Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1934.

III. volební období.

9. zasedání.

Tisk 1204.

Interpelace:

  1. sen. Kotrby, Thoře a druhů na p. ministra sociální péče ohledně nezákonného postupu okresního živnostenského inspektorátu a okresního úřadu v Mladé Boleslavi vůči mistrům pekařským tamtéž
  2. sen. Kotrby, Thoře a druhů na vládu republiky Československé ohledně zvláštního postupu státního zastupitelství v Praze proti dennímu tisku

  

1204/1.

Interpelace

senátorů Kotrby, Thoře a druhů

na pana ministra sociální péče

ohledně nezákonného postupu okresního živn. inspektorátu a okresního úřadu v Mladé Boleslavi vůči mistrům pekařským tamtéž.

V poslední době provedl živnostenský inspektor okres. úřadu v Mladé Boleslavi revisi u tamních pekařů ohledně počátku práce u válu a živnostníkům, které přistihl byť jen s přípravami k práci před 5. h. ranní, vyměřil pak okresní úřad pokuty od Kč 600 do Kč 1.000. V trestních nálezech postižených pekařů se výslovně uvádí, že v jejích dílnách započalo se s prací u válu před 5. hod. ranní.

Konstatujeme, že tento postup živn. inspektora a okresního úřadu v Mladé Boleslavi jest naprosto nesprávný a nezákonný.

Nutnost, zásobiti konsum ranním pečivem, způsobila naprostou nemožnost, aby v pekárnách dodržován byl § 8 zákona ze dne 19. prosince 1918, č. 9. Sb. z. a n., podle něhož s výrobou u válu v pekárnách smí býti započato teprve o 5. hod. ranní. Neprodá-li pekař své výrobky ráno, kdy je konsument vyžaduje, neprodá je pak za celý den vůbec.

Životnímu požadavku majitelů pekáren bylo částečně vyhověno výnosem ministerstva sociální péče ze dne 9. května 1927, č. 2580/III/D/27, jímž práce u válu byla zevčasněna na 4. hod. ranní. Třeba tím pekařstvu, jež naléhavě žádá povolení počátku práce na 3. hod. ranní, plně vyhověno nebylo, znamenal uvedený výnos ministerstva sociální peče přece jistou úlevu v neudržitelných poměrech.

Jestliže pak nyní povážeje živn. inspektor v Mladé Boleslavi za nepřípustné, aby s prací u válu v pekárnách se počínalo dříve než o 5. hod, ranní a jestliže na základě jeho zpráv okresní úřad tamní pokutuje a to velmi značnými částkami živnostníky-pekaře pro domnělé porušení zákona, znamená to nejen nespravedlnost ale i nezákonnost. Živn. inspektor a okresní úřad v Mladé Boleslavi jednají tak, jako by jim shora citovaný výnos ministerstva sociální péče vůbec znám nebyl, anebo jako by ho úmyslně opomíjeli.

Podepsaní se táží:

1. Jest panu ministru sociální péče tento neslýchaný postup živnostenského inspektora a okresního úřadu v Mladé Boleslavi znám?

2. Jest pan ministr ochoten poučiti okresní úřad v Mladé Boleslavi a živnostenský inspektorát tamtéž o svém výnosu ze dne 9. května 1927, č. 2580/III/D/27, naříditi mu, aby se podle něho zachoval a tudíž aby okresní úřad tamní vyměřené pokuty zrušil, nebo aby je zrušil zemský úřad, k němuž se nespravedlivě postižení v nepromeškané lhůtě odvolali?

3. Jest pan ministr ochoten učiniti opatření, aby se podobné nezákonnosti u činitelů a úřadů, povolaných k ochraně zákona, pro příště neopakovaly?

V Praze, dne 23. ledna 1934.

Kotrba, Thoř,

Horák, Sláma, Kianička, Pastyřík, Hancko, Volko, Ďurčanský, Janík, Rovňan.

 

1204/2.

Interpelace

senátorů Kotrby, Thoře a druhů

na vládu republiky Československé

ohledně zvláštního postupu státního zastupitelství v Praze proti dennímu tisku.

Dne 19. ledna t. r. zaslal senátor J. Kotrba redakci denníku >Národní střed< tuto zprávu:

Chystaný zákon o dávce z umělých tuků znamená nové, velké zatížení živností potravních, zvláště pekařské.

Ministerstvo zemědělství předložilo vládě k projednání návrh zákona o dávce z umělých, jedlých tuků a mastných olejů jedlých, jakož i o některých opatřeních, týkajících se jejích výroby a prodeje. Navrhuje se zavedení dávky Kč 3,- z 1 kg čisté váhy. Z výnosu dávky má býti 20% věnováno na fond pro podporování výroby živočišné. Celková roční výroba umělých tuků omezuje se na 40.000 tun ročně, jež by byly rozvrženy vyhláškou na jednotlivé podniky.

Používání umělých jedlých tuků zakazuje se při výrobě po živnostensku provozované v pekárnách, při výrobě čokolády, oplatek, sucharů a jiných podobných potravin. Dále se zakazuje používati umělých tuků jedlých k výrobě pokrmů v léčebných ústavech. V živnostech řeznických a uzenářských nesmí se umělé tuky jedlé ani prodávati, ani při výrobě upotřebovati.

Hostince, hotely, pensionáty, kavárny, automaty a veškeré místnosti, v nichž se po živnostensku připravují, nebo v nichž se podávají potraviny po živnostensku vyrobené s použitím umělých tuků jedlých, musí býti opatřeny na nápadném místě nápisem, sestaveným z písmen nejméně 10 cm vysokých : >Používáme k výrobě umělých tuků jedlých a mastných olejů jedlých<.

Přestupky, týkající se dávky, trestají se peněžitým trestem do 100.000 Kč, nebo vězením do 1 roku. Přestupky, týkající se předpisů o dalších opatřeních trestají se pokutami až do 100.000 Kč, po případě též vězením až do 6 měsíců.

Je samozřejmo, že zákon jest pro pekařskou živnost i potravní odbory vůbec nepřijatelný. Zatížení výroby, jež je patrno z výpočtu dále uvedeného, muselo by míti nezbytně v důsledku zdražení pečiva v přiměřeném snížení jeho váhy.

Na vybídnutí ministerstva obchodu předložil starosta Zemské Jednoty, sen. kol. J. Kotrba odborný propočet, z něhož uvádíme:

>Výpočet, jak zdražil by výrobu pekařskou zákon ohledně zavedení dávky z umělých tuků, podle něhož nesměl by býti umělý tuk v pekárnách vůbec používán.

V pekařství vyrábí se ze 100 kg mouky průměrně:

I. 60% obyčejného pečiva, ke kteréž výrobě jest potřebí tuku 3-4, průměrně 3.5%, t. j.

kg 2.100

II. 35% mastného pečiva, se spotřebou tuku 8-12, průměrně 10%, t. j.

kg 3.500

III. 5% luxusního pečiva se spotřebou tuku 15-20, průměrně 17.5%, t. j.

kg 0.875

____________

úhrnem kg 6.475

Průměrná cena tohoto tuku při dnešní ceně umělých tuků Kč 10,- činí

Kč 64.75.

Bude-li zakázáno v pekařství používati umělých tuků a uváží-li se dnešní cena sádla Kč 14.- a přírodního másla Kč 19,-, vychází průměr ceny za 1 kg Kč 16.50, což činí při výše uvedené potřebě kg 6.475

Kč 105.84,

rozdíl k tíží výrobce

Kč 42.09,

t. j. 65%.

To jest výpočet podle dnešní situace cenové na trhu tuků. Příznačné jest, že již ušlechtilé sádlo vzhledem k chystanému zákonu podražilo v Praze až o Kč 1.50 na 1 kg a zřejmo jest již z tohoto úkazu, že kdyby zákon byl uskutečněn, znamenati tu bude zvýšení ceny sádla jistě do Kč 20,- za 1 kg. Podobně by tomu bylo u přírodního másla, poněvadž vzhledem k zvýšené potřebě přírodních tuků při živnostech potravních, zvláště pekařské, by nastal i zvýšený konsum těchto a tím i možný jejich nedostatek.<

Společenstva pekařů nechť věnují bedlivou pozornost tomuto novému, chystanému zatížení živnosti pekařské a nechť zašlou Zemské Jednotě českých společenstev pekařů v Čechách, Praha II., Ostrovní ul. 18 své vyjádření a stanovisko.<

Redakce >Národního středu< odepřela uveřejnění této zprávy z důvodu, že státní zastupitelstvo zakázalo publikování jakýchkoli zpráv o chystaném návrhu zákona o dávce z umělých jedlých tuků a mastných olejů jedlých, jakož i o některých opatřeních, týkajících se jejích výroby a prodeje, s pohrůžkou konfiskace listu, kdyby zákazu nebylo uposlechnuto.

Podepsaní se táží:

1. Jest vládě Československé republiky znám tento postup státního zastupitelství v Praze, kterým se brání veřejnému tisku, aby věcným způsobem referoval o chystaném vládním návrhu zákona?

2. Jest vláda ochotna učiniti opatření, aby podobný nepochopitelný postup, kterým jsou porušeny ústavní státní zákony, byl ihned zastaven a pro příště se neopakoval?

V Praze, dne 23. ledna 1934.

Kotrba, Thoř,

Horák, Sláma, Kianička, Pastyřík, Hancko, Volko, Ďurčanský, Janík, Rovňan.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP