Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1933.
III. volební období.
9. zasedání.
Tisk 1161.
Zpráva
ústavně-právního výboru
k vládnímu návrhu zákona (tisk 1152)
o zřízení berních správ v zemích Slovenské a Podkarpatoruské.
Předloha tato znamená další krok ve směru unifikace práva a správy mezi zeměmi, jež podléhaly zákonům rakouským a maďarským.
Podle zákonů rakouských v každé korunní zemi bylo zemské finanční ředitelství pro veškeré finanční zdroje státní, které sice formálně bylo součástí dotyčných místodržitelství, ale niterně bylo neodvislé. Úřady ty fungovaly jako II. stolice ve věcech daňových. První stolice však byla rozdělena na dva různé úřady: daně nepřímé, které nevyžadují tak blízkého styku s poplatníkem, ale naopak odborné síly, měly větší územní rozsah a nazývají se okresní finanční ředitelství, ačkoliv obvod jejich zabíral spíše dřívější kraje. Pro předpisování a vybírání daní přímých jest však nutný bližší osobní styk s určitým poplatníkem, aby mohly býti vyšetřeny a posouzeny momenty pro předpis a vybírání těchto daní, a proto obvody těchto finančních úřadů byly menší, a pravidelně omezeny na obvody okres. hejtmanství (berní správa, vlastní finanční úřad I. stolice; berní úřad v místě okres. zastupitelstev nebo okres. soudů tvořil jaksi jen exposituru berní správy, a dnes se ruší).
V zemích, podléhajících maďarskému právu fiskálnímu, první stolicí byla finanční ředitelství pro obvody maďarských žup, v nichž byla spojena agenda jak daní přímých, tak i daní nepřímých. Obvod úřadů těch byl tedy veliký a předstihoval obvody finančních ředitelství rakouských, nehledě ani k tomu, že ve mnohých případech fungoval úřad ten i ve II. stolici na místě našich zemských finančních ředitelství. Tato věcná působnost a organisace v podstatě zůstala až dodnes.
Finanční správa hleděla sice v lecčems docíliti jisté unifikace s organisací rakouskou jako praktičtější. Zejména hleděla kompetenci ohledně daní přímých obdobně jako u nás přenésti na samostatné orgány, územně omezené na přímý styk s poplatníky; nazvala je expositurami okresních ředitelstev.
Po tomto přípravném kroku, který se osvědčil, zamýšlí nyní ministerstvo financi provésti úplnou reorganisaci finančních orgánů po vzoru našem. I. instancí pro přímé daně (§ 1, odst. 2) budou ony dosavadní expositury (§ 1, odst. 1), na něž přejde kompetence našich berních správ (odst. 3.).
Dosavadní finanční ředitelství budou nadále (§ 2) působiti jako okresní finanční ředitelství. Berní úřady budou rovněž pomocnými orgány berních správ (§ 3).
Pro celé země Slovensko a Podkarp. Rus zůstávají dosavadní generální, nyní nazvaná zemská finanční ředitelství jako v zemích historických.
Věcná úprava tato nebude vyžadovati žádných nových ani osobních ani věcných nákladů, neboť skutečný stav, vytvořený dosud pouhými nařízeními ministerstva financí, bude stabilisován na stav právní.
Poněvadž zákon ten věcně odpovídá potřebám státu a vyhovuje i zájmům poplatníků, navrhuje ústavně-právní výbor slavnému senátu jeho schválení ve znění níže uvedeném.
V Praze, dne 5. prosince 1933.
Dr. Witt v. r.,
předseda.
Dr. J. Karas v. r.,
zpravodaj.
Zákon
ze dne..................................................1933
o zřízení berních správ v zemích Slovenské a Podkarpatoruské.
Národní shromáždění republiky Československé usnesla se na tomto zákoně:
§ 1.
(1) V zemích Slovenské a Podkarpatoruské se zřizují berní správy, jejichž sídla a obvody stanoví vláda nařízením. Berní správy se podřizují přímo zemským finančním úřadům.
(2) Na tyto berní správy, jakožto finanční úřady I. stolice, přechází působnost příslušející dosud finančním ředitelstvím v oboru přímých daní, upravených zákonem ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních, jakož i daní jmenovaných v čl. II, odst. 1, č. 1 b) uváděcích ustanovení k témuž zákonu a upravených dřívějšími zákony a nařízeními, dále v oboru daně z obratu a daně přepychové podle zákona ze dne 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n., o dani z obratu a dani přepychové, ve znění zákonů ze dne 16. prosince 1926, č. 246 Sb. z. a n., ze dne 19. prosince 1930, č. 188 Sb. z. a n., a ze dne 28. dubna 1932, č. 56 Sb. z. a n., vyjímaje případy, kde se daň nebo paušalovaná daň podle téhož zákona vybírá celními úřady nebo zároveň s některou daní spotřební, dále v oboru dávky z majetku a dávky z přírůstku na majetku, daně ze zbraní a lovu, a veškerá působnost příslušející exponovaným úředníkům finančních ředitelství v zemi Slovenské (ustanoveným podle § 3 vládního nařízení ze dne 18. října 1923, č. 204 Sb. z. a n., kterým se upravují obvody a sídla finančních úřadů na Slovensku). Tímto ustanovením nejsou však dotčena ta ustanovení zákonů upravujících jme-nované daně, jež jednají o místní příslušnosti úřadů a o pořadu a působnosti stolic.
(3) Na berní správy, zřízené podle odstavce 1, přechází mimo to veškerá další působnost příslušející dosud finančním ředitelstvím, kterou v zemích České a Moravskoslezské mají berní správy.
§ 2.
Finanční ředitelství v zemích Slovenské a Podkarpatoruské mají nadále název okresní finanční ředitelství. Vláda může nařízením některá z nich zrušiti nebo nová zříditi nebo jejich sídla a obvody měniti.
§ 3.
Berním správám se podřizují berní úřady ve věcech uvedených v § 1, jakož i ve věcech osobních a v pokladní službě v témž rozsahu, ve kterém byly dosud podle platných předpisů podřízeny finančním ředitelstvím, pokud se týče jejich exponovaným úředníkům.
§4.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1934; provede jej ministr financí.