Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1934.

III. volební období.

10. zasedání.

Tisk 1331.

Zpráva

I. zahraničního výboru

II. národohospodářského výboru

o vládním návrhu (tisk 9.234), kterým se předkládá Národnímu shromáždění ke schválení obchodní a plavební úmluva mezi republikou Československou a republikou Polskou, podepsaná v Praze dne 10. února 1934 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 27. února 1934, č. 40/1934 Sb. z. a n.

Schvalovací usnesení.

Národní shromáždění republiky Československé schvaluje obchodní a plavební úmluvu mezi republikou Československou a republikou Polskou, podepsanou v Praze dne 10. února 1934 a uvedenou v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 27. února 1934, č, 40134 Sb. z. a n.

I.

Zahraniční výbor senátu pojednal o této obsáhlé smlouvě, která upravuje velmi podrobně obchodní styky naše s Polskem ve schůzí 19. června 1934.

Obchodně-politický poměr mezí republikou Československou a republikou Polskou spočíval od r 1925 na obchodní úmluvě ze dne 23. dubna 1925, která byla doplněna nebo pozměněna čtyřmi dodatkovými protokoly ze dne 3. července 1925, 21. dubna 1926, 9. února 1928 a 26. června 1928.

Od uvedení v účinnost této úmluvy až do r. 1930 se vzájemný zahraniční obchod stále rozvíjel, ačkoliv byl pro nás trvale pasivní. Vývoz z Československa do Polska vykazoval v tomto období vzestupnou tendencí a také polský dovoz do Československa se pohyboval na mírně stoupající linií a činil v těchto letech průměrně 6,6 % celkového československého dovozu. Pasívum zahraničního obchodu s Polskem bylo velení tíživé, ale bylo vyrovnáváno značným aktivem ve stycích s jinými státy až do počátku světové krise, kdy přešla velká řada států postupně k vázanému hospodářství a uzavírala se dovozu zboží. Učinily tak především státy střední a východní Evropy, tedy země, jež byly a jsou jako naší sousedé hlavními našimi odběrateli a s nimiž jsme měli silně aktivní obchodní bilancí. Ztráta těchto odbytišť znamenala ztrátu hlavních zdrojů aktivního salda našeho zahraničního obchodu tak, že bylo nutno přikročiti i v Československu k zavedení devisových omezení. Souběžně s tím Polsko sesílilo politiku industrialisační a Československo přistoupilo k některým ochranným opatřením svého zemědělství. Jednání vedená od začátku r. 1932 nedovedla zabrániti stálému zmenšování obratu zahraničního obchodu, takže v r. 1933 polský dovoz do Československa, který činil v r. 1929 Kč 1.307,240,000,- poklesl na 190,190,000,- Kč a československý vývoz do Polska obnášel pouze 157,963,000,- Kč oproti - Kč 905,149,000,- v r. 1929.

Za této situace přikročilo Polsko k vydání nového celního sazebníku, jehož nomenklatura rozšířena byla z 217 sazebních čísel starého sazebníku na 1275 sazebních čísel a to pří sazbách větším dílem značně zvýšených. Aby nový celní sazebník mohlo nerušeně uvésti v účinnost, vypovědělo Polsko naší obchodní úmluvu z r. 1925 10. července 1933, takže pozbyla účinnosti dnem 10. října téhož roku.

Ihned po výpovědí zahájeno bylo jednání o novou smlouvu, jehož výsledkem jest předkládaná obchodní a plavební úmluva mezí republikou Československou a republikou Polskou, podepsaná v Praze dne 10. února 1934.

Tato úmluva skládá se z rámcové částí, dále z celně tarifních příloh, obsahujících sjednané smluvní celní sazby v Československu a Polsku, veterinární úmluvu a konečně ustanovení závěrečného protokolu k uvedeným jednotlivým částem. Železniční úmluvu uzavřely státní správy železniční obou zemí odděleně.

Pokud jde o rámcovou část a veterinární úmluvu, byly revidovány a novým potřebám přizpůsobeny toliko články, v nichž pro časový odstup od úmluvy z r. 1925 nastaly podstatnější změny v daných předpokladech v důsledku nových zákonných ustanoveni v obou státech, nebo podmíněných novými bilaterálními smlouvami, později uzavřenými. V rámcové části řeší se zejména postavení fysických a právnických osob na území obou států po stránce právní, finanční a majetkové, daňové, obchodní a živnostenské, dále pokud jde o pobyt, o přístup k soudům a k administrativním úřadům, o brannou povinnost atd.

Velmi důležitými jsou také ustanovení z oboru celního, mezí nimiž zaujímá významné místo doložka o nejvyšších výhodách, platící pří dovozu a vývozu ve vzájemných stycích, při provádění celních předpisů a ve všech ostatních ohledech. Z této doložky činí se některé výjímky. Stejně významná jsou ustanovení o znacionalisovaném zboží, o zpětném vývozu a dovozu, o vráceném zboží a o nekalé soutěží, kterými se v obou státech smluvně váží příslušné autonomní předpisy ve prospěch vzájemné výměny zboží. Následují pak železničně-dopravní ustanovení, která se podstatně neliší od dřívějšího stavu. Nová jest úprava zacházení s lodní a lodními náklady v námořní plavbě; pokud pak jde o plavbu na mezinárodních řekách, bylo stanoveno, že budou směrodatné příslušné mezinárodní plavební úmluvy.

V oboru celním byly sjednány kromě shora uvedené doložky o nejvyšších výhodách zvláštní smluvní celní sazby pro řadu zboží, které jsou vyjmenovány v listinách A (čsl. smluvní cla), a B (polská smluvní cla). Všeobecně lze říci, že oboustranně byla snaha dospěti ve věcech celních k ujednání, které by podle možností se přibližovalo co do výše cel dosavadnímu stavu.

Jako již dříve soustřeďovalo se Polsko zejména na úmluvu cel pro zemědělské zboží, které tvoří jeho nejhlavnější vývozní zájem. Tak byly stanoveny smluvní sazby pro melasu, luštěniny, vikev, lupinu, bramborovou sáď a bramborové vločky, různé druhy semen, ovce, vepřový dobytek, (zde vázán pouze stav, jak se podává ze zákona), drůbež, raky, vejce a máslo (vázány sazby vyšší), chlupy, peří, měchýře a střeva, určité druhy dříví - (vázán dnešní stav), otruby, vyloužené řepné řízky a sušené bramborové zdrtky.

V oboru průmyslovém byl zachován dosavadní stav až na některé položky, v nichž Polsko se vzdalo svého zájmu. Sazby vázány u těchto druhů zboží dřevěné uhlí, dolomit, ozokerit, terpentýn, minerální oleje, bavlněná příze, len, zboží košíkářské, papír balící, novinový a cigaretový, řemínky k rozdělovači rouna, překližky, jantarové zboží, cement, olovo, zinek, žínkové plechy, zinková běloba, kyselina sírová, dusíkaté vápno, superfosfáty, kysličník siřičitý.

Celkem vázáno jest 80 smluvních sazeb v československém celním sazebníku oproti 308 smluvním sazbám, jimiž vázány jsou celní slevy, které nám Polsko poskytlo na tyto druhy našeho zboží: slad, chmel, vinné hrozny, brynza a tvarůžky, stavební kameny, minerální bahno, minerální vody, plzeňské pivo, barvy a laky, třísloviny, umělé plastické hmoty, kůže, obuv, textilie, gumové zboží, výrobky korkové, košíkářské, celulosu a papír, kameny k broušení a leštění, mlýnské kameny, zboží šamotové, křemenné a magnesitové, kachle na kamna, obkládačky a jiné zboží keramické, porculán, sklo, ocel, železo a železné výrobky, stroje a přístroje ze železa atd., elektrické stroje a přístroje keramické výrobky, pro účely elektrotechnické, piana a všechny hudební nástroje, klobouky, barety, výrobky z celluloidu, bakelitu, galalitu atd., knoflíky všeho dráhu, kartáče, násadky a tužky, jablonecká bižuterie atd.

Současně byla sjednána administrativní úprava výměny zboží, v níž si strany poskytly vzájemně pro hlavní dráhy vývozního zboží přiměřené kontingenty.

V celku lze říci, že předkládaná obchodní a plavební smlouva jest dílem velmi obšírným a že jest v ní stanovením předpokladů pro vzájemný rozvoj hospodářských styků pamatováno na vývojové možnosti.

Po podpisu úmluvy naší s Polskem pozměnil se obchodně-politický poměr mezi Polskem a Německem tím, že Polsko zrušilo maximální dovozní sazby platné pro německé zboží; které tedy podléhá nyní sazbám I. kolony, kdežto československé zboží, pokud nepožívá zvláštních smluvních sazeb, jest proclíváno podle II. kolony. V povolovacím řízení pak byla zrušena zákazová listina tak zvaná německá, která se vztahovala jedině na zboží německého původu.

Za tohoto stavu věcí nutno vyčkati s úsudkem o důsledcích uzavřené úmluvy mezi námi a Polskem. Bylo by si jisté přáti v zájmu obou stran, aby bylo možností, jež úmluva poskytuje, použito v nejširším rozsahu.

Po obsáhlé debatě usnesl zahraniční výbor doporučiti plenu senátu, aby schválil vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění ke schválení obchodní a plavební úmluva mezi republikou Československou a republikou Polskou, podepsaná v Praze dne 10. února 1934 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 27. února 1934, č. 40/1934 Sb. z. a n.

V Praze, dne 19. června 1934.

Dr Klouda v. r.,
místopředseda.

F. F. Plamínková v. r.,
zpravodaj.

II.

Dne 10. července 1933 vypovědělo Polsko svou řádnou obchodní smlouvu s Československem, sjednanou a podepsanou ve Varšavě dne 23. dubna 1925. Podle znění čl. XXVIII této smlouvy zůstala tato po dni výpovědi ještě tři měsíce v platností a pozbyla tedy účinností dnem 10. X. 1933. Důvodem pro výpověď bylo vydání nového celního sazebníku polského, jímž dosavadní celní sazby byly zvýšeny a nomenklatura, sazebních čísel byla téměř šestkrát rozšířena.

Jednání o novou obchodní smlouvu bylo brzy zahájeno. Už 6. X. 1933 sjednaná byla prozatímní úprava obchodních styků s platností do konce listopadu 1933. Podle postupu prací zdálo se opravdu, že tato doba postačí, aby byla připravena k podpisu nová řádná obchodní smlouvá. Leč ukázalo se, že překážky v jednání jsou mnohem obtížnější, než dobrá vůle obou smluvních stran. Prozatímní dohoda byla nejprve prodloužena do 15. prosince 1933, potom do 15. ledna 1934, na to do konce ledna 1934, pak ještě do 15. února 1934, a dále do 28. února a ještě jednou do 6. března 1934. Pro každý jednotlivě uvedený termín bylo nutno předložiti vládní návrh schvalovacího usnesení o prodloužení prozatímní dohody o obchodních stycích. Návrhy tyto obsaženy jsou v senátních tiscích č. 1159, 1176, 1199; 1205, 1213 a 1226 a podávají se o nich zvláštní zprávy.

Nová obchodní smlouva s Polskem má formu obchodní smlouvy z dubna 1925. Skládá se z rámcové části, z celně-tarifních příloh, z veterinární úmluvy a závěrečného protokolu k téže a ze závěrečného protokolu k celku. O obsahu jednotlivých částí je rámcový výklad v důvodové zprávě vládního návrhu a proto netřeba se o tom blíže zmiňovati.

Vývoj obchodních styků naších s Polskem není bez zajímavostí.

S počátku až do dubna 1925 obchodováno bylo vzájemně jen na zásadách nejvyšších výhod (smlouva byla sice již v r. 1921 připravena, ale nebyla ratifikována).

Dne 7. dubna 1925 sjednána byla ve Varšavě prozatímní úprava obchodních styků mezi republikou Československou a republikou Polskou. Vláda předložila svůj návrh v této věcí senátu I6. dubna 1925 a výbory národohospodářský a zahraniční jednaly o tom 22. září 1925, doporučivše vládní návrh ke schválení.

Dne 23. dubna 1925 podepsána byla ve Varšavě řádná smlouva obchodní. Vláda předložila jí senátu 23. června 1926 a příslušné výbory projednaly vládní návrh 25. června 1926 navrhujíce schválení.

Bilance našeho obchodu s Polskem byla zprvu pro nás výhodná. Roku 1921 vykazovali jsme aktivum 1040 mil. Kč, roku 1922 aktivum 280 mil. Kč, ale v r. 1923 ukázalo se pasivum 17,9 mil. Kč a od této doby do dneška na obchod s Polskem doplácíme.

K obratu došlo hned po připojení na nerosty a průmyslově bohatého Horního Slezska k Polsku. Tak např. ve skupině dříví a uhlí činil náš vývoz do Polska v r. 1921 140 mil. Kč, pří dovozu z Polska k nám v částce 12,2 mil. Kč. V r. 1924 činil však v této skupině náš dovoz z Polska 142,3 mil Kč a vývoz do Polská 37,9 mil. Kč. Dovoz jatečného dobytka z Polska k nám činil v r. 1921 200.000 Kč, ale v r. 1924 už 147,6 mil. Kč.

Účinnost obchodní smlouvy z dubna r. 1925 projevila se slibným, vývojem vzájemných obchodních styků. Vývoz od nás do Polska znamenal stálý vzestup a to jak v absolutní výši hodnoty, tak i v percentuálním podílu na celkovém vývozu našem. Dovoz z Polska jevil se mírně stoupající linií a činil v letech 1925-30 průměrně 6,6 % celkového československého dovozu. Přes to byla naše obchodní bilance s Polskem stále pasívní. V těch letech nás to mnoho nebolelo, protože schodek na této straně mohl, býti snadno vyrovnáván značným aktivem v obchodních stycích s jinými státy. Situace zdála se i sama sebou přirozenou, protože Československo v té době vyváželo průmyslové výrobky a Polsko k nám produkty zemědělské. Otázka soběstačnosti nepřicházela v úvahu.

Obrat nastal počátkem světové krise hospodářské r. 1930. Od této doby počaly se hospodářské snahy obou států bráti směrem protichůdným. Polsku sesílilo průmyslově a Československo přikročilo k ochranným opatřením svého zemědělství. Pokles aktivity mezinárodního obchodu na jiných stranách donutil nás pokusiti se í o snížení našeho obchodního pasíva s Polskem. Naproti tomu hospodářská politika Polska projevovala se snahou zajistiti stabilisací polské měny co největší aktivitou v bilanci zahraničního obchodu Polska. A protože nebylo možno docíliti tohoto účelu zvýšením vývozu, udržuje se na straně polské větší výnos zahraničního vývozu systémem tuhého řízení povolovaného.

Výsledek těchto tendencí jevil se pro nás v číslicích takto:

R. 1930 činil dovoz 879 mil. Kč

5,6 %,

vývoz 638 mil. Kč

3,7 %

tj. - 241 mil. Kč

R. 1931 činil dovoz 619 mil. Kč

5,2 %,

vývoz 379 mil. Kč

2,8 %

tj. - 240 mil. Kč

R. 1932 činil dovoz 374 mil. Kč

5,0 %,

vývoz 181 mil. Kč

2,5 %

tj. - 193 mil. Kč

R. 1933 činil dovoz 190 mil. Kč

3,1 %,

vývoz 158 mil. Kč

2,6 %

tj. - 32 mil. Kč.

Tento stav musel přirozeně vésti k revisi staré úmluvy. Bylo jen otázkou času, kdy k ní dojde. Vydání nového celního sazebníku polského, jak výše řečeno, s účinností od 11. října 1933, urychlilo výpověď dosud platné obchodní smlouvy.

Od nové smlouvy obchodní očekává vláda československá zlepšení poměrů a to proto, že vedoucí myšlenkou nové obchodní smlouvy je zvýšeni celkového obratu zboží a oživení: í prohloubení dosavadních obchodních a dopravních styků mezí oběma státy, jak uvádí důvodová zpráva vládního návrhu.

Oproti dřívějšku došlo v nové smlouvě k úpravě cel pro zboží důležité ve vzájemném styku a k administrativní úpravě výměny zboží.

Z těchto důvodů doporučuje národohospodářský výbor, aby slavný senát vyslovil souhlas s obchodní a plavební úmluvou mezi Československem a Polskem ze dne 10. února 1934 uvedenou v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 27. února 1934 č. 40 Sb. z. a n.

V Praze, dne 10. dubna 1934.

Dr Rozkošný v. r.,
předseda.

Jos.Hubka v. r.,
zpravodaj.


Související odkazy