Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1934.

III. volební období.

10. zasedání.

Tisk 1311.

Vládní návrh

Zákon

ze dne...........................................1934

o dalším prodloužení účinnosti zákona ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n.,. kterým se provádí Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna
1926 a vydávají se některé zatímně předpisy o jízdě motorovými vozidly.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Účinnost zákona č. 124/1931, Sb. z. a n., prodloužená opětně zákonem ze dne 20. prosince 1933. č. 245: Sb. z. a n., nejdéle do 30. června 1934, se prodlužuje až do dne účinnosti nové všeobecné zákonné úpravy jízdy motorovými vozidly, nejdéle však do konce roku 1934. Do téže doby, prodlužuje se také účinnost § 2 zákona ze dne 23. prosince 1932, č. 208 Sb. z. a n., jímž byla účinnost zákona. č. 124/1931 Sb. z. a n. po prvé prodloužena.

§ 2.

(1) Vládním nařízením může býti stanoveno, zda a za jakých předpokladů lze připustiti k jízdě motorovými vozidly na území republiky Československé cizozemské řidiče motorových vozidel, kteří jsou oprávněni k jízdě motorovými vozidly v jejich státě, jakož i dovoliti jízdu cizozemskými motorovými vozidly, která jsou uznána za způsobilá k jízdě v dotčeném státě, i když tito řidiči, pokud se týče tato vozidla, nevyhovují co do formálního průkazu způsobilosti k řízení (k jízdě) platným předpisům republiky československé.

(2) Vládním nařízením mohou býti dále stanoveny úlevy z dosavadních vnitrostátních předpisů, pokud jde o průkazy způsobilosti vyžadované pro řízení motorových vozidel v cizině československými řidiči, jakož i pro jízdy československými motorovými vozidly do ciziny.

§ 3.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1934; provedou jej ministři vnitra a veřejných prací.

Důvodová zpráva.

Zákonem ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n., byla transformována do našeho vnitrostátního, právního řádu ustanovení Pařížské úmluvy o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna 126 (č: 9 Sb. z. a n. z r. 1931). Současně byly částečně pozměněny a doplněny platné právní předpisy o jízdě motorovými vozidly.

Účinnost této právní úpravy byla časově omezena bylo však nutno postupně ji prodlužovati, ježto nová úprava jízdy motorovými vozidly chystaným unifikačním zákonem nemohla býti pro rozličné překážky, jež se nahromadily, dosud. provedena. Poslední prodloužení účinnosti této prozatímní právní úpravy stalo se zákonem ze dne 20. prosince 1933, č. 245 Sb. z. a n., a to do 30. června 1934.

Poněvadž projednávání uvedeného unifikačního zákona, jenž má nově upraviti policejní a soukromoprávní stránky jízdy motorovými vozidly a jehož návrh vláda současně předkládá., zabere vzhledem k obsáhlosti osnovy ještě dosti času a poněvadž zákon předpokládá ke své účinnosti ještě řádu prováděcích nařízení, je třeba prodloužiti zatímní právní úpravu až do dne účinnosti všeobecné zákonné úpravy jízdy motorovými vozidly, k čemuž dojde patrně do konce roku 1934.

Při této příležitosti doplňuje se dosavadní právní úprava ustanovením, podle něhož možno připustiti k jízdě motorovými vozidly na území republiky Československé za určitých předpokladů cizozemské řidiče a cizozemská motorová vozidla bez mezinárodních průkazů toliko s průkazem domovského státu. Podnětem k tomuto ustanovení bylo jednak jednání s ostatními státy Malé dohody o užší styk automobilový, jednak příprava nové smlouvy s Polskem o turistice, jež obsahuje úlevy pro styk autobusový, jednak konečně postup v jiných státech (zejména v Rakousku), jež tímto způsobem přetahují k sobě turistický ruch automobilový.

V Praze, dne 11. června 1934.

Předseda vlády:
Malypetr v. r.

Ministr veřejných prací:
Dr Czech v. r.

Ministr vnitra:
Dr Černý v. r.


Související odkazy