Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1934.
III. volební období.
10. zasedání.
Tisk 1344.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne........................................,
o hasičském příspěvku při požárním pojištění.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Všechny pojišťovací ústavy a spolky (pojišťovny) tuzemské i cizozemské, které se zabývají ať výlučně či vedle jiných odvětví pojišťovacích, pojišťováním požárním na území republiky Československé, jsou povinny, bez ohledu na. to, zda a jakou mají na území tom obchodní organisaci a v jakém rozsahu a jakým způsobem tu činnost svou vyvíjejí, odváděti podle předpisů tohoto zákona příspěvek k účelům hasičským (hasičský příspěvek).
§ 2
(1) U pojišťoven oprávněných provozovati činnost. pojišťovací v Československé republice činí hasičský příspěvek tři procenta z veškerého hrubého příjmu z pojistného, jehož pojišťovna dosáhla v běžném kalendářním roce ze smluv o požárním pojištění jakýchkoliv věcí na území republiky Československé, bez ohledu na to, kde, kdy a na jakou dobu byla smlouva pojistná uzavřena a zda byla pojistka vystavena. Hrubým příjmem z pojistného rozumí se veškerý příjem z pojistného i s vedlejšími poplatky bez odpočítání jakýchkoli výdajů pojišťovny. Tento příspěvek neplatí se však z veřejných dávek z pojistného, vybraných pojišťovnou od pojistníků, ani z přijatého zajistného v zajištění požárním.
(2) U pojišťoven, jež nejsou oprávněny provozovati činnost pojišťovací v Československé republice, činí hasičský příspěvek jedno procento z pojistné sumy, na niž zní pojistná smlouva uvedená v předchozím odstavci. Příspěvek tento platí se jednou pro vždy za celou ujednanou pojistnou dobu. Každá podstatná změna nebo prodloužení takovéto smlouvy považuje se, pokud jde o povinnost platiti hasičský příspěvek, za uzavření nové smlouvy.
§ 3.
(1) Pojišťovna předepíše hasičský příspěvek pojistníkovi, a to odděleně od pojistného, a vybere jej současně s pojistným.
(2) Není-li pojišťovna oprávněna provozovati činnost pojišťovací v Československé republice, ručí pojistník rukou společnou a nerozdílnou za závazky pojišťovny vyplývajíc z tohoto zákona.
§ 4.
(1) Pojišťovny uvedená v § 2. odst. jsou povinny odváděti hasičské příspěvky z vybraného pojistného ministerstvu vnitra, a to pozadu nejpozději do 15. února, 15. května, 15. srpna a 15. listopadu každého roku a zároveň podati zprávu, jaká kvota vybraných příspěvků připadá na jednotlivé obvody uvedené § 5, odst. 1.
(2) Pojišťovny uvedené v § 2, odst. 2 jsou povinny odvésti hasičský příspěvek ministerstvu vnitra nejpozději do 15 dnů po obdržení první pojistné premie ze smlouvy, níž se hasičský příspěvek platí (§ 2, odst. 2). Této povinnosti jest pojišťovna zproštěna, odvedli v uvedené lhůtě hasičský příspěvek pojistník sám v tom případě pozbývá pojišťovna práv uvedeného v § 3, odst. 1.
§ 5.
(1) Pojišťovny uvedené v § 2, odst. 1 jsou povinny předložiti ministerstvu vnitra nejdéle do konce března každého roku úhrnný výkaz o hrubém pojistném, z něhož se platí hasičský příspěvek (§ 2, odst. 1), vybraném za uplynulý kalendářní rok. Tento výkaz jest sestaviti odděleně pro obvod každého zemského úřadu podle toho, kde věc pojištěná leží; Pražská městská pojišťovna v Praze je kromě toho povinna vykázati odděleně svůj příjem z tohoto pojistného pro obvod hlavního města Prahy podle stejného hlediska. Ministerstvo vnitra může se přesvědčili svými orgány o správnosti údaj ů v tomto výkaze obsažených prohlídkou veškerých obchodních a účetních záznamů a dokladů pojišťovny. Prohlížející orgány jsou oprávněny vstupovati do všech provozních místností pojišťovny, jsou však povinny zachovati tajemství o obchodních záležitostech pojišťovny, o nichž se při této prohlídce dověděly. Při prohlídce jest třeba šetřiti ustanovení § 8, druhé věty ústavního zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 293 Sb. z. a n.. o ochraně svobody osobní, domovní a tajemství listovního,
(2) Pojišťovny uvedené v § 2 jsou povinny oznámiti uzavření každé pojistné smlouvy, z níž se platí hasičský příspěvek (§ 2, odst. 2), nejpozději do 30 dnů od jejího uzavření ministerstvu vnitra s udáním všech podstatných náležitostí smlouvy. Za splnění této povinnosti jest odpověden rukou společnou a nerozdílnou i ten, kdo uzavření smlouvy sprostředkoval. V téže lhůtě jest povinen učiniti stejné oznámení pojistník. Tento jest kromě toho povinen předložiti na vyzvání ministerstvu vnitra k nahlédnutí pojistku nebo její ověřený opis a všechny jiné doklady vztahující se k této pojistné smlouvě. U smluv uzavřených před účinností tohoto zákona počítá se tato tato pro oznámení od počátku účinnosti zákona.
(3) Pojišťovny, jež by nepředložily výkazu předepsaného v odstavci 1 nebo zprávy předepsané v § 4, odst. 1 včas nebo předložily výkaz nebo zprávu neúplné nebo nesprávné, mohou býti donuceny ministerstvem vnitra k řádnému splnění této své povinnosti pořádkovými;pokutami do 50.000 Kč, po případě opatří si ministerstvo vnitra potřebné údaje samo na útraty pojišťovny na podkladě prohlídky zmíněné v odstavci 1. Stejně lze donucovati pojišťovny ke splnění povinnosti uložené, jim v odstavci 2. Vybrané pořádkové pokuty připadají státu.
(4) Pojistník, který nesplnil povinnosti uvedené v odstavci 2, bude potrestán okresním úřadem pokutou do 20.000 Kč, v případě nedobytnosti vězením (uzamčením) do dvou měsíců. Stejně trestá se zprostředkovatel pojištění pro nesplnění, povinnosti uložené v odstavci 2.
§ 6.
(1) Zjistí-li ministerstvo vnitra podle § 5, že hasičské příspěvky nebyly řádně odvedeny, vyměří dlužnou částku a nařídí její zaplacení do přiměřené lhůty pokud jde o pojišťovny uvedené v § 2, odst. 2, nařídí se zaplacení bud' pojišťovně nebo pojistníkovi (§ 3, odst. 2). Z dlužné částky jest zaplatiti úroky z prodlení, jež vyměří ministerstvo vnitra, a to ve stejné výši a podle obdobných zásad, jež platí pro úroky z prodlení u přímých daní státních.
(2) Nezaplacené hasičské příspěvky vymáhají se na pojišťovnách, pokud se týče pojistníkovi (§ 3, odst. 2) politickou nebo soudní exekucí.
§ 7.
(1) Příjem hasičských příspěvků (§ § 4 a 6), jakož i příjem z případných úroků z prodlení, vyměřených podle § 6, odst. 1, tvoří účelové jmění (fond) spravované zvláště ministerstvem vnitra. Z těchto peněz poukáže ministerstvo vnitra do konce dubna každého roku městské radě hlavního města Prahy částku, připadající na hasičský příspěvek z pojistného, přijatého v uplynulém kalendářním roce Pražskou městskou pojišťovnou v Praze z pojištění věcí ležících v obvodu hlavního města Prahy,
zemskému úřadu v Praze částku, připadající na hasičské příspěvky, splatné v uplynulém kalendářním roce z pojištění věcí ležících, v obvodu tohoto úřadu, po odečtení částky poukázané městské radě hlavního města Prahy,
ostatním zemským úřadům částky, připadající na hasičské příspěvky, splatné v uplynulém kalendářním roce z pojištění věcí ležících v obvodu dotčeného úřadu.
(2) Nebyl-li hasičský příspěvek za uplynulý kalendářní rok některou pojišťovnou, pokud se týče (§ 3, odst. 2) pojistníkem, včas odveden bud' vůbec nebo v plné výši, snižují se poměrně částky poukazované podle odstavce 1, pokud prodlení to má vliv na jejich výši. Obdobně zvyšují se tyto částky o případné doplatky na hasičských příspěvcích a úrocích z prodlení.
(3) Ministerstvo vnitra může poukazovati na částky uvedené v odstavci 1 již předem přiměřené zálohy z pohotových prostředků na zmíněném zvláštním účtě.
§ 8.
(1) Částka poukázaná podle § 7 městské radě hlavního města Prahy jest příspěvkem na nákup nebo opravu hasičských potřeb pro obecní a dobrovolné sbory hasičské, působící v obvodu hlavního města Prahy, jakož i na podporování těch členů hasi4ských sborů, působících v tamto obvodu, kteří utrpěli úraz v hasičské. službě nebo onemocněli následkem hasičské služby, a na podporování jejich pozůstalých, jestliže zemřelý přispíval podstatně k jich výživě a smrt nastala následkem úrazu nebo onemocnění, utrpěného v hasičské službě. O způsobu použití této částky rozhodují v rámci uvedených směrnic příslušné orgány hlavního města Prahy, při čemž jest zachovávati zásadu, že na nákup nebo opravu hasičských potřeb musí býti určena nejméně 90 % částky vydané v běžném kalendářním roce z přijatého hasičského příspěvku.
(2) Částky poukázané podle § 7 zemským úřadům tvoří zvláštní účelové jmění. Těchto peněz jest použíti jednak k udílení příspěvků obcím v obvodu. dotčeného zemského úřadu (s výjimkou hlavního města Prahy). na nákup nebo opravu hasičských potřeb pro místní obecní nebo dobrovolné sbory hasičské, jednak k udílení podpor členům hasičských sborů, kteří utrpěli úraz v hasičské službě nebo onemocněli následkem hasičské služby, jakož i jejich pozůstalým, jestliže zemřelý přispíval podstatně k jich výživě a. smrt nastala následkem úrazu nebo onemocnění, utrpěného v hasičské službě. Jen zcela výjimečně lze se svolením ministerstva vnitra použíti těchto peněz i k podpoře jiných účelů hasičských nebo protipožárních. Udílení podpor náleží zemskému výboru. Tento jest vázán uvedenými směrnicemi, jakož i zásadou, že pro příspěvky na nákup nebo opravu hasičských potřeb musí býti - nejde li o případ uvedený v předchozí větě - určeno nejméně 90 % součtu všech podpor udělených v běžném kalendářním roce.
(3) Na podporu nemá nikdo právního. nároku.
§ 9.
Rozpočet fondu jest součástí státního rozpočtu. O hospodaření fondovními prostředky v uplynulém roce sdělá ministerstvo vnitra závěrečný účet, doložený dílčími účetními závěrkami zemských úřadů. Tento závěrečný účet bude součástí státního závěrečného účtu.
§ 10.
(1) Vládním nařízením budou vydány bližší předpisy ku provedení tohoto zákona, zejména o podávání žádostí za podporu podle předchozího paragrafu a o způsobu jich vyřizování, jakož i o dohledu nad použitím podpor, udělených k nákupu nebo opravě hasičských potřeb: Vládním nařízením mohou býti ve vhodné formě přibrány ku spolupůsobení při rozdílení podpor též organisace hasičských sborů a organisace pojišťoven.
Obce jsou povinny spolupůsobiti při provádění tohoto zákona a předpisů na jeho základě vydaných.
§ 11.
Zvláštní fondy, zřízené dosud k účelům sledovaným tímto zákonem, jež jsou ve správě příslušného zemského výboru, pokud se týče zemského úřadu, se zrušují. Jmění zrušeného fondu vyúčtuje se jako příjem způsobem v § 8, odst. 2 uvedeným a použije se ho k účelu tam stanovenému.
§ 12.
(1) Právní předpisy, týkající se věcí upravených tímto zákonem se zrušují, pokud není v odstavci 2 jinak ustanoveno. Zejména se zrušují:
zákon ze dne 24. prosince 1884, č. 62 čes. z. z., kterým se stanoví povinnost pojišťoven ku plnění příspěvků pro výdaje k účelům hasičství a ku podpoře hasičů k úrazu přišlých v království českém,
zákon ze dne 12. března 1886, č. 19 čes. z. z., kterýmž se mění § 2 zákona ze dne 24. prosince 1884, č. 62 z, z., ohledně povinnosti poj. išťoven ku plnění příspěvků,
zákon ze dne 16. prosince 1882, č. 1 mor. z. z. z r. 1883, o přispívání společností proti ohni pojišťujících na útraty hasičských sborů a na podporování hasičů nehodou stižených,
zákon ze dne 24. ledna 1887, č. 19 mor. z. z., jímž se mění;§ 1 zákona ze dne 16. prosince 1882, č. 1 z. z. z r. 1883,
zákon ze dne 20. června 1895, č. 61 mor. z. z., kterým se mění §§ 3 a 9 zákona ze dme 16. prosince 1882, č. 1 z. z. z r. 1883, jenž se týče přispívání společností proti ohni pojišťujících na útraty hasičských sborů a na podporování hasičů nehodou stižených,
zákon ze dne 4. července 1889, č. 66 mor. z. z., kterým se mění § 1 zákona ze dne 24. ledna 1887, č. 19 z: ž:, a § 6 zákona ze dne 16. prosince 1882, č. 1 z. z. z r. 1883, pak § 9 zákona ze dne 20. června 1895, č. 61 z. z., jež se týkají přispívání společností proti ohni pojišťujících k nákladům hasičských sborů a. k podpoře hasičů v neštěstí upadlých,
zákon ze drze 6. prosince 1882, č. 40 slez. z. z., stran příspěvků společností proti ohni pojišťujících na výlohy hasičstva a na podporu hasičů k úrazu přišlých.
zákon ze dne 1. září 1902, č. 44 slez. z. z., kterým se pozměňují § 3, 6; 10 a 11 zákona ze dne 6. prosince 1882, zák. a nař. slez, č. 40, týkajícího se příspěvků společností proti ohni pojišťujících na výlohy hasičstva a na podporu hasičů k úrazu přišlých,
nařízeni ministra s plnou mocí pro správu Slovenska ze dne 11. února 1922, č. 2251 pres. (č. 9 Úr. Nov.), o povinnosti pojišťoven ku placení hasičských příspěvků,
jakož i všechny předpisy, jimiž uvedené zákony a nařízení byly provedeny.
(2) Dosavadní právní předpisy zmíněné v předchozím odstavci zůstávají však ještě v platnosti, pokud jde o příspěvek pojišťoven na účely hasičské z příjmu z pojistného splatného v roce 1034. V zemi Podkarpatoruské nevztahují se ustanovení tohoto zákona na příjem z pojistného, splatného v roce 1934 a v letech předchozích.
§ 13.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1935; provede jej ministr vnitra.
Důvodová zpráva.
Nejúčinnějším prostředkem k omezení a potírání požárů jest dobře organisované a vyzbrojené hasičstvo. Obětavou ochotou obyvatelstva dá se sice i v nejmenší obci organisovati hasičský sbor, jeho dobré vyzbrojení vyžaduje však poměrně značného nákladu, který přesahuje. mnohdy finanční síly obcí, na jejichž bedra podle dosavadního právního stavu jest uvalena péče o opatření. hasičské výzbroje. Je tudíž potřebí postarati se o náležitý příspěvek obcím k tomuto účelu.
V nynější době je pojištění proti požáru již rozšířeno v nejširších vrstvách obyvatelstva; pojišťovny, pojišťující proti požáru, mají pak přirozeně veliký zájem na omezení požárů Zachráněním objektů pojištěných proti požáru jest uchráněn majetkové škody nejen vlastník objektu, který ani při plném pojištění nevyjde zpravidla při požáru beze škody, nýbrž i pojišťovna. Mají tedy všichni zúčastnění činitelé pojišťovny, pojištěnci i hasičstvo zájem na tom, aby byly opatřeny prostředky pro řádnou výzbroj hasičstva, a to po případě i k tíži požárního pojištění. Je tudíž vybírání příspěvku při požárním pojištění pro účely hasičské nejvhodnějším způsobem k opatření potřebných finančních prostředků.
Tuto cestu nastoupily v poslední čtvrti minulého století zemské zákony v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Brzy po převratu byla tato instituce zavedena nařízením zplnomocněného ministra i na Slovensku.
V Podkarpatské Rusi, kde tato instituce dosud není, jest pak její nedostatek těžce pociťován.
Nejednotnost úpravy této otázky v jednotlivých zemích, jakož i změny, jež nastaly v organisaci veřejné správy v důsledku zákona o organisaci politické správy, nutí k její nové úpravě na podkladě unifikačním. Tomuto účelu slouží předkládaný vládní návrh zákona.
K jednotlivým ustanovením předlohy podotýká se toto:
K § 1. Administrativní úkoly, vyplývající z chystaného zákona, přikazují se ve shodě s dosavadní právní úpravou z velké části pojišťovnám, jež nejlépe mohou je pod kontrolou státní správy - prováděti. Okruh nositelů těchto úkolů je tu přesně vymezen.
K § 2. Dosud odváděl se v zemích České a Moravsko-slezské (jak na území býv. Moravy, tak i na území býv. Slezska) hasičský příspěvek ve výši 2 % pojistného, kdežto na Slovensku ve výši 3 %. Unifikace provádí se - vzhledem k velikým úkolům hasičstva jak v míru, tak i při ochraně civilního obyvatelstva-v případě války - tím způsobem, že všude zavádí se příspěvek vyšší, totiž 3 %. K ochraně pojišťoven oprávněných u nás k provozování činnosti pojišťovací, jež dosud trpěly konkurencí cizozemských pojišťoven nepřipuštěných k provozování pojišťovacích obchodů na naše území, postihují se i obchody těchto pojišťoven hasičskou dávkou, jež však vzhledem k povaze věci vyměřuje se nikoli procentem ž pojistného, nýbrž procentem z pojistné sumy, na níž zní pojistná smlouva uzavřená takovouto pojišťovnou.
K § 3. Ve shodě s dosavadní právní úpravou a s konstrukcí značné části našeho pojišťovnictví jako pojišťovnictví vzájemného zatěžuje ovšem hasičský příspěvek soukromoprávní pojistný poměr. Veřejnoprávní závazky, vzcházející z tohoto zákona, týkají se ovšem jen pojišťoven nikoli pojistníků, ač-li nejde o případ pojistné smlouvy uzavřené s nepřipuštěnou pojišťovnou cizozemskou, pro nějž má zákon odchylnou úpravu, přizpůsobenou povaze věci.
K §§ 4, 5 a 6. Příjem hasičských příspěvků, kontrola pojišťoven po této stránce a případné donucovací sankce soustředěny jsou u ministerstva vnitra, což - při plném respektování decentralisačních snah ve veřejné správě - je jedině účelným řešením vzhledem k zpravidla celostátní organisaci pojišťoven a k souvislosti s dozorčí činností ministerstva vnitra v oboru soukromého pojišťovnictví. Celý postup řízení upraven tak, aby zásahy ministerstva vnitra byly omezeny na minimum. Odvádění hasičských příspěvků děje se automaticky (§ 4), kontrolu možno - prováděti v souvislosti s kontrolou veškeré činnosti pojišťoven podle platných předpisů (§ 5, odst. 1 a 2), úřední zákroky omezeny na případ zjištěných přestoupení zákonných ustanovení (§ 5, odst. 3. a 4, § 6).
K §§ 7 a 8. Princip decentralisace uplatněn zplna při zužitkování příjmu hasičských příspěvků. Celkovou roční výši tohoto příjmu lze odhadnouti podle průběhu požárního pojištění v uplynulých letech asi na 12 mil. Kč. Tato částka bude rozvržena na jednotlivé země podle toho, jaká kvota pojistného (a tedy také hasičského příspěvku) připadá na pojištěné věci ležící v obvodu té které země. Disponování těmito částkami vloženo do rukou zemských výborů, k čemuž vedl ohled na kompetenci samosprávy zemské v této věci v Čechách, na Moravě a ve Slezsku podle dosavadních zákonů zemských, upravujících tuto instituci. Zvláštní postavení přiznáno v rámci těchto všeobecných zásad hlav. městu Praze s ohledem na dosavadní právní stav.
Účely, k nimž jest těchto peněz používati, vymezeny jsou v § 8, odst. 2.
K § 9. Hospodaření hasičskými příspěvky postaveno pod kontrolu parlamentu.
K §§ 10 a 11. Tyto paragrafy obsahují ustanovení potřebná k převodu dosavadního právního stavu do forem nové právní úpravy těto instituce a k jejímu vybudování podle zásad v zákoně vytčených.
Nedotčeny zůstávají ovšem jiné podobné instituce. Tak zejména není dotčeno další trvání podpůrné pokladny, zřízené podle §§ 53-55 moravského řádu požární policie (zákon ze dne 5. dubna. 1873, č. 3.5 mor. z. z.); její dotování z příspěvku pojišťoven může se však díti jen v rámci §§ 8 a 9 tohoto zákona a nařízení k němu vydaných.
V Praze, dne 23. června 1934
Předseda vlády:
Malypetr v. r.
Ministr vnitra:
Dr. Černý v. r.