Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1934.

III. volební období.

10. zasedání.

Tisk 1252.

Návrh

senátorů Šelmece, dra Bačinského, Donáta, dra Šrobára, Foita, Vraného a společníků na vydání zákona o malém pohraničním styku.

Podepsaní navrhují:

Slavný senáte račiž se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne........

o malém pohraničním styku.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

a) Právo na bezcelný dovoz zemědělských plodin v malém pohraničním styku přísluší jen vlastníkům nebo nájemcům těch zemědělských objektů, které byly rozděleny změnou státní hranice (novou státní hranicí podle mírových smluv) a musí býti jednotně obhospodařovány.

b) Majitelé takovýchto hospodářství musí prokázati jednou pro vždy místně příslušnému okresnímu úřadu tuto okolnost zároveň s udáním, jak veliká výměra půdy v zahraničí patřila k jejich hospodářství v r. 1920.

c) Patřila-li k těmto hospodářstvím také najatá půda, nacházející se v celní cizině, přiznávají se výhody malého pohraničního styku jen na plodiny sklizené na pozemcích najmutých nejdéle v r. 1920 a jen do vypršení nájemních smluv z tohoto roku.

d) Na pozemky koupené, nebo najmuté v zahraničí později než v r. 1920 nevztahují se výhody malého pohraničního styku a dovoz plodin sklizených na těchto pozemcích podléhá clu a všem ostatním ustanovením o dovozu.

§ 2.

Majitelé nebo nájemci takovýchto hospodářství (§ 1) jsou povinni každoročně ohlásiti před počátkem zemědělské kampaně, nejpozději však do 1. června každého roku u příslušného okresního úřadu veškerá data a informace týkající se jejich zemědělského závodu; jmenovitě: své jméno, bydliště, číslo domu, čísla a rozlohu parcel pozemků jimi obhospodařovaných v ČSR a v zahraničí, roztřídění těchto podle způsobu obhospodařování (orná půda, luka, pastviny atd.) s udáním jejich bonity, počet dobytka tažného a užitkového, soupis hospodářských strojů a budov, seznam zaměstnanců stálých a sezonních a konečně osevní plán.

§ 3.

Před počátkem sklizně na pozemcích v celní cizině jsou povinni majitelé a nájemci hospodářství uvedení v § 1 podati svému okresnímu úřadu žádosti o vystavení osvědčení, která opravňují majitele k bezcelnému dovozu plodin do ČSR. Současně musí sděliti přibližný odhad sklizně. Okresní úřad a orgány jím určené mají právo přesvědčiti se o pravděpodobnosti těchto odhadů a žadatelé jsou povinni dáti jim veškeré informace a všemožně jim přispěti k tomu, aby mohly se přesvědčiti o správnosti odhadů.

§ 4.

Majitelé hospodářství podle §u 1 jsou povinni hospodařiti na pozemcích v celní cizině pomocí hospodářských strojů československého původu a používati čeledě a sezonního dělnictva z republiky Československé. Příslušnému okresnímu úřadu náleží vésti evidenci o těchto věcech. Za tím účelem jsou majitelé hospodářství povinni, kromě předložení soupisu podle § 3, ohlásiti okresnímu úřadu též každý nově získaný, nebo nově přes celní hranici převezený hospodářský stroj, a dále každou změnu stavu stálých nebo sezonních dělníků.

§ 5.

Přestupky tohoto zákona a nařízení na základě něho vydaných trestají se podle ustanovení celního zákona.

§ 6.

Provedením tohoto zákona pověřují se ministři: financí a vnitra v dohodě se súčastněnými ministry a den platnosti zákona bude stanoven vládním nařízením.

Důvodová zpráva.

Zákony o malém pohraničním styku a úmluva s Maďarskem o téže věci měly za účel odstraniti nesnáze, které vznikly majitelům hospodářství v pohraničí z toho, že novou státní a tím také celní hranici utvořenou na základě mírových smluv, byly pozemky příslušející k těmto hospodářstvím rozděleny, takže část zůstala v Československu, část v celní cizině. Majitelé hospodářství, kde budovy zůstaly v Československu, měli pak právo za určitých záruk dovézti úrodu (sklizeň) z pozemků, které zůstaly v celní cizině, bezcelně do Československa. Bohužel této výhody v posledních letech začíná se soustavně využívati a zneužívati k ohromnému dovozu zemědělských plodin do Československa z důvodů spekulačních. Celá řada spekulantů zakoupila si v československém pohraničí hospodářství a najmula na druhé straně hranic velké výměry půdy a dováží k nám bezcelně z nich úrodu. Možno odhadnouti, že takovýmto způsobem bylo v r. 1933, a sice od srpna do listopadu dovezeno k nám asi 6.000 vagonů pšenice z Maďarska.

Tento stav poškozuje naše zemědělství, neboť je s to znehodnotiti veškerá opatření, učiněná k jeho ochraně, ať již zavedením cel a celních přirážek, nebo stížením dovozu příslušnými syndikáty. Netřeba zdůrazňovati, že státní pokladna přichází zde o ohromné obnosy na clech, neboť clo při výše uvedených 6.000 vagonech obnášelo by 45 milionů Kč. Při tom upozorňujeme, že z titulu malého pohraničního styku prováží se k nám bezcelně ještě kukuřice, živočišné výrobky atd. Je samozřejmé, že tyto okolnosti jsou také nevýhodné z hlediska naší obchodní politiky, neboť tímto způsobem k nám dovezená ohromná kvanta zemědělských výrobků jsou ze státu, s kterým nemáme obchodní smlouvu, zaplňují náš trh a znemožňují tak dovoz těchto produktů ze států, s kterými máme obchodní smlouvy, které poskytují celní výhody a úlevy při dovozu našich průmyslových výrobků a odebírají naše průmyslové výrobky.

Z těchto všech důvodů je patrno, že dosavadní úprava tak zv. malého pohraničního styku neodpovídá daným hospodářským poměrům a že je třeba změny v tom směru, aby výhody malého pohraničního styku byly poskytovány jen těm, pro které byly původně určeny a kde pro to mluví hospodářské důvody a zamezen byl jakýkoliv spekulativní dovoz. K tomu cíli směřuje náš návrh.

V § 1 je určeno, kdo má nárok na výhody malého pohraničního styku a jaké podmínky musí splniti, aby tohoto práva dosáhl. Nárok na výhody mají jen majitelé nebo nájemci těch zemědělských objektů, které byly novou celní hranicí rozděleny na dvě části. Jedna s budovami zůstala v Československu, druhá část bez budov v celní cizině a je nutno obě obhospodařovati společně. Majitel, nebo nájemce takovéhoto hospodářství má právo dovézti si bezcelně úrodu z části, která zůstala za hranicemi, ale jenom z těch polí, které již v r. 1920 k zemědělské usedlosti patřily. Proto výslovně se uvádí, že nárok na výhody z malého pohraničního styku nevztahuje se na pozemky, které byly v zahraničí po roce 1920 koupeny nebo najmuty.

§§ 2 a 3 stanoví podmínky, které musí majitelé usedlostí dodržovati, aby zaručena byla kontrola, že není malého pohraničního styku zneužíváno.

§ 4 stanoví, že k obdělávání pozemků v celní cizině má se používati jen našich dělníků a podmínky kontroly tohoto ustanovení. Totéž platí o hospodářských strojích.

Podle §u 5 přestupky tohoto zákona trestají se podle zákona celního, protože jedná se o event. zkrácení výnosu cel.

Podle §u 6 jsou pověřeni provedením zákona ministři financí a vnitra v dohodě se súčastněnými ministry. Den platnosti zákona má stanoviti vláda vládním nařízením. Toto ustanovení pojato do návrhu proto, aby vláda a příslušná ministerstva měly čas připraviti provádění zákona po stránce administrativní a i s hlediska mezinárodně-obchodně-politického.

V Praze, dne 10. dubna 1934.

Šelmec, dr Bačinský, Donát, dr Šrobár, Foit, Vraný,

Kroiher, Fr. Novák, Dresler, dr Havelka, Sehnal, dr Krno, dr ing. Botto, Šimonek, Danko, Ušák, dr Rozkošný, Chlebounová, Sechtr, Hrubý, Měchura.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP