Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1933.

III. volební období.

9. zasedání.

 

Tisk 1127.

Zpráva

ústavně-právního výboru

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 1124) k vládnímu návrhu zákona o zastavování činnosti a o rozpouštění politických stran.

Vláda podala poslanecké sněmovně návrh zákona o zastavování činnosti a o rozpouštění politických stran.

Strany tyto zneužily hrubě svobody poskytované naší republikou všem občanům k plnému užívání občanských práv zaručených ústavou, neboť strany ty ohrožovaly zvýšenou mírou svou činností samostatnost, ústavní jednotnost, celistvost, demokraticko-republikánskou formu a bezpečnost našeho státu, kteréžto nebezpečí je ještě zvyšováno poměry na jeho hranicích.

Proto hlavní a bezpodmínečnou zásadou naší demokracie musí býti, aby v legislativě i v administrativě byla plně připravena na nynější mimořádné poměry.

Tomu dosud tak není.

Naše demokracie nemůže vystačiti s dosavadními prostředky jako je zákon doplňující zákon na ochranu republiky, zákon, jímž se mění zákon o mimořádných opatřeních, zákon, kterým se mění a doplňují tiskové zákony a konečně zákon o stíhání protistátní a podvratné činnosti státních zaměstnanců a některých jiných osob a o překládání soudců na jiné služební místo proti jejich vůli.

I demokracie musí se bránit a musí vykonati nutně vše, aby zachránila sebe samu a aby nepřivedla demokratická zřízení, zvláště možnost uplatniti nejrůznější cítění a mínění nejširších vrstev lidových, do neobyčejného a těžkého nebezpečí a na konec i k zániku.

Politické strany u nás jsou nositeli veškeré politiky, státní i samosprávné, i v zájmových korporacích.

Proto každá politická strana a vůbec každý, kdo staví se nepokrytě, jasně a bez jakýchkoli výhrad za celistvost státu, za jeho ústavní jednotnost a za jeho demokraticko republikánskou formu a chce se starati o bezpečnost tohoto státu, nemusí se nikterak obávati důsledků navrhovaného zákona.

Kdo však rozvrací stát' musí nésti plnou zodpovědnost a proto musí politické strany vyvíjeti svou činnost v rámci ústavy a platných zákonů. a pokud chtějí pracovati pro určité jejich změny, mohou tak učiniti prostředky a cestami ústavou a platný mi zákony určenými.

Celá s naším státem upřímně smýšlející veřejnost volá posilné ruce, aby se totiž u nás vládlo spravedlivě, ale rozhodně a proti rozvratníkům a podvratníkům přímo bezohledně.

Navrhovaný zákon má působiti odstrašivě, aby totiž pod pláštíkem demokratických svobod a jejich zneužíváním nebyly jednak připravovány, jednak páchány trestné činy a aby nebyli k nim sváděni jednotlivci, zvláště nezkušená a nekritická mládež, která vždy je radikálněji založena, což je ostatně její předností.

Není třeba obávati se zneužití plných mocí navrhovaným zákonem vládě daných, neboť rozhodnutí její na základě tohoto zákona budou akty správními, které podléhají ku podané stížnosti přezkoumání nejvyššího správního soudu.

Ostatně hlavní ustanoveni navrhovaného zákona, jako zmocnění zastavovati činnost politických stran a rozpouštěti je a rozpouštěti spolky a jiné podobné útvary, platí tolika do 1. ledna 1935. Ústavně-právní výbor poslanecké sněmovny provedl ve vládním návrhu některé změny a poslanecká sněmovna vládní návrh s navrhovanými změnami schválila tak, jak je obsažen v usnesení poslanecké sněmovny sen. tisk 1124. Ústavně-právní výbor projednal ve své schůzi dne 24. října 1933 usnesení poslanecké sněmovny a usnesl se doporučiti slavnému senátu, aby schválil je beze změny tak, jak je obsaženo v senátním tisku č. 1124.

V Praze dne 24 října 1933.

Dr Witt v. r.,

předseda.

Dr Havelka v. r.,

zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP