Senát Národního shromáždění R. Čs. r.1934.
III.
volební období.
10. zasedání.
Tisk 1359.
Zpráva
ústavně-právního
výboru
k usnesení
poslanecké sněmovny (tisk 1354) o vládním návrhu zákona, kterým se mění a
doplňují zákon na ochranu republiky a zákony tiskové.
Vláda
předložila Národnímu shromáždění k ústavnímu projednání osnovu zákona, kterým
se mění a doplňují zákon na ochranu republiky a zákony tiskové. Poslanecká
sněmovna tuto osnovu s určitými změnami schválila.
Během
loňského roku usneslo se Národní shromáždění na celé řadě zákonů, jejichž
konečným účelem bylo poskytnouti vládě potřebné prostředky k ochraně
demokraticko-republikánské státní formy a demokratického řádu Československé
republiky. Sem patří novela k zákonu o mimořádných opatřeních zákon o stíhání
protistátní činnosti veřejných zaměstnanců zákon o rozpouštění a zastavování
činnosti politických stran a konečně i novela k zákonu na ochranu republiky č.
134/1833 Sb. z. a n. a novela k zákonům tiskový m č. 126/1933 Sb. z. a n.
Nynější osnova směřuje k doplnění obou posléze uvedených zákonů. Přes
rozmanitost ustanovení jí navrhovaných je ochrana demokratického řádu
Československé republiky vůdčí myšlenkou větší části i této osnovy.
To platí zejména o čl. I až V, kde
tento účel osnovy je přímo patrný bud již z jejich znění nebo ze souvislosti s
platnými zákonnými ustanoveními, na něž navazují a jež dále prohlubují.
Demokraticko-republikánská
státní forma Československé republiky jest již dnes zákonem na ochranu republiky
chráněna proti násilným pokusům o její změnu, proti přípravě takových násilných
pokusů, proti pobuřování a proti tajnému podvratnému spolčování. Zkušenost
ukázala, že demokraticko-republikánské státní formě a demokratickému řádu
republik třeba poskytnouti ochranu i proti útokům nepřímým. Nejmocnější
oporou zmíněných právních statků je občanstvo věrné demokraticko-republikánské
státní, formě a demokratickému řádu republiky. Nelze podceňovati nebezpečí,
které hrozí naší demokracii z útoků podnikaných právě proti těm občanům, kteří
jsou stoupenci a živými nositeli demokratického řádu republiky. Zákon na
ochranu republiky jež chrání jak celé skupiny obyvatel, tak i jednotlivce proti
útokům, které jsou proti nim namířeny pro jejich národnost, jazyk, rasu nebo
náboženství nebo proto, že jsou bez vyznání. Neposkytuje však dosud ochrany
proti útokům, které jsou proti nim namířeny proto, že jsou stoupenci
demokraticko-republikánské státní formy a demokratického řádu republiky. Tuto
mezeru má vyplniti čl. I osnovy. Bylo-li proti tomuto ustanovení namítáno, že
jeho účelem je poskytnouti ochranu vládnoucím politickým stranám, nemá taková
námitka ve znění tohoto ustanovení žádné opory. Ochrany má se dostati všem
občanům, ať jednotlivcům, či celým jejich skupinám bez rozdílu, zda jsou příslušníky
politických stran vůbec a stran zastoupených v nynější vládě zvláště, jakmile
je proti ním útočeno z toho důvodu, že jsou stoupenci demokraticko
republikánské státní formy nebo demokratického řádu republiky. Bylo-li dále
namítáno, že osnova tu zavádí nové a nejasné pojmy, zejména pojem >skupinuobyvatel<, přehlíží se, že pojem ten vyskytuje se i v dosavadním znění § 14
zákona na ochranu republiky a nepůsobil v praxi žádných obtíží.
Důsledně
řadí dále osnova v čl. II, č. 1 tento nový § 14 a) k trestným činům, pro které
lze vysloviti přípustnost zastavení periodického tiskopisu.
Loni
usnesený § 34 a) zákona na ochranu republiky poskytuje vládě možnost, aby na
dobu, kdy toho bude vyžadovati účinnější ochrana bezpečnosti nebo vážnosti
republiky, její ústavy nebo obecného míru v ní, nejdéle však na dobu jednoho
roku, vydala nařízením, schváleným presidentem republiky, přísnější
ustanovení o zastavování periodických tiskopisů, které se opětovně dopustily
trestných činů proti zákonu na ochranu republiky. Vláda užila tohoto zmocnění a
vydala vládní nařízení ze dne 18..července 1933, č. 150 Sb. z. a n. Toto vládní
nařízení mělo by pozbýti 26. července t. r. účinnosti v důsledku časového
omezení, které zákon pro nařízení tohoto druhu vyslovil. Poněvadž však poměry
se zatím nezměnily do té míry, aby bylo možno, vystačiti bez těchto přísnějších
ustanovení, navrhla vláda, aby ono časové omezení bylo v zákoně vůbec
škrtnuto. Poslanecká sněmovna nepřistoupila na takové časově neomezené
zmocnění a usnesla se na tom, že vláda může sice účinnost vládního nařízení
vydaného na podkladě § 34 a) zákona na ochranu republiky, třeba i opětovně,
prodloužiti, vždy však nejdéle na dobu dvou let. Tím je Národnímu shromáždění
zabezpečena možnost, aby každé takové vládní nařízení, jímž se prodlužuje
účinnost dřívějšího vládního nařízení, učinilo předmětem svého jednání, neboť
každé takové prodlužovaní nařízení musí býti předloženo ihned oběma sněmovnám,
resp. Stálému výboru.
Konečně
navrhuje osnova další zpřísnění ustanovení vztahujících se na zastavování
periodických tiskopisů podle zákona na ochranu republiky. Toto zpřísnění, o
němž jednají čl. II, č. 2 a čl. III, má se však týkati toliko periodických
tiskopisů, které již byly jednou zastaveny a které počnou opět vycházeti
dříve, než uplyne jeden rok od konce doby, po kterou byly naposledy zastaveny.
Proti těmto ustanovením směřujícím proti periodickým tiskopisům, které již
svou podvratnou tendenci nepochybným způsobem prokázaly, nebyly při dosavadním
jednání projeveny žádné závažné námitky.
Také
ustanovení čl. IV a V jsou vedena vůdčí myšlenkou prohloubení ochrany
proti tiskopisům, které přímo nebo nepřímo podvracejí nebo hanobí samostatnost,
ústavní Jednotnost, celistvost, demokraticko-republikánskou státní formu nebo
demokratický řád Československé republiky, nebo které hrubě urážejí stud.
Tiskopisům takové povahy a dočasně (až do konce června 1935) také tiskopisům,
které ohrožují veřejný klid a pořádek, zejména obsahem nepravdivým nebo pravdu
zkrucujícím, může býti podle § 2 tiskové novely z roku 1933 odňata správním
úřadem kolportáž. Nynější osnova jde dále a připouští, aby bylo správním úřadem
zakázáno rozšiřování takových tiskopisů v prodejnách a stáncích, v nichž se
prodávají tabákové výrobky, poštovní ceniny nebo kolky, jakož i v místnostech
umístěných v budovách sloužících veřejné dopravě, zejména na nádražích. Dále
připouští osnova, aby tiskopisům tohoto druhu byly odňaty správním úřadem sazební
a dopravní výhody, jichž požívají tiskopisy při dopravě poštou nebo po železnici,
nebo aby jim bylo odňato právo dopravy poštou a po železnici vůbec. Konečně
nemají býti administrativní zákazy rozšiřování cizozemských periodických
tiskopisů vázány budoucně na podmínku předchozího soudního nálezu,
zjišťujícího, že jejich obsahem byl spáchán trestný čin.
Proti těmto ustanovením nebylo
při dosavadním jednání námitek a byla schválena tak jak je vláda navrhla.
Nesetkala-li
se ustanovení čl. I až V osnovy s podstatnými pochybnostmi nebo námitkami a
byla-li - jak již řečeno - přijata poslaneckou sněmovnou bez podstatných změn,
nelze totéž říci o ostatním obsahu osnov, zejména o čl. VII, poskytujícím
tiskovým opravám ústavních činitelů a úřadů povolaných k obstarávání jejich
věcí určité výsady co do rozsahu a obsahu tiskové opravy, dále o čl. VIII,
jednajícím o povinném uveřejňování významných politických projevů presidenta
republiky a vlády, zejména však o § 18 a), který pod trestem zakazuje
uveřejňování zpráv o určitých jednáních a úředních spisech. Z četných změn,
které poslanecká sněmovna provedla v čl. VIII a v § 18 a), je zjevno, že
ustanovení tato byla velmi pečlivě a podrobně uvážena a že zejména námitkám,
které byly vzneseny proti zákazu uveřejňování zpráv o jednání a spisech
veřejných úřadů, byla věnována náležitá pozornost. Vždy ustanovení posléze
uvedené bylo změněno ještě při projednávání vládního návrhu v plenu sněmovny
samé.
Všecka tato ustanovení byla v poslední době tolikrát
diskutována a přetřásána v denním tisku všech směrů. že snad není ani potřebí
uváděti tu jejich podrobnosti. Celkem stačí říci, že tato ustanovení jednak
oproti platnému právu rozšiřují povinnost periodických tiskopisů určité věci
uveřejniti, jednak zakazují, aby určité věci byly tiskem uveřejňovány. Bylo
namítáno, že se tím omezuje svoboda tisku což není v souladu s jeho úlohou a
významem v demokracii. Ti, kdo vznášejí tuto námitku, zapomínají však dvou
věcí. Především, že svoboda tisku neznamená nevázanost a neodpovědnost a že ani
země klasické demokracie nemohly a nemohou se obejíti bez určitých omezení
tiskové svobody, jichž stupeň do značné míry závisí na úrovni tisku samého. Sám
pan ministerský předseda ukázal po této stránce při projednávání osnovy v
ústavněprávním výboru poslanecké sněmovny na podstatné rozdíly mezi tím, jak
dnešní tisk, nebo aspoň jeho část, plní svoje zpravodajské úkoly, a jak je
plnil před válkou. Za druhé zapomíná se na to, že stejně jako svobodný tisk je
atributem demokracie, je opět demokracie nejbezpečnější zárukou svobody tisku.
Je-li ohrožována ať přímo či nepřímo demokracie, je tím ohrožována i
budoucnost svobodného tisku. Právě v zájmu budoucnosti svobodného tisku je
nutno, i když jak lze doufati jen dočasně omeziti svobodu toho tisku, který
odmítaje sám jakoukoliv odpovědnost svými zpravodajskými methodami třeba jen
nepřímo podvrací práci odpovědných činitelů ve státě a demokracii.
Konečně obsahuje osnova v § 18 b)
ustanovení, jehož potřeba byla u nás již dávno pociťována a které proto bylo
přijato i oposičním tiskem s uspokojením. Je to zákaz uveřejňování sensačních
kriminálních zpráv a sensačních zpráv o věcech života pohlavního. Poslanecká
sněmovna rozšířila tento zákaz i na zákaz inserátů, které se nepochybně týkají
pohlavního života a způsobem, jakým jsou sepsány, jsou s to vzbuditi pohoršení
nebo uraziti stud. Také toto ustanovení je plně odůvodněno.
Ústavně-právní výbor senátu
projednal usnesení poslanecké sněmovny ve schůzi dne 3. července a neuznav
potřebu nějakých změn navrhuje, aby slavný senát schválil osnovu tohoto
zákona ve znění jak se na ní usnesla poslanecká sněmovna. Dále doporučuje
výbor ke schválení resoluci níže otištěnou.
V Praze dne 3. července 1931.
Dr Otakar Havelka v. r.
místopředseda.
Frant.
Novák v. r.,
zpravodaj.
Resoluce.
Vláda se vyzývá, aby
předložila návrh zákona, kterým se upravují služební poměry členů redakce časopisů,
zejména pokud jde o zabezpečení jejich práv a stanovení jejich povinností při
výkonu povolání.