-právní výbor svůj souhlas i k zmocňovacím ustanovením § 2 a § 6, když mu byl na jeho žádost předložen hlavní obsah vládního nařízení, jež bude vydáno podle § 2, i služební instrukce pro finanční prokuratury, která bude vydána na základě § 6 navrhovaného zákona. V služební instrukci a ve vládním nařízení má býti v duchu názorů ústavně-právního výboru vyřešena také diskutovaná otázka kolise a dále rozvedena otázka náhrady za zastupování finanční prokuraturou tak, aby to znamenalo pro zastupované podněty úsporu a aby se rozlišovala výše náhrady také podle kategorie úředníka, který jménem finanční prokuratury jedná.

Ústavně-právní výbor projednal v několika schůzích velmi zevrubně vládní návrh zákona o finančních prokuraturách a navrhuje, aby slavný senát přijal předlohu tak, jak je dole otištěna.

V Praze, dne 25. dubna 1933.

Dr. Z. Witt v. r.,
předseda.

Karel Riedl v. r.,
zpravodaj.

Zákon

ze dne..................................................1933

o finančních prokuraturách.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Finanční prokuratury jsou státní úřady povolané k tomu, aby obstarávaly pro stát úkoly právního zástupce, totiž:

a) zastupovaly jej před soudy, pokud nejsou stanoveny výjimky (§ 2),

b) zastupovaly jej na žádost před úřady,

c) podávaly státním úřadům (podnikům) právní posudky a spolupůsobily při právních jednáních jimi sjednávaných a jiných právních úkonech v míře stanovené služební instrukcí (§ 6), budou-li jimi o to požádány.

(2) V rozsahu stanoveném v odst. 1. obstarávají finanční prokuratury úkoly právního zástupce také pro země a okresy; pro okresy toliko, jsou-li jimi o to požádány. Zastupování okresů nemění však ustanovení o místní příslušnosti soudu.

(3) Služební instrukce (§ 6) stanoví, zda a pokud mají finanční prokuratury obstarávati úkoly právního zástupce ještě pro jiné právnické osoby nebo jmění, vyžaduje-li toho veřejný zájem nebo bylo-li jim zastupování státními úřady zástupčími dosud přiznáno. Nedotčena však zůstávají ona ustanovení zákonů, podle nichž státní úřady zástupčí obstarávají již pro jednotlivé právnické osoby nebo jmění úkoly právního zástupce.

(4) Finančním prokuraturám náleží též zastupovati veřejné zájmy před soudy a úřady v případech, kde jsou k tomu státní úřady zástupčí podle zvláštních předpisů povolány anebo kde není o zastupování důležitých veřejných zájmů jinak postaráno.

§ 2.

(1) Ve věcech knih pozemkových, železničních a horních zastupují stát ve svém oboru působnosti ministerstva veřejných prací a železnic nebo úřady (orgány) jim podřízené, které k tomu zmocní. Vládní nařízení určí, které úřady (orgány) a pokud zastupují stát ještě v těchto věcech anebo v jiném soudním řízení, ve kterém není předepsáno zastoupení advokátem, samy a jaká náhrada nákladů řízení v takovýchto případech státu přísluší. Nedotčena však zůstávají zvláštní ustanovení zákonů, podle nichž úřady (orgány) již samy před soudy jednají.

(2) Finanční prokuratury převezmou i v těchto případech (odst. 1.) zastoupení na žádost úřadů (orgánů). Takovéto opatření nemění však ustanovení o místní příslušnosti soudu.

(3) Ustanovení druhé a třetí věty odst. 1. a ustanovení odst. 2. platí obdobně také pro zastupování zemí a okresů (§ 1, odst. 2.).

§ 3.

(1) V řízení před soudy a úřady mají finanční prokuratury práva advokáta a jsou před nimi zmocněny ke všem úkonům, a to i takovým, ke kterým jest podle obecných předpisů třeba zvláštní plné moci.

(2) Veřejné úřady jsou povinny podporovati finanční prokuratury, pokud tomu nebrání platné předpisy. Se stejným obmezením jsou soudy a státní úřady povinny zasílati finančním prokuraturám na požádání spisy k nahlédnutí, pokud tím není znemožněn jiným osobám výkon práva nahlížeti do spisů.

§ 4.

(1) Každá finanční prokuratura jest oprávněna jednati před soudy a úřady v celém státním území.

(2) V případech, ve kterých je předepsáno zastoupení advokátem, může se finanční prokuratura dáti zastupovati advokátem nebo jinou finanční prokuraturou, v ostatních případech též jiným způsobilým k tomu úřadem neb orgánem.

§ 5.

Finanční prokuratury jsou ve věcech osobních, disciplinárních, režijních a v dohledu nad výkonem služby přímo podřízeny ministerstvu financí.

§ 6.

Služební instrukce pro finanční prokuratury, kterou vydá vláda nařízením, stanoví kromě jiných předpisů v tomto zákoně instrukci vyhrazených také bližší předpisy o jejich působnosti, o místní příslušnosti, poměru ke státním úřadům (podnikům) a orgánům právních podmětů jimi zastupovaných, určí, zda-li a koho má finanční prokuratura zastupovati, jestliže by v téže věci měla podle § 1 zastupovati obě sporné strany (několik účastníků řízení), stanoví dále zvláštní oprávnění a povinnosti přednosty úřadu a úřednictva prokuraturního, jakož i základní předpisy o výkonu veškeré služby a vnitřní organisaci.

§ 7.

(1) Dosavadní finanční prokuratury v Praze a Brně jsou finančními prokuraturami ve smyslu tohoto zákona, a to první pro obvod země České a druhá pro obvod země Moravskoslezské. Právní oddělení (finanční prokuratury) generálního finančního ředitelství pro Slovensko v Bratislavě a hlavního finančního ředitelství v Užhorodě se přeměňují ve finanční prokuratury ve smyslu tohoto zákona, a to pro obvod země Slovenské se sídlem v Bratislavě a pro obvod země Podkarpatoruské se sídlem v Užhorodě.

(2) Vládním nařízením mohou býti podle potřeby zřízeny nebo zrušeny expositury finančních prokuratur.

§ 8.

Právní podměty naznačené v § 1, odst. 2. a 3., jsou povinny nahraditi státu veškeré náklady, které vzniknou z obstarávání úkolů právního zástupce pro ně finančními prokuraturami [§ 1, odst. 1., pím. a) až c)], a to měrou, kterou stanoví služební instrukce (§ 6). Náhrada těchto nákladů nesmí činiti více, než by příslušelo advokátu v sídle zastoupeného podmětu nebo jeho správy.

§ 9.

Nařízení vlády republiky Československé ze dne 27. března 1919, č. 279 Sb. z. a n., o zastupování státního majetku na Slovensku, se zrušuje. Dosavadní předpisy o věcech, které mají býti upraveny vládními nařízeními (též služební instrukcí) vydanými podle tohoto zákona, zůstávají však v platnosti, pokud tomuto zákonu neodporují, až do vydání těchto vládních nařízení.

§ 10.

Ustanovení tohoto zákona o obstarávání úkolů právního zástupce zemí a okresů finančními prokuraturami, pokud se dosud již nedělo, nabudou účinnosti za rok po vyhlášení zákona. Ostatní ustanovení nabývají účinnosti 15. dnem po vyhlášení. Zákon tento provede ministr financí v dohodě se zúčastněnými ministry.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP